2015-07-20, 12:15
Medlem
Anders Ekström skribent på bland annat Sydsvenskan och Journalisten har läst den här tråden och tycker nu att det är dags att lyfta dom senaste sidornas samtalsämnen till en större publik. Det är synd att han inte klarar av att hålla sig borta från att kleta invektiv på sådant han inte gillar (det är ett väldigt intressant ämne som förtjänar mer än så) men jag antar att det säger något om åsiktsjournalister anno 2015.

Han kopierar oblygt CrispyKreem förklaringsmodells rakt av även om han formulerar det lite annorlunda...

Citat:
Grupperna som vi kanske kan kalla ”näringslivshögern” känner djup frustration över att SD inte ”räknas in” i det borgerliga underlaget. Det handlar inte om ideologi, utan mer om realpolitik. Kan man få makten så bör man ta den, och så får man hantera eventuell dålig lukt senare. Möjligen hänger det i sin tur samman med ett ganska primitivt sossehat i denna grupp: Socialdemokraterna regerar – de måste stoppas till vilket pris som helst.

http://www.journalisten.se/kronika/e...g-att-prata-om

Han tycker även att det är viktigt att nämna att det kommer forskas på det här i framtiden. Han vill få det att framstå som att man kommer döma och kritisera utvecklingen i media det senaste året... Jag tror inte Anders Ekström har särskilt bra koll på hur det verkligen ser ut i Sverige idag. Jag tror inte han känner den växande frustrationen hos medborgarna. Jag kan säga så här, det kommer såklart forskas över hur det blev som det blev i Sverige. Men inte på det sättet Anders tror. Frågan forskare kommer ställa sig är hur man tog en av världens mest framstående nationer och på kort tid förstörde precis allt tidigare generationer byggt upp över århundraden. Det är där fokus kommer hamna.

Citat:
Särskilt viktiga exempel kan hämtas från Almedalsveckan, då både PM Nilsson och Anna Dahlberg skrev texter som jag tror kommer att bli föremål för framtida forskning när normaliseringen av den främlingsfientliga högerns retorik år 2015 ska undersökas.
Citera
2015-07-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyPolly9
Anders Ekström skribent på bland annat Sydsvenskan och Journalisten har läst den här tråden och tycker nu att det är dags att lyfta dom senaste sidornas samtalsämnen till en större publik. Det är synd att han inte klarar av att hålla sig borta från att kleta invektiv på sådant han inte gillar (det är ett väldigt intressant ämne som förtjänar mer än så) men jag antar att det säger något om åsiktsjournalister anno 2015.

Han kopierar oblygt CrispyKreem förklaringsmodells rakt av även om han formulerar det lite annorlunda...

Han tycker även att det är viktigt att nämna att det kommer forskas på det här i framtiden. Han vill få det att framstå som att man kommer döma och kritisera utvecklingen i media det senaste året... Jag tror inte Anders Ekström har särskilt bra koll på hur det verkligen ser ut i Sverige idag. Jag tror inte han känner den växande frustrationen hos medborgarna. Jag kan säga så här, det kommer såklart forskas över hur det blev som det blev i Sverige. Men inte på det sättet Anders tror. Frågan forskare kommer ställa sig är hur man tog en av världens mest framstående nationer och på kort tid förstörde precis allt tidigare generationer byggt upp över århundraden. Det är där fokus kommer hamna.
Det är många som har letat efter något (utom den heliga invandringen) att skylla på som orsak till varför SD blivit så stora, men de har aldrig lyckats enas om något eftersom ingen skenförklaring håller hela vägen. Risken är nu att de ledarskribenter som gjorde högersvängen kommer att bli den eviga syndabocken. Det var du, Dahlberg. Det var du, Teodorescu. Ni gav oss jätte-SD. Påpekanden om att SD hade åtminstone 15% innan GP, Expressen och DI började problematisera invandringen kommer att viftas bort. Jag tror ärligt talat inte att det har genererat så mycket som en halv procent ens. Verkligheten har fixat de övriga >19,5%. Men de som föraktar "enkla lösningar på komplexa problem" är aldrig sena att omfamna enkla förklaringar på komplexa skeenden när det passar dem. En del av dem är forskare, och ja, de kommer att komma fram till att PM Nilsson är Goebbels.
Citera
2015-07-20, 12:40
Medlem
Jan Sjunnesson anordnar Pride i förorten och det har redan skapats en motdemonstration:

