2014-03-21, 18:53
Medlem
SwedishDissidents avatar
Bra kvalitet i tråden med många vettiga, och stundtals roliga, resonemang. Medias krympande mängd betalda tyckare - liksom för all del de obetalda som skriver här - kan sitta och hålla på och resonera för den ena eller andra sidan, med substantiella argument eller inte, så länge ekonomin håller ihop det svenska "samhället" och välfärden något så när på makronivå. När det blir reell kris är det en annan sak. Maslows behovstrapppa kan inte förklara det till fullo men det ligger något i att så länge basbehoven är tillräckligt tillgodosedda kan man göra en massa andra saker vid sidan om, och att vara filantropisk journalist är en del av både uppskattning, gemenskap och självförverkligande. Blir läget skarpt så får vi dock se ett smärre reellt krig, snarare än ett virtuellt mediakrig.

Innan dess och eventuellt även i samband med det kommer det eventuellt att gå att skönja två parallella men disparata tendenser som intensifieras: dels en vänster-, dels en högerpopulistisk våg. Om dessa sidor sedan blir extrema i ordets mer konkreta bemärkelse återstår att se.
Senast redigerad av SwedishDissident 2014-03-21 kl. 19:12.
Citera
2014-03-21, 19:39
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonGaston
Text

Bra jobbat! Härlig, men tragisk sammanfattning av ett samhällsbygge i förfall.

Den stora frågan är; kommer fallet någonsin att nå sådan hastighet att folk på riktigt reagerar och agerar i större skala? Hur man än vrider och vänder på steken så börjar ju fler och fler inse att det är något som inte står rätt till.

Viktiga samhällsfunktioner som tåg och bussar har fler och fler inställda avgångar. Tider som inte längre kan passas eftersom underhåll på järnvägarna halkat efter. Mediciner som får betalas ur egen ficka. Farföräldrar som får betala för kaffet på hemmet.

Naivt nog verkar många tro att det bara är att höja skatten eller omfördela resurserna för att det ska lösa sig. Problemet är att resurserna inte längre räcker till. I någon av alla ändar måste snaran dras åt. Lägre löner till sjukvårdspersonal, lärare, större klasser, kortare tid hos läkaren, minskad invandring, utlandsbistånd, sämre vägar, bantat försvar eller något annat.

Det är också här striden om mångkulturen kommer att avgöras. Någonstans torde en brytpunkt komma för de flesta människor. Har vi verkligen råd att skänka bort 1% av BNP till andra länder när Brittas får liggsåren för ingen har tid att vända henne på hemmet? Har vi råd med på gränsen till fri invandring och fri tandvård för papperslösa när många medborgare tvingas prioritera bort egna tandläkarbesök?

Det leder mig in på ett litet debattknep som är användbart i dessa tider.
Person X säger något i stil med "Vad dyrt det har blivit att X, Y, Z!", "Otroligt att de inte har höjt lärarlönerna på över tio år!"

Istället för att gå rakt på sak så säg: "Jo, men nu har vi ju röstat fram att Sverige ska vara en humanitär stormakt. Då måste vi ju spara här hemma också och inte kräva för mycket!"

Är det bara ett kallt konstaterande utan ironi eller sarkasm bakom så har jag märkt att många, även ganska radikala vänstermänniskor, bli lätt ställda över detta enkla konstaterande. Det är enormt svårt att argumentera emot och ideologiskt är de ju näst intill tvingade att hålla med.
Citera
2014-03-21, 19:50
Medlem
Citat:
Är du verkligen så säker? Framstegspartiet kom in i den norska kongressen 1973. De åkte ut 1977 men var tillbaka valet 1981. De har alltså suttit i parlamentet i 32 år men varit i rikspolitiken sedan 1973 förutom fyra år utanför parlamentet. De fick till sitt första samarbete med det norska högerpartiet efter valet 2014. Detta beror främst på att de nådde 22,1 procent i valet 2005 och 22,9 procent i valet 2009. Den norska högern höll på att dö ut. De rasade ned till 14,1 procent i valet 2005. De ökade sedan i valet 2009 till 17,2 procent men de var absolut ingen spelare. Rösterna kom från Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna. Den enda vägen som den norska högern kunde göra var att skita i de små borgerliga partierna och samarbeta med Framstegspartiet. Det tog alltså 41 år! för dem att komma till den här insikten. Senaste gången en person från den norska högern hade en statsminister var mellan 1989-1990 då Jan P. Syse var regeringschef. Han hade svag borgerlig minoritetsregering till stöd. Annars får vi gå tillbaka till tidigt 1980-tal. Norsk politik är förövrigt snarlik den svenska. Högern har aldrig varit starka och Centerpartiet och liberalerna har då och då haft maktinnehav.

