2014-12-08, 17:03
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Tidsandan.

På samma sätt som det inte blivit intervention i Syrien och inget storkrig där nere. Och på samma sätt som det inte kommer att bli storkrig med Ryssland, trots att "alla" förutspår det. OT men här är fingervisningen till varför krig inte rimmar med tidsandan.

Jag vet inte vad du har på fötterna, men det synes mig märkligt med kategoriska uttalanden av den typen med hänvisning till någon "tidsanda". Tidsandan kan förändras märkligt fort, som i augusti 1914, och det är ofta vanskligt att göra kategoriska påståenden om saker som bestäms av en kombination av kaosartade omständigheter, förnuft och synbar slump. Dessutom, har de inte inbördeskrig i Syrien?

OnT:
Stefvan Löfven tappade det verkligen helt i Agenda igår. Det har gått långt när en statsminister inte bara kallar SD för nyfascistiskt, utan dessutom påstår att fascisterna respekterade (Notera dåtid här vilket måste syfta på Mussolini och/eller Franco) demokratins principer och därtill att detta var den skiljande punkten mellan nazismen och fascismen (Han kunde först tagit avstånd från att de respekterade demokratin om det varit en groda, istället grävde han sig djupare ned i hålet genom att hävda att detta skiljde nazism och fascism åt. Que?). Jag har tyckt vår statsminister framstår som medelbildad med svenska mått mätt (I jämförelse med Reinfeldt är detta inte alltför svårt). Nu är det uppenbart att han även med svenska mått mätt är fullständigt obildad. Dessutom inom politisk historia, ett ämne som man tycker en politiker borde vara åtminstone ytligt bekant med, på ett sätt som får en Camilla Läckberg-läsande Reinfeldt att framstå som en intellektuell gigant.

Nåväl, detta borde bara göra det klart för desto fler att Löfven inte har en aning om vad han pratar om när han säger att SD är nyfascistiskt.
Citera
2014-12-08, 17:07
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I lokalpressen sipprar det ut en och annan lägesrapport från den katastrof, som de sju gammelpartierna gemensamt - och medvetet - har skapat.
http://www.skovdenyheter.se/artikel/...a-en-katastrof

På GPs ledarsida skriver Malin Lernfelt om hur:
http://www.gp.se/nyheter/ledare/leda...n-mot-varandra

Finns nog ganska många journalister som fastän de inte är positiva till SD ändå har behov av att skriva av sig om faktiska problem i deras vardag. Det är ju helt uppenbart att det blir målkonflikter om man öser kostnader över kommuner. Har ju varit ett problem sedan lång tid i Göteborg där Torslanda och Örgryte går plus medan resten av stadsdelarna lever på transfereringar.

Intressant att kritiska artiklar om reella problem börjat komma nu. Kanske blir en ketchup-effekt där journalister börjar skriva av sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Gur
För dem som eventuellt tror att en kollaps för statsmakten, så som vi känner den (välfärdande socialstat), kommer att innebära en frihetens tidevarv där människor i frivilliga associationer fredligt interagerar med varandra, handlar, umgås, festar, samarbetar och idkar allmänt mänskligt utbyte, kan jag berätta att det istället blir gäng och större grupper av unga, beväpnade män, företrädesvis med bakgrund i yrkeskriminalitet eller politiskt våldsutövande och som är förtrogna med vapnens hantering och redan i förväg moraliskt eroderade, som kommer att ta över och de kommer huvudsakligen att idka barbari. Eventuellt organiseras medborgargarden och miliser - också dessa ofta på gruppidentitetens grund eller med annan exkludering.

Låter ju som nånting jag hade kunnat skriva. Thomas Gur är alltid läsvärd och visst har han rätt.
Citera
2014-12-08, 17:25
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Gür länkar också till en riksdagsmotion om migrationspolitiken från år 2000, undertecknad av nio moderater. Den är så läsvärd att den nästan förtjänar en egen tråd och idag hade de väl setts som riktiga fascister om de hade yppat detta högt.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...Sf5/?text=true

