Citat:
Tror det här är vanlig hederlig "gaslighting". När syftet med informationen är kontroll över mottagarens medvetande är det effektivt att förvirra mottagaren, och få denne att tvivla på sitt förstånd.
Narcissisten är beroende av att odla en självbild där denne "hjälper" människor, och hjälpen går oftast ut på att hjälpa offret inse hur underlägset det är narcissisten och hur värdefullt varje ord är som kommer ur dennes mytomantrut, oavsett sanningshalt.
Ett nedbrutet offer i en relation med en narcissist (eller en svensk msm-konsument) lär sig snabbt den oskrivna regeln;
"När som helst ska jag kunna ändra min utsaga, och du skall inte erkänna det för dig själv utan hålla med om allt jag säger. Annars kommer jag snacka skit om dig bakom din rygg och berätta med gråten i rösten för dina vänner och din arbetsgivare hur det är du som behandlar mig illa. Du vet mycket väl vem de kommer tro på, inte sant? "
Att narcissism är epidemisk bland våra "folkbildare" är vid det här laget uppenbart. Varför skulle de behandla sina läsare annorlunda än sin andra publik? För det är det vi msm-konsumenter är, en tacksam och beundrande publik - annars jävlar!
Nu påstår jag inte att detta är ett vapen som används medvetet i mediakriget, men vill påstå att samma dynamik som råder i ett dysfunktionellt förhållande, där den ena parten är en manipulativ narcissist som mellan raderna upprepar hur den andra parten är värdelös utan denne, samma dynamik återfinns i svensk media. Och samma manipulativa verktyg.