2015-04-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Om inte fysiska realiteter (som kåkstäder och kriminalitet) och finansiellt "tomma lador" framtvingar ett stopp i massinvandringen, eller ett överstatligt dekret från EU gör det, så måste svenska politiker justera politiken på eget initiativ, förvisso pressat av opinionens vind, de egna körledens tillkomna motröster, och ett ifrågasättande av den fallerade godhetens bevekelsegrunder.

Frågan är vilken enveten, förhärdad och faktaresistent spillra bland politiker och medier som står ut med att försvara svarte petter, hellre än att ändra kurs? Mycket lögner och prestige har investerats; inmålade i ett hörn kan de fäkta med pannan ända in i kaklet, ta "time-out" eller efter moget övervägande smita ut genom den dörr som andra föreslår, överstatligt eller genom fysiska realiteter och finansiellt nödtvång.

Att agendasättande DN kan svänga på dagen hyser jag inga tvivel om, detta skämt till tidning under dess nuvarande redaktion, även om riktningen är kosmopolitiskt oikofob; om de budskapsmässiga hoppen mellan kvanttillstånden är taktisk eller ett uttyck för redaktionens förvirring låter jag vara osagt, det ondulerar under veckornas gång. En strategi finns i själva proklamationen av agendajournalistiken. Bonniersfären är en fiende i mediekriget, eftersom de mörklägger mer än de belyser; men med den illusionsfria insikten så kan hela sfärens alster läsas som en röst, med en införstådd agenda. Det är inte lika lätt att få avsättning för sin produkt på ett nationellt plan hädanefter.

Det är dags att ställa de besvärliga frågorna till politikerna och journalisterna - en rejäl känga även åt tjänstemannaskikten som säljer ut landet - som bär det direkta ansvaret för sin huvudlösa politik i många år, blinda för realiteter, fast bestämda att implementera febriga drömmar om multikulti. Pressa dem med fakta, inte låta dem undkomma med drömska, trosvissa förhoppningar. Påpeka, som Jyllands-Posten gjorde häromdagen och som många enskilda röster i Sverige, att det är Sverige som är extremisten, inte alla andra. Skratta åt de fromma förhoppningarna, reflexmässiga repliker, om vilken "resurs" immigranterna utgör och hur "vi" blir "rikare" på denna företeelse. Innanförskapets till utmattning varande uppknytning till det skapade och växande så kallade utanförskapet.
Citera
2015-04-05, 18:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Även om artiklar likt Torekulls inte hänger ihop i alla delar är de mycket välkomna. Enligt min uppfattning det sista halmstrået innan politikerna har kört ut oss alla över stupet.

En röst som har 100.000 lyssnare är, trots en viss falskklang, mycket effektivare än de mest skarpsinniga analyser som få tar del av eller som anses ha fel avsändare.

Även Torekull fattar säkert att de sex månaderna inte är ristade i sten. Var nog mest en taktisk manöver för att slippa mest högljudda rasist-ställa grupp mot grupp-ovärdig människosyn-normalisera SD-anklagelserna.

Visst, men varför så sent? Bertil Torekull kan väl inte anses ha varit en intellektuell kretin hela sitt liv. Han borde väl senast på 90-talet ha insett vartåt det barkade? Försöker han frälsa sin själ nu, eller är han bara långsam? Att skrika "Paraply!" när regnet redan är över en, förefaller inte som den bästa av meteorologiska prognoser.

Jag tycker visst inte att han borde låtit bli att skriva, men bland de publicister som nu i elfte timmen vaknar upp, så klingar det falskt om de inte samtidigt också påbörjar sin Canossavandring för att be om förlåtelse för tidigare försyndelser.
Citera
2015-04-05, 18:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Uppfriskande att Torekull plaskar upp lite vågor i ankdammen. Han möter dock ett totalhat på Twitter, så vi får se hur länge det dröjer innan han blir utkastad.

Några smakprov:

Jag brukar ofta skriva i SD-opinionstråden om att SD framförallt har en metapolitisk roll att spela, och exakt samma positiva effekt får artiklar som dessa. De hjälper människor att förlösa sitt eget mångkulturmotstånd i offentligheten. Om man inte kan dela - eller på annat sätt referera till - en artikel i Fria Tider så kan man såklart göra det med en debatt artikel av Torekull.

Det förstår såklart också mångkulturdårarna, och därför går deras hat på max just nu.

I sekter är det alltid lätt att trampa i klaveret och MP, som utan tvekan har sektliknande drag, är det säkert påfallande enkelt. Det vore onekligen en intressant aspekt av mediekriget om publicister med partiengagemang, efterhand skriver sitt hjärtas mening, för att därefter bli uteslutna. Då kommer avståndet mellan partipolitiken och massmedia efterhand att öka, och det är i grund och botten demokratiskt sunt. Fallet Torekull kanske kan bli något att följa, och om han i så fall får stöd från något håll, innanför eller utanför MP.
Citera
2015-04-05, 18:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Visst, men varför så sent? Bertil Torekull kan väl inte anses ha varit en intellektuell kretin hela sitt liv. Han borde väl senast på 90-talet ha insett vartåt det barkade?

