Anders Ekström skribent på bland annat Sydsvenskan och Journalisten har läst den här tråden och tycker nu att det är dags att lyfta dom senaste sidornas samtalsämnen till en större publik. Det är synd att han inte klarar av att hålla sig borta från att kleta invektiv på sådant han inte gillar (det är ett väldigt intressant ämne som förtjänar mer än så) men jag antar att det säger något om åsiktsjournalister anno 2015.
Han kopierar oblygt CrispyKreem förklaringsmodells rakt av även om han formulerar det lite annorlunda...
http://www.journalisten.se/kronika/e...g-att-prata-om
Han tycker även att det är viktigt att nämna att det kommer forskas på det här i framtiden. Han vill få det att framstå som att man kommer döma och kritisera utvecklingen i media det senaste året... Jag tror inte Anders Ekström har särskilt bra koll på hur det verkligen ser ut i Sverige idag. Jag tror inte han känner den växande frustrationen hos medborgarna. Jag kan säga så här, det kommer såklart forskas över hur det blev som det blev i Sverige. Men inte på det sättet Anders tror. Frågan forskare kommer ställa sig är hur man tog en av världens mest framstående nationer och på kort tid förstörde precis allt tidigare generationer byggt upp över århundraden. Det är där fokus kommer hamna.
Han kopierar oblygt CrispyKreem förklaringsmodells rakt av även om han formulerar det lite annorlunda...
Citat:
Grupperna som vi kanske kan kalla ”näringslivshögern” känner djup frustration över att SD inte ”räknas in” i det borgerliga underlaget. Det handlar inte om ideologi, utan mer om realpolitik. Kan man få makten så bör man ta den, och så får man hantera eventuell dålig lukt senare. Möjligen hänger det i sin tur samman med ett ganska primitivt sossehat i denna grupp: Socialdemokraterna regerar – de måste stoppas till vilket pris som helst.
http://www.journalisten.se/kronika/e...g-att-prata-om
Han tycker även att det är viktigt att nämna att det kommer forskas på det här i framtiden. Han vill få det att framstå som att man kommer döma och kritisera utvecklingen i media det senaste året... Jag tror inte Anders Ekström har särskilt bra koll på hur det verkligen ser ut i Sverige idag. Jag tror inte han känner den växande frustrationen hos medborgarna. Jag kan säga så här, det kommer såklart forskas över hur det blev som det blev i Sverige. Men inte på det sättet Anders tror. Frågan forskare kommer ställa sig är hur man tog en av världens mest framstående nationer och på kort tid förstörde precis allt tidigare generationer byggt upp över århundraden. Det är där fokus kommer hamna.
Citat:
Särskilt viktiga exempel kan hämtas från Almedalsveckan, då både PM Nilsson och Anna Dahlberg skrev texter som jag tror kommer att bli föremål för framtida forskning när normaliseringen av den främlingsfientliga högerns retorik år 2015 ska undersökas.