2014-08-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Som själv naturvetare skulle jag ändå hävda att du är ute och cyklar. Men det är snarare så att vi inte vet säkert (det är bara PK-vetenskapare som uttalar sig tvärsäkert). Vi delar dock ca 98% av de kodade DNA- sekvenserna med schimpanser (om jag nu minns rätt- och det är än större skillnad på Y-kromosomerna), men vem som helst kan se att det föreligger en viss skillnad mellan människa och schimpans, på många plan. Men visst är det på populationsnivå det blir intressant, så mycket kan jag ge dig. Art är däremot inte speciellt diffust som begrepp (utom vid en divergeringspunkt) utan kan man få fertil avkomma så räknas det som art.

Att förvänta sig individuella skillnader baserat på ras är det nog lyckligtvis få som gör. Frågan är hur politiker ska förhålla sig. Får budget sättas olika i två skolor där den ena har många svarta och den andra många östasiatiska elever? Får prognoser om kostnader för polisarbete göras olika i en stadsdel med stor andel nordafrikansk befolkning jämfört med en etniskt svensk stadsdel, även om de har ungefär samma socialgruppsfördelning? Hur rationella bör vi vara? (Off topic, men jag tycker det är intressant - och då även jag är naturvetare har jag dålig koll på hur resonemangen brukar gå bland samhällsvetare.)
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-08-14 kl. 00:31.
Citera
2014-08-14, 01:13
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Både Socialdemokraterna och Moderaternas vallöften är närapå obefintliga. Reformer som läggs fram som förslag, skjuts på framtiden eller visar sig redan finnas. Socialdemokraternas Trainee-jobb inom vården döms ut som ogenomförbara eller orealistiska, då vården vill ha "rätt händer i vården" och inte omotiverade ungdomar som tvingas ut i hemtjänsten.

Ja, vilken rolig valrörelse vi har framför oss. Båda regeringsalternativen är fullt medvetna om att det inte finns något reformutrymme överhuvudtaget eftersom allting äts upp av den ständigt ökande asyltillströmningen. Det ska bli intressant att se hur media tar upp denna fråga, eftersom en del människor nog tycker att denna fråga har ett visst allmänintresse. Det är en månad kvar till valet och frågan är om invandringsexplosionen kan hållas nedtystad särskilt länge till.
Citera
2014-08-14, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Ja, vilken rolig valrörelse vi har framför oss. Båda regeringsalternativen är fullt medvetna om att det inte finns något reformutrymme överhuvudtaget eftersom allting äts upp av den ständigt ökande asyltillströmningen. Det ska bli intressant att se hur media tar upp denna fråga, eftersom en del människor nog tycker att denna fråga har ett visst allmänintresse. Det är en månad kvar till valet och frågan är om invandringsexplosionen kan hållas nedtystad särskilt länge till.
Det är oförlåtligt om SD missar att påpeka Migverkets budgeteskande. Jag hörde Jimmie Åkesson i SR P3 idag och passiviteten och ängsligheten förbluffar mig. Aldrig i svensk politisk historia har ett parti haft ett så öppet mål. Målsättningen för SD måste vara att få 20 procent. Allt annat känns som ett misslyckande.

Lite off topic men ändå inte. Jag följer bloggaren och geniet Bruce Charlton. Tyvärr blev han fundamentalistiskt kristen för ett par år sedan. Tidigare var han ateist. Han är dock fortfarande ett geni.
Citat:
That Modernity is a lethal disease can be seen from the grossly abnormal behaviour of the most thoroughly-modern people in the most modern societies - in particular that the reproductive success (average number of viable offspring person) of modern people in modern societies is substantially below replacement levels (this being the objective, biological measure of a disease - or a pathology).

So Modernity is perhaps the major selection pressure operating on mankind now and for the past several generations. What is being selected-for is heritable resistance to Modernity - immunity-against modernity.