Jisses, det där var bara 14 år sedan. Och det var ingen som höjde på ögonbrynen. Diskursen har verkligen blivit extrem. Det som var dagligt tal bara för 15 år sedan har blivit tabu idag.
Citera
2014-12-08, 17:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Början på ett inlägg på FB:

https://www.facebook.com/thomas.gur.5?fref=ts

Gür har väl läst mina gamla inlägg här och på Disqus. Jag har ju i åratal hävdat att 7-klöverns mål för Sverige är ett skandivaiskt Libanon. Mångkulturellt, sekteristsikt, stort inflytande från islam. Den som lokalt kan uppbåda mest och bäst våldsmedel är den som sköter rättskipningen i det området.
Resultatet kommer att bli mycket närmare Mp/SS-Us idelabild än det lönsamt puttrande brazilien som MUF drömmer om.
MUF har ju trots allt inte samma faiblesse för islam som vänstern. Inte så att man motsäger sig det på något sätt, men det är inte det som är drivkraften.
Citera
2014-12-08, 17:42
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
citera lite godbitar åt oss andra då!

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Gür
Åtskilliga gånger har jag också debatterat med personer som har varit mycket skeptiska till invandring, fientlig inställda till invandrare och även en del som bör betecknas som rasister.
Inte någon gång, jag säger det, inte någon gång, under dessa trettio år har någon som inte velat ha invandring till Sverige, som skäl till detta anfört att det inte finns plats för fler geografiskt, att Sveriges yta är för litet. De flesta har haft en god kännedom om att Sverige är ett relativt stort och relativt glest befolkat land.
Jag vet inte hur man får för sig att detta är en åsikt som ens måste bemötas. Det förblir för mig en gåta…

-----

Mattias Karlssons tal på SD:s kommun- och landstingskongress ger en fingervisning om att hans parti i extra valet kommer att sikta in sig på socialdemokraternas väljare denna gång (de konservativa väljarna från borgerligheten har man ju redan och fler lär anlända) - retoriken om de vanliga människornas vardag kontrasterad mot t ex Jonas Sjöstedts liv och bekantskapskrets på Östermalm, talar sitt tydliga stilgreppsliga språk.
Vad har då socialdemokratin att sätta emot detta?
Jo, man har uppenbart bestämt sig för att låta en intellektuell charlatan vara ledstjärnan i socialdemokratins SD-analys och anammat den sämsta av vänstertraditioner från 1920-talet och framåt - att kalla allt man ogillar för "fascism" - [socialdemokratin borde erinra sig när kommunisterna kallade den för "socialfascism"].
Extra valet ska alltså stå mellan SD och Athena Farrokhzad, tycks man tro på Sveavägen 68...Man behöver inte vara en politikens Paul Erdös för att gissa hur ett sådant val kommer att falla ut för stora delar av väljarkåren

---

Tänk om den energi som man lägger på att producera öknamn och tillvitelser, den kraft man lägger på att markera avstånd och de resurser man använder för att producera missvisande eller felaktig information i den centrala fråga som är SDs [här tänker jag främst på den förra regeringens så kallade informationssajt], kunde läggas på att a) frambringa intellektuellt hederliga och genomträngande analyser om röst- och sympatisörsbortfallet och b) därefter frambringa åtgärder som för dessa partier söker minska överströmningen och återta väljarna...

---

För er som upplever er som vita och har dåligt samvete och vill bygga vidare på det, kommer här en text om det vidriga med att vara vit och syssla med kulturell appropriering. För er andra rekommenderas texten som en djupdykning i en intellektuell (nåja) sideshow (för kallad freakshow)...
Svälj det röda pillret, stanna kvar i underlandet och jag ska visar er hur djupt kaninhålet når...
Här är min favoritförmaning ur texten:
" ”Hur påverkar jag som vit när jag gör detta?”, ”När jag tar mig an denna kultur, kan de som tillhör kulturen göra detta ostraffat så som jag kan komma undan med detta ostraffat?”, ”Vad kommer detta att göra med rasifierades kroppar?” och ”Har denna kultur någonsin varit en del av mitt liv?” är nog de fyra viktigaste frågorna en som vit bör ställa sig när en närmar sig andra kulturer som en inte har varit en del av. "
.Addendum: Jag länkar till denna sida inte för att den är allmänt nipprig - det finns hundratals sådana sidor på nätet - utan därför att den är särskilt nipprig och särskildheten består i att den teoriskola (nåja) som här får sig förklarad, just nu är högsta mode hos den postmoderna, postkoloniala vänstern och står som teoretisk (nåja) grundval för de debattinlägg (nåja) kring kostymering och angrepp på folk (vita) som klätt ut till en person ur en etniska grupp som de inte tillhör…

