2015-01-08, 22:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Marika Formgren. http://www.marikaformgren.se/#post68

Det håller på att växa fram en opposition nu, på allvar. Visst är motståndarna många. Ja, många fler. Men de är usligt beväpnade och ack så trötta. Det finns inga tvivel om var den intellektuella skärpan och hederligheten står att finna.

Jag är stor beundrare av Marika Formgren och hon gör ingen besviken denna gång heller. Hon visar på det avstånd som finns mellan upprördheten av terrordådet i Frankrike och oförmågan att inse när motsvarande hot mot yttrandefriheten sker här hos oss. Hennes framlyftande av Täppas obehagliga uttalande visar på hur illa multikulturalisterna fungerar intellektuellt.
Citera
2015-01-08, 23:33
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag är stor beundrare av Marika Formgren och hon gör ingen besviken denna gång heller. Hon visar på det avstånd som finns mellan upprördheten av terrordådet i Frankrike och oförmågan att inse när motsvarande hot mot yttrandefriheten sker här hos oss. Hennes framlyftande av Täppas obehagliga uttalande visar på hur illa multikulturalisterna fungerar intellektuellt.

Man ska komma ihåg att Täppas är en centralfigur i public service gäng av folkuppfostrare, genom sitt återkommande ledande av Ring P1. Han kan lätt komma att betraktas som en lite udda figur vid sidan av, p.g.a. att han inte syns i TV. Men så är det inte. För den äldre hälften av befolkningen är han för majoriteten en person som placeras i kategorien "folklig".
Citera
2015-01-08, 23:33
Medlem
hazzos avatar
Sluta chatta. Fb är ett diskussionsforum/ mod
Citera
2015-01-09, 00:01
Medlem
Man kan undra vad de som idag skrivit ledare om yttrandefriheten i Sverige tänker när Veronica Palm får för sig att anmäla Björn Söder för ett twitter-inlägg?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6063116

Hennes agerande visar mer än tydligt hur situationen i Sverige ser ut.

Vi har en minister i Kaplan som inte gillar yttrandefriheten. Samtidigt har vi antagligen mängder med sossar och miljöpartister som inspireras av sina islamistiska samarbetspartners, något Palm är ett tydligt exempel på. Blir lite pinsamt om Löfven ska låtsas stå upp för yttrandefriheten när en partikamrat samma dag ska anmäla någon för ett uttalande på Twitter.
Senast redigerad av ManyMen 2015-01-09 kl. 00:04.
Citera
2015-01-09, 00:05
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Gårdagens mest intressanta text med avseende på Sverige drunknade i ekot av AK-smatter.

Den här dök upp i går i SvD (och jag har inte sett den refererad - kan ha missat det):

Jag vågar påstå att Sanna lackat på riktigt...
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...en_4235331.svd

Nyligen saxat från moderaternas FB - det verkar inte som att Sanna är ensam...
Vågar vi gissa att stämman kommer att bli livad?

Citat:
Så Moderaterna peakar 2010 på 30% vilket är imponerande för det gamla och mobbade Högerpartiet, transformationen till ett Sosseparti Light gick som smort och deras kärnväljare fattade ingenting - 2014 kommer reaktionen, en valkollaps där nästan var fjärde Moderatväljare överger partiet trots att en relativ högkonjunktur råder, scoren blev dryga 23%, fallet är ganska unikt i modern svensk politisk historia, Reinfeldt och Borg fattar att korthuset har rasat och rädda sig den som rädda sig kan, Geneve nästa, ledningen överger det sjunkande skeppet och ute i landet, i kommunerna, känner sig gammelmoderaterna övergivna, villrådiga, herrelösa, vad göra ? Man beslutar sig för att hoppet står till Djursholm, tillbaka till rötterna...eftersom det inte finns någon annan som vill axla ansvaret i detta chicken race så hittas en potentiell partiledare, en person med bevisat dåligt omdöme, en person som aldrig har arbetat och vars främsta merit är 9 år på handelshögskolan - plus ett famöst uttalande som går ut på att Stockholmare är smartare än Lantisar, även om detta är sant så lovar det inte gott för rekryteringen av nya Moderatväljare ute på den förhatliga landsbygden och eftersom inte heller nysvenskarna (Mellanöstern och Afrikas horn) röstar M så ser framtiden dyster ut - så vad säger bettingfirmorna ? 2018 scorar M 16-18% för att 2022 tangera Yngve Holmberg dvs runt 12% av valmanskåren.
Citera
2015-01-09, 00:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Man kan undra vad de som idag skrivit ledare om yttrandefriheten i Sverige tänker när Veronica Palm får för sig att anmäla Björn Söder för ett twitter-inlägg?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6063116

Hennes agerande visar mer än tydligt hur situationen i Sverige ser ut.

