2014-05-02, 16:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Och det omvända klassperspektivet, det omvända tolkningsföreträdet: Det är de grupper som konfronteras med mångkulturen som vet bäst, inte den "elit" som har ett hypotetiskt förhållningssätt till dess konsekvenser. Den exempellösa migrationen är inte bara negativ för de "utsatta" utan även för de privilegierade - det är bara att de senare inte haft förstånd att begripa det ännu.

Ja, det där är mycket besynnerligt. Vad gott kan komma av detta hot mot fred och välstånd hos de underprivilegierade? Överklassen kanske klarar sig från negativa verkningar och får lite hjälp av hårdare konkurrens mellan de underprivilegierade, men det är bara under en övergångsperiod. Det är bara om tanken är att ha något slags parallella samhällen med gated communities och sådant som det kanske kan funka.

Tror den svenska eliten på något slags Schlaraffenland, på samma sätt som vänstern? "Allt åt alla"?

Jag är orolig och jag bor inte ens i Sverige.
Citera
2014-05-02, 16:26
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det begränsat spridda och försiktigt sagda som blivit SvD:s signum kan förvisso ses som sympatiska fall framåt, ett alibi för den mottagande medelklassen att förhålla sig mer avvaktande neutral till invandringsmotståndare och därmed långsamt lämna aktivisterna ensamma i frontlinjen. Kanske är det en diskret signal till de som har förstånd lyssna att en ompositionering är i antågande och att det rabiata hatet och de bombastiska poserna snart kommer vara lika ute som fel sorts kakel i köket?

Det kan ju vara så enkelt som att fler akademiker och debattörer på allvar oroas av tendenserna till totalitarism, intolerans och antidemokrati som hopas och blir tydligare i det antirasistiska lägret. Man vill kanske också två sina händer för det hela ser ut att bli våldsamt. Vänsterns track record ser ju inte bra ut om man kollar senaste 100 åren. Tycker det verkar som att vissa röster höjs, även fast de vill ha massinvandring (eller kanske de börjar tveka men inte törs medge?). Inte många men ändå.
Citera
2014-05-02, 16:31
Medlem
Gullegubbens avatar
"Lågutbildade, underprivilegierade och de grupper som är starkt beroende av traditionella värden har det svårast."

ALLA är beroende av traditionella (småborgerliga) värden. Den liberala normkritiska eliten är förståndig nog att inte leva som den lär, men verkar inte förstå hur hårt angreppen mot traditionella värden drabbar de svagaste och hur det på längre sikt kommer äventyra även deras egna liv.
Citera
2014-05-02, 18:49
Medlem
Fula Gubbens avatar
Kramars text var ett skrattretande sammelsurium vars främsta effekt är att den övertygande visar att han inte förstått någonting av situationen i Sverige. En bild av läget 2014 som låter problemformuleringen handla om att en viss grupp svenskar inte känner sig bekväma med det nya mångkulturella samhället tyder på en verklighetsuppfattning i nivå med Erik Ullenhag.

1) det finns inget mångkulturellt samhälle; det finns ett ganska oförändrat Sverige med insprängda enklaver av främmande, dåligt assimilerade utländska kulturer. Det mångkulturella visar sig huvudsakligen som konflikter mellan svenskar och enklav-befolkning.

2) det finns inte heller en distinkt majoritet av svenskar som på något vis skulle ha accepterat läget i landet; det finns en liten grupp anhängare, en större grupp motståndare, och en ännu större grupp som inte har börjat bry sig ännu.

3) gruppen motståndare är inte en kvarleva från förr, utan en ny och relativt ungdomlig gräsrotsrörelse som är på tillväxt i sin protest mot förd politik.

4) det finns ingenting som tyder på att massinvandringen av lågutbildade främlingar skulle ha etablerat sig som en fungerande process i något avseende. Det är ett livsfarligt samhällsexperiment som i huvudsak ser ut att ha misslyckats, men som drivs vidare av politiker och media pga speciella orsaker.

Jag vet inte vilket land Leo Kramar beskriver, men inte är det Sverige.
Citera
2014-05-02, 20:48
Medlem
Ett bidrag i mediakriget av den läsvärde Bengt G. Nilsson:

http://www.ethnopress.se/
Citera
2014-05-03, 01:37
Medlem
En understreckare i SvD av en frilansskribent som kallar sig Håkan Lindgren, recenserar en bok från SNS förlag om den svenska tilliten. Boken tycks innehålla en del anmärkningsvärda åsikter som de flesta av oss nog kom fram till för en fem-tio år sedan men som inte syns i MSM.

