Citat:
Ursprungligen postat av
Sixt
Jag vet inte om någon har nämnt denna ledare av Anna Dahlberg i tråden. Jag tycker ingressen är extremt anmärkningsvärd. Att öppet proklamera att framtidsutsikterna ser minst sagt dystra ut är någonting nytt i den etablerade svenska mediedebatten vad jag vet, iallafall när de framställs på det här sättet. Mångkulturen tycks inte vara den frälsning som den politiska eliten i Sverige hoppats på.
http://www.expressen.se/ledare/anna-...ramtid-ar-var/
Jag måste säga att denna totalomvändning av eftermälet av Fredrik Reinfeldt från delar av den borgerliga median är något att reflektera över. Ingen vågade ifrågasätta fursten Reinfeldt när han satt på tronen, men nu verkar det bara vara frälsta Muf:are som talar okritiskt om honom. Fler och fler har väl insett att Reinfeldt egentligen skapade fler problem än han löste under sin tid som regeringschef.
Har Sverige de bästa åren bakom sig? Någonstans känns det faktiskt som om det är en korrekt beskrivning.

Jag har skrivit det tidigare: För att borgerligheten skall kunna gå vidare, så måste man sticka kniven i ryggen på förrädare Reinfeldt och sedan pissa på liket. Det intressanta med Anna Dahlbergs ledare är att hon visar att det karaktärsmordet kan komma att utföras av media först. Det vore annars lätt att tro att karriärsugna politikerbroilers skulle vara de första att försöka profitera på företrädarens goda ryktes bekostnad.
Men, med ovan sagt, så är resten av ledaren bara lam. Visst är observationen att politikerna debatterar småfrågor som föräldraledighet eller antalet matematiktimmar i skolan, när det finns angelägnare frågor, helt korrekt. Men det är en fullständigt trivial observation. När Dahlberg sedan ska bidra med sina viktiga frågor så blir det ju bara obetydligt bättre, eller nästan lika dåligt kanske är en god beskrivning. För befolkningspyramiden är inget särskilt problem. Där Sveriges groteska offentliga sektor inte mäktar med, kommer civilsamhället få täcka upp, hemska tanke. Och problemet är...
Citat:
...kraftigt ökade kostnader för flyktingmottagandet.
...inte invandringens storlek och sammansättning. Nä, klassisk svensk borgerlig tramsretorik. Den offentliga sektorns enorma storlek i sitt
omhändertagande angrips med argumentet att den är
ineffektiv. Det är alltså inte
ambitionen det är fel på, utan staten eller kommunens oförmåga - för att de är just stat och kommun.
Nä, bort med dig Anna Dahlberg! Återkom med: Invandringens storlek och sammansättning. Svenskarnas födelsetal och förstföderskeålder. Invandring och det senare i kombination med varandra. Finns det en svensk framtid om utvecklingen extrapoleras? Vad ger en internationell utblick vid handen? En historisk tillbakablick? Finns det förutsättningar för en välordnad framtid öht? Eller går vi mot en våldsam framtid i ett klansamhälle som badar i nepotism, rädsla och våld? Drivmedelskriser. Avindustrialisering. Avfolkningsbygder. Svensk livsmedelsproduktions snara förfall.
Det är pessimism. Relevant sådan.