Some people seem to be naturally immune to having their fertility suppressed. They just do not respond to the societal signals and controls which encourage everybody else not to have children, to delay having children, and to have as few as possible. They just carry on having more than two kids, and 'society' makes sure that however many they have, they will be raised up to a sexually viable maturity.

IF the reasons that these people carry on having more-than-two children is heritable - THEN this is natural selection; because the proportion of Modernity-immune people will increase in each generation.
Citera
2014-08-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det är oförlåtligt om SD missar att påpeka Migverkets budgeteskande. Jag hörde Jimmie Åkesson i SR P3 idag och passiviteten och ängsligheten förbluffar mig. Aldrig i svensk politisk historia har ett parti haft ett så öppet mål. Målsättningen för SD måste vara att få 20 procent. Allt annat känns som ett misslyckande.

Lite off topic men ändå inte. Jag följer bloggaren och geniet Bruce Charlton. Tyvärr blev han fundamentalistiskt kristen för ett par år sedan. Tidigare var han ateist. Han är dock fortfarande ett geni.

Nja, jag skulle likna modernitet vid naturligt åldrande (och jag tror att moderna samhällen kan lösa nativitetsfrågan om det verkligen anses angeläget). Icke-modernitet däremot är en riktigt elakartad cancer.

Men visst 17 måste SD tala med större bokstäver nu. Ekonomidebatt i TV på söndag och 48 miljarder extra propsade på av MV, öppet mål på en halvmeters håll. In med bollen för helsike!
Citera
2014-08-14, 03:52
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Men på individnivå är det ointressant, om vi föser ihop en slumpvist utvald person från Nigeria med t.ex. en "ursprungsdalmas" (med samma ålder och kön) är chansen ungefär 50/50 vem som vinner ett 100 m lopp. Av samma skäl finns det troligen inga (eller mycket få) FB-skribenter som kan hävda sig intellektuellt mot Obama. Det enda tillfället då någons "ras" kan vara avgörande är av medicinska skäl, då vissa sjukdomar är specifika för vissa etniska grupper.
Nu vet jag inte hur statistiken ser ut för springande nigerianer, men om vi kollar på IQ hos afroamerikaner har vi dessa siffror:

Citat:
Rushton & Jensen (2005) write that, in the United States, self-identified blacks and whites have been the subjects of the greatest number of studies. They state that the black-white IQ difference is about 15 to 18 points or 1 to 1.1 standard deviations (SDs), which implies that between 11 and 16 percent of the black population have an IQ above 100 (the general population median)
http://en.wikipedia.org/wiki/Race_an...es_test_scores

