2015-01-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
NB: min fetning ovan.

Precis, grand old man Assar Lindbeck avfärdade i föredrag 2013 den fria invandringen i förening med dagens välfärdssystem, det måste vara antingen eller. Det satt politiker i publiken, Annie Lööf satt längst fram som åhörare; vet ej om hon tog intryck av lärosatserna... För att ta en parallell från 2014 så bjöds en tysk centralfigur i PISA-programmet till föredrag inför regeringsföreträdare i Sverige, med anledning av den negativa trenden beträffande svenska 15-åringars skolprestationer; herren ifråga gav ett enkelt exempel, att om vi hade att välja mellan mindre klasser (färre elever per lärare) eller skickligare lärare, så välj skickligare lärare. Så vad gjorde politikerna, inklusive Löfven och Fridolin, redan dagarna därpå? De fortsatte plädera populistiskt om mindre klasser... Var de ska hämta lärarna är de fortfarande svaret skyldigt. Klasserna har väl aldrig varit mindre än idag, och de är inte stora jämfört med de bäst presterande länderna.

SKL gjorde 2010 en ambitiös prognostisering av belastningen på välfärden fram till 2035, de använde huvudsakligen två scenarier, som båda får anses bygga på lite väl optimistiska premisser beträffande sysselsättningsgraden bland "nytillkomna", med vilket jag inte säkert kan svara på om det är debutanter på arbetsmarknaden eller så kallade nyanlända invandrare; jag antar det förra. Det optimistiska handlar om att de antar att lönen skulle motsvara den för de redan etablerade på arbetsmarknaden, vilket inte stämmer med verkligheten helt enkelt. Man måste också bekymra sig för den ökade invandringen sen dess, av folk som inte arbetar. Vad var slutsatsen? Jo, för att bibehålla välfärden enligt den nuvarande finansieringsmodellen behövs en ökning av den kommunala skattesatsen göras med 13 kr, alltså 13 procentenheter! SKL tror inte själv att det är möjligt, med tanke på världens redan nu högsta skattetryck, istället höjd matmoms, kombinerade privata försäkringar och frivilliga initiativ, alltså ideellt arbete, som ju Fredrik Reinfeldt pläderade för redan i Det sovande folket (1993). Här möts sovjetmedborgaren och nyliberalen, i ett mångkulturellt inferno av tilltagande korruption. Kanske klanmedlemmen får en flygande start, när landet är en välfärdsruin; 'själv är bäste dräng' kan få svårt att hävda sig.

http://webbutik.skl.se/bilder/artikl...7164-525-8.pdf
Citera
2015-01-02, 19:10
Medlem
Vart tog det högt besjungna folkstyret och samarbetet vägen? Svensk politik är på väg in i en obehaglig gråzon, skriver Flemming Ytzen i danska Politiken. Det är inte bara sverigedemokrater som utestängs i och med DÖ, utan även de mer konservativa delarna av borgerligheten. Ytzen förutspår slitningar mellan maktens centrum i Stockholm och hårt pressade lokalpolitiker när de invandringsrelaterade problemen blir allt värre. För att renovera folkhemmet krävs dialog och inte marginalisering, avrundar Ytzen, samtidigt som han väntar på "næste bombe i Rosengård".

http://politiken.dk/debat/profiler/f...dens-hongkong/

De otacksamma syrierna i Grytan har väckt en viss uppmärksamhet i Danmark. Karen Jespersen (f.d. minister för Socialdemokraterne och Venstre) och Ralf Pittelkow (litteraturvetare, politisk kommentator på Jyllands-Posten m.m.) talar om "hån mod svenskerne". Notera illustrationerna - ibland säger en bild mer än tusen ord.

http://denkorteavis.dk/2015/asylanso...-den-lille-by/

Pia Kjærsgaard skräder förstås inte heller orden: "Syriske flygtninge hundser rundt med svenskerne".

