2015-04-07, 15:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tror inte heller att det blir nåt stopp. Och det beror inte bara på ideologiska utan också ekonomiska skäl. Invandringen har blivit en miljardindustri. Många, många människor arbetar helt eller delvis med frågor som är direkt relaterade till invandringen. Vad ska alla tjänstemän arbeta med, om det inte i en strid ström kommer folk och söker asyl och som anhöriga därefter? Tror det är både ekonomi och ideologi som står på spel för många.

Modulhusfrågan har med all tydlighet visat att det inte finns några pengar kvar. Massinvandringen har möjliggjorts av ett mycket generöst välfärdssystem som överskred svenskarnas behov. Därför kunde man fylla på med folk utifrån. Nu är välfärdens resurser tömda och man letar sig ut, där det inte heller finns några pengar. Det är tomt över allt. Det enda som finns är att driva verksamheterna ovanför ytan. Anna Dahlberg uttryckte samma sak senast i Axess. Hon hade pratat med källor inom riksdagen och de var mycket bekymrade över att man i stort sett inte kan starta ett enda projekt eftersom pengar är slut.

Nu sitter man med en gigantisk folkmängd som ännu inte är i systemet, när det väl händer är det finito riktigt ordentligt. Å så nya pensionärer på det. Själv är jag tämligen säker på att vi får se ett nytt Luciabeslut i december. Möjligen tidigare.

Som redan påpekats de senaste dagarna så står det klart att flera inom msm fattat att det är kört. Alltså helt kört. Borta är förslag om ändringar i Las eller lägre minimilöner. Det är ett viktigt steg, eller snarare en positionering. Det finns således inget att diskutera, man kan inte ha en åsikt om massinvandring ska vara kvar eller inte. Pengarna är helt enkelt slut. Thats it. Dahlberg och P.M. Nilsson såg riktigt uppgivna i Axess. Men ändå lättade på något sätt. Debatten mot idealister blir tämligen enkel - öppna era hjärtan, säg det till en tom kassakista och rensade konton.
Citera
2015-04-07, 16:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
En så oinformerad politikerklass kan inte finnas. Vanföreställningar, grupptänkande, ideologiskt svärmande, agendor, inkompetens och vad mer, men inte okunskap eller omedvetenhet. Så bristande verklighetsförankring som politiker med folkligt mandat kan inte ursäktas på några grunder, om det vore sant till att börja med. Det skulle inte hindra syndabocksletande, men slår då tillbaka på politikerna själva. På samma sätt kan man säga att det i långa loppet, i en de facto demokrati (demokratur), är folkets fel för att det valt att sova och lalla med, överlåtit till skriande inkompetens att förvalta och representera dem.

Jag vet inte, om du kanske missförstod mig? Jag anser inte, att svenska politiker är oinformerade. I den här intervjun säger Tino Sanandaji LÄNK 6.47: "I talk to high ranking politicians, sometimes. Some of them know what's going om, and that it is unsustainable." Utöver de "high ranking politicians", som Sanandaji talar med, så kan man addera samtliga partiledare samt Fredrik Reinfeldt och Anders Borg, som alla tveklöst vet, att svenska politikers unika, gemensamma invandringspolitik är ohållbar.

Citera
2015-04-07, 16:38
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Modulhusfrågan har med all tydlighet visat att det inte finns några pengar kvar. Massinvandringen har möjliggjorts av ett mycket generöst välfärdssystem som överskred svenskarnas behov. Därför kunde man fylla på med folk utifrån. Nu är välfärdens resurser tömda och man letar sig ut, där det inte heller finns några pengar.

Alliansen reagerar nu på att regeringen kan komma att överskrida det sk överskottsmålet.

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Kinberg Batra
Jag vill se tydliga besked från regeringen. Dels om att inte nya eller andra element ingår i vårpropositionen än prognoser, dels att det inte görs uppluckringar ensidigt om överskottsmålet, säger Batra.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/ba...-besked-om-do/

I början av Mars pratade finansministern om att ta bort överskottsmålet.

Citat:
Ursprungligen postat av Magdalena Andersson
Vad är det som hänt nu?

