Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
… kafferepet …
Kafferepsliknelsen är intressant, särskilt som den inte gäller kafferep, eftersom sådana aldrig varit särskilt vanligt förekommande i Sverige, utom i barnlitteratur och i äldre varianter av veckotidningars beskrivningar av den forna mycket lilla medelklassen. Kafferepet är lika representativt för Sverige, som narrativet om hemmafrun, d.v.s. inte alls. Däremot är värdens ursäktande för det otillräckliga mottagandet av gästen, synnerligen representativt för Sverige. Det har dock inget med kafferep eller hemmafruar att göra. Detta till trots håller jag helt med om att avsaknaden av från gästen en försäkran om att allt duger som det är, är synnerligen besvärande för gästen och fullkomligt opassande i Sverige. Och avsaknaden av detta erkännande av den svenska värdens tillräcklighet, kan mycket väl vara det som fattas dagens presumtivt mångkulturella Sverige. Dock tror jag varken Sanandaji eller Selimovic ens begriper vad vare sig du eller jag skrivit här. Faktiskt inte. Och det gör dem båda omöjliga i mina ögon. De anar hur Sverige och svenskar funkar, men går i slutänden alltid bet på det. Och när det gäller folkpartisten som värnar om assyrier/syrianer, så har han mig veterligt aldrig egentligen värnat mig eller andra svenskar. Rentav påstår han sig när det passar honom, vara svensk, för att när det passar honom bättre, vara assyrier/syrian och invandrad utlänning. Sverige och svenskar skiter han högakktningsfullt och utan skam i, ty sådan är en gång för alla menaiten funtad, vare sig han är född eller bara på senare år vistas i Sverige. Att tro annat är bara dumheter. Egenkärare folk än mellanösternfolk, det får man leta efter, även på Södermalm, oavsett om de är muslimer eller annat mysko nysvenskt som zigenare och hipsters.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
(En del av Marteus texter (inte enbart dessa två) är imo skrivna med märkbart olika stil... någon annan (ledarskribent eller släkting) kanske rycker in och skriver, om Marteus är indisponerad?)
Föredömligt uppmärksamt. Visar på en känsla för språklig feeling, som Mona Sahlin skulle sagt, för det är precis så som du säger. Stilen i bekännelsetexterna skiljer sig från hur hon annars skriver. Det behöver inte betyda att hon inte skrivit de senare. Skriv en text där du talar dig varm för, och påstår dig stå upp för, något som du egentligen ogillar. Den texten kommer oundvikligen för den uppmärksamme, att vara skriven på ett märkbart annat sätt än en text, där du ärligt skriver det du verkligen tycker. Ett kännetecken på att man antingen inte har riktig koll på det man avhandlar, eller inte alls håller med om åsikter man förfäktar, är att texten eller det sagda får en visserligen i varierande grad, men ändå tydlig, karaktär av floskel. Marteus bekännelser känns äkta, men där kan jag ju ha fel, eftersom hon kanske är en särdeles extra duktig skribent.
Citat:
Ursprungligen postat av
envackerblomma
tråden fylls nu av slapp o hånfull kritik av Marteus. Vad tjänar det till? Hon kan ha varit i god tro, trott att massinvandringen var bra! Sen sett nackdelarna, kanske har hon barn som rånats av "mopedgäng i mörka kläder" i stockholmsk närförort.
Propagandan fortsätter i media, angrip den istället !
Skrev i mediatråden nyss om medias lögner, Ekot om stockholms invandrare.