http://politik.tv2.dk/2015-01-02-pia...med-svenskerne
Senast redigerad av Nebeltag 2015-01-02 kl. 19:21.
Citera
2015-01-02, 19:52
Medlem
Evaristos avatar
Nu börjar man undra när den ljudliga knäcken kommer, den som hörs så tydligt att ingen kan förneka den, alla stannar upp och förstår att nåt hänt. Och hur kommer det se ut? Jag tror det kommer hända inom Migrationsverket. Någonstans brister det, en tjänsteman begår självmord, andra börjar protestera, det utbryter en vild strejk som stör ut verkets sista rudiment av ordning. Följderna sprids som chockvågor genom systemet, från förläggningar, socialkontor och alla andra inblandade. Medias rapportering blir en orkan av motstridiga budskap. En spricka blir en rännil, blir en bäck, blir en fors (ja jag tänker på Peter Englunds skildring av vändpunkten vid Poltava, där den inövade disciplinen höll långt in i ett hopplöst läge men slutligen brast). Hela systemet av ljugande journalister, tyckare och politiker kollapsar, och plötsligt befinner sig alla i vild strid med varandra om de fåtaliga flyktvägarna till en framtid för sig själva.

Jag är lite full nu, men det är vad jag ser i kristallkulan under 2015.
Citera
2015-01-02, 20:02
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Efter #bussgate så tar den tredje statsmakten i från tårna för att uppfostra folket:

Citat:
"Utan dem skulle barnakuten kollapsa"
...Ungefär var tredje barnläkare hos oss är utlandsfödd. Och invandare är rent generellt väldigt viktiga i vården, de finns i alla personalkategorier, allt från läkare till äldrevården,...
Bilden har nu setts över 150 000 personer på Facebook och har närmare 4000 likes och massvis av delningar.
http://na.se/nyheter/orebro/1.278319...uten-kollapsa-

I skrivande stund har flashbacktråden om #bussgate 777 236 visningar och 2396 läsare just nu. Det nämner tidningen förstås inte något om i sin uppbyggande artikel.

Varför känns det som jag läser Pravda när jag läser tidningen idag?
Citera
2015-01-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Hm. Sagda länk funkade igår...

Idag möts jag av:

Coincidence eller damage control?

Här hittar du en kopia av texten. Man undrar spontant vad den fick för mottagande när den kom. Helt obemärkt kan den inte ha passerat. (Den som har tillgång till Ganmans Facebook får för övrigt gärna citera lite från den om något som är relevant för tråden dyker upp.)
Citera
2015-01-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Efter #bussgate så tar den tredje statsmakten i från tårna för att uppfostra folket:

I skrivande stund har flashbacktråden om #bussgate 777 236 visningar och 2396 läsare just nu. Det nämner tidningen förstås inte något om i sin uppbyggande artikel.

Men vi skulle ju akta oss för Facebook för att det var ett svart hål utan medmänsklighet...?
Citera
2015-01-02, 20:06
Medlem
Evaristos avatar
Citat:

De undviker också att nämna att minst lika stor del av svensk sjukvård konsumeras av invandrare.
Citera
2015-01-02, 20:13
Medlem
Citat:

Visst är det tal om Pravda i det att de aktivt och systematiskt försöker föra läsarna bakom ljuset. Finns väl knappt någon som vill strypa en reglerad arbetskraftsinvandring inom områden där det är ont om just arbetskraft. Men tydligen är all invandring likadan, och lika omistlig.
Citera
2015-01-02, 20:30
Medlem
Att avhandla Arnstads alster känns lite fiskdamm, men hans senaste är kanske den mest avslöjande inblicken i hans paranoida föreställningsvärld.

http://unvis.it/www.dn.se/debatt/rep...isk-terrorism/

Citat:
Under tiden brinner i dag moskéerna i en våg av terrordåd – skräcken sprider sig bland allt fler av Sveriges utsatta minoriteter. Sedan flera år mordhotas, terroriseras och förföljs alla svenskar som vågar förhålla sig kritiskt till SD i offentligheten. Sveriges journalister, forskare och tjänstemän har aldrig någonsin tvingats genomlida något liknande. Skolflickan som protesterar mot SD får via sociala medier veta att hon ska våldtas. Kvinnan som iförd slöja åker buss får utstå glåpord, spottloskor och ibland fysiskt våld. Det parti som är moraliskt och politiskt ansvarigt för utvecklingen är Sveriges tredje största. Vi lever i ett land böjt under ultranationalistisk terrorism. Men denna slår mycket selektivt och den som inte drabbas kan rycka på axlarna – samhället i stort reagerar knappast alls.