Om jag ska lyfta blicken något lite, och sätta på mig foliehatten, så kan jag hävda att det finns en anledning till att dom skickade fram Torekull. Det kan ju vara så att några miljöpartister har nyktrat till och ser att under kommande regeringssamarbete med hot om systemkollaps etc. blir det svårt att upprätthålla migrationsöverenskommelsen - och då skickar man fram Bertil, 104 år gammal för stupar han och blir ihjälhuggen av ilskna Twittrare gör det minst att offra honom.

Nu blev det ju lite tjafs på Twitter - the usual suspects av vänsterister skrek i nån timme, men det tycks ju som Bertil har klarat sig väl. Om jag rätt återstår att se. Om Bertil sitter kvar i riksdagen för MP efter den här debattartikeln har jag rätt. Då finns "tyst stöd" inom MP att frångå migrationsöverrenskommelsen för att lättare kunna samregera med S den här mandatperioden.
Citera
2015-04-05, 19:09
Medlem
Durgas avatar
Som ett sorts kuriosa kan vi betrakta "mediekriget" mellan en försvinnande liten del av befolkningen , just nu visserligen högljudda och bokstavstroende, men vad hjälper det när verkligheten obevekligen knackar på.

Läs plånboken !
Ingen ideologi någonsin någonstans trumfar plånboken, vi är där nu!
Citera
2015-04-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
En fjäder i den foliehatten. Det kanske kan vara ett så kallat bondeoffer. Men finns det fler tecken på en eventuell tillnyktring inom den extremistiskt genomsyrade Mp-flocken? Med hälften av alla public service-journalisternas sympatier, dvs ett MSM-privilegium utan motstycke, med migrationsöverenskommelsen som en dubiös men godhetsdriven spiken i välfärdskistan-bedrift att yvas över och en förbåld benägenhet att ta och få regeringsinflytande?

Det är skillnad mellan den fanatiska svenska miljörörelsen och den tyska motsvarigheten, både som parti och representation i statskontrollerade medier. Men visst vore det uppfriskande med lite besvärande frågor och ifrågasättande av Mp-politikens konsekvenser. Vi kommer inte få se Skavlans famösa manér gentemot SD-Åkesson mot Mp-Romson/-Fridolin/-Ferm. Det var först efter Wetterstrands avhopp som förnuftet i henne började tala, med ena eller båda benen i Finland. Kanske behövs det avhoppare eller avhoppsfärdiga bondeoffer för att störa den gröna rörans homogenitet.
Citera
2015-04-05, 20:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Om jag ska lyfta blicken något lite, och sätta på mig foliehatten, så kan jag hävda att det finns en anledning till att dom skickade fram Torekull. Det kan ju vara så att några miljöpartister har nyktrat till och ser att under kommande regeringssamarbete med hot om systemkollaps etc. blir det svårt att upprätthålla migrationsöverenskommelsen - och då skickar man fram Bertil, 104 år gammal för stupar han och blir ihjälhuggen av ilskna Twittrare gör det minst att offra honom.

Nu blev det ju lite tjafs på Twitter - the usual suspects av vänsterister skrek i nån timme, men det tycks ju som Bertil har klarat sig väl. Om jag rätt återstår att se. Om Bertil sitter kvar i riksdagen för MP efter den här debattartikeln har jag rätt. Då finns "tyst stöd" inom MP att frångå migrationsöverrenskommelsen för att lättare kunna samregera med S den här mandatperioden.

Mediakrigets korrespondenter tvingas ägna sig åt kremlologi i ökande omfattning. Man undrar:

Är artikeln Torekulls eget initiativ?

Är han en stalking horse dvs någon som å någon annans vägnar (Fridolins? se fotnot) får testa hur landet ligger... och som vid behov kan offras av MP?
"A stalking horse is a figure that tests a concept with someone or mounts a challenge against someone on behalf of an anonymous third party. If the idea proves viable or popular, the anonymous figure can then declare its interest and advance the concept with little risk of failure. If the concept fails, the anonymous party will not be tainted by association with the failed concept and can either drop the idea completely or bide its time and wait until a better moment for launching an attack."

Vi får väl se, om Torekull blir utesluten. Han verkar själv se ganska filosofiskt på den möjligheten och säger:
"Jag tror att partiet är stort nog att acceptera bråkstakar och fritänkare, man vet ju vem jag är och man har en gång släppt in mig i partiet. Jag får väl ta den saken när den kommer, det vore inte första gången jag blir avskedad i mitt liv."
-----

Fotnot. Torekull beskriver sig själv som Fridolins "mentor" och talar om sin "gode vän" Fridolin.
Citera
2015-04-05, 20:30
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna och sammanfogade i tråden: (FB) Malin Siwe vill riva svenska kyrkor - vad är det svenska kulturarvet värt?