Sen kan man ju alltid snacka om hur mycket av skillnaden beror på skillnader i (social) miljö, men att det skulle påverka på individnivå är dumheter. Särskilt om vi tänker på att människor använder sig av tumregler hela tiden i sina vardagliga liv.
Citera
2014-08-14, 08:21
Medlem
Pandelumes avatar
Jag funderar om inte IS (Islamiska Staten) framtåg i MÖ påverkar mediekriget om mångkulturen. Från att ha förtigits och mörkats till högst upp i nyhetsrapportering och debatt. En orsak till mörkningen var IS namn. Att de kallar sig islamska staten gör det svårare att dölja det religiösa i rapporter om massmorden. Att massmorden riktades mot kristna och att det alls handlade om religion försökte till en början vår kulturmarxistiska Svenska kyrka förneka - "Detta (är) inte en religiös konflikt." skrev domkyrkokomminister Ulf Lindgren (källa Fnordspotting). Och Miljöpartiets Mehmed Kaplan jämförde IS med frivilliga i finska vinterkriget. Nu har islamska staten massmördat ett tag och det är inte lika lätt att hantera längre. Fenomenet "svenskar" som åker till Syrien och Irak för att kämpa för IS och sen återvända börjar bli välkänt. Filmerna på IS avrättningar har spridits såpass att de flesta känner till dem även om de inte vill se. Gudmundson kunde igår skriva att "Isis är också en mycket svensk angelägenhet" (källa SvD). Cornucopia konstaterar idag på sin blogg att IS gjort att tabut mot att rapportera kritiskt om Islam börjar lätta lite, islamism diskuteras nu i svensk press (källa Cornucopia, där länkas vidare till artiklar i DN, SR och Expressen). "- Det finns bilder på svenska medborgare som står och stoltserar med avhuggna huvuden i kameran" får en forskare vid Försvarshögskolan säga till SR.
Återstår att se om IS innebär att kritik mot Islam blir mer rumsrent även i media. Vilket kan öppna upp för invandringskritik. Att fler kan instämma i att det inte är ok att släppa in vem som helst i landet, att gränsvakter inte är så dumt trots allt, att alla som flyr inte har goda avsikter osv, självklarheter som kulturmarxisterna tabubelagt. Förhoppningsvis blir ovetande som helt levt i kulturmarxisternas medieskapade virtuella verklighet senaste decenniet förvirrade och kanske vaknar lite. Åkessons tal i Almedalen där Islam utmålades som ett hot i klass med kommunism och nazism verkar inte helt vansinnigt. I SvD fick statsvetearen Jonas Hinnfors säga att "Åkessons retorik som bygger på att sätta kristendom och islam, två kulturer och två folk, mot varandra skapar en diskurs av invandrings- och kulturkrig" (källa SvD). Men det kanske snarare är IS som "skapar en diskurs" genom att så tydligt utöva folkmord på kristna och öppet hota länder som Sverige? Frågan är hur det påverkar svensk debatt om Islam och i förlängningen svensk invandringsdebatt. För mig personligen har IS och allt runtomkring gett bra ammunition i diskussioner om problemen med "fri invandring".

Källor
http://fnordspotting.blogspot.de/201...-konflikt.html

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/l...al_3678816.svd

http://cornucopia.cornubot.se/2014/0...sm-borjar.html

http://unvis.it/sverigesradio.se/sid...rtikel=5936075

http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/v...on_3795366.svd
Senast redigerad av Pandelume 2014-08-14 kl. 08:25.
Citera
2014-08-14, 08:21
Medlem
Vågskålens avatar
Vad nu då?

Håkan Boström på DN rabblar statistik om hur det verkligen står till med flykting- och anhöriginvandringen och pekar explicit ut MENA som det stora problemet. Ingenting döljs eller skönmålas.

http://www.dn.se/ledare/signerat/det-nya-sverige/

Och detta inlägg kallas "Integration del 1" (i papperstidningen). Vad är då del 2?
Citera
2014-08-14, 08:38
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Vad nu då?

Håkan Boström på DN rabblar statistik om hur det verkligen står till med flykting- och anhöriginvandringen och pekar explicit ut MENA som det stora problemet. Ingenting döljs eller skönmålas.

Och detta inlägg kallas "Integration del 1" (i papperstidningen). Vad är då del 2?

Sakframställningen är osedvanligt klar och tydlig. Tyvärr hamnar han i de vanliga klyschorna om diskriminering, kulturella barriärer och arbetsmarknaden som har alldeles för höga löner och för mycket anställningstrygghet.

Ett plus dock för antydandet att "kulturella barriärer" inte alltid handlar om diskriminering, utan att arbetsmarknaden i tjänstesektorn efterfrågar vissa saker som "Språkkunskaper, informella koder eller kulturell kompetens " som saknas hos alltför många.
Det kan faktiskt handla om brister hos de arbetssökande, inte om rasism hos arbetsgivaren.
Citera
2014-08-14, 08:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Vad nu då?

Nåja... den atronomiska utsugningen av svenskarna döljs och skönmålas. Boström skriver:

Citat:
Om man överför beräkningarna i professor Jan Ekbergs ESO-studie från 2009 till dagens siffror borde den årliga nettoomfördelningen från inrikes till utrikes födda och deras barn uppgå till mellan 15 och 20 miljarder kronor. Det är mindre än halva försvarsbudgeten men ändå inte en obetydlig summa.