Vi har en minister i Kaplan som inte gillar yttrandefriheten. Samtidigt har vi antagligen mängder med sossar och miljöpartister som inspireras av sina islamistiska samarbetspartners, något Palm är ett tydligt exempel på. Blir lite pinsamt om Löfven ska låtsas stå upp för yttrandefriheten när en partikamrat samma dag ska anmäla någon för ett uttalande på Twitter.

Jag tror det bara är en tidsfråga innan Sverige får seriösa internationella problem.
Det har redan varit flera artiklar i stora dagstidningar i USA. Nyligen stort repotage på Foxnews (som man kan tycka vad man vill om, det är ju några miljoner world wide som kollar). Norge har skärpt reglerna för rörlighet inom skandinavien (utan att berätta det). I Danmark har det framförts klagomål och pratats om restriktioner, offentligt.
Statminstern framstår som ett skämt, utrikesminstern likaså. Man har dessutom erkänt det diffusa området "palestina" som egen stat, trotts att det varken finns ett tydligt avgränsat teritorium och än mindre en demokratisk ledning som har kontroll över området.
Citera
2015-01-09, 00:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag tror det bara är en tidsfråga innan Sverige får seriösa internationella problem.
Det har redan varit flera artiklar i stora dagstidningar i USA. Nyligen stort repotage på Foxnews (som man kan tycka vad man vill om, det är ju några miljoner world wide som kollar). Norge har skärpt reglerna för rörlighet inom skandinavien (utan att berätta det). (min fetstil) I Danmark har det framförts klagomål och pratats om restriktioner, offentligt.
Statminstern framstår som ett skämt, utrikesminstern likaså. Man har dessutom erkänt det diffusa området "palestina" som egen stat, trotts att det varken finns ett tydligt avgränsat teritorium och än mindre en demokratisk ledning som har kontroll över området.

Kan du berätta lite mer om det fetstilade?
Citera
2015-01-09, 00:54
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Kan du berätta lite mer om det fetstilade?

Det ställs försörjningskrav för att man skall få registrera sig som boende i Norge. Det är alltså inte längre fritt att flytta mellan länderna. Har du inga pengar eller ett anställningskontrakt kommer du inte in annat än tillfälligt. Det går inte att registrera bostadsadress i Norge, som svensk, utan detta. Det gick när jag flyttade hit. Jag hade i och för sig jobb, så i praktiken spelade det ingen roll.
Skulle tro att man täpper till lite eftersom Sverige helt saknar kontroll på vilka som bor i landet.
Senast redigerad av LeifD2 2015-01-09 kl. 01:14.
Citera
2015-01-09, 02:31
Medlem
SigmenFloyds avatar
Johanna Fränden skriver ett agendadrivet reportage i Aftonbladet, kretsande kring en intervju med en handfull unga muslimska män.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20127177.ab

Citat:
I Frankrike har röster det senaste dygnet höjts för att värna landets sex till åtta miljoner muslimer och deras säkerhet.

– I Koranen står det att döda en annan människa är som att döda hela mänskligheten. För mig är det en livsprincip och en religiös princip. Man har inte rätt att döda under några som helst omständigheter, säger Sofiane.

– De här människorna är hjärntvättade, infogar hans kompis Jimy Duarte, 27.

Min fetning.

Det korrekta Korancitatet lyder som följer:

Citat:
Koranen 5:32
(Sahih International)
Because of that, We decreed upon the Children of Israel that whoever kills a soul unless for a soul or for corruption [done] in the land - it is as if he had slain mankind entirely.

Min fetning.

