2015-01-10, 02:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Nej, naturligtvis inte. Vem argumenterar du med, tror du vettiga muslimer tycker det är ok?

Visa mig någon moskébesökande muslim, som inte vill ha en särskild kvinnoingång... t.ex. en artikel, där vederbörande argumenterar mot en särskild kvinnoingång. Finns det någon?

Eller... din uppfattning om "vettiga muslimer" kanske är muslimer, som EJ besöker moskén? Det är inte lätt att veta, vilka muslimer du avser med "vettiga muslimer (som än så länge är i majoritet)". Majoriteten av muslimerna i Sverige torde inte vara negativa till en särskild kvinnoingång.

-----

Det här inlägget förtjänar att upprepas:

Citat:
Ursprungligen postat av Pokerkid
Svensk media verkar dessutom ha lite olika måttstockar på vad man måste göra för att klassificeras som muslimsk extremist respektive högerextremist.

Om man är muslim är man inte extrem bara för att man är aktiv i samma moské där IS-krigare rekryteras. Man är heller inte extrem om man vanemässigt försvarar- och relativiserar muslimska terrordåd. Det är inte heller extremt att vara bokstavstroende, vilja förbjuda religionskritik, eller önska att Sharia-lagar införs. Man måste aktivt uppmuntra till mord eller personligen utföra terrordåd för att räknas som muslimsk extremist enligt media.

För att klassas som högerextrem räcker det dock med att man föredrar Finlands invandringspolitik framför Sveriges.
Citera
2015-01-10, 02:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Hoppsan. Lite islamkritik i MSM såhär dagen till ära.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2015...1000-piskrapp/

Sanna Rayman länkar till The Guardian, men nämner inte, att The Guardian skriver: "Saudi blogger to be publicly flogged on charges he insulted Islam." Men... det här kanske inte heller "har med islam att göra", som svenska journalister ser det...
Citera
2015-01-10, 04:54
Medlem
Mikael Odenberg publicerar nytt inlägg på Facebook inför moderatstämman. Ett långt inlägg så väljer att inte citera en massa.

http://www.facebook.com/mikael.odenb...53107719088706
Citera
2015-01-10, 05:30
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Vettiga muslimer existerar inte. Antingen är man muslim eller otrogen hund. Där existerar inget mellanläge där man tror på Allah och tar sig en nubbe på midsommarafton. Bokstavstroendet är en förutsättning för underkastelsen.
Oj, verkligen?
Vem tycker du förresten verkar vara en komplett idiot och vem verkar vettig av Fredrik Reinfeldt och Tino Sanandaji? Ingen av dem är troende i traditionell mening men deras bakgrund/kultur är kristen respektive muslimsk.

I begreppet "Vettiga muslimer" ingår massor av folk med muslimsk bakgrund som är ateister, som tror ganska lite samt folk som inte stör en enda människa med sin tro. Många mellanlägen således.

Ett annat exempel: den svenska docenten Kjell Magnusson (kristen bakgrund) skrev i SvD att man ska låta de muslimska symbolerna vara i fred. Dvs satirförbud mot dem ska råda.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ra_4237345.svd

Han fick svar på tal igår av Devin Rexvid (muslimsk bakgrund).

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...na_4240205.svd

För de flesta torde den "kristne", svenske Kjell framstå som en farlig dåre medan "muslimske", iranske Devin framstår som högst förnuftig.
Citera
2015-01-10, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Regeringen har inga planer, eller önskemål, om att förebygga eller stoppa radikalisering, jihadresor eller terrrorism.
Sverige utmärker sig bland västländer med att ha försett jihaddrörelsen med ovanligt många självsmordsbombare och terrorister. Sett till befolkningsmängen är Sverige i särklass.
Fast det ser inte socialdemokraterna som något problem. Bara något enstaka undantag som Nalin Pekgul.

Det är i sanning ett märkligt koncept västvärldens politiska elit, har gett sig in på.
- Vi gör västvärlden mer öppen och tolerant, genom massimport av muslimer.

Detta ivrigt påhejade av media, högljutt och falsksjungande...
-Allting går att sälja med mördande reklam.

Ed: Jag glömde god för sjutton. God måste ju vara med.
- Vi gör västvärden mer öppen och tolerant och god
Skall det naturligtvis vara.
Senast redigerad av priamos2014 2015-01-10 kl. 07:18.
Citera
2015-01-10, 07:19
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Oj, verkligen?
Vem tycker du förresten verkar vara en komplett idiot och vem verkar vettig av Fredrik Reinfeldt och Tino Sanandaji? Ingen av dem är troende i traditionell mening men deras bakgrund/kultur är kristen respektive muslimsk.

I begreppet "Vettiga muslimer" ingår massor av folk med muslimsk bakgrund som är ateister, som tror ganska lite samt folk som inte stör en enda människa med sin tro. Många mellanlägen således.

Ett annat exempel: den svenska docenten Kjell Magnusson (kristen bakgrund) skrev i SvD att man ska låta de muslimska symbolerna vara i fred. Dvs satirförbud mot dem ska råda.

