2014-07-13, 01:48
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Också Bildt skulle riskera att få sin karriär avslutad om han var den förste moderata topp-politikern att kritisera invandringen. Även om han lyckats klarat sig ur tidigare drev säger ingenting att han skulle klara ytterligare ett.
Bildt har dessutom mest troligt ingen intressegemenskap med etniska svenskar. Han pratar bara EU-makt och ser (likt sin fru) mer ut som Wolodarski än en svensk...
Citera
2014-07-13, 01:58
Medlem
Sorgligt är det att läsa hur bakbundna och maktkåta journalisterna är. De ska för bövelen granska makten åt folket och inte folket och SD åt makten. "företräda folket" de vet inte ens vad det är.
Citera
2014-07-13, 09:00
Medlem
Nyliberal, företagarfinansierad fd Timbro-chef, gör en förment objektiv intervju (på ledarsidan!) av Jimmie Åkesson. Fullkomligt bisarr slutkommentar.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...on_3742564.svd

"Så förstår jag plötsligt varför Jimmie Åkesson har funnit sig till rätta bland äggen, ”gapandet och skrikandet”.

Ett bildat ifrågasättande skulle vara så mycket värre."

Cecilia Stegö Chilò är styrelseproffs (nyliberal med händerna djupt i syltburken pga av rätt åsikter), analytiker (fniss) och tjock papegoja
Senast redigerad av Fnysington 2014-07-13 kl. 09:18.
Citera
2014-07-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Timbro och fler liknande organisationer finansieras av Svenskt Näringsliv, det är ingen hemlighet att Svenskt Näringsliv och Moderaterna står varandra nära.

Citat:
Uvell är sedan den 1 oktober 2010 vd för Stiftelsen Fritt Näringsliv/Timbro.[1] Uppvuxen på Mariehem i Umeå. Tidigare senior partner vid Kreab, vd för opinionsmätningsföretaget Demoskop, opinionsanalyschef vid Svenskt Näringsliv och grundare av och vd för omvärldsanalysföretaget United Minds.[2]

Uvell sitter i styrelsen för Skattebetalarnas förening och satt tidigare i styrelsen för Centrum för rättvisa.[3][4] Han har tidigare också varit redaktör för Fria Moderata Studentförbundets tidskrift Svensk Linje och varit aktiv i MUF och moderaterna i Västerbotten.[5][6]
...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Markus_Uvell

Fredrik Segerfeldt:
Citat:
...
Han var tidigare anställd inom ramen för det så kallade trainee-programmet hos Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF). Inom arbetsgivarsfären, det vill säga SAF samt sedermera Svenskt Näringsliv, stannade han i sammanlagt dryga åtta år. 1999–2001 var han utlånad till den europeiska paraplyorganisationen för industri- och arbetsgivarorganisationer, UNICE.

Åren 2006–2007 arbetade Segerfeldt som "idéproducent" på den liberala tankesmedjan Timbro, där han bland annat drev bloggen Enpartistaten.se och ledde ett projekt om bistånd. Segerfeldts bok Vatten till salu har översatts och publicerats i såväl USA som i Latinamerika. 2009 skrev han boken Gör ingen skada: Biståndets hippokratiska ed.

Under 2008 ledde han ett projekt inom den nyliberala tankesmedjan Den Nya Välfärden för sänkta skatter i samhället.[1]
...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Segerfeldt

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Segerfeldt
...
Antingen stänger vi gränserna och begränsar invandringen, eller så drar vi ned på välfärdsstaten. Mitt svar är tydligt: jag väljer fri rörlighet framför välfärdsstaten.
...
http://metrobloggen.se/segerfeldt/et...tionsmanifest/

Från nedlagda Newsmill:
Citat:
Ursprungligen postat av Markus Uvell
Jag är övertygad om att den som liksom jag vill att Sverige ska vara ett samhälle med många olika kulturer och religioner sida vid sida måste överge idealen om social och ekonomisk likriktning Ett land som välkomnar kulturell och etnisk olikhet måste också acceptera ökande skillnader i ekonomiska och sociala förhållanden Det kommer att bli stökigt konfliktfyllt och svårkontrollerat Det kommer säkert att kallas både orättvist och osvenskt Men sådan är mångfalden
Citat:
Ursprungligen postat av Markus Uvell
Vänstern måste acceptera att integration kräver ny politik Det går inte att bevara samma regler på arbetsmarknaden och behålla samma nivåer i bidragssystemen om vi ska klara en hög invandring
Dessa citat har sannolikt postats tidigare i tråden, men det är nog dags att friska upp minnet på en del debattörer.
I samband med kommentaren ovan om Cecilia Stegö Chilòs ledarintervju tål detta att upprepas återigen, för att inte säga 100 gg.