---

Jag har i mitt flöde sett länkar till ETC, Medievärlden samt Ordfront kring migrationsstatistik etc. De artiklarna är behäftade med allvarliga fel, för att inte säga desinformation. I den här länken reder Tino Sanandaji ut några av dem - inte heller han orkar ta itu med alla, men de påståenden från (of all people) Johan Ehrenberg, han pulveriserar, torde vara tillräckligt.
Addendum: Att som ETC gör, bemöta ett, dessutom korrekt, påstående om 2015 års budget med att anföra vad som gällde för 2013 års budget är --- ja, förmodligen att antingen vara väldigt, väldigt, väldigt dum i huvudet, eller tro att ens läsare är väldigt, väldigt, väldigt dumma i huvudet
http://www.tino.us/…/…/etc-och-media...anskar-logner/

---

För dem som eventuellt tror att en kollaps för statsmakten, så som vi känner den (välfärdande socialstat), kommer att innebära en frihetens tidevarv där människor i frivilliga associationer fredligt interagerar med varandra, handlar, umgås, festar, samarbetar och idkar allmänt mänskligt utbyte, kan jag berätta att det istället blir gäng och större grupper av unga, beväpnade män, företrädesvis med bakgrund i yrkeskriminalitet eller politiskt våldsutövande och som är förtrogna med vapnens hantering och redan i förväg moraliskt eroderade, som kommer att ta över och de kommer huvudsakligen att idka barbari. Eventuellt organiseras medborgargarden och miliser - också dessa ofta på gruppidentitetens grund eller med annan exkludering.
De år jag som tämligen ung FN-officer tjänstgjorde i Libanon, 1984 - 1986, under inbördeskriget mellan olika klaner, religiösa grupper, politiska organisationer och kriminella gäng, gav inte mersmak åt tanken på att någon gång i framtiden skulle staten avskaffas (obeaktat om det var i Karl Marx eller Murray Rothbards vision) eller som konkret i Libanon, helt minimaliseras och marginaliseras, och lycksalighetens rike inträda.
Makten tillhörde istället dem som var bäst på att aptera sprängladdningar utanför motståndarens port eller ventilera hans bilkonvoj medels automatkarbiner.
(För övrigt var Libanon ett mångetniskt statsbildning där maktfördelningen mellan olika grupper var reglerad på grundval av etniska kvoter, från parlamentet ner till minsta myndighet.)

Citera
2014-12-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Borgerliga media är litet personlighetskluvna just nu. De arbetar nu hårt för att Alliansen skall ta över delar av SD:s politik, i syfte att behålla/återta väljare inför 22 mars. Samtidigt hatar de SD och smutskastar gärna desamma eftersom partiet tar väljare från Alliansen och dessutom har fräckheten att rösta som de vill. Så klart att detta leder till identitetsproblem och internkrig. Ur ett mediekrigsperspektiv är det förstås sällsynt kul när kriget förs inom samma ledarredaktion.
Inte så schizofrent egentligen om man utgår från att syftet är att separera de siamesiska tvillingarna SD och invandringsfrågan. Av alla strategiska misstag som gjorts får detta nog sägas vara det mest fatala. Det gick i baklås fullständigt.

- Jag vill minska invandringen.
- Då är du SD:are.
- Nej.
- Jo.
- OK, då är jag SD:are.
- Nej, du ska svara att du ändrar dig om minskad invandring.
- Varför skulle jag det? Jag är ju SD:are nu.

