2015-06-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngmarBergman
Den alltid lika hederlige Tino listar en humoristisk nyordslista som drar ner brallorna på det medie-politiska etablisemanget:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji

Utmärkt.....att klä av av nyord är utmärkt! En lista av denna typen kan man heller inte annat än garva åt. Att få skrattarna på sin sida är oerhört viktigt i debatter.
Citera
2015-06-22, 17:33
Medlem
IngmarBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LNBW
Men hon valde ju en svensk man som far till sina barn...
Man ska inte överskatta hennes politiska övertygelse. Hon är en extremt opportun människa som väljer de vägar som ger utdelning och status. Svenskhat har varit en lukrativ marknad att slå sig in på inom mediesvängen sedan slutet av 80-talet, vilket Alexandra inte har varit sen att utnyttja för pengar och kändisskap. Detta ändrar dock inte det faktum att den svenske mannen fortfarande har högst status bland män i Sverige, och det faller sig därför naturligt att statusjägerskan Pascalidou väljer en sådan när det är dags att blanda DNA.
Citera
2015-06-22, 17:40
Medlem
Pandelumes avatar
Jag får känslan att kulturmarxism, oikofobi och pk i sina mest enfaldigt simpla former fungerar allt sämre i debattsammanhang, det finns motröster som Dahlberg, Tino, Arpi + journalister som Marteus som börjar bli tveksamma. Men i vissa lokala läger låter det som om tiden stått still. Eller kanske de är på efterkälken och där börjar kulturmarxismen nu slå rot, den uppfattas som cool? Råkade se följande insiktsfulla och kritiskt-tänkande kulturkrönika i Dala-Demokraten:

Citat:
Ursprungligen postat av Dala-Demokraten
Förra veckan var jag på Sweden Rock i Blekinge och upptäckte något nytt om svenskars musiksmak; det är inte hårdrocken som är störst på rockfestivalen, det är tydligen den svenska nationalsången.
---
De är stolta över att vara svenskar, och de känner sig stolta när en annan svensk sjunger vår egen stolta sång. Stolt-fest på hög nivå.
"Idag är det våran dag", skriver Angelie Larsson, en av 422 personer som delat filmklippet.
Jag bläddrar mig igenom flera hundra av inläggen, ser hur bekräftade folket verkar bli, hur stolta de är över att Ralf sjunger "vår sång", och jag tänker; "vad fan är ni stolta över?".
Nu gick väl nån stolt svensk i taket när jag skrev så där. Men hallå, på riktigt, vad är ni stolta över? Jag skulle vilja ha svar på det, för jag fattar inte.
Stolt kan man väl bli när man har lyckats med något extra bra, när man gjort en prestation utöver det vanliga, men vad har vi svenskar gjort för att bo här som vi ska vara stolta över? "Hej, mamma och pappa bestämde sig för att skaffa barn, de bor i Sverige så jag föddes i Sverige. Det är jag stolt över". Eller vadå?
Tro mig, jag gillar Sverige, eller älskar Sverige till och med faktiskt. Gör gärna det hur mycket ni vill. Älska svenska somrar, älska svenska traditioner, älska svenska språket, älska allt med Sverige, det är bra att älska. Fira gärna nationaldagen med stor baluns också om ni vill, vad som helst som får er att må bra. Men att vara stolt? Nä, det känns bara fånigt.
Min gode vän Hjalle har skrivit en textrad till vår orkester Mimikry som säger mer än min hela krönika. Låten är inte släppt än, men den får smyga ut här i förtid; "jag är tacksam för att jag fått födas i frihet och inte i bur, men inte kan jag känna stolthet för att jag haft tur".
Jag ryser lite av den textraden, tack Hjalle för att du skriver så bra texter. För så är det, jag är glad och tacksam över att jag bor här i ett land som är mycket bättre än många andra länder, och jag kan försöka göra mitt yttersta för att hjälpa till och jobba för att landet ska få vara bra i fortsättningen också, men inte sjutton ska jag försöka ta åt mig nån ära och bli stolt för att jag är född här.
Att säga att man är stolt svensk är att missbruka ordet stolt.
Höjt!