Höhö... det är mindre än 10% av Jan Tullbergs beräkning - 250 miljader i nettokostnad -... som f.ö. är en försiktig beräkning (läs för låg).

----

PS Jag har antagit att Boström med "den årliga nettoomfördelningen från inrikes till utrikes födda och deras barn" avser "nettokostnad". "Nettoomfördelning" låter ju lite mjukare än "nettokostnad".
Citera
2014-08-14, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Sakframställningen är osedvanligt klar och tydlig. Tyvärr hamnar han i de vanliga klyschorna om diskriminering, kulturella barriärer och arbetsmarknaden som har alldeles för höga löner och för mycket anställningstrygghet.

Ett plus dock för antydandet att "kulturella barriärer" inte alltid handlar om diskriminering, utan att arbetsmarknaden i tjänstesektorn efterfrågar vissa saker som "Språkkunskaper, informella koder eller kulturell kompetens " som saknas hos alltför många.
Det kan faktiskt handla om brister hos de arbetssökande, inte om rasism hos arbetsgivaren.

För mycket anställningstrygghet, höga minimilöner och arbetslöshetsersättning kan jag faktiskt skriva under på. Men diskrimineringssnacket är så oerhört tröttsamt. Och att kulturella barriärer faktiskt är olika höga mellan olika folk (läs högre mellan oss och MENA än mellan oss och Kina) - kommer den no-go-zonen någonsin att öppnas?

Oavsett om årssiffran 20 miljarder är låg eller hög (trots allt finns det väldigt olika uppfattningar, men den härrör väl från OECD-rapporten, den mer korrekta siffran) tycker jag dessutom att migrationsverkets kostnader måste adderas - de är i samma härad om jag inte minns fel.
Citera
2014-08-14, 09:18
Medlem
Vågskålens avatar
Hörrnu, vi skulle inte diskutera detaljerna i invandringens kostnader här. Det jag ville uppmärksamma er på var inte diverse statistik, vilken vi alla redan känner till (och mycket mer därom), utan att DN Debatt publicerar en artikel där statistiken redovisas utan vidare och används som underlag för att etablera en problemställning. Det anser jag vara anmärkningsvärt. Trend eller till och med trendbrott?
Citera
2014-08-14, 09:22
Moderator
Siegfrids avatar
Westerholm har redan dömts ut som ointressant här i tråden. Men jag dristar mig ändå att klippa in en bit av hans senaste blogginlägg, där han kommenterar det interna debattklimatet inom sossarna och hur äcklad han blir av det.
När går han över till Sd? Antagligen aldrig, men det borde inte vara något som håller honom tillbaka längre. Broarna är brända för länge sen.

Citat:
Själv börjar jag bli allt tröttare på partikamrater som springer runt och säger

”Du låter som en Sverigedemokrat” eller ”Du ställer samma frågor som en Sverigedemokrat”

efter allt och alla. Efter ett tag, jag har passerat den punkten sedan länge, så slutar folk faktisk att lyssna efter just de orden och väljer andra samtalspartners. Och jag är nog inte ensam om det. Om det är det enda som någon har att komma med, dessa standardharanger som troligen syftar på att få slut på debatten, så är det ofta inte lönt tiden att ens fortsätta lyssna. Så visst är det märkligt hur det kan gå, effekten av denna typ av förment härskarteknik leder till att SD mest högljudda motståndare har bidragit till att SD får mer utrymme för sin politik och vi andra mindre för vår.

Invandring, migration och tiggeri. Det blev denna valrörelse ”Faktor X”, den faktor som avgör osäkra väljarröster och som alla valledare skyr som pesten. Men att det skulle bli så här har varit klart rätt länge. För alla utom partistrategerna.

http://ledarsidorna.se/2014/08/harsk...-och-haranger/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in