– Sverige är i ett helt annat läge än när det infördes.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fi...verskottsmalet

Vi "är i ett helt annat läge…"…förklaras inte riktigt. Men. Intressant om det här står i direkt relation till massinvandring + modulbostäder(/kåkstäder) etc som ju, om det ens är genomförbart, kommer kosta skjortan. Där kanske Alliansens gräns går? Dvs att regeringen, för att bekosta kåkstäder, måste låna/höja skatter och skrota överskottsmålet. I det läget gäller inte DÖ, vilket är vad Batra säger till Sydsvenskan, DÖ har brutits och SD kommer givetvis att rösta med Alliansen. Om så sker är nog frågan om inte modulkåkstäderna blir upptakten till ett luciabeslut i någon form.
Citera
2015-04-07, 16:43
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Den har säkert diskuterats i tråden redan men jag tror att Markus Jonssons analys i Samtiden är riktig. Striden är avgjord och det är uppenbart att invandringen inte är positiv för Sverige. När det nu vänder är det viktigt att låta folk justera sina ståndpunkter utan att komma efter dem med oförsonliga anklagelser om tidigare uppfattningar. Det blir besvärligt nog med de oförsonligt radikaliserade PK-motståndsnästen som kommer att bildas här och där i MSM och sociala medier allteftersom fronten ändras.

Frågan om politikernas förhållande till mediekriget intresserar mig mycket. Det har varit ett vanligt perspektiv att se politikerna som gisslan hos medierna. Jag undrar hur mycket sanning det ligger i det där. Som jag har läst ledarsidorna sedan senhösten har de i allt högre grad antytt att de öppnar för eller i varje fall inte utesluter justeringar av migrationspolitiken. Ändå sitter politikerna på sina händer och vägrar med något enstaka undantag diskutera saken samtidigt som vi går mot en krasch. Vill inte, kan inte eller törs inte? Eller har de drabbats av Stockholmssyndromet efter att ha hållits inspärrade av MSM?
Min övertygelse är att i minst 25 år har medierna lärt politikerna vad de ska tycka med en brutal, närmast pavlovsk uppfostringsmetod. Rätt gjort (Vänsterpolitik)=belöning, fel gjort (Vanlig högerpolitik)=straff, mycket fel gjort (Prat om hårdare straff och invandring)=brutalt hårt straff. De har med andra ord dresserat politikerna till vad de ska tycka och det som förut var journalisternas åsikter är nu politikernas åsikter. Lägg till konsensuskultur och toppstyrning i partierna och så har vi dagens situation, där bara de med absolut korrekta åsikter fått de åtråvärda platserna i partierna. Så för varje generation politiker har de blivit allt med radikala och de har nu ingen speciell lojalitet mot svenskarna. Extremexemplet är väl Oliver Rosengren hos MUF (Vice ordförande?) som är helt för öppna gränser och tycker nation är ett obehagligt begrepp. Han verkar helt inriktad på att moderaterna ska söka stöd hos MPs väljarskara och fnyser åt begreppet moderata kärnväljare.

Och som Meiji sa, se på incitamentstrukturen för en vanlig riksdagspolitiker som har en annan åsikt?

Och vi får också betänka att vi har hittills enbart fyra journalister (av rang, kanske 10-15 totalt) som har börjat ta bladet från munnen (Marteus, Dahlberg, Nilsson, Rayman - Gudmundsson har varit märkligt tyst). Ingen journalist har ännu sagt rakt ut att: Det här går inte, vi är på väg mot totalt kaos i hela samhället och (viktigast) stoppa invandringen nu! Tydligast var väl Rayman som pratade om en kollaps av asylmottagningen. Ack, om det ändå vore så väl. Vad vi står inför är ju en kollaps av det svenska samhället.

När en betydligt större andel av alla journalister kräver ett invandringsstopp, då kan det hända något.

