Mina damer och herrar, mångfaldsentrepenören Behrang Miri, SVT:s nya gunstling.
http://www.sydsvenskan.se/skane/det-...parka-nerat-1/
Citat:
Jag är trött på detta sätt att se på våra förorter och på alla de normbrytande grupper som bor i dessa områden. Den stereotypa beskrivningen av muslimer är inget nytt fenomen utan har funnits länge i den västerländska kontexten. ”Den muhammedanska barbaren” och ”Skogsturken som äter oskyldiga barn” är två beskrivningar som bekräftar att samtidens porträttering av muslimer har en historisk koppling.
Citat:
Men så fort dessa röster och perspektiv kommer till ytan så tystnar den massan som annars så aktivt vill ”rädda” förortens kvinnor. Nej – strukturella och maktkritiska analyser ryms inte in i diskursen för då rubbar man på majoritetssamhällets privilegier och bibehållande av de rådande strukturerna och normerna – boven i dramat måste ju alltid vara den andra och inte en själv – en ”räddare i nöden” kan ju inte själv vara en del av problemet. Men det verkliga livet är inte en Hollywoodfilm – kom ihåg det!
Min fetning. Miri presenterar här en samhällsanalys värdig en mellanstadieelev.
* Den falsifierade myten om lönegapet förs fram
* Majoritetssamhället (etniska svenskar) är onda
* Invandrare är per definition normbrytare. Detta utvecklas inte närmare
* Svenskar är lika patriarkala som invandrare
* Svenskar tror att invandrare äter barn
* Normalisering av rasism är ett "faktum"
* Svenskar tror att livet är som en Hollywoodfilm
Denna man har SVT:s vd betrott med arbetet att föra in (ännu mer) mångfald i den före detta stöttepelaren i svensk demokrati - Sveriges Television.