Åtskilliga gånger har jag också debatterat med personer som har varit mycket skeptiska till invandring, fientlig inställda till invandrare och även en del som bör betecknas som rasister.
Inte någon gång, jag säger det, inte någon gång, under dessa trettio år har någon som inte velat ha invandring till Sverige, som skäl till detta anfört att det inte finns plats för fler geografiskt, att Sveriges yta är för litet. De flesta har haft en god kännedom om att Sverige är ett relativt stort och relativt glest befolkat land.
Jag vet inte hur man får för sig att detta är en åsikt som ens måste bemötas. Det förblir för mig en gåta…
-----
Mattias Karlssons tal på SD:s kommun- och landstingskongress ger en fingervisning om att hans parti i extra valet kommer att sikta in sig på socialdemokraternas väljare denna gång (de konservativa väljarna från borgerligheten har man ju redan och fler lär anlända) - retoriken om de vanliga människornas vardag kontrasterad mot t ex Jonas Sjöstedts liv och bekantskapskrets på Östermalm, talar sitt tydliga stilgreppsliga språk.
Vad har då socialdemokratin att sätta emot detta?
Jo, man har uppenbart bestämt sig för att låta en intellektuell charlatan vara ledstjärnan i socialdemokratins SD-analys och anammat den sämsta av vänstertraditioner från 1920-talet och framåt - att kalla allt man ogillar för "fascism" - [socialdemokratin borde erinra sig när kommunisterna kallade den för "socialfascism"].
Extra valet ska alltså stå mellan SD och Athena Farrokhzad, tycks man tro på Sveavägen 68...Man behöver inte vara en politikens Paul Erdös för att gissa hur ett sådant val kommer att falla ut för stora delar av väljarkåren
---
Tänk om den energi som man lägger på att producera öknamn och tillvitelser, den kraft man lägger på att markera avstånd och de resurser man använder för att producera missvisande eller felaktig information i den centrala fråga som är SDs [här tänker jag främst på den förra regeringens så kallade informationssajt], kunde läggas på att a) frambringa intellektuellt hederliga och genomträngande analyser om röst- och sympatisörsbortfallet och b) därefter frambringa åtgärder som för dessa partier söker minska överströmningen och återta väljarna...
---
För er som upplever er som vita och har dåligt samvete och vill bygga vidare på det, kommer här en text om det vidriga med att vara vit och syssla med kulturell appropriering. För er andra rekommenderas texten som en djupdykning i en intellektuell (nåja) sideshow (för kallad freakshow)...
Svälj det röda pillret, stanna kvar i underlandet och jag ska visar er hur djupt kaninhålet når...
Här är min favoritförmaning ur texten:
" ”Hur påverkar jag som vit när jag gör detta?”, ”När jag tar mig an denna kultur, kan de som tillhör kulturen göra detta ostraffat så som jag kan komma undan med detta ostraffat?”, ”Vad kommer detta att göra med rasifierades kroppar?” och ”Har denna kultur någonsin varit en del av mitt liv?” är nog de fyra viktigaste frågorna en som vit bör ställa sig när en närmar sig andra kulturer som en inte har varit en del av. "
.Addendum: Jag länkar till denna sida inte för att den är allmänt nipprig - det finns hundratals sådana sidor på nätet - utan därför att den är särskilt nipprig och särskildheten består i att den teoriskola (nåja) som här får sig förklarad, just nu är högsta mode hos den postmoderna, postkoloniala vänstern och står som teoretisk (nåja) grundval för de debattinlägg (nåja) kring kostymering och angrepp på folk (vita) som klätt ut till en person ur en etniska grupp som de inte tillhör…
---
Jag har i mitt flöde sett länkar till ETC, Medievärlden samt Ordfront kring migrationsstatistik etc. De artiklarna är behäftade med allvarliga fel, för att inte säga desinformation. I den här länken reder Tino Sanandaji ut några av dem - inte heller han orkar ta itu med alla, men de påståenden från (of all people) Johan Ehrenberg, han pulveriserar, torde vara tillräckligt.
Addendum: Att som ETC gör, bemöta ett, dessutom korrekt, påstående om 2015 års budget med att anföra vad som gällde för 2013 års budget är --- ja, förmodligen att antingen vara väldigt, väldigt, väldigt dum i huvudet, eller tro att ens läsare är väldigt, väldigt, väldigt dumma i huvudet
http://www.tino.us/…/…/etc-och-media...anskar-logner/
---
För dem som eventuellt tror att en kollaps för statsmakten, så som vi känner den (välfärdande socialstat), kommer att innebära en frihetens tidevarv där människor i frivilliga associationer fredligt interagerar med varandra, handlar, umgås, festar, samarbetar och idkar allmänt mänskligt utbyte, kan jag berätta att det istället blir gäng och större grupper av unga, beväpnade män, företrädesvis med bakgrund i yrkeskriminalitet eller politiskt våldsutövande och som är förtrogna med vapnens hantering och redan i förväg moraliskt eroderade, som kommer att ta över och de kommer huvudsakligen att idka barbari. Eventuellt organiseras medborgargarden och miliser - också dessa ofta på gruppidentitetens grund eller med annan exkludering.
De år jag som tämligen ung FN-officer tjänstgjorde i Libanon, 1984 - 1986, under inbördeskriget mellan olika klaner, religiösa grupper, politiska organisationer och kriminella gäng, gav inte mersmak åt tanken på att någon gång i framtiden skulle staten avskaffas (obeaktat om det var i Karl Marx eller Murray Rothbards vision) eller som konkret i Libanon, helt minimaliseras och marginaliseras, och lycksalighetens rike inträda.
Makten tillhörde istället dem som var bäst på att aptera sprängladdningar utanför motståndarens port eller ventilera hans bilkonvoj medels automatkarbiner.
(För övrigt var Libanon ett mångetniskt statsbildning där maktfördelningen mellan olika grupper var reglerad på grundval av etniska kvoter, från parlamentet ner till minsta myndighet.)