https://www.facebook.com/events/874921879246066

Blir intressant att se hur media skildrar detta, har ju potential att bli en äkta strid i kriget om mångkulturen. Kommer man rapportera om det? Vilken sida kommer man ställa sig på?

Ett problem uppstod direkt för arrangören av motdemonstrationen. Till en början hade man döpt det hela till en picknick. Men en uppmärksam deltagare uppmärksammade att detta är rasistiskt:

Citat:
Jag fick ett mail där en god person berättade för mig om att begreppet picknick/picnic har rötter i slaveriet. Jag får säga förlåt och byter genast namnet på eventet till Prideparkhäng. Tack❤

Nästa kamp för researchgruppen kanske är att hänga ut människor som varit på picknick senaste tio åren.
Citera
2015-07-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"progressiva" krafter håller flitigt liv i myten om den vite mannens skuld, samtidigt som dessa "progressiva" uppfordras oss till frälsarmission, att betala av skulden, genom den vite mannens börda. Jag tycker att Horace Engdahls avslutande fundering om den svenska frälsarmissionen - Den humanitära stormakten - som "en förädlad form av maktlöshet" mycket väl kan stämma. De "progressiva" är dock aldrig sena med skuldpåläggande historierevisionism och mediala tekniker för stigmatisering.

Med normförflyttningar och opinionsförändringar och det tilltagande negativa sentimentet, aversionen, och artikulationen av detta ökar, då avväpnas vänsterismens förmåga till gisslantagning av politiken; det är den destruktiva samhällsutvecklingen ensamt som förmått driva avväpningen av vänsterismen som cementerat sig vid den ideologiska kartan, detta "progressiva" substitut och förädlade form av maktlöshet. Stigmat att benämna skeendet och kalla en spade för en spade minskar för varje minut. Bördan ligger nu hos vänsterismen att försvara sina ömsom opportuna och ömsom megalomana ståndpunkter; inget lätt jobb för den som endast har värdegrundens gungfly att stå på.
Citera
2015-07-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
"progressiva" krafter håller flitigt liv i myten om den vite mannens skuld, samtidigt som dessa "progressiva" uppfordras oss till frälsarmission, att betala av skulden, genom den vite mannens börda. Jag tycker att Horace Engdahls avslutande fundering om den svenska frälsarmissionen - Den humanitära stormakten - som "en förädlad form av maktlöshet" mycket väl kan stämma. De "progressiva" är dock aldrig sena med skuldpåläggande historierevisionism och mediala tekniker för stigmatisering.

Med normförflyttningar och opinionsförändringar och det tilltagande negativa sentimentet, aversionen, och artikulationen av detta ökar, då avväpnas vänsterismens förmåga till gisslantagning av politiken; det är den destruktiva samhällsutvecklingen ensamt som förmått driva avväpningen av vänsterismen som cementerat sig vid den ideologiska kartan, detta "progressiva" substitut och förädlade form av maktlöshet. Stigmat att benämna skeendet och kalla en spade för en spade minskar för varje minut. Bördan ligger nu hos vänsterismen att försvara sina ömsom opportuna och ömsom megalomana ståndpunkter; inget lätt jobb för den som endast har värdegrundens gungfly att stå på.

Här gäller det att sätta in stöten mot den svagaste punkten: White man's burden är ett kolonialt, rasistiskt tänkande, formulerat av Kipling då det faktiskt kunde extrapoleras en global utveckling där den vite mannen skulle styra hela världen och tränga undan alla andra.