--------------------------------

Vad gäller förlåtande/ansvarsutkrävande håller jag med Oyto i stort. Varför ge förlåtelse när ingen har bett om den. T o m Martéus som var mest explicit om sin egen skuld verkade ju tycka ungefär "Jaja, det gick väl litet långt, mitt korståg, men vi klarade ju oss i alla fall, vi blev inte som Danmark". Men jag kommer inte ropa efter att de ska hänga. Men spelar mitt beslut någon större roll? Det är inte upp till någon enskild att avgöra om de ska hänga eller förlåtas, var och en av svenska folkets medlemmar kommer fatta sitt eget beslut när det går upp för dem vad de blivit lurade på. Vad jag menar är att det är redan utanför någon enskilds kontroll nu. Poltiker och journalister har skapat ett sådant förakt, ja snarare hat, hos så många - och fler kommer det bli - att jag är uppriktigt orolig över hur det ska sluta.
Senast redigerad av Accubond 2015-04-07 kl. 17:21.
Citera
2015-04-07, 17:33
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Mitt förra inlägg handlade väl mer om debattonen från dom få borgerliga mainstreamskribenterna, snarare än en hypotetisk post-revolutionär situation där SD sitter på regeringsmakten, dom stora tidningshusen har konkat och FB-milisen har gett sig ut på gatorna beväpnade med tjära och fjädrar.
Den sistnämnda situationen är visserligen också intressant, men vad jag menade var att mediakonsumenterna från medelklassen som tidigare var så säkra i sin avsky mot "mörkrets krafter" är nu förvirrade, osäkra och mer tystlåtna. pk-Journalister och sjuklöverpolitiker även dom. Folk flackar med blicken och söker efter en tydlig verklighetsbeskrivning.

I militärhistorikern Marco Smedbergs bok: Om stridens grunder, så kan man där läsa hur en arme skall öka sin stridskraft på en specifik punkt i en fiendes värn, först efter att man tidigare har mjukat upp försvaret och satt fiendens moral i gungning. Där är vi nu.
Jag tror alltså att det just precis nu är konstruktivt och effektfullt att vara extra hård i retoriken gentemot utvalda medier och utvalda politiska partier, men låta civila pekåistas och slentrian-pk-uttalande kändisar/journalister slippa undan. Det måste finnas morot såväl som piska.

Den svenska folksjälen är fortfarande i grunden en protestantisk sådan, och detta skall man spela på. Skulden och förebråendet, ihop med idealiserandet av dom i etablissemanget som nu vågar vara nyanserade. Vänstern har ju alltid gjort detta så bra, till faktaorienterade konservativa debattörers vrede. Men det fungerar, och om man skall få minds AND hearts från merparten av det svenska folket, så är det den retoriken man måste föra.
Citera
2015-04-07, 17:34
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi brukar som regel vara överens... men här är vi inte det.

Svenska politiker har medvetet bedragit sina väljare. Svenska s.k. journalister har medvetet vilselett och ljugit för sina läsare/lyssnare/tittare.

Att Markus Jonsson mot den bakgrunden uppmanar svenska folket till ödmjukhet inför bedragarna och lögnarna och förespråkar, att vi ska berömma dem... jag saknar faktiskt ord.

Jag förstår inte varför du läser honom så? Han vänder sig till invandringskritiker och ber om deras besinning. Han gör det i ett läge där inte så få av dem kommer att ha stora svårigheter att hålla tillbaka sin frustration: Så dags att ta bladet från munnen nu? I sak har rätt. Det finns absolut inget att vinna på att göra ned de som nu uttrycker senkommen kritik mot vansinnespolitiken.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag kan inte se att någon strid vunnits.

Debatten är vunnen på så vis att det är invandringskritikernas verklighetsbeskrivning som är mest riktig och mest relevant. Det är också det enkla skälet till att SD växer. Multikultipanegyriken om att invandringen gör Sverige rikt, tolerant och konkurrenskraftigt är död. Det mest positiva som kan sägas är troligen att det är en stor utmaning eller nåt. Jag råkade höra Bertil Torekull diskutera med Maria Ferm på radion tidigare i dag. Det var en plågsam upplevelse. Verkligheten i form av Torekull mötte invandringsfanatikern Ferm som var uppenbart fjättrad vid ett pratmanus och därmed på defensiven.