För de flesta torde den "kristne", svenske Kjell framstå som en farlig dåre medan "muslimske", iranske Devin framstår som högst förnuftig.

Du har uppenbarligen medvetet missuppfattat vad som avses med muslim respektive kristen. Like lite som jag, som dyker upp i kyrkan vid dop, bröllop och begravningar, inte är kristen så är en sekulär "muslim" defakto inte muslim. Härbörden är av föga relevans.

En sekulär kristen eller muslim är per definition atteist, icketroende, en hund.
Senast redigerad av FarbrorBerit 2015-01-10 kl. 07:35.
Citera
2015-01-10, 07:28
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Mikael Odenberg publicerar nytt inlägg på Facebook inför moderatstämman. Ett långt inlägg så väljer att inte citera en massa.

http://www.facebook.com/mikael.odenb...53107719088706

Fast det här är för bra för att inte lyfta fram:
Citat:
Ursprungligen postat av Odenberg
Det andra är att det varit plågsamt att ta del av yttranden och artiklar från moderata riksdagsledamöter och länsförbundsordföranden som likt lätt berusade papegojor har försökt att utminutera partiledningens budskap om överenskommelsens förträfflighet. Det är djupt bekymmersamt när de inte kan se den avgrund som successivt öppnar sig mellan å ena sidan partigängarna i karriären och å andra sidan partiets breda medlemslager och dess väljarkår.
I ett stycke har han analyserat hela situationen bättre än någon ledarsida.

Citat:
Här måste jag också erkänna den djupa besvikelse jag känner över den försonande inställningen från många ledarskribenter, kolumnister och statsvetare – ingen nämnd och ingen glömd – som bort veta bättre. I kommentarerna har heller inte saknats mer eller mindre enfaldiga referenser till att de som protesterat mot decemberöverenskommelsen är ”gammelmoderater” eller ”föredettingar”.
Och massakrerat media.

Citat:
Talet om att sverigedemokraterna har ”brutit omröstningspraxis” eller ”uppträtt ansvarslöst” är rent nonsens. Om ett parti vill fälla sittande regering så gör man inte nödvändigtvis det genom att påkalla en misstroendeomröstning, utan man gör det genom att fälla regeringens förslag i en viktig sakfråga. Och det är svårt att hitta en viktigare sakfråga än statens budget.
Sagt det som behöver sägas om SDs agerande.

Citat:
En annan, djupt osund, konsekvens är att oppositionen nu helt loggar ut från alla processer som handlar om att ge landet en ny regering. Trots att varje regeringsbildning är unik så lovar alliansen, eller en motsvarande rödgrön minoritet, redan i förväg att inte störa och påverka regeringsbildningen med några egna synpunkter.
Och pulveriserat DÖ ur demokratiperspektiv.

Årets bästa politiska kommentar (året är iofs bara 10 dagar ungt, men ändå)?
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-10 kl. 07:34.
Citera
2015-01-10, 07:46
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Jag delar ditt illamående.
Först bevakning om attentaten i Frankrike.
Sedan intervju med Rashid Musa och en snut utanför en moské.
Därefter intervjuas en muslim och en sosse som bjudits in till studion.

Hundra procent fokus på muslimers utsatta situation i Sverige och vilka åtgärder regeringen ska sätta in. Inte ett jävla ljud om vad regeringen tänker göra för att förebygga och stoppa radikalisering, jihadresor och terrorism utförd av svenska muslimer. Finns inte på världskartan att denna fråga skulle komma på tal.

I en helt obscen kontrast rapporteras direkt därefter att Bobo Haram precis mördat 200-1000 människor i en by i Nigeria. (Aftonbladet har i nuläget inte ens en notis om massakern i Nigeria, trots att omfattningen får Frankrikedramat att se ut som en mysig tebjudning. Allas lika värde, du vet.)

Sedan vädret.

Surrealismen är total.

Som jag fått för mig att man säger på andra sidan pölen: You can't make shit like this up.

Är det inte lite lustigt att man inte har någon person på redaktionen som kan dra i nödstopp när agendan blir för tydlig? Jag menar, uppenbarligen har man politiska officerare och kommissarier som lägger upp krigsstrategien, men var är taktikerna? Sådana här inslag är lite som när onanisten plötsligt blir tagen på bar gärning. Det blir väldigt fel och pinsamt.
Citera
2015-01-10, 07:56
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Oj, verkligen?

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Du har uppenbarligen medvetet missuppfattat vad som avses med muslim respektive kristen. Like lite som jag, som dyker upp i kyrkan vid dop, bröllop och begravningar, inte är kristen så är en sekulär "muslim" defakto inte muslim. Härbörden är av föga relevans.

En sekulär kristen eller muslim är per definition atteist, icketroende, en hund.

Här sätter ni bägge fingret på något väldigt intressant i den samtida mediala diskursen.

Man jämställer (imho) nämligen ofta just moderata praktiserande muslimer med sekulära kristna och tillika helt okyrkliga.