Exceptionalismen och den humanitära hybrisen är ett herrefolkstänkande, en hierarki, ett apartheidsystem. Även inverterat till en svensk trälfolksmytologi och även i händerna på rasifierade entreprenörer i egenintressets tjänst så är det alltid, alltid, alltid rasistiskt.

Ur ett annat perspektiv handlar det om att adla den andre till lika klandervärde. Den arabiske/muslimske mannen, den bruna kroppen ska befordras till vuxen människa att avkräva ansvar. Fullt pris ska betalas, inte som exkluderande bestraffning utan inkluderande rite of passage. Det övergivna ägandeanspråket och respekten för svensk folkrätt som frigörelse från historisk underordning istället för det kränkta daltandets förnedring.

Det här är vägen ut ur den svenska debattens självhatande labyrint: Svenskens nyfunna självbevarelsedrift och egenkärlek som botgöring för exceptionalismens självförhävelse.

När yttre realia, ekonomiska och sociala naturkrafter hotar värdegrundsparadigmet, så är nyckeln till dess moraliska kapitulation och omvändning under galgen inte att ifrågasätta alla människors lika värde och rätt - tvärtom. Den nya trossatsen är mäktigare: Även svensken är människa.
Citera
2015-07-20, 13:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Josefin Utas, som jag citerade, använde ordet "fartblindhet". Man kan naturligtvis välja att postulera, att svenska politikers storhetsvansinniga fartblindhet blott är ett uttryck för deras överkompenserade självupplevde maktlöshet. Somliga vill ju betrakta storhetsvansinniga, stöddiga personer som i själva verket väldigt svaga och bräckliga individer, vilka bara överkompensarar för sin egen självupplevda maktlöshet.

De storhetsvansinniga personer som jag själv mött IRL, har dock inte framstått som plågade av någon som helst självupplevd maktlöshet (understatement).
Citera
2015-07-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Horace har tidigare beklagat sig att han tvingas läsa tyska tidningar för att den svenska journalistiken och den svenska kulturdebatten är på så låg nivå. Han är inte helt fel, den gode Horace.

Absolut inte! HAr Twittervänstern börjat gnälla på honom ännu, eller har de missat det hela?
Citera
2015-07-20, 13:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyPolly9

Han förminskade svängningen. Svd och Dagens samhälle har också bytt fot. Sedan har vi ju sajter som Det Goda Samhället samt ett flertals tunga bloggare som Sanandaji, Erixon, Westerholm med flera. Hade han nämnt allt detta så skulle det visa hur marginaliserad Anders Ekström med anhang faktiskt börjar bli.
Citera
2015-07-20, 13:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Som Tove Liefvendahl varit inne på i SvD så måste kostnaderna sänkas för asylmottagandet.
http://www.svd.se/vi-maste-tanka-annorlunda/om/ledare

Och då är familjehem som sagt betydlgit billigare. Det är också ett sätt att sätta de oanställningsbara familjerna på Järvafältet i "arbete". Varje irakisk familj tar in ett "flyktingbarn" och vips går tiotusentals fler utlänningar till "jobbet". (min fetstil)

Win-Win, som det brukar kallas för.

Eller Lose-Loser, för Sverige och svenskarna.

Mycket viktigt påpekande! Det blir isf en ny födkrok a la assistansersättningen för populationen med utländsk bakgrund. Det kanske är mha det greppet, som regeringen ska redovisa Europas lägsta arbetslöshet?

DNs Hanne Kjöller drar en lans för att ensamkommande påstådda "barn" ska placeras i familjehem samt för att det ska utgå högre ersättning till familjehemmen. Kjöller skriver:

Citat:
Expressens Anna Dahlberg invände i en krönika mot den regelmässiga placeringen av ensamkommande flyktingbarn i HVB-hem. Fler borde i stället hänvisas till andra sorters stödboenden (Expressen 4/7).

Det är vansinnigt att det ser ut som det gör.