// mod
Citera
2015-04-05, 20:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är skillnad mellan den fanatiska svenska miljörörelsen och den tyska motsvarigheten, både som parti och representation i statskontrollerade medier. Men visst vore det uppfriskande med lite besvärande frågor och ifrågasättande av Mp-politikens konsekvenser. Vi kommer inte få se Skavlans famösa manér gentemot SD-Åkesson mot Mp-Romson/-Fridolin/-Ferm. Det var först efter Wetterstrands avhopp som förnuftet i henne började tala, med ena eller båda benen i Finland. Kanske behövs det avhoppare eller avhoppsfärdiga bondeoffer för att störa den gröna rörans homogenitet.

Jag har kanske råkat missa de tillfällen, när förnuftet har talat i Wetterstrand. Senast för ett par dagar sedan så krigade Maria Wetterstrand passionerat i TV4 för romernas tiggeri i Sverige mot Erik Hörstadius.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...C3%A4r-3122152
Citera
2015-04-05, 20:44
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
En fjäder i den foliehatten. Det kanske kan vara ett så kallat bondeoffer. Men finns det fler tecken på en eventuell tillnyktring inom den extremistiskt genomsyrade Mp-flocken?

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi får väl se, om Torekull blir utesluten. Han verkar själv se ganska filosofiskt på den möjligheten.

Med tanke på vilken statsminister som nu sitter, och hans historik att säga ett och göra ett annat, behöver inte uppvaknandet för MP drivas på inifrån den "extremistiskt genomsyrade flocken". Det är ganska enkelt...

1) Systemkollaps hotar.
2) Kollapsar asylsystemet blir det decenniers lastbilslaster med skit som träffar fläkten.
3) Om inte förr, så spricker DÖ, om punkt två infaller. Alla kämpar för att komma ut med hedern i behåll när svensk politik "goes Titanic" och rädda sig den som rädda sig kan. Och utan DÖ blir det samma situation som före jul; Med S+MP ännu mera sitting ducks än dom redan idag är. Sverige blir "omöjligt att regera" som det hette före i julas.

Makt är alltid roligare än inte makt. S måste göra något för att stoppa en förestående systemkollaps, och det innebär att både "minska volymerna" (egentligen måste dom strypa helt) och skicka hem tiggarna. MP är ett egentligen betydelselöst skitparti som driver symbolfrågor som att skrota kärnkraft och migration och bekämpa fattigdomen i Europa och sånt.

Efter valet kallade Göran Persson MPs krav på regeringssamarbetet (dom tjatade om att lägga ner reaktorer) för "pubertal troffépolitik" eller något liknande. Det kan mycket väl vara så att initiativet till MPs "tillnyktring" drivs av ekonomiska realiteter - och hot om i förlängningen nyval och maktförlust för de rödgröna.

Givet ekonomiska realiteter får ideologiska feberdrömmar som fri migration ge vika.

Det kan vara så att Löfvén gjort "tusen nålar" på Fridolin och skrämt honom så vida pass att det finns ett reellt hot att faktiskt förlora makten och tvingas utlysa nyval - den sången har vi ju hört förrut.

Då får Fridolin helt enkelt bita i det sura tillnyktringsäpplet, och skicka fram Torekull. Nästa vecka kommer han att skicka sina "enskilda-fall-rapande" fri-migrations-förespråkare på en nyinköpt sensitivitetsträning: https://www.youtube.com/watch?v=x-y6ipxt9rM
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-04-05 kl. 21:07.
Citera
2015-04-05, 21:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jag tror inte Torekull kom in i Riksdagen, men Din misstanke kan vara valid ändå. Vi får väl se om medlemskapsfrågan kommer upp, eller om detta är en form av spaningsanfall.
Citera
2015-04-05, 21:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tror inte Torekull kom in i Riksdagen, men Din misstanke kan vara valid ändå. Vi får väl se om medlemskapsfrågan kommer upp, eller om detta är en form av spaningsanfall.

Han lär vara ersättare i riksdagen.

EDIT.

Det här var intressant. GP skriver:

"Jon Karlfeldt är sammankallande i partistyrelsen. Han säger att Torekulls åsikter är dennes helt egna och "absolut inte representerar partilinjen".

Bertil Torekull är ersättare i riksdagen. Vad händer med honom nu?

- Han utövar inget aktivt uppdrag i Miljöpartiet. Det finns ingen, vare sig enskild medlem, partistyrelsen eller avdelning som begärt att han ska uteslutas.

Om det händer, hur hanteras det?

- Vi har en arbetsordning för det. I stadgarna står det att uteslutning kan ske om en person uppenbart motverkat partiets ändamål.

Hur troligt är det att han utesluts?

- Det verkar osannolikt. Det är enbart en enda person som uteslutits ur MP sedan millennieskiftet, svarar Jon Karlfeldt i MP:s partistyrelse."

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...gstopp?m=print
Senast redigerad av Meiji 2015-04-05 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in