Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
De intelligentare boxarna inser dock att de inte sysslar med riktigt, full contact, no holds barred street fighting . De saknar de retoriska greppen att försvara sig i den MMA-miljö som finns i den här tråden.
Jag håller inte med. Jag tycker att det är en saklig och prestigelös debatt här, med syftet att lära sig, inte att "vinna".
Min yogalärare brukar tala om olika typer av logik/diskussion, där Kutarka är att vara "illogically logical", för att vinna en debatt, vinna världsliga fördelar eller skydda det egna egot, medan Vitarka är förutsättningslös logik/diskussion för att fördjupa förståelsen av sig själv och världen. Enligt min lärare var det genom sådana filosofiska debatter som Adi Shankara reste runt Indien för att delta i som buddhismen tappade i inflytande i Indien.
"Wrong logic Kutarka not only with the cosmos even with the Master, the person who has Kutarka will never be able to live relaxed into the silence or the peace which is the flower of the life. Many of us know about Kutarka because many of us live with this logic. Sometimes this logic pays in the society, it protects us, it brings wealth, it pays our bills, it brings name and fame. Many times the more you criticize others more you are considered as an intelligent Being or more knowing person. So Kutarka many times adds value to you that is why we constantly cherish, engage, entertain and live Kutarka. It gives you the feeling almost like itching in which you will feel relaxed, comfortable but in few minutes you will see the suffering. Kutarka is internal itching."