[---]

Kommunerna får i normalfallet 1 900 kronor per barn och dygn i statlig ersättning om individen placeras i ett HVB-hem. Om de i stället låter barnet bo i ett jour- eller familjehem ryker den statliga schablonen och kommunen ersätts för faktiska kostnader.

Jourfamiljer som öppnar sitt hem mitt i natten för en främmande 16-åring från Afghanistan som inte talar engelska erbjuds ett skattepliktigt arvode på dryga 400 kronor per dygn.

Inte konstigt att det knappt finns några. Ersättningen till familjehem ligger en hundralapp lägre. Det finns knappt några sådana heller.

Dessa placeringar kostar totalt sett, med omkostnadstillägg, ungefär lika mycket i månaden som tre dagar på ett HVB-hem. Det ligger i allas intresse att familjerna får ett rimligt arvode.

När HVB-hem växer som svampar ur jorden samtidigt som familjehem går i graven måste man fundera över ersättningssystemen.

http://www.dn.se/ledare/signerat/han...l-fel-kostnad/

Jag är f.ö. tveksam till Kjöllers siffror betr. inkomsterna för familjehem. LÄNK
Senast redigerad av Meiji 2015-07-20 kl. 13:52.
Citera
2015-07-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Josefin Utas, som jag citerade, använde ordet "fartblindhet". Man kan naturligtvis välja att postulera, att svenska politikers storhetsvansinniga fartblindhet blott är ett uttryck för deras överkompenserade självupplevde maktlöshet. Somliga vill ju betrakta storhetsvansinniga, stöddiga personer som i själva verket väldigt svaga och bräckliga individer, vilka bara överkompensarar för sin egen självupplevda maktlöshet.

De storhetsvansinniga personer som jag själv mött IRL, har dock inte framstått som plågade av någon som helst självupplevd maktlöshet (understatement).

Nej, hela idén om svensk hybris som något sympatiskt besvärjande av inre demoner bär inte.

Det är det extremt lyckosamma och framgångsrika lilla landet med stormaktshistoria och stor ytarea på den europeiska kartan som inte vill acceptera sin roll som - litet land. Som inte begriper att det är Belgien och Tjeckien som ingår i viktklassen, inte Frankrike och Tyskland eller ens Spanien och Italien.

Eller rättare - det är vår märkvärdiga, skrytsamma Stockholmselit som vägrar känna sin plats utanför de storas bord. Och som är föraktfullt beredd att offra svensk allmoge på något slagfält för att få slå sig ned.
Citera
2015-07-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
NB: min fetning av sista meningen ovan.

Mycket effektivt, i ett drag en depreciering av det flytande "svenska" och en revalvering av det absolutare svenska! Less is more.
Citera
2015-07-20, 14:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nej, hela idén om svensk hybris som något sympatiskt besvärjande av inre demoner bär inte.

Det är det extremt lyckosamma och framgångsrika lilla landet med stormaktshistoria och stor ytarea på den europeiska kartan som inte vill acceptera sin roll som - litet land. Som inte begriper att det är Belgien och Tjeckien som ingår i viktklassen, inte Frankrike och Tyskland eller ens Spanien och Italien.

Eller rättare - det är vår märkvärdiga, skrytsamma Stockholmselit som vägrar känna sin plats utanför de storas bord. Och som är föraktfullt beredd att offra svensk allmoge på något slagfält för att få slå sig ned.

Japp. "Vårt" (sic) "dåliga samvete" uppstod inte spontant hos allmogens "folksjäl", utan detta anbefallda kollektiva "dåliga samvete" var (och är) ett elitprojekt.

Svenska storhetsvansinniga, ansvarslösa och fartblinda politiker - den "märkvärdiga, skrytsamma Stockholmseliten" - skuldbelade den svenska allmogen för att kuva och kväsa gemene man och kväva några protester mot att svenska politiker samvetslöst offrade befolkningen och landet.

TILLÄGG

Även svensken är människa, är en utmärkt formulering.
Senast redigerad av Meiji 2015-07-20 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in