För att reversera processen måste man alternera mellan markering mot SD och markering mot den förda migrationspolitiken. Detta får man harva med ett bra tag tills folk lärt sig att minskad invandring inte är synonymt med SD. När jag säger bra tag menar jag åratal.
Citera
2014-12-08, 18:05
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

På GPs ledarsida skriver Malin Lernfelt om hur:
http://www.gp.se/nyheter/ledare/leda...n-mot-varandra
Vad man lätt missar i den rent euforiska skadeglädje man kan känna när åsiktsdiktaturens kreatur själva drabbas av mångkulturen, är fru Lernfelds förslag på lösning.
Citat:
Ursprungligen postat av Malin Lernfelt
Situationen i Askim-Fröunda-Högsbo visar mer än något annat varför staten borde ta över ansvaret för flyktingmottagandet. Såväl ekonomiskt som organisationsmässigt. Våra hjärtan och gränser måste självklart fortsatt vara öppna för alla som flyr för sina liv. Det är viktigt. Men lokalpolitiker som inte förmår hantera sitt ansvar och barn och gamla som far illa till följd av de kostnader som lämpas över på kommunerna riskerar att trappa upp motsättningar och främlingsfientlighet. Ökad statlig kontroll skulle också skapa en större likvärdighet i mottagandet och minska manöverutrymmet för de entreprenörer med goda kommunalpolitiska kontakter vilka i dag tjänar storkovan på att förvandla övergivna sjukhus till flyktingförläggningar. Något som vore nog så välkommet.
Om man öppnar möjligheten för hårt ekonomiskt ansträngda kommuner att skicka vidare räkningen för mångkulturen till staten så är det helt plötsligt omöjligt att gömma den verkliga kostnaden i tusentals olika kommunala budgetar.

Utan att ha det som avsikt så har man öppnat upp för ett mångkulturellt bokslut som skulle få Margareta Sandstedts fantasiljoner att verka som växelpengar.

Det vore roligt på riktigt.
Citera
2014-12-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Finns nog ganska många journalister som fastän de inte är positiva till SD ändå har behov av att skriva av sig om faktiska problem i deras vardag. Det är ju helt uppenbart att det blir målkonflikter om man öser kostnader över kommuner. Har ju varit ett problem sedan lång tid i Göteborg där Torslanda och Örgryte går plus medan resten av stadsdelarna lever på transfereringar.

Intressant att kritiska artiklar om reella problem börjat komma nu. Kanske blir en ketchup-effekt där journalister börjar skriva av sig?.

Tyvärr verkar Lernfeldt tro att statens pengar inte är skattepengar, de också. Bara staten betalar, så är det OK att lägga över en miljon på att dygnetruntdadda med utländska män i 20-årsåldern.
Citera
2014-12-08, 18:21
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Jag tycker att M och alliansen provar att gå till val på ökad massinvandring, lönesänkningar, avskaffade kollektivtal, avskaffad anställningstrygghet och obefintliga uppsägningstider samt att de redan arbetande skall få reda på att de egentligen skall ersättas med nytillkommande.

Alla skall ständigt gå runt och vara medvetna om att man kan bli avskedad på morgonen och ersatt i humanismens namn av någon som ankom, utan pass, igår.

Testa vet jag!
Det är för mig en gåta att tokliberalerna aldrig får en seriös fråga om hur de skall lyckas på ett kontrollerat sätt rulla tillbaka statens åtaganden och samhällets regleringar till en nivå som motsvarar USA under nationens första århundrade som självständig stat.

Ett tydligare tecken på en medial Molotov-Ribbentrop-pakt verkligen finns är svårt att finna. Hur kan man annars förklara att vänsterpressen inte hugger på denna bredsida mot allt som arbetarrörelsen kämpat för?

Här finns krut för en helt ny front i mediakrigen, någon måste bara förmås att öppna denna östfront.
Citera
2014-12-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Två MUF:are går ut i Aftonbladet och försöker sänka M till nya bottennivåer i opinionen genom att kräva att borgerliga ledarsidor slutar snacka om minskad invandring:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle19984764.ab
Rayman svarar MUF-mupparna, "Eller så lyssnar ni på oss, Muf:
Citat:
Törnblom och Rosengren förklarar sig bekymrade över att ledarsidorna försöker uppmärksamma de borgerliga partierna om en verklighet som det är deras uppgift att hantera. Det är svårt att känna sig skyldig över något sådant.