Nyckelorden här är alltså "corruption [done] in the land", vilket på svenska brukar översättas till "sedesfördärv".
Så, inte nog med att Allah propagerar för dödsstraff, vilket i regel inte praktiseras av västländer, Allah legitimerar dödsstraff på människor som gör sig skyldiga till sedesfördärv, som exempelvis hånfulla teckningar föreställande Allahs profet.

Slutsats: Terroristerna har läst Koranen. Aftonbladet har det inte.

God natt.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2015-01-09 kl. 02:35.
Citera
2015-01-09, 04:07
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Förövrigt så hade jag en diskussion med viss relevans för denna tråden häromdagen med en vän som är mycket aktiv inom Moderaterna och är kommunalråd i en Stockholmskommun. Jag frågade lite om DÖ och hur det egentligen stod till med partiet, hur tongångarna gick och sådär. Jag frågade även om den oerhörda aversionen mot SD och om man faktiskt trodde på den migrationspolitik man för. Svaret förbluffade mig en aning, för hon spydde ut ett hat mot media och journalister vars like jag bara hört här på flashback och från fulla SDare, man känner att ledningen lyssnar mer på media än på gräsrötterna inom partiet, och att dessa på riktigt tror att media representerar folket. Hon framförde hård kritik mot agendajournalistiken, att den "tredje statsmakten" inte var folkvald men hade enormt inflytande etc. Hon och många med henne inom partiet kände sig bakbundna av media helt enkelt, syltrygg kanske någon vill säga, men medias reaktion styr konsensus i partiet tydligen, ofrivilligt vad jag förstått, man tar för givet att alla andra tycker så också och resultatet blir att man får stå själv utan stöd från partivänner i en medial skitstorm om man lyfter, eller ens avviker i sin åsikt om, vissa PK-dogmer.

Min fetning.
Detta är precis vad Marika Formgren beskrev i blogg-inlägget "Om bland annat "white flight"":

Citat:
Marika Fromgren:
Krönikan handlar om den så kallade ”mediekratin”; att kommunikationen mellan politiker och väljare alltmer kommit att filtreras via medier, att detta gör att politiker i dag lyssnar mer till journalistkåren än till väljarna, och att jag ser denna utveckling som ett demokratiskt problem.

Citat:
Marika Fromgren:
Ta till exempel journalisternas och statsvetarnas stora förvåning över att Sverigedemokraterna röstade ned regeringens budget. För den som bryr sig om att följa alternativa medier där SD-sympatisörer gör sig hörda stod det tidigt klart att ett SD som släppte igenom regeringens budget hade drabbats av en mycket hård svekdebatt. Att trots det förvänta sig att SD skulle lägga ned sina röster – för att eventuellt vinna någon poäng hos de etablerade medier som ändå har gjort till sin livsuppgift att alltid framställa partiet i sämsta möjliga dager – är faktiskt rent obegåvat. Ändå uttryckte mängder av journalister och statsvetare just att de var ”förvånade” över SD:s val.

Och till poängen:

Citat:
Marika Fromgren:
Det är så uppenbart att det blir banalt att påpeka att det går en avgrundsklyfta mellan SD och de andra partierna. Men jag tror inte att klyftan egentligen handlar om ”synen på alla människors lika värde”, eller ens invandringspolitiken. Jag tror att den främsta orsaken till klyftan är att alla de andra partierna har accepterat och anpassat sig efter mediekratin och medielogiken, medan SD inte har gjort det.

Detta gör att SD har en potential som inget annat parti i Sverige i dag att faktiskt stå för demokrati, i bemärkelsen att lyssna på väljare och partimedlemmar och anpassa sig efter dessas, snarare än journalistkårens, åsikter.
Källa

Jag delar Marikas analys. Problemet media har med SD är inte "alla likas värde" eller nivån på invandringen. Det är främsta problemet som media har med SD är att de helt enkelt inte lyder media. Det är därför dessa "journalister" blir mer och mer desperata i publiceringen kring SD. Media märker att de inte har samma makt över SD som de andra partierna och att de samtidigt tappar makten över fler och fler väljare som går emot medias piska och lägger sin röst på SD.
Citera
2015-01-09, 04:40
Medlem
hogerspokets avatar
SvD Kultur går full tilt boogie' i sina försök till att finna (bort-)förklaringar till det inträffade:

Lokko är sömnlös:
Citat:
Valfri belackare skulle säkert säga att min sömnlöshet är rena nyset; en typisk släng av svårartad narcissism och allmän självgodhet. Den där Andres Lokko vill bara göra sig viktig, liksom surfa med näsan i vädret på bekostnad av modiga franska satiriker.