Och detta är väldigt intressant.

En troende praktiserande muslim likställs alltså ofta med en sekulär protestant (ja, jag är högkyrklig ateist - min moraluppfattning är väldigt protestantisk, men i total avsaknad av gudsbegrepp) eller någon som är helt igenom sekulär (exempelvis en kulturnihilist).

Vilket precis som beskrivs är helt felaktigt.

Man blandar alltså ihop kulturellt ursprung och värderingar med religionsutövande. Om det är medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt. Men det underlättar inte situationen i västvärlden. Inte heller analysen av densamma.

Jag tror, personligen, inte Tino, primärt, ser sig själv som sekulär muslim utan som liberal västerländsk akademiker...
Citera
2015-01-10, 11:57
Medlem
glimmandes avatar
Dagens Arena har publicerat en hyllningsartikel till Reinfeldt och Batra. Den är förvånansvärt öppen med vad som gäller.

http://www.dagensarena.se/opinion/levedetreinfeldtska/

Citat:
I grunden handlar det naturligtvis om hur Moderaterna ska hantera tappet till Sverigedemokraterna. Det väger mellan två alternativ. Ska man som Kristdemokraterna hävda att flyktingarna kostar för mycket? Eller ska man accelerera arbetet för en större låglönemarknad för att försöka få immigranter snabbare i arbete? Och ska låglönemarknaden skapas genom den reinfeldtska linjen, det vill säga genom sänkta sjukförsäkringar, skatter och arbetsgivaravgifter, eller genom försämrad arbetsrätt? Detta val är aktuellt även för Folkpartiet och Centerpartiet och kommer att skapa en tydlig spricka inom borgerligheten: marknadsliberaler kontra ”invandringen-som-problem-högern”.

Inga försök till att låtsas om att det finns andra alternativ än dessa. Fördömanden av restriktiv migrationspolitik och hyllningar av Reinfeldt och Batra för att de vill slå sönder liven för svenska låglönegrupper genom öppna gränser mot Afrika och arabländer. Detta i en fackföreningsfinansierad "vänster"-tidning.

Modern vänster är jävligt skum. För att inte säga ondskefull.
Citera
2015-01-10, 12:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Här sätter ni bägge fingret på något väldigt intressant i den samtida mediala diskursen.

Man jämställer (imho) nämligen ofta just moderata praktiserande muslimer med sekulära kristna och tillika helt okyrkliga.

Och detta är väldigt intressant.

En troende praktiserande muslim likställs alltså ofta med en sekulär protestant (ja, jag är högkyrklig ateist - min moraluppfattning är väldigt protestantisk, men i total avsaknad av gudsbegrepp) eller någon som är helt igenom sekulär (exempelvis en kulturnihilist).

Vilket precis som beskrivs är helt felaktigt.

Man blandar alltså ihop kulturellt ursprung och värderingar med religionsutövande. Om det är medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt. Men det underlättar inte situationen i västvärlden. Inte heller analysen av densamma.

Jag tror, personligen, inte Tino, primärt, ser sig själv som sekulär muslim utan som liberal västerländsk akademiker...

Japp. Svenska jpurnalisters och (därmed alltför) många andra, som inte har tänkt efter.... varken preciserar eller tänker efter: Vad avses med att någon "är muslim"?

Judar beskrivs som en etnoreligiös grupp - eftersom det finns 2 olika definitioner på vem som är jude. Dels blodsband (på mödernet) dels mosaisk trosbekännare.

Någon kan därför "vara jude" och vara sekulär och en jude kan t.o.m. betrakta sig som ateist OCH samtidigt som jude - om vederbörande har de nödvändiga blodsbanden.

Svenska journalister - och andra som inte tänkt efter - verkar göra anspråk på, att även muslimer skulle vara en etnoreligiös grupp... men så är inte fallet! Muslimer eller kristna är inte några etnoreligiösa grupper.

En kurdisk ateist - Tino Sanandaji beskriver sig själv som kurd och som ateist - är inte "en muslim". (Jag har tyvärr inte någon referens till var Tino beskrev sig som ateist, men min minnesbild är tydlig.)

Man undrar därför om t.ex. Cyrano tror, att muslimer skulle vara en etnoreligiös grupp, när han förmodar, att "vettiga muslimer (som än så länge är i majoritet)" inte skulle vilja ha en särskild kvinnoingång på moskén. Mot bakgrund av kvinnans ställning inom islam - Koranen föreskriver t.ex. halv arvsrätt för kvinnor - så framstår det som ett synnerligen långsökt antagande.
Citera
2015-01-10, 12:08
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En kurdisk ateist - Tino Sanandaji beskriver sig själv som kurd och som ateist - är inte "en muslim". (Jag har tyvärr inte någon referens till var Tino beskrev sig som ateist, men min minnesbild är tydlig.)
Är klassisk liberal, ej konservativ. Ateist, för gayäktenskap, feminist, för legalisering av cannabis, vill avskaffa monarkin, etc.

https://twitter.com/TSanandaji/statu...22581463814147
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in