Angående Marteus bör anmärkas att hon inte gett uttryck för ändrad uppfattning vad gäller invandringspolitiken eller mångkulturen i sig. Hon talar om hur man pratar om dessa två och dess effekter. I sak debatterar hon endast formen för debatten, inte debattens sakfråga. Mot bakgrund av detta och en i övrigt sammantagen bedömning, fäster jag ingen större vikt vid Marteus senaste skriverier. Och herr Selimovic nya skriftliga utfall beaktar jag inte alls. Han borde hållt sig till dramatiken. Men jag tror faktiskt att vi kan komma att få se fler och fler, till en början sporadiskt förekommande, bekännelser och betraktelser av Marteus- och Selimovic-art i svensk media. Med tiden kan det bli så att det blir ett slags jounarlist-, politiker- och kulturarbetartrend, att offentligen bekänna att man på ett olyckligt
- s ä t t , -
talat och skrivit om invandring och mångkultur. Om och när detta sker, bör man hålla huvudet kallt och räkna de gånger nån av dem som bekänner sin egenupplevda debattstilsförsyndelse, faktiskt ger uttryck för en ändrad syn på invandring och mångkultur, faktiskt ger uttryck för en ändrad syn på landet Sverige och svenskarna. Så länge inga ändringar sker i den praktiska politiken vad gäller migration och mångkultur, är dessa bekännelser inte värda särskilt mycket. Inte heller Erik Helmerssons senaste två alster är mer än munväder. Dem av er här som kan fylla en hands fingrar med ändrad inställning till invandring och mångkultur, lovar jag att bjuda på middag på Operakällaren, om den restaurangen fortfarande finns kvar i Stockholm. Ni får beställa vad ni vill. Jag bjuder. Pråmmiss. Men kommer självklart att argumentera emot allt som talar för att jag måste leva upp till detta mitt löfte.
Citat:
Ursprungligen postat av
NSO
Den här tråden innehåller gott om exempel på att använda fiendens vapen mot dem. Här dekonstrueras diskurser och narrativ, här approprieras begrepp och vi identifierar när företrädare för motståndarna ägnar sig åt aggressiv etnovampyrism/kulturell appropriering (Rossana Dinamarca i Sverigedräkt). …....
Har aldrig riktigt fått grepp om det där med diskurs. Underordning förstår jag vad det betyder. Vad jag lyckats utröna, gäller enligt rådande diskurs att var i ordningen man är, bestäms av ursprung och kön. Enligt den diskursen är Alexandra underordnad, tillsammans med sådana som riksdagsmannen Dinamarca. Att Alexandra har en plattform att föra ut sina åsikter från, som är förunnat färre än några ppm av befolkningen i Sverige, ändrar med ras- och könssynsättet inte hennes plats i ordningen. Detsamma gäller Dinamarcas plats i ordningen, trots hennes uppenbara maktposition i egenskap av riksdagsman.
För mig framstår det som att många inom media och även inom politiken, kämpar ganska hårt för att detta synsätt ska fortsätta gälla. Tyvärr tror många faktiskt på det de kämpar för, och inom vissa grupperingar i Sverige delas deras uppfattning helhjärtat. Min uppfattning är så klart att ens placering i ordningen varierar över tid och med plats och situation och inte alls kan bestämmas så enkelt, som genom att bara hänvisa till ursprung och kön.
En person med ett mycket svårt handikapp kan mycket väl vara domare och är då beroende på omständigheterna vid varje tillfälle, under- respektive överordnad andra. Jag må vara vit, man och medelålders, men i den ordning som gäller för möjligheten att påverka i det offentliga rummet, är mina möjligheter långt mindre än både Alexandras och Dinamarcas, trots att de är kvinnor (tror jag) och utlänningar/rasifierade.
Frågan jag ställer mig är om ordningsdiskursen inte bara är ett slags trams. Visst kan man gå med på att diskutera utifrån den, men det förutsätter att den man diskuterar med i princip exakt delar uppfattning, om vad som ska anses utgöra grunden för ordningens uppbyggnad, och redan därav upplever jag det egentligen som meningslöst, att diskutera med personer som skriver ledare i svensk vänstermedia samt med såna som Alexandra och Dinamarca. Det slutar bara med att vi står och gapar argt på varandra. Jag intar en individualistisk position och de har en gruppsyn, vad gäller ordningen. Och individualisten och kollektivisten, aldrig mötas de två.