Pratmanuset bekräftade att det fanns stora problem (ett medgivande som troligen krävdes för att alls vara spelbar). I övrigt vinglade hon mellan de två huvudbudskap hon fått att förmedla; nämligen att det just nu var så många på flykt och sen det där om att andra EU-länder skulle förmås att ta ansvar. Med andra ord var hon helt svarslös. Det enda som återstår för dem nu är den här typen av icke-svar. Det eller tystnad. Det kommer inte att förslå långt.
Senast redigerad av NSO 2015-04-07 kl. 17:56.
Citera
2015-04-07, 18:00
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Jag råkade höra Bertil Torekull diskutera med Maria Ferm på radion tidigare i dag. Det var en plågsam upplevelse. Verkligheten i form av Torekull mötte invandringsfanatikern Ferm som var uppenbart fjättrad vid ett pratmanus och därmed på defensiven.

Pratmanuset bekräftade att det fanns stora problem (ett medgivande som troligen krävdes för att alls vara spelbar). I övrigt vinglade hon mellan de två huvudbudskap hon fått att förmedla; nämligen att det just nu var så många på flykt och sen det där om att andra EU-länder skulle förmås att ta ansvar. Med andra ord var hon helt svarslös. Det enda som återstår för dem nu är den här typen av icke-svar. Det eller tystnad. Det kommer inte att förslå långt.

Intressant att höra Torekull. Han talar om "en humanitär katastrof" och "fiasko för hela invandringen" pga "väldigt många saker". Ferm erbjuder ingen lösning annat än att föreslå att "hela Sverige ska ta ansvar för flyktingmottagandet". Enligt Ferm är ett invandringsstopp "orealistiskt" av "juridiska skäl" samt "icke önskvärt". Intressant kulturmarxistisk omvänd verklighetsuppfattning där bostadsbrist + massinvandring inte innebär orealism utan tvärtom är alla alternativ orealistiska.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6135577

Torekull avslutar med en metafor om en livräddare som vet hur långt ut han kan simma utan att själv drunkna. På det stora hela hör jag en äldre person som har viss realism som diskuterar med en ung idealist utan rimlig verklighetsuppfattning.
Senast redigerad av Pandelume 2015-04-07 kl. 18:03.
Citera
2015-04-07, 18:23
Medlem
IngmarBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys

Jag anser också att det är viktigare att få ur folk ur sekttänket än att bestraffa dem. Många har bara varit nyttiga idioter och kommer fundera hela sitt liv på hur fan de tänkte. Har liksom någon tidigare beskrivit även i mina bekantskapskretsar börjat uppfatta en sorts tvekan när flosklerna lämnar deras läppar. Att bara vräka ur sig allas lika värde som motargument river inte längre ner lika många applåder.

Det absolut viktigaste att få kontroll över är utbildningssystemen. Att rensa dessa ifrån ideologisk indoktrinering och fokusera på kunskap är det absolut mest väsentliga för att undvika att hamna i liknande situationer i framtiden. Det finns dock en tendens att pendeln alltid slår över åt andra hållet och jag är uppriktigt orolig över vad som händer om dagens PK-personer, som bevisligen är lättledda, får för sig att vända 180 grader. Det kommer bli blodbad.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Menar du att bara för att PK-människor väljer att sluta tro på de uppenbara lögner som är basis för alla upplysningsideologierna, så skulle det leda till "blodbad". Tanken här tycks vara att upplysningsideologier inte leder till massmord -- men så är det ju naturligtvis inte. Knappt hade upplysningen tagit politiska uttryck innan det började massakreras -- då hette bödlarna jakobiner. Kommunismens härjningar känner vi ju alla till -- jämlikhetsideologier leder alltid till arbetslägret eller gropen på det ena eller andra sättet, då de ligger i krig med verkligheten.

