2011-12-13, 21:19
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Niklas Orrenius i DN:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...-hatarens-ogon
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...-hatarens-ogon
Citat:
Jag märker vilken skev bild många har av min stad.
Orrenius märker alltså vilken skev bild många har av Malmö och ser sig tvingad att korrigera den genom exempel på de verkliga problemen.
Citat:
Jag hittade den utbrända kiosken och klottret en augustidag 2008, alldeles intill ett vackert gammalt trähus med glasveranda. Huset i Kattarp ägdes av Helsingborgs kommun och fungerade som jourboende för asylsökande.
35 människor, de flesta barn, bodde där.
35 människor, de flesta barn, bodde där.
Citat:
På Värmdö, en vecka efter riksdagsvalet 2010, drack ett femtontal unga män sig fulla tillsammans. Klockan två på natten satte de kurs mot Äppelbo, ett hem för tonåriga flyktingkillar.
De bankade på fönstren och skrek rasistiska slagord.
De bankade på fönstren och skrek rasistiska slagord.
Citat:
Några veckor senare, i oktober, riktades hatet mot flyktingar på Frösön i Östersund.
Citat:
Ett mer organiserat angrepp genomfördes en helg i februari 2011 mot Björkuddens transitboende i Solna, där unga flyktingar hysts in.
Citat:
Under hösten 2011 har de boende vid Migrationsverkets hem för asylsökande barnfamiljer i Kristdala utanför Oskarshamn skrämts av flera attacker.
Citat:
Men även i mångkulturella Malmö får muslimska kvinnor räkna med hån och trakasserier.
Citat:
Ibland tänker jag på hatet mot invandrare som en ständigt malande bakgrundston i det skånska landskapet. Då och då bryter den där tonen igenom, den blir gäll och omöjlig att ignorera. I januari i år skrev jag ett reportage om det som under förra året drabbade Malyum Salah Hashi och hennes barn i Tomelilla:
”Under vintern trappas förföljelsen upp. Eleverna kastar snöbollar på Malyum Salah Hashi och hennes sexåriga dotter. De fortsätter skrika saker om hennes slöja.
”Under vintern trappas förföljelsen upp. Eleverna kastar snöbollar på Malyum Salah Hashi och hennes sexåriga dotter. De fortsätter skrika saker om hennes slöja.
Citat:
Före dådet hade Anders Behring Breivik satt ihop ett 1 500-sidigt ”manifest”. Av manifestet att döma tycks Anders Behring Breivik ha läst och inspirerats av muslimhatet i den svenska Demokratbloggen.
Citat:
De som svartmålar Malmö är ofta anhängare av Eurabiateorin, som går ut på att Västeuropa hotas av en muslimsk invasion. Den muslimska kvinnans livmoder är vapnet, enligt Eurabiatanken. Muslimer kommer hit, föder många barn och tar över västerländska samhällen inifrån. Europa blir odemokratiskt, anti-amerikanskt och antisemitiskt. Kristna och judar förtrycks.
Citat:
Och så rasismen då, med serieskytten ”Lasermannen II” som främsta affischnamn. Han som valde Malmöbor med mörkare skinn och mörk hårfärg som sina offer. Den man som tros vara skytten är gripen, när jag skriver detta är han misstänkt för tre mord och fjorton mordförsök.
Citat:
Rabbinen får äppelskrutt kastade på sig. Bilar bromsar in, fönster vevas ned. ”Fucking jude!” ropar folk. Han tvingas höra rop som ”Support Hitler!”
Citat:
Jag vrider mig av skam när jag läser om tvångssteriliseringar och hur svenska makthavare ville stänga dörren för flyende judar på 1930-talet – trots att jag inte ens var född då.
Men han lägger till att förvisso finns en del problem i Malmö också, som inte på ett så uppenbart sätt orsakas av "svenskar":
Citat:
Så nej, Malmö är inte någon dystopisk Flykten-från-New-York-aktig mardrömsplats. Men nej, det är ingen skinande idyll heller.
Här finns barnfattigdom, slumlägenheter och unga gängmedlemmar som skjuter ihjäl varandra på öppen gata.
Här finns patriarkalt förtryck: kuratorn på Rosengårdsskolan berättar för mig att skolan varje år upptäcker att ett tiotal barn gifts bort i arrangerade äktenskap (den yngsta flickan gick i femte klass).
Här finns barnfattigdom, slumlägenheter och unga gängmedlemmar som skjuter ihjäl varandra på öppen gata.
Här finns patriarkalt förtryck: kuratorn på Rosengårdsskolan berättar för mig att skolan varje år upptäcker att ett tiotal barn gifts bort i arrangerade äktenskap (den yngsta flickan gick i femte klass).
Men i stort sett så funkar det hela bra för Orrenius eftersom
Citat:
Vi har inte ett vi-och-dom i förhållande till varandra.
i klassen där
Citat:
Ungefär en tredjedel av eleverna i [hans] dotters klass på Rörsjöskolan i Malmö har rötter i Mellanöstern.