Idag, hör och häpna, lyssnade jag på Ring P1.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1120
Det hände något som jag vill betrakta som lite speciellt. Täppas visade sin kejserliga nakenhet för hela folket. Han har varit naken länge, men nakenheten har endast varit synlig för en del av lyssnarna. Inte minst människor +60 utan dator har nog lyssnat på Täppas och lurats av mysfarbrorn. Men idag blev han avklädd. Eller, han klädde av misstag av sig själv.
05:40 in i programmet ringer Kjell. Han beklagar att media i allmänhet och SR i synnerhet, visar större intresse för vad som händer utomlands än för vad som händer i Sverige, och även i Norden.
Kjell säger
Citat:
Det kan vara intressant för den som bor i Skåne vad som händer i Norrbotten
Täppas undrar om Kjell har lokaltidning. Han påpekar även att det finns lokalradio inom SR. Helt enkelt låtsas han delvis inte förstå frågeställningen. Men spåret fungerar inte. Täppas frågar retoriskt:
Citat:
Är det inte roten till mycket ont att folk bara ser till sin egen stugknut?
Kjell blir efter ett tag frustrerad och meddelar Täppas
Citat:
Du snackar ju bara skit.
Varpå Täppas fördjupar sig i härskarteknikerna:
Här hör man hur Kjell säger "vad sa du?" men det hinner inte utvecklas till något bråk.
Kjell ger sig inte, och fortsätter:
Citat:
Varför är det viktigare för SR att rapportera vad som händer i Syrien och Afghanistan, än i Finlad, Norge eller Danmark?
Han meddelar själv svaret, som går ut på att det finns så många flyktingar i Sverige från de två förstnämnda länderna. Här kan inte Täppas hålla sig:
Citat:
Är det där skon klämmer - är du främlingsfientlig?
Innan samtalet avslutas hinner Täppas meddela
Citat:
Jag har väl aldrig uttryckt en egen åsikt i det här programmet?
Det ser inte mycket ut för världen i text, men jag rekommenderar alla att lyssna. Här hölls ett slag och SR och generalmajor Täppas blev slagna.
Senare i programmet, 25:39, ringer Armand in. Han anklagar rakt ut, menändå väldigt försynt, Täppas för att använda
vardagsmakt. Ett mycket bra uttryck.