http://www.dalademokraten.se/noje/va...lt-over-svensk

Nästa steg i kritiskt tänkande är att skribenten får in en rad om att vi som hade turen att födas i Sverige inte har mer rätt till landet än den som hade oturen att födas i Somalia eller Irak.
Citera
2015-06-22, 18:07
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Jag får känslan att kulturmarxism, oikofobi och pk i sina mest enfaldigt simpla former fungerar allt sämre i debattsammanhang, det finns motröster som Dahlberg, Tino, Arpi + journalister som Marteus som börjar bli tveksamma. Men i vissa lokala läger låter det som om tiden stått still. Eller kanske de är på efterkälken och där börjar kulturmarxismen nu slå rot, den uppfattas som cool? Råkade se följande insiktsfulla och kritiskt-tänkande kulturkrönika i Dala-Demokraten:

Nästa steg i kritiskt tänkande är att skribenten får in en rad om att vi som hade turen att födas i Sverige inte har mer rätt till landet än den som hade oturen att födas i Somalia eller Irak.
Det klassiska hyperindividuella greppet. Att utgå från att det inte var med avsikt som våra förfäder byggde landet åt sina efterkommande, utan att de bara joxade lite på måfå och så plötsligt är vi här och har haft tur. Det vidrigaste med den attityden är egentligen inte hur man spottar på sina förfäder. Det vidrigaste är att det också rimligen innebär att vi inte har något ansvar inför våra efterkommande, utan kan lämna över vilken soptipp som helst åt dem. Det blir bara en fråga om tur eller otur.

Det är sant att texten kändes lite som en tidsresa. Men den här fullkomliga atomiseringen är lika förhärskande bland de hippa liberalerna. Det är problemet med Arpi-ligan: de reagerar mot diverse nymodigheter som de inte gillar, men de går aldrig till roten med vad det är som får dumheterna att uppstå.
Citera
2015-06-22, 18:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Det klassiska hyperindividuella greppet. Att utgå från att det inte var med avsikt som våra förfäder byggde landet åt sina efterkommande, utan att de bara joxade lite på måfå och så plötsligt är vi här och har haft tur. Det vidrigaste med den attityden är egentligen inte hur man spottar på sina förfäder. Det vidrigaste är att det också rimligen innebär att vi inte har något ansvar inför våra efterkommande, utan kan lämna över vilken soptipp som helst åt dem. Det blir bara en fråga om tur eller otur.

Det är sant att texten kändes lite som en tidsresa. Men den här fullkomliga atomiseringen är lika förhärskande bland de hippa liberalerna. Det är problemet med Arpi-ligan: de reagerar mot diverse nymodigheter som de inte gillar, men de går aldrig till roten med vad det är som får dumheterna att uppstå.
Det naturliga svaret på den här typen av skriverier är naturligtvis att man måste avkräva skribenten ett löfte om att inte under några omständigheter ha någon form av sparkonto för sina barn, eller på något annat vis hjälper dom med att köpa bostad & liknande. Det vore ju en form av "rasism", varför skulle just deras egna barn gynnas av att ha haft tur?
Citera
2015-06-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
I så fall är det nya svenska samt nysvenska kynnet väl förberett: jämför t ex analyser i PISA-kontexten där svenska ungdomar tror att det där med matematiska färdigheter antingen har men eller inte har man, alltså något som inte kan förvärvas genom egen flit (i PISA-undersökningens tät har vi länder där eleverna inte tror på sådana ödets ojämlika gracer, utan sätter hoppet till den egna utvecklingsbara förmågan); eller jämför med muslimernas externalisering - inshallah! - och omogna locus of control. "Heder" före objektiv sanning, lögnen och tron hellre än skammen. Det är visst alltid andras fel och man har alltid rätt att känna sig kränkt, och ens rätt går före andras, det är ju ett fritt land... Här möter massinvandringen från MENA sina omaka men trolovade kulturmarxistiska makar, eller adoptivföräldrar (ensamstående eller gammeldags cis-par), det är ju "barn" som kommer.
Citera
2015-06-22, 18:52
Medlem
Aftonbladet ljuger vidare i en "Ledare special" som är en introduktion till rapporter från nedslag i Norberg och Borlänge, där flyktingmottagandet uppenbarligen är nära haveri. "Något måste göras åt flyktingsituationen" är rubriken, och alla kan gissa vad detta "något" är: Öppna era hjärtan och plånböcker, krossa de kommuner som ännu inte är söndertrasade.