Men först vill jag citera något annat från artikeln som i och för sig är något off topic men ändå säger något om den tjattrande klassens referensramar.
Citat:
Och om politikerna börjar prata om Engelbrekt igen är det inte säkert att väljarna reagerar lika entusiastiskt som förra gången. De vet antagligen inte vem han är (jag var själv tvungen att slå upp honom).
Jag är fullständigt övertygad om att de flesta som skriver på politikforat på Flashback vet vem Engelbrekt var. Jag trodde ärligt talat att i stort sett samtliga etniska svenskar över tonåren visste det, men det slår mig plötsligt att eliten i Sverige kanske aldrig hört talas om honom. Den här tråden kanske är ägnad åt att analysera uttalanden från rena idioter som tror att Sverige grundades av Hjalmar Branting. Ett annat citat från artikeln som tyder på det:
Citat:
Boken visar sig inte vara någon nekrolog över en förlorad tillit, i stället ger den mig ett nytt, oväntat perspektiv på Sveriges historia. Jag trodde att den svala, breda tilliten uppstod tillsammans med det socialdemokratiska folkhems-Sverige. I själva verket har den betydligt äldre rötter, skriver författarna.
Vi har alltså att göra med en idiot, men boken han behandlar verkar intressant. Ett exempel:
Citat:
Den svenska mentaliteten, fortsätter de, är inte ”resultatet av senare tiders ansträngningar av välfärdsstatens klåfingriga socialingenjörer” utan beror på det nordiska familjelivets ”speciella karaktär”. Högtillitsländerna i norra Europa har sedan länge ett ”globalt sett unikt äktenskapsmönster”. Kvinnor gifte sig sent, nybildade par flyttade från föräldrahemmet för att bilda självständiga hushåll och det var vanligt att barnen skickades iväg för att arbeta på andra gårdar. Därför uppmuntrades barnen ”att vara oberoende och forma viktiga sociala relationer utanför familjen som är byggda på individernas pålitlighet och en ömsesidig social tillit.”
För den som inte vet så är detta Kevin MacDonalds huvudtes och det är därför han menar att massinvandringen av klankulturer är en katastrof för Väst som aldrig kommer att gå att reparera. Intressant nog verkar författarna vara inne på liknande tankegångar:
Citat:
Vad kan vi lära oss av Tillitsbarometern? Den generella tilliten (”man kan lita på människor i allmänhet”) är opåverkad och fortsatt hög. Det som har sjunkit de senaste åren är tilliten till grannar och människor i närområdet. Det gäller särskilt kommuner med stora inkomstskillnader och stora andelar invandrare, men sådana områden upplevs ofta som mer otrygga än de faktiskt är, skriver författarna. Europas förmåga att hantera invandringen utnämner de till ”en ödesfråga”.

Som lösning på den minskande tilliten skulle bokens författare vilja se mer nationalism. Någon gång i framtiden kommer vi kanske att känna oss som världsmedborgare, men än så länge är nationalstaten fortfarande den största sammanslutning som folk är känslomässigt bundna till. Fördelen med den nationella identiteten är att den skapar en legitimitet ”som är en grundläggande förutsättning för politiskt engagemang och vilja till kompromiss.” Utan ett ”vi” är ingen politik möjlig – åtminstone ingen demokratisk politik.

http://www.svd.se/kultur/understreck...ar_3522026.svd
Citera
2014-05-03, 01:53
Medlem
HerrPs avatar
Herregud. Vad är det för särskoleelev som recenserat den där boken?
Citera
2014-05-03, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Herregud. Vad är det för särskoleelev som recenserat den där boken?

Särskoleelev? You ain't seen nuthin' yet, boy! Här har du en oförblommerad hyllning till tiggeriet som yrke och livsstil, författad av vad som kan vara Sveriges just nu största sär:

http://www.dn.se/ledare/kolumner/diskursen-om-elandet/

"Vägra, som Huckleberry Finn, att bli ”sivilized”."

Ipse dixit Asperger-Lena.
Citera
2014-05-03, 08:59
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Särskoleelev? You ain't seen nuthin' yet, boy! Här har du en oförblommerad hyllning till tiggeriet som yrke och livsstil, författad av vad som kan vara Sveriges just nu största sär:

http://www.dn.se/ledare/kolumner/diskursen-om-elandet/

"Vägra, som Huckleberry Finn, att bli ”sivilized”."