Detta (och dessa) är i praktiken vad som styr(t) Sveriges invandringspolitik.
Senast redigerad av Fnysington 2014-07-13 kl. 09:15.
Citera
2014-07-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
För att anknyta till den diskussion vi hade i den kriminellt underbesökta och -kommenterade VHM-tråden: Mustafa Can är inte klandervärd såsom en vit svensk man varit.

Han saknar det fullgångna vuxenansvar som bara den heterosexuelle vite mannen äger i dagens värld. Visst betedde han sig illa när han skrev om att straffvåldta en norsk kvinna - det har t o m Åsa Linderborg skrivit om. Men... det där fullvuxna hatet och avståndstagandet fick han inte av Åsa eller någon annan, bara beklaganden med den innerliga viljan att förstå varför.

Och alldeles nyligen har jag för mig att Åsa twittrade om "Bästa Mustafa Can", så det där med att reducera en kvinna till ett kön att skända var ju inte diskvalificerande ens för Aftonbladet-skribenten som ju målande beskrivit sina egna känslor efter liknande personangrepp.

Tar man konstanten i sammansättningsorden "människovärde" och "klandervärd" så är Åsas rasism bevisad med nästan matematisk precision: För om människors värde postuleras vara konstant och den som avviker från tesen definieras som rasist - är då Åsa inte en rasist om Mustafa inte är lika klandervärd som en vit heterosexuell medelålders man hade varit om han han diktade om att straffknulla Åsorna Romson eller Linderborg till underkastelse?

Jo, just så. Och här blir det så tydligt att det gäller olika måttstockar för män från civilisationen och män från, tja Kurdistan (landet som inte finns men som ändå hyser en egen nationalitet). Begreppet man är i vänstermedia inget konstant begrepp utan helt beroende på etniska förutsättningar, eller man kanske till och med bör säga rasmässiga.
Citera
2014-07-13, 10:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nyliberal, företagarfinansierad fd Timbro-chef, gör en förment objektiv intervju (på ledarsidan!) av Jimmie Åkesson. Fullkomligt bisarr slutkommentar.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...on_3742564.svd

"Så förstår jag plötsligt varför Jimmie Åkesson har funnit sig till rätta bland äggen, ”gapandet och skrikandet”.

Ett bildat ifrågasättande skulle vara så mycket värre."

Cecilia Stegö Chilò är styrelseproffs (nyliberal med händerna djupt i syltburken pga av rätt åsikter), analytiker (fniss) och tjock papegoja

Den bisarra slutkommentaren avslutar följande:

Citat:
... i den praktiska politiken är det tydligt att ni stöder både socialdemokratiska och borgerliga förslag. Var står ni egentligen?

– Vi är ett mittenparti helt enkelt. Jag har aldrig varit vare sig höger eller extremist. Vi står till höger i moralfrågor, till vänster i välfärdsfrågor och någon- stans mitt emellan i ekonomiska.

Jimmie Åkesson kan alltså fånga sina ägg. Och vispa ihop dem till någon sorts rödblå röra. Enligt honom är vi som inte förstår elegansen i den moderna nationalistiska anrättningen rätt och slätt efter vår tid.

Eller så känner vi igen soppan. Det självproklamerade moderna, det vänsterpopulistiska, det högermoralistiska. Något som började som ett grandiost projekt och slutade i multisjukdom – krig, ekonomisk stagnation, social orörlighet, intolerans.

Så förstår jag plötsligt varför Jimmie Åkesson har funnit sig till rätta bland äggen, ”gapandet och skrikandet”.

Ett bildat ifrågasättande skulle vara så mycket värre.

Jag är inte säkert på, att jag förstår tanken bakom Stegö Chilòs slutkommentar, att hon begriper "varför Jimmie Åkesson har funnit sig till rätta bland äggen, ”gapandet och skrikandet”. Ett bildat ifrågasättande skulle vara så mycket värre".

Men, det kanske inte finns någon tydlig tanke bakom ... utan det kanske är ett exempel på, att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta?

Vad säger tråden?
Senast redigerad av Meiji 2014-07-13 kl. 11:00.
Citera
2014-07-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Jag är inte säkert på, att jag förstår tanken bakom Stegö Chilòs slutkommentar, att hon begriper "varför Jimmie Åkesson har funnit sig till rätta bland äggen, ”gapandet och skrikandet”. Ett bildat ifrågasättande skulle vara så mycket värre".

Men, det kanske inte finns någon tydlig tanke bakom ... utan det kanske är ett exempel på, att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta?