http://story.aftonbladet.se/flyktingarna/1#section-1

Citat:
I år väntas ungefär 80 000 personer söka asyl i Sverige. Av dem kommer kanske hälften få uppehållstillstånd. En liten skärva av en global katastrof.
Det är en situation som kommer med stora utmaningar. Och möjligheter.
Sverige kommer att bli ett både rikare och bättre land om vi hanterar detta rätt.
Översättning: I år väntas ungefär 80 000 personer söka asyl i Sverige, varav många är ekonomiska migranter från allt annat än Syrien. De ekonomiska migranterna från Afrika utgör c:a 60% av dem som kommer över Medelhavet i båt. För lilla Sverige är 80.000 en flodvåg av nyanlända, 10 gånger större per capita än EU-genomsnittet, men på Aftonbladet nöjer vi oss inte med det. Vi vill ha mer, mer, mer. Vi backar inte förrän Sverige är oigenkännligt och vi kommer inte att backa efteråt heller.
Det är en situation som kommer med stora problem, stora påfrestningar på bostadsmarknaden och kommunernas budgetar, eskalerande segregation och kriminalitet. Några egentliga möjligheter innebär det inte jämfört med de möjligheter som förstörs.

Citat:
Politiskt är migrationen explosiv. Nationalistiska och högerpopulistiska rörelser är på frammarsch i vår den av världen.
I torsdags blev rasistiska Dansk Folkeparti landets näst största parti. Det blev facit av övriga partiers strategi av anpassning till deras främlingsfientliga politik.
Folk röstade på originalet.

Här hemma är Sverigedemokraterna på väg uppåt i opinionen. Än så länge står övriga partier fortfarande upp för en generös och human flyktingpolitik.
Men retoriken håller på att ändras. De till höger som ser en förebild i Danmark blir allt mer högljudda.
Översättning: Politiskt är migrationen explosiv, vilket fått till naturlig följd att invandringskritiska och protektionistiska partier tar marknadsandelar från de partier som glömt bort sin viktigaste uppgift - att skydda de egna ländernas befolkningar ekonomiskt och socialt. I synnerhet i turbulenta tider. Stater som inte ser detta som sin primära uppgift är inte så mycket stater som de är bananrepubliker.
I torsdags blev invandringskritiska Dansk Folkeparti Danmarks näst största parti. Det är en utveckling som fördröjdes i 10 år genom att de andra partierna anpassade sig till väljarnas vilja. I Sverige har de övriga partierna valt att flytta sig ännu längre från väljarnas vilja vilket gjort att Sverigedemokraterna har ökat till samma nivåer som Dansk Folkeparti på rekordtid, endast en fraktion av tiden det tog DF.
Än så länge står övriga partier för en förlegad, farlig och tondöv asylpolitik som leder till ökad invandring trots att bara 8% av väljarna önskar en sådan utveckling. 58% vill gå åt andra hållet.
Ett par av partierna har gjort tafatta försök att öppna för en mer restriktiv politik, men eftersom det är alldeles för lite och för sent har det av uppenbara skäl inte kylt ner SD:s explosiva tillväxt.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-06-22 kl. 18:56.
Citera
2015-06-22, 19:06
Medlem
Badios avatar
Crispy körde samma som jag posta.
Citera
2015-06-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Crispy körde samma som jag posta.
Först på bollen för en gångs skull.

Det här är mer eller mindre AB ledare som krigar mot Expressen ledare. Pettersson och Lindberg blir nervösa när Dahlbergs nya pessimistiska linje får stor uppskattning och går nu ner i skyttegraven för att lägga moteld. Som tur är för SD så har Aftonbladet fler besökare. Vi får hoppas på mycken skönmålning och många provocerande formuleringar i de kommande artiklarna. Det är SD:s livsnerv att vänstermedia matar ut en vägg av trotsighet för att stöta bort alla som önskar förändring. De kan bara gå till ett parti när de möts av den väggen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-06-22 kl. 19:20.
Citera
2015-06-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Aftonbladet ljuger vidare i en "Ledare special" som är en introduktion till rapporter från nedslag i Norberg och Borlänge, där flyktingmottagandet uppenbarligen är nära haveri. "Något måste göras åt flyktingsituationen" är rubriken, och alla kan gissa vad detta "något" är: Öppna era hjärtan och plånböcker, krossa de kommuner som ännu inte är söndertrasade.