Danskt Folkparti har också en mycket lång historia. De kom in valet 1998 och fick ett samarbete först 2005. Men enbart som stödparti. Då skall man veta att det danska Framstegspartiet kom in 1973 och satt i parlamentet fram till 1998. De åkte ur 2001 efter att många nyckelpersoner bildade Danskt Folkeparti år 1994/1995 efter interna konflikter.

I Sverige ligger Fp, C och Kd på gränsen och risken är antagligen stor att de kommer åka ur riksdagen mellan 2014-2022. Moderaterna kommer dock plocka upp de här rösterna och således öka i storlek eftersom liberalerna i de andra borgerliga partierna försvinner upp i dem. Moderaterna kommer antagligen bli tvungna att göra upp med SD någon gång mellan 2014-2022 om de vill sitta i en regering - men det skulle innebära att de skulle gå emot hela det svenska finansiella, akademiska och byråkratiska etablissemanget. Det finns ingen chans i helvete att de skulle göra detta. Det är därför jag inte tror på någon förändring i Sverige. Istället kommer SD växa 2014, 2018 och 2022 och antagligen är det lagom för något extremistparti (på riktigt) som SvP att stiga in. Men vid den tidpunkten har vi antagligen riktiga kåkstäder i Sverige och befinner oss i en extremt turbulent situation.

Jag är aldrig säker på framtiden, men mycket pekar på att vi får en allt mer polariserad politisk situation, där sjuklövern (som kanske inte är sju så länge till) blir allt mer överens i allt fler frågor står i ett hörn, och SD möjligen tillsammans med någon annan i framtiden, står i ett annat hörn.

I Danmark har SF i praktiken utgjort stödparti till den förra borgerliga regeringen. I Norge har FrP nu gjort intåg i regeringen. Vi kan inte veta hur lång tid det tar, men det är sannolikt att SD - allt större eller tillsammans med någon annan - kommer att bli ett permanent block i svensk politik. Sedan kommer man inte i regeringsställning 2018 så klart.
Citera
2014-03-21, 20:00
Medlem
Citat:
I Sverige ligger Fp, C och Kd på gränsen och risken är antagligen stor att de kommer åka ur riksdagen mellan 2014-2022. Moderaterna kommer dock plocka upp de här rösterna och således öka i storlek eftersom liberalerna i de andra borgerliga partierna försvinner upp i dem. Moderaterna kommer antagligen bli tvungna att göra upp med SD någon gång mellan 2014-2022 om de vill sitta i en regering - men det skulle innebära att de skulle gå emot hela det svenska finansiella, akademiska och byråkratiska etablissemanget. Det finns ingen chans i helvete att de skulle göra detta. Det är därför jag inte tror på någon förändring i Sverige. Istället kommer SD växa 2014, 2018 och 2022 och antagligen är det lagom för något extremistparti (på riktigt) som SvP att stiga in. Men vid den tidpunkten har vi antagligen riktiga kåkstäder i Sverige och befinner oss i en extremt turbulent situation.

Lägg därtill den demografiska förändringen av Sverige. Den har gått oerhört fort. Jag minns att det fortfarande på 1990-talet var ganska ovanligt att se icke vita personer på gatan i Sverige, men nu är det ofta man som vit befinner sig i minoritet på busshållplatsen, torget eller resturangen.

Vid en viss brytpunkt kommer antalet icke etniskt svenska personer i Sverige att vara så stort att det blir omöjligt att driva igenom en politik som begränsar invandringen till Sverige från dessa personers ursprungsländer.