De senaste siffrorna för amerikanernas härjningar i Mellanöstern de senaste 14 åren ger vid handen att 2 miljoner, människor har förlorat livet. 2 miljoner måste offras för "alla människors lika värde"!!! Det är ju inte klokt.. Det är vi med traditionella värderingar som är de goda och humanistiska. Det är vi som tycker att varje folk ska ha ett eget land och styra det efter eget tycke, det är liberal-marxister som vill skapa blodbad och förtrycka. Med mindre liberal-marxism i världen, och i Sverige, skulle det bara innebär större frihet och mindre blodbad.
Senast redigerad av IngmarBergman 2015-04-07 kl. 18:32.
Citera
2015-04-07, 18:24
Medlem
Torekull vek dock ner sig rejält när han började prata om att en bra samordnare skulle kunna styra upp situationen på två månader. Om det är det han verkligen tror så behövs inget invandringsstopp, två månader till klarar vi nog av medan samordnaren hittar alla svaren. Ska Ullenhag göra en ny utflykt till Rinkeby och prata med lite invandrare för att ordna upp situationen kanske?

Personer som Torekull gör enorm skada när de fortsätter sända ut budskapet att det finns åtgärder som löser problemen, vi måste bara hitta dem. Vad som behövs är personer som är tydliga med att det inte finns några lösningar, punkt slut. Ingen ska komma undan med att något integrationsprojekt som ska utvärderas nästa mandatperiod kan lösa problemen. Sverige ska inte vara någon humanitär stormakt, Sverige ska vara en fungerade nation där föräldrar skrämmer sina barn med hemska historier om vad som kan hända om man röster på personer som Maria Ferm.
Citera
2015-04-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det finns inga gränser för fräckheten bland politiker, journalister och (andra) tjuvande parasiter. Man ska ej heller överskatta det sovande folkets förmåga att ifrågasätta de blå dunster som de får inslagna. Men den politiker som skyller ifrån sig på den undermåliga journalistkåren gör sig själv till åtlöje, eftersom den s a s folkvalde representanten har en skyldighet att hålla sig informerad. Men större bedrägerier har sett dagens ljus och trivialare fakta höljts i dunkel.

Få se hur sjuklöverpartiet svarar på SD:s trevare, om den utsträckta handen tas emot, avvisas med tystnad eller ett harmset fnysande. Inmålad i hörnet, med pannan i kaklet, utan en dörr tillhands... Ska approprieringen av SD:s tankegods bli faktum (dvs närma sig europeisk mittfåra), eller behövs katastrofen för att rädda den slagnes heder, eller möjligen ett överstatligt dekret om omedelbar kursändring från marschfarten mot isberget?

http://sdkuriren.se/bylund-och-wiech...net-alliansen/
Citera
2015-04-07, 18:38
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Alliansen reagerar nu på att regeringen kan komma att överskrida det sk överskottsmålet.

Jaha. Då dröjer det inte länge förrän samma alians hävdar att S/Mp brutit DÖ.

Tillbaka om media och mångkulturen;

Finns det någon mer tydlig tenden om att mediakanaler börjar attackera varandra? Som det varit hitills är det väl så att några tidningar börjat tala om problem med mångkulturens effekter, medan andra fortfarande hävdar att några problem nte finns, bara möjligheter.
Kommer vi att få se mer bråk inom mediasvängen (t.ex. följande rubrik i AFAbladet; "Expressen i ny rasistchock!")?
Kan man alls utläsa några tendenser i den riktningen?
Citera
2015-04-07, 18:39
Medlem
SmokeOns avatar
Det stora här är varken Torekulls realism eller Ferms brist på realism, det stora är att relevant media låter detta passera som om det vore en legitim åsikt. Vi har passerat gränsen för kritisk massa och svävar nu på kulmen, befriad från gravitation och yttre krafter, i ett slags stormens öga som för första gången låter kritiska röster höras över vindens tjut.

Svensk media är moget för ett invandringsstopp, och Löfven skulle rent teoretiskt kunna utannonsera ett sådant ikväll. Men han kan lika gärna välja att inte göra det.

Undertecknad är själv för desillusionerad för att tro att vi kommer få se något invandringsstopp före ett faktiskt haveri (i stil med inställda löner inom det offentliga) eller att flyktingarna själva väljer bort Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in