http://story.aftonbladet.se/flyktingarna/1#section-1

Översättning: I år väntas ungefär 80 000 personer söka asyl i Sverige, varav många är ekonomiska migranter från allt annat än Syrien. De ekonomiska migranterna från Afrika utgör c:a 60% av dem som kommer över Medelhavet i båt. För lilla Sverige är 80.000 en flodvåg av nyanlända, 10 gånger större per capita än EU-genomsnittet, men på Aftonbladet nöjer vi oss inte med det. Vi vill ha mer, mer, mer. Vi backar inte förrän Sverige är oigenkännligt och vi kommer inte att backa efteråt heller.
Det är en situation som kommer med stora problem, stora påfrestningar på bostadsmarknaden och kommunernas budgetar, eskalerande segregation och kriminalitet. Några egentliga möjligheter innebär det inte jämfört med de möjligheter som förstörs.

Översättning: Politiskt är migrationen explosiv, vilket fått till naturlig följd att invandringskritiska och protektionistiska partier tar marknadsandelar från de partier som glömt bort sin viktigaste uppgift - att skydda de egna ländernas befolkningar ekonomiskt och socialt. I synnerhet i turbulenta tider. Stater som inte ser detta som sin primära uppgift är inte så mycket stater som de är bananrepubliker.
I torsdags blev invandringskritiska Dansk Folkeparti Danmarks näst största parti. Det är en utveckling som fördröjdes i 10 år genom att de andra partierna anpassade sig till väljarnas vilja. I Sverige har de övriga partierna valt att flytta sig ännu längre från väljarnas vilja vilket gjort att Sverigedemokraterna har ökat till samma nivåer som Dansk Folkeparti på rekordtid, endast en fraktion av tiden det tog DF.
Än så länge står övriga partier för en förlegad, farlig och tondöv asylpolitik som leder till ökad invandring trots att bara 8% av väljarna önskar en sådan utveckling. 58% vill gå åt andra hållet.
Ett par av partierna har gjort tafatta försök att öppna för en mer restriktiv politik, men eftersom det är alldeles för lite och för sent har det av uppenbara skäl inte kylt ner SD:s explosiva tillväxt.

Utmärkt översättning från politiska till realistsika.

Undrar hur länge dessa krönikörer och ledarskribenter ska blunda för siffran 58%?
Citera
2015-06-22, 19:21
Medlem
Badios avatar
Citat:

Det här är mer eller mindre AB ledare som krigar mot Expressen ledare. Pettersson och Lindberg blir nervösa när Dahlbergs nya pessimistiska linje får stor uppskattning och går nu ner i skyttegraven för att lägga moteld. Som tur är för SD så har Aftonbladet fler besökare. Vi får hoppas på mycken skönmålning och många provocerande formuleringar i de kommande artiklarna. Det är SD:s livsnerv att vänstermedia matar ut en vägg av trotsighet för att stöta bort alla som önskar förändring. De kan bara gå till ett ställe.

Citat:
Vi har pratat med politiker, lärare, tjänstemän och eldsjälar (batikhäxor).
Ja med tanke på vilka som låtits intervjuas så vet man vad det kommer att stå ungefär med propagandan. Ingen större skräll att "vanligt" folk i kommunerna inte har tillfrågats om hur det är att bo i orterna.
Citera
2015-06-22, 19:22
Medlem
Citat:

Det här är mer eller mindre AB ledare som krigar mot Expressen ledare. Pettersson och Lindberg blir nervösa när Dahlbergs nya pessimistiska linje får stor uppskattning och går nu ner i skyttegraven för att lägga moteld. Som tur är för SD så har Aftonbladet fler besökare. Vi får hoppas på mycken skönmålning och många provocerande formuleringar i de kommande artiklarna. Det är SD:s livsnerv att vänstermedia matar ut en vägg av trotsighet för att stöta bort alla som önskar förändring. De kan bara gå till ett parti när de möts av den väggen.
Att ledarskribenter skriver om migration är lysande....att de sen skriver så korkat och verklighetsfrämmande är briljant. De är nästan lika skickliga valarbetare som våra vänner romerna utanför butikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in