Men offren för den så tragiska och obegripliga avrättningen av Charlie Hebdos redaktion i Paris var humorister. De var komiker.
... för att han själv har varit i samma situation:
Citat:
Vi tyckte själva att ”Nilecity” i grund och botten var ren och skär buskis, om än referensmässigt aningen uppdaterad till ett urbant 1990-tal.
...
Inte är väl vi Charlie?

Det är klart att vi är. Tillsammans eller var för sig.
- Kan vara första gången jag nickar instämmande åt något den sömnlöse skriver...
http://www.svd.se/kultur/vi-slapper-...ar_4237411.svd

En citatkvalkad från olika kultur- och journalistpersonligheter bjuds också:
Citat:
”Om den elfte september förändrade utrikespolitiken så kommer gårdagens attack att förändra journalistiken. Frågan är bara hur? ”Je suis Charlie”, skriver vi idag. Men frågan är vem som vågar vara Charlie i morgon? Om priset är döden.”

Martin Schibbye, som själv suttit fängslad i Etiopien, befarar att dådet kommer att få långtgående konsekvenser för journalistiken.

”Vilka journalister vågar både skoja med, provocera och granska högerextremismen och jihadismen? Vilka vågar rapportera om våldet i Syrien, korruption i Ryssland, eller drogkartellernas makt i Mexico?”
Citat:
Youssef Saddik, tunisisk filosof och antropolog, svarar franska rue 89 om att muslimer uppmanas ta avstånd från dådet:

”Vi är förfärade, vi är utom oss, men vi behöver inte rättfärdiga oss i egenskap av muslimer. Varför vänder ni er mot oss? Vi är som ni. Vad säger er att jag inte är ateist? Av muslimskt ursprung, men ateist? Det är oanständigt att vi uppmanas ta särskilt avstånd från dådet.”
http://www.svd.se/kultur/forfattarko...is_4237097.svd
- Hur är det nu. Är inte islam en religion? Är det ett ursprung? En etnicitet? En nation? Som länkar över nationsgränser? Orrenius - jag tror du måste hit och misstolka lite.

'fransk-marockanske författaren Abdellah Taïa hur ömsesidig misstro breder ut sig i Paris':
Citat:
Att vara invandrad muslim i Frankrike är förstås inte en enkel sak. Här finns vardagsrasism, en osannolik byråkrati, en överdriven individualism och, sedan den 11 september 2001, en reell ökning av en islamofobi som skamlöst anammas av vissa intellektuella, inklusive sådana som påstår sig vara vänster.
- Jepp. Skamlöst. Helt utan anledning.
Citat:
Varför bevittnar vi därför sedan några månader denna franska förvirring, där absurda, rasistiska och högerextrema åsikter dagligen toppar medierna och debatteras utan uppehåll? Varför dominerade Eric Zemmours dystopiska bok ”Le suicide français” (Det franska självmordet) nyheterna månad efter månad? Och varför, som för att ta över denna staffettpinne, har Michel Houellebecqs nya roman ”Soumission” (Underkastelse) i sådan omfattning blivit omskriven redan före publiceringen, trots att den uppenbarligen försvarar en främlingsfientlighet och reducerar islam och muslimer till en serie klichéer som svämmar över av dumhet?

Att fördöma islamismen gång på gång är mer än nödvändigt. Men det räcker inte.
Det spelar ingen roll att jag intalar mig att den ekonomiska krisen som just nu drar igenom Frankrike och Väst förklarar mycket av dessa mycket farliga politiska irrfärder och glidningar.

