Citat:
Jag stöter nu i umgänget, bland flyktiga bekanta och hos rena främlingar på den här fnoskiga idén om att humor, satir, retorik, m.fl. vad vi kanske kan kalla intellektuella yttringar , ska på något mystiskt sätt försvara oss mot det medeltida barbariet. Det är inga genomtänkta idéer. Snarare floskler som folk rapar ur sig som retoriska nappar att tryggt suga på. Tokerierna framkallar mentala bilder i mitt huvud, av pinkfloydliknande animationer, där satirtecknare kommer åkandes på löpande bandet, blir ihjälskjutna av jihadistsluskar med långt hår och skägg, för att sedan automatiskt landa i en komposthög.
Humor, satir och ironi, är en tröst som förbrödrar och håller ihop i svåra tider, mildrar likt en sup. Men det är inget vapen. Ingen satir kan vinna över beväpnade män med en fast beslutsamhet att utrota själva kärnan i vår kultur. Det gör mig sjukt orolig att så många människor inte verkar förstå vad som egentligen händer och att det är dags att verkligen sätta hårt mot hårt.
Humor, satir och ironi, är en tröst som förbrödrar och håller ihop i svåra tider, mildrar likt en sup. Men det är inget vapen. Ingen satir kan vinna över beväpnade män med en fast beslutsamhet att utrota själva kärnan i vår kultur. Det gör mig sjukt orolig att så många människor inte verkar förstå vad som egentligen händer och att det är dags att verkligen sätta hårt mot hårt.
Mats Larsson skriver i Expressen:
"hur ohygglig attacken i Paris än är, hur stort hotet från framtida terrorister än är, så bleknar faran jämfört med de ismer som för inte alltför länge sedan plågade vår kontinent. Demokratierna överlevde och segrade till slut."
Larsson blundar för att "de ismer som för inte alltför länge sedan plågade vår kontinent" besegrades i Europa av europeiska styrkor jämte USAs och Sovjets krigsmakt och med flera tio-tals miljoner dödsoffer. Enl. Larsson så kommer dagens "ism" - islamsk fundamentalism - också att besegras, om Charlie Hebdos upplaga nästa vecka ökas till en miljon (som en engångsföreteelse)... bara vi inte oroar oss.

http://www.expressen.se/kronikorer/m...och-ga-vidare/