Citat:
Expo påpekar att SD inte bara är ett parti med bruna rötter, utan även med bruna grenar. SD utgör ideologisk motor även för extern och mer radikal rasism, precis som Ny demokrati skapade ”Lasermannen” eller norska Fremskrittspartiet fostrade Breivik.
"Drag under galoscherna" var en ideologisk motor för radikal rasism?

Citat:
Överraskande ofta är dock hoten och våldet direkt knutet till SD, exemplifierat i järnrörsnatten vilken manifesterade fascismens ”mordiska raseri”, för att tala med den amerikanske fascismforskaren Robert O. Paxton. Denne är alltså varken britt eller heter ”Roger”, vilket felaktigt påstods av Leo Kramár i en debattartikeln (DN 29/12). Sakfelen är symptomatiska för artikeln, som konsekvent bygger på felaktigheter, vilket gör den långrandig att bemöta (jag hänvisar istället till min artikel om fascismen, utifrån Kramárs missuppfattningar i Historisk tidskrift, 134:2, 2014). Intressantare var SD:s svarsartikel (DN 22/12), eftersom denna undvek att explicit dementera att partiet är neofascistiskt.
Om man undviker att dementera att man är fascist så är man fascist. Och, som vi vet sedan tidigare, är man också fascist om man dementerar att man är fascist, eftersom detta enligt Arnstad är typiskt för neofascismen.
Citera
2015-01-02, 20:30
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
OT: Sen händer inte så mycket mer med andelen förvärvsarbetande, hur många år som än passerar. Jag vet inte definitionen av förvärvsarbetande, enligt SCB, men jag tippar på att det inkluderar deltidsanställningar; så av dessa ca hälften i förvärvsarbete efter 7 år är kanske bara en fraktion självförsörjande?

Om jag inte missminner behövs det >80% i heltidsarbete för att försörja nuvarande välfärdsmodell.
Förvärvsarbetande gäller människor som arbetar minst en timme per vecka, det kan alltså gälla väldigt lite arbete, vet att Tino Sanandaji förklarat skillnaden mellan förvärvsarbete och sysselsättning i ett blogginlägg, om jag inte missminner mig ansåg han att sysselsättning var ett bättre mått eftersom förvärvsarbete inkluderar t.ex. sjukskrivna som tekniskt sett har ett arbete men inte arbetar för tillfället pga. sjukdom. Det är ett missvisande mått helt enkelt.
Citera
2015-01-02, 20:45
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Visst är det tal om Pravda i det att de aktivt och systematiskt försöker föra läsarna bakom ljuset. Finns väl knappt någon som vill strypa en reglerad arbetskraftsinvandring inom områden där det är ont om just arbetskraft. Men tydligen är all invandring likadan, och lika omistlig.

Ja gubevars! Du såg väl alla Burka-beklädda Somaliska barnläkare på bilden?

Det är jävligt osmart av media att göra dessa ohederliga sammanblandningar av olika invandrargrupper. Risken finns att vi får ett hysteriskt klimat åt andra hållet när väl samhället svänger i migrationsfrågan. Och har vi otur ryker bebisen med badvattnet.
Citera
2015-01-02, 20:54
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Hm. Sagda länk funkade igår...

Idag möts jag av:

Coincidence eller damage control?

Även originallänken www.op.se/rasist-rasist verkar "trasig", men här finns en kopia till : https://archive.today/saqBs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in