Citat:
Det kommer att stärka extremister i deras uppfattning. Ska det verkligen vara så? På allvar? Skulle detta vara tillståndet i Frankrike, landet så många drömmer om att leva i? Jag hoppas inte det. Jag vet så väl att det inte bara är islamistiska terrorister som spelar högt på rädslan. Jag är väl medveten om de stora demonstrationerna mot islam i Tyskland. Att moskéer har attackerats i Sverige. Jag vet också att bara för några dagar sedan dömdes den unge Mohamed Cheik Ould Mohamed i Mauretanien för att ha skrivit texter som ansågs blasfemiska. Och jag minns hemska bilder på amerikanska soldater som skrattar medan de torterar nakna irakier i Abu Ghraib-fängelset.
- Det är klart att man måste påpeka betydelsen av de antimuslimska pogromerna som just nu pågår över hela Sverige...

http://www.svd.se/kultur/i-frankrike...da_4238241.svd

Avslutningsvis hittar jag också denna (historiska) inblick i Boisens idévärld:
- Skjut mig. Bara skjut mig.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-09 kl. 05:15.
Citera
2015-01-09, 05:08
Medlem
hogerspokets avatar
DNs huvudledare hamrar in budskapet:
Citat:
I dessa dagar föreligger ingen brist på människor som säger att det är vi mot dem, ”väst” mot ”islam”. På ett sätt har dessa mörkmän faktiskt rätt. Det är vi mot dem. Men ”vi” är några helt andra än vad hatbrigaderna vill få oss till.

Det är vi som kallar oss muslimer, kristna, judar, buddhister, hinduer, asatroende, ateister eller agnostiker. Och som menar att våra medmänniskor har rätt att kalla sig, och tillbe, vad de vill. Vi står mot dem som menar att just deras gud är den ende tillåtne och att den som smädar denne gud förtjänar att dö.
'Hatbrigad' - den tror jag var ny faktiskt... 'Mörkmän' är väl ett Sveland-derivat?

Citat:
Det är vi som vill se ett flöde av människor, varor och idéer över gränser och tror att när en kultur möter en annan blir summan större än två kulturer. Vi står mot dem som vill stänga och låsa in, som är sig själva nog och menar att blandning är så av ondo att de är villiga att beskjuta den.
Harrison all over. Det berikar. Med en dåres envishet. Det berikar. De som opponerar sig är onda. Punkt.

Citat:
Det är vi som vill bo i ett samhälle där alla har rätt att yttra sig. Vi kan känna oss sorgsna och kränkta som alla andra när någon säger något illasinnat, och vi går gärna i polemik och debatt. Men vi står mot dem som vill förbjuda yttranden som just de själva ogillar. Vi står mot dem som vill garanteras en tillvaro kliniskt ren från friktion och aldrig möta något som riskerar att utmana deras egen syn på världen och sig själva.
Att man känner sig kränkt och går i polemik är uppenbart vid det här laget. Men debatt? Nä, Wolo - 'agendasättande journalistik är inte debatt. Faktiskt. Egentligen är det dessutom subversion snarare än objektiv journalistik. Och DN är väl egentligen ingetbra exempel på hur man utmanar sina egna uppfattningar?

Citat:
Det är vi som tror på demokratin och är villiga att försvara den. Som anser att den som vill påverka samhället måste göra det med argument och röstsedlar, inte med våld. Som tror på en rättsstat som skyddar den svage mot den starke och som i sin tur skyddas av modiga män och kvinnor som Ahmed Merabet.
Och innehåller kanske det mest episka syftningsfelet i en ledare. Någonsin.

Utöver då den Orwellska beskrivningen av demokrati - i ljuset av DÖ och den uppenbara slutsatsen: är du emot mångkultur, är du emot demokrati.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...ar-vi-mot-dem/

När släpper Wolo ut Arnstad skåpet? Söndagskrönika?
Borde ju gå rätt snabbt att få ihop - klipp å klistra med några tweets från de senaste dagarna så är han ju hemma...

Ps. Jag rekommenderar en revisit av Svelands politiska depression, så här ett par år senare. Även om det inte var i den här texten 'mörkmän' fanns omnämnt. Men den är epicentrum för '30-tal', kyla och 'nyfascism'.

Var har det blivit av henne och Bjurvald förresten?
Länge sedan man hörde något av dem?
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-09 kl. 05:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in