Citat:
Ursprungligen postat av
Naranbaatarkhan
Kafferepsliknelsen är intressant, särskilt som den inte gäller kafferep, eftersom sådana aldrig varit särskilt vanligt förekommande i Sverige, utom i barnlitteratur och i äldre varianter av veckotidningars beskrivningar av den forna mycket lilla medelklassen. Kafferepet är lika representativt för Sverige, som narrativet om hemmafrun, d.v.s. inte alls. Däremot är värdens ursäktande för det otillräckliga mottagandet av gästen, synnerligen representativt för Sverige. Det har dock inget med kafferep eller hemmafruar att göra. Detta till trots håller jag helt med om att avsaknaden av från gästen en försäkran om att allt duger som det är, är synnerligen besvärande för gästen och fullkomligt opassande i Sverige. Och avsaknaden av detta erkännande av den svenska värdens tillräcklighet, kan mycket väl vara det som fattas dagens presumtivt mångkulturella Sverige. Dock tror jag varken Sanandaji eller Selimovic ens begriper vad vare sig du eller jag skrivit här. Faktiskt inte. Och det gör dem båda omöjliga i mina ögon. De anar hur Sverige och svenskar funkar, men går i slutänden alltid bet på det. Och när det gäller folkpartisten som värnar om assyrier/syrianer, så har han mig veterligt aldrig egentligen värnat mig eller andra svenskar. Rentav påstår han sig när det passar honom, vara svensk, för att när det passar honom bättre, vara assyrier/syrian och invandrad utlänning. Sverige och svenskar skiter han högakktningsfullt och utan skam i, ty sådan är en gång för alla menaiten funtad, vare sig han är född eller bara på senare år vistas i Sverige. Att tro annat är bara dumheter. Egenkärare folk än mellanösternfolk, det får man leta efter, även på Södermalm, oavsett om de är muslimer eller annat mysko nysvenskt som zigenare och hipsters.
Åjo, nog har det bakats sju sorters kakor och placerats på våningskakfat, kokats kaffe och
trugats efter konstens alla regler många miljoner gånger i Sverige. Om inte annat är denna sociala ritual väl traderad och lever vidare som ett
ideal även när det bara bjuds köpemuffins från Konsum.
Och har värden ansträngt sig, samtidigt som den förringar sina insatser så DÅNAR fortfarande gästens tystnad, vilket var poängen.
Eller den självmedvetne minoritetens. Jag har ju många gånger förfasat mig att Jimmie Åkesson som föregiven svensk nationalist landade i den europaunika slutsatsen att han nationalstats konstituerande etnicitet nog inte finns.
Men, varför inte också anlägga ett moraliskt värdegrundsperspektiv på Göran Rosenberg?
Vad är det i Görans syn på svensk historia, svensk kontinuitet, svensk identitet som gör att frågan om svensk etnictet ens ställs, eller Jimmies självförnekande svar accepterades utan tillrättavisning? Vi vet ju att han, liksom Peter Wolodarski och Kurdo Baksi värderar en tillhörighet bortom passets, bortom medborgarskapets. Vi vet att de vet värdet av det som missunnas oss.
Hur är det inte rasistiskt att ha den inre tudelningen mellan sin egen tillhörighet och Jimmies? Att värdera den egna etniciteten och ta exkluderingen ur den som en självklar rätt - samtidigt som man tyst åser "problematiseringen" av det svenska folket? Eller t o m själv aktivt deltar i den.
Jag diskuterade ju de här frågorna i tråden med Adam Cwejman, som var föredömligt klar med att det förstås finns etniska svenskar och höll med om att det kan vara problematiskt att det bara är svenskheten som singlas ut för analys och ifrågasättande.
Men - räcker det? För trots att Adam i samma utbyte förklarade sitt principiella ointresse för etnicitet så har han sedan dess skrivit om utsattheten som muslimer och judar möter i dagens Sverige. Så insikten finns och intresset för vissa gruppers situation likaså - bara inte svenskarnas.
Det är nu många år sedan unga invandrarmalmöiters "krig mot svenskar" nämndes i någon artikel i SvD (?). Jag har ett vagt minne av Aftonbladet skrev om en blond förtidspensionär som mobbades i någon förort med bajs i brevlådan och andra trakasserierer. Och så Hannahs artikel.
Men mycket mer avtryck har inte den mångkulturella friktion som
svenskarna utsätts för, gjort. Trots att det utan tvivel är fler svennejävlar och -horor som råkat riktigt illa ut i underläge än någon annan enskild grupp. Inte ens SD driver frågan längre och har med sitt avståndstagande från etnicitet inte ens redskapen att närma sig frågan.
Jag tror ju dock att detta kommer att ändras - att debattörer och politiker med alibi och ambition kommer att fylla ett tomrum som i det långa loppet inte kan existera.
Utvecklingen i Mellanöstern driver på här: så sent som igår nämndes assyriskt självbestämmande på Nineve-slätten som ett (avlägset) mål i DN och kurdernas nationalstatsambitioner har fått en helt ny legitimitet genom IS härjningar och kurdernas unika förmåga att stå emot.
Nationalismen kan vara lösningen på många problem och agera motvikt mot den gränslösa religiösa fanatismen.
Om assyrier och kurder förnekar eller förtiger svensk folkrätt, hur kan vi då anamma deras? Och om judiska debattörer med både insikt och plattform fortsätter tiga om etniska svenskars utsatthet i det
spännande Sverige - hur länge kommer det artigt trugas om att just judar ska vara säkra i Sverige?
Varför inte falla tillbaka på samma svalare
"jaja - helst ska ju alla vara snälla mot alla" som gällt svenskarna i deras "möten mellan individer"?