Citat:
Ursprungligen postat av
Vindpinad
Det är mycket misstänksamt att media plötsligt blivit kritiska till invandringspolitiken. Det känns mycket falskt alltihopa. Hur kan man efter 40 år av godhetsknarkande marxism plötsligt gå över till ren och skär "rasism"?
Om inte detta är ett bevis på att media är toppstyrt av dessa ökända mogulfamiljer (Bonnier, Hjörne) Sverige förbannats med, så vet jag inte vad är. Dom har förmodligen oroats över att försäljningssiffrorna gått ner kraftigt, och utlyst ordern om att sluta ljuga om invandringen för att få tillbaka trovärdigheten och inkomsterna. Journalistfåren lyder blint och blir plötsligt rasister för att få behålla sina jobb!
Ja, i GPs fall var det en väldigt tydlig och uppenbar kursändring. Politiska redaktören Alice Teodorescue ersätter Fredrik Tenfält och tidningen går tydligt från vänsterliberal till liberalkonservativ. De nya ledarskribenternas innehåll visar tydligt på det, det är en tydlig kursändring som kommer uppifrån. Gamla ledarskribenter har rensats ut, gått i pension eller slutat efter snyftningar och gnäll.
Flera gånger har GP annonserat i den egna tidningen efter nya ledarskribenter och flera nya ansikten har dykt upp. I Hjörnes fall verkar det åtminstone röra sig om en tydlig och oblyg kursändring. Bonniers är lite svårare att uttala sig om och de äger betydligt fler stora mediekanaler. TV4 kunde man inte urskilja någon direkt förändring i valrörelsen men det är ju trots allt efter valet som de verkliga förändringarna börjat inträffa. Ska bli intressant hur t.ex. Sverigedemokraterna och invandringsfrågan belyses i nästa val.
Expressen har väl svängt något men jag tycker mig se samma gamla ansikten som tidigare. Där är förändringen trögare. DI som också är Bonnierägt har även de nyktrat till något. DN tycker jag har blivit värre än någonsin. Det verkligt intressanta är ju vad som skulle hända med Aftonbladet om Bonnier köpte upp den från Schibstedt. Samma gamla vanliga, eller en kursändring? Troligast är kanske att man fortsätter predika evangeliet för de redan frälsta, pragmatiker lär inte röra Aftonbladet, hur det än förändrar sin syn i migrationsfrågan.
En intressant aspekt som jag tycker mig se är hur de enorma hat/hetskampanjer som varit mot nationalistiska partier i andra länder tycks ha svalnat. Tidigare var det benhård nationalist- och rasistkamp inför stundande val i andra länder, stora reportage om stöveltrampens återkomst, förintelsen och invandringshat. Främst avsedd för att bearbeta hemmapubliken naturligtvis.
I valet till Danmark sa man knappt någonting, utan bara tyst och torrt konstaterade hur det låg till. Kanske har situationen blivit så "illa" i andra länder där dylika partier blir större och större, så att man insett att man har mer att vinna(eller mindre att förlora) på att prata så lite som möjligt om det faktum att en stor växande grupp européer verkar vilja ha mindre invandring, mer demokrati och mer nationalism.
Men den verkliga, praktiska politiska förändringen tycks vänta på sig. Jag tror den kommer när EU börjar rämna, länderna återgår till egna gränskontroller, euro och det federala EU dödsförklaras och vi återgår till ett mindre, mer decentraliserat och demokratiskt EU, där de enskilda länderna har större möjligheter att forma den egna politiken.
Då sker de verkliga förändringarna. När partier som SD, Danskt Folkeparti, UKIP, Front National är regeringspartier, har premiärministerposter, utrikesministerposter osv. När GP och andra kappvändare tvingas göra ännu en förändring av inriktningen, från idealistisk vänsterliberalism, till försiktig liberalkonservativism, till realpolitisk nationalkonservativism.