Låter vi negativa? Det kan bero på att vi har skäl till det. Vi har skäl att misstro vaga löften om integration på sikt. Den omedelbara situationen ger ytterligare anledning att inte låta er, politikerna, komma undan med dylikt fluff. Från MUF låter det som om borgerliga ledarsidor hade särskilt stor uppgift att släta över när Alliansen presterar illa. Au contraire. Om något är det vår uppgift att påtala uppenbara misstag och felslut. Om något riskerar att hjälpa Sverigedemokraterna så är det Moderaternas smått fantastiska förmåga att driva M-väljarna i famnen på SD.
...
”Vi har inte blivit fattigare eller drabbats av att människor har kommit hit.”

Mja, det beror på hur man ser på det. På sikt och generellt tror även vi att migration är såväl det enda rätta som det fördelaktiga. Men vi vill samtidigt påminna herrar Rosengren och Törnblom om att väljarna inte är dumma i huvudet. Och just nu står vi inför kostnadsökningar så kraftiga och snabba att även Moderaternas avgångne finansminister förklarade att de saknade motstycke i hans erfarenhet. Vi har en pågående diskussion om varifrån pengarna ska tas, vilka andra budgetdelar som ska minskas. Resonemangen liknar de samtal som förs i varje hushåll när man tvingas titta över utgifterna när en förlorat jobbet eller liknande. Det är liksom själva definitionen på ”fattigare”.

...

”Utgångspunkten att det är människorna som är problemet borde vi låta Sverigedemokraterna vara ensamma om.”

Så gärna. Jag kan lugna MUF, för vi har inte den utgångspunkten. Personligen tycker jag verkligen inte att människorna är problemet. Det är till exempel ett långt större problem att så många inom Moderaterna låter som Rosengren och Törnblom gör.
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014...ni-pa-oss-muf/
Citera
2014-12-08, 18:36
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Tyvärr verkar Lernfeldt tro att statens pengar inte är skattepengar, de också. Bara staten betalar, så är det OK att lägga över en miljon på att dygnetruntdadda med utländska män i 20-årsåldern.
Nej, du har helt missuppfattat GPs linje i frågan. Både Lernfeldt och GP vet precis att en krona från staten är precis lika mycket värd som en krona från kommunen och är precis lika mycket en krona från annat offentligt åtagande som skattebetalarna pytsat in i systemet.

Syftet med att flytta kostnaderna från kommunerna till staten som allt oftare förfäktas av liberala debattörer är att ytterligare ett tag mörka den intressekonflikt som den ekonomiska gökungen massinvandring för med sig.

På den kommunala nivån har både beslutsfattare, väljare och press svårt att bortse från att varje krona till invandringen tas från ett högst konkret och namngivet dagis, äldreboende eller skola.

Det går inte längre att gömma sig bakom frasen "inte ställa svaga grupper mot varandra" eftersom det vare sig man vill det eller ej är essensen av kommunalt budgetarbete.

Därför måste ytterligare ett finaxlån tas för att betala räkningen i denna karusell, och nu är det staten som skall uprätthålla fasadenn tills nästa gång fogden knackar på dörrenn. Men det är ju inte idag...
Citera
2014-12-08, 18:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vad man lätt missar i den rent euforiska skadeglädje man kan känna när åsiktsdiktaturens kreatur själva drabbas av mångkulturen, är fru Lernfelds förslag på lösning.
Om man öppnar möjligheten för hårt ekonomiskt ansträngda kommuner att skicka vidare räkningen för mångkulturen till staten så är det helt plötsligt omöjligt att gömma den verkliga kostnaden i tusentals olika kommunala budgetar.

Utan att ha det som avsikt så har man öppnat upp för ett mångkulturellt bokslut som skulle få Margareta Sandstedts fantasiljoner att verka som växelpengar.

Det vore roligt på riktigt.

Japp... och därför är jag mycket skeptiskt till, att hårt ekonomiskt ansträngda kommuner kommer att få skicka den kommunala räkningen för importen av socialfall till staten.

A och O för gammelpartierna är att väljarna inte ska kunna överblicka vidden av den KATASTROF som gammelpartierna i full medvetenhet har skapat gemensamt och i samförstånd.

Danske politikere gør det, der er bedst for Danmark svarade danska politiker Fredrik Reinfeldt. Till skillnad från svenska politiker...

http://www.bt.dk/politik/v-og-s-svar...er-bedst-for-d
Senast redigerad av Meiji 2014-12-08 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in