Ipse dixit Asperger-Lena.
Jo, Lena har ju ett minst sagt unikt sätt att förhålla sig till frågan. Och hon skriver ju ofta på ett sätt som lämnar en del tolkning åt läsaren. Men jag läser det som en utmaning av offer-spelet, som både tiggarna och deras tillskyndare pysslar med. Hennes bild stämmer bättre med min: de är inte offer, de väljer detta. Det gör också att jag är lika fri att förhålla mig som jag vill till dem som till andra som vill manipulera mig till att ge bort mina pengar. Jag behöver inte skämmas för att jag ogillar det och nonchalerar dem. Om andra vill låta lura sig till att köpa falsk samvetsfrid för en tia så är det deras val.
Citera
2014-05-03, 10:40
Medlem
Jan Tullbergs "Låsningen" är den mest kvalificerade sammanhängande argumentation mot den urspårade svenska invandringspolitiken som presterats till dags dato. Brilljant framlagd kritik mot den kriminalisering av yttranden (HMF-lag & diskrimineringslag) som kommit med invandringen på köpet finns också i Tullbergs bok. Glädjande toppar "Låsningen" Bokus topplista & den finns nu också uppe på en av DN & Adlibris listor. Som Marika Formgren förmedlat så tigs boken aktivt ihjäl av MSM. Ett annat fulspelstrick som man försöker sänka Tullberg med är manipulation av Googles sökmotor: När man googlar "Tullberg" är förslag nr 2 "Tullberg rasist". "Tullberg rasist" genererar sedan inte en ända näraliggande hyperlänktext.. Vilka ligger bakom detta fulknep mån tro ? Sossarnas bulvaner igen ? EXPO ?

Med samma försåtliga desavoueringsteknik angrips för övrigt också tex Gunnar Sandelin, Karl-Olov Arnstberg & Charles Murray. (Troligen alltså återigen en importerad metod från Förenta Staterna..)
Senast redigerad av BengeRunflak 2014-05-03 kl. 10:50.
Citera
2014-05-03, 11:02
Medlem
SvenskOppositions avatar
I senaste numret av Fokus (nr 18, 2014) skriver Ulrika Knutson om den växande högervågen i Europa. Ej på nätet.

Efter en jämförelse mellan Le Pens Frankrike och Åkessons Sverige, och hur globalisering och migrationsströmmar föder nya politiska ideal landar Knutson i följande slutsats.

Citat:
Det är lätt att bli modfälld. Är utvecklingen mot fler och starkare nationalistiska och främlingsfientliga partier en naturnödvändighet?

Ett svar på den frågan är: ja. Man kan inte önska bort de marginaliserade medborgarnas vrede och frustration. Men man borde kunna begränsa den. Hur då? Lösningen är lika enkel som svår. Franska politiker måste sluta ljuga, och sluta ta mutor.

Knutsons krönika bjuder på ovanlig klarsyn för att vara en röst från etablissemanget. Inget tramsande om fobier eller patologiskt hat. Bara ett nyktert konstaterande att de senaste decenniernas stora samhällsexperiment har byggt upp en enorm demokratisk skuld. Och där de massor som aldrig fick vara med och besluta, men som nu på olika sätt får betala för kalaset, nu slutligen vill göra sin röst hörd.
Citera
2014-05-03, 11:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jo, Lena har ju ett minst sagt unikt sätt att förhålla sig till frågan. Och hon skriver ju ofta på ett sätt som lämnar en del tolkning åt läsaren. Men jag läser det som en utmaning av offer-spelet, som både tiggarna och deras tillskyndare pysslar med. Hennes bild stämmer bättre med min: de är inte offer, de väljer detta. Det gör också att jag är lika fri att förhålla mig som jag vill till dem som till andra som vill manipulera mig till att ge bort mina pengar. Jag behöver inte skämmas för att jag ogillar det och nonchalerar dem. ..

Den helt obeskrivliga texten anser inte, att det är ditt val... eftersom det enl. Lena är klandevärt att ha en "normerande blick".

I likhet med de flesta galningar... så varseblir hon inte asymmetrin i, att hon själv förbehåller sig rätten att ha en "normerande blick". Lena skriver sin text från utgångspunkten:

Citat:
..lärde oss inte diskursernas kamp att inget sätt att leva är bättre än det andra

Att allting skulle vara lika bra är en norm.
Senast redigerad av Meiji 2014-05-03 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in