Vad säger tråden?
Poängen skulle kunna vara att hon tror att det skulle vara värre för Sd med ett "bildat ifrågasättande", då hon anser att ett sådant skulle innebära att Sd skulle kritiseras för att vara en osammanhängande röra av höger och vänsterideer.'
Citera
2014-07-13, 11:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Poängen skulle kunna vara att hon tror att det skulle vara värre för Sd med ett "bildat ifrågasättande", då hon anser att ett sådant skulle innebära att Sd skulle kritiseras för att vara en osammanhängande röra av höger och vänsterideer.'

Mmmm... det är väl den tolkning, som bjuder sig. Men det är svårt att förstå, att Stegö Chilò isf tror, att om SD kritiserades för att vara ett mittenparti, så skulle det vara värre för partiet dvs minska väljarstödet.

Stegö Chilò måste vistas i en mycket märklig liten bubbla, om hon utgår från, att svenska väljare ogillar politikens mittfält.
Citera
2014-07-13, 11:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Vad säger tråden?

Helt obegripligt. Och det är kanske meningen. En möjlig tolkning är att kritiken mot Åkesson hittills tagit sig uttryck i äggkastning, gapande och skrik. Och att Åkesson på ett skickligt sätt lyckats hantera och desarmera den kritiken.
En annan typ av ifrågasättande, "ett bildat ifrågasättande" skulle då enligt Stegö Chiló inte Åkesson kunna hantera.
Lite som de debattörer och journalister som i snart ett årtionde uppmanat till att "avslöja Sverigedemokraternas retori" och liknande. Avslöjanden och ifrågasättanden som fallit platt till marken i ett decennium.
Det är kanske betecknande att Stegö Chiló inte själv är förmögen att leverera ett "bildat ifrågasättade" eller ens att skissera hur ett sådant skulle se ut.
Det enda hon vill är att sprida en självbelåtenhet, att folk på allvar ska tro att det är möjligt med ett sådant "bildat ifrågsättande" och att det är nyckeln till hur partiet och dess program ska besegras.
Vi har det hemliga vapnet, men vi tänker inte visa det och inte använda det. Men bara tron på att det finns ska ge oss seger. Typ.
Trollkarlen från Oz verkar genomhederlig i jämförelse.
Citera
2014-07-13, 11:59
Medlem
Evaristos avatar
Stegös intervju består av några triviala frågor som får triviala svar. Men det är när hon sedan redigerar artikeln som det händer nåt. Hon kommenterar och polemiserar mot Åkessons svar utifrån nya frågeställningar som inte ingick i intervjun. Då är det ju inte så svårt att vinna en polemik maskerad som intervju.
Citera
2014-07-13, 12:01
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Vad säger tråden?

Det är samma mönster som går igen. De är helt enkelt livrädda för SD:s sansade mittenpolitik och använder därför alla epitet de kan för att skrämma väljarna från den linjen de själva insett att större delen av befolkningen sympatiserar med. Därför deras fokus på plakatfrågor. Och rent trams.
De vet inte hur de skall bekämpa SD helt enkelt. Därför tar de till alla fulknep som finns för att slippa ta diskussionen om politiken i sak. För i sak har SD majoriteten med sig.
Det som hon själv skriver ÄR hennes stora rädsla:
Citat:
– Vi är ett mittenparti helt enkelt. Jag har aldrig varit vare sig höger eller extremist. Vi står till höger i moralfrågor, till vänster i välfärdsfrågor och någon- stans mitt emellan i ekonomiska.

Jimmie Åkesson kan alltså fånga sina ägg. Och vispa ihop dem till någon sorts rödblå röra. Enligt honom är vi som inte förstår elegansen i den moderna nationalistiska anrättningen rätt och slätt efter vår tid.

Eller så känner vi igen soppan. Det självproklamerade moderna, det vänsterpopulistiska, det högermoralistiska. Något som började som ett grandiost projekt och slutade i multisjukdom – krig, ekonomisk stagnation, social orörlighet, intolerans.

För en nyliberal Timbro lakej är framgångar för en mer moderat (Jo så är det) politik en katastrof.
Framgång för en sådan politik skulle för lång tid framåt knäcka den nyliberala tankesmedjan Timbro och dess mål. De skulle betraktas för vad de är. En nyliberal härdsmälta som skadar Sverige.

Klart hon får panik. Hennes dagar med inflytande är räknade.
Citera
2014-07-13, 12:10
Medlem
Citat:

Vad säger tråden?

Hon gör väl en outtalad Arnstad-referens? Att om man bara ur ett "bildat", t o m "akademiskt" perspektiv "avslöjar" de nationalistiska locktoner för den "nyfascism" det egentligen är - ja då skulle den putsade fasaden krackelera.

Precis som Siegfrid skriver så handlar det mest om ett bländverk, ett pekande finger i rockfickan som ska misstas för en laddad revolver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in