Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Här sätter ni bägge fingret på något väldigt intressant i den samtida mediala diskursen.
Man jämställer (imho) nämligen ofta just moderata praktiserande muslimer med sekulära kristna och tillika helt okyrkliga.
Och detta är väldigt intressant.
En troende praktiserande muslim likställs alltså ofta med en sekulär protestant (ja, jag är högkyrklig ateist - min moraluppfattning är väldigt protestantisk, men i total avsaknad av gudsbegrepp) eller någon som är helt igenom sekulär (exempelvis en kulturnihilist).
Vilket precis som beskrivs är helt felaktigt.
Man blandar alltså ihop kulturellt ursprung och värderingar med religionsutövande. Om det är medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt. Men det underlättar inte situationen i västvärlden. Inte heller analysen av densamma.
Jag tror, personligen, inte Tino, primärt, ser sig själv som sekulär muslim utan som liberal västerländsk akademiker...
Japp. Svenska jpurnalisters och (därmed alltför) många andra, som inte har tänkt efter.... varken preciserar eller tänker efter: Vad avses med att någon "är muslim"?
Judar beskrivs som en
etnoreligiös grupp - eftersom det finns 2
olika definitioner på vem som är jude. Dels blodsband (på mödernet) dels mosaisk trosbekännare.
Någon kan därför "vara jude" och vara sekulär och en jude kan t.o.m. betrakta sig som ateist OCH samtidigt som jude - om vederbörande har de nödvändiga blodsbanden.
Svenska journalister - och andra som inte tänkt efter - verkar göra anspråk på, att även muslimer skulle vara en etnoreligiös grupp... men så är inte fallet! Muslimer eller kristna är inte några etnoreligiösa grupper.
En kurdisk ateist - Tino Sanandaji beskriver sig själv som kurd och som ateist - är inte "en muslim". (Jag har tyvärr inte någon referens till var Tino beskrev sig som ateist, men min minnesbild är tydlig.)
Man undrar därför om t.ex. Cyrano tror, att muslimer skulle vara en etnoreligiös grupp, när han förmodar, att "vettiga muslimer (som än så länge är i majoritet)" inte skulle vilja ha en särskild kvinnoingång på moskén. Mot bakgrund av kvinnans ställning inom islam - Koranen föreskriver t.ex. halv arvsrätt för kvinnor - så framstår det som ett synnerligen långsökt antagande.