Exakt när vi når denna brytpunkt är svårt att säga, men jag tror inte att den ligger så särskilt långt in i framtiden, kanske max 20 år. Det kanske rentav redan är försent om 10 år.

Den som lever får se.
Citera
2014-03-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishDissident
Bra kvalitet i tråden med många vettiga, och stundtals roliga, resonemang. Medias krympande mängd betalda tyckare - liksom för all del de obetalda som skriver här - kan sitta och hålla på och resonera för den ena eller andra sidan, med substantiella argument eller inte, så länge ekonomin håller ihop det svenska "samhället" och välfärden något så när på makronivå. När det blir reell kris är det en annan sak. Maslows behovstrapppa kan inte förklara det till fullo men det ligger något i att så länge basbehoven är tillräckligt tillgodosedda kan man göra en massa andra saker vid sidan om, och att vara filantropisk journalist är en del av både uppskattning, gemenskap och självförverkligande. Blir läget skarpt så får vi dock se ett smärre reellt krig, snarare än ett virtuellt mediakrig. Innan dess och eventuellt även i samband med det kommer det eventuellt att gå att skönja två parallella men disparata tendenser som intensifieras: dels en vänster-, dels en högerpopulistisk våg. Om dessa sidor sedan blir extrema i ordets mer konkreta bemärkelse återstår att se.
Det är ju det som är grejen - så länge socialbidragen och polisen håller Rinkeby någorlunda över vatten ytan och tillräckligt många arbetare och akademiker får jobb är det ganska lugnt men när arbetslösheten börjar röra sig mot Grekland kommer det ta hus i helvete. Det är egentligen vad det handlar om - när pengarna är slut är Sverige slut och vad jag förstår så börjar pengarna ta slut. Det var därför Reinfeldt tvingas höja skatter och skära ned. De rödgröna lär väl belåna hela landet bara för kunna bedriva en "allt åt alla" politik. Jag undrar hur Löfven, Sjöstedt och Fridolin kommer göra när de inte kan erbjuda någonting mer än Moderaterna och måste skära ned. Jag ser nästan fram emot det. Jag menar - ungefär som Hollande och Obama. Det enda de har lyckats med är mer krig, mer elände, mer arbetslöshet och mer skenande utgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Bra jobbat! Härlig, men tragisk sammanfattning av ett samhällsbygge i förfall.

Den stora frågan är; kommer fallet någonsin att nå sådan hastighet att folk på riktigt reagerar och agerar i större skala? Hur man än vrider och vänder på steken så börjar ju fler och fler inse att det är något som inte står rätt till.

Viktiga samhällsfunktioner som tåg och bussar har fler och fler inställda avgångar. Tider som inte längre kan passas eftersom underhåll på järnvägarna halkat efter. Mediciner som får betalas ur egen ficka. Farföräldrar som får betala för kaffet på hemmet.

Naivt nog verkar många tro att det bara är att höja skatten eller omfördela resurserna för att det ska lösa sig. Problemet är att resurserna inte längre räcker till. I någon av alla ändar måste snaran dras åt. Lägre löner till sjukvårdspersonal, lärare, större klasser, kortare tid hos läkaren, minskad invandring, utlandsbistånd, sämre vägar, bantat försvar eller något annat.

Det är också här striden om mångkulturen kommer att avgöras. Någonstans torde en brytpunkt komma för de flesta människor. Har vi verkligen råd att skänka bort 1% av BNP till andra länder när Brittas får liggsåren för ingen har tid att vända henne på hemmet? Har vi råd med på gränsen till fri invandring och fri tandvård för papperslösa när många medborgare tvingas prioritera bort egna tandläkarbesök?

Det leder mig in på ett litet debattknep som är användbart i dessa tider.
Person X säger något i stil med "Vad dyrt det har blivit att X, Y, Z!", "Otroligt att de inte har höjt lärarlönerna på över tio år!"

Istället för att gå rakt på sak så säg: "Jo, men nu har vi ju röstat fram att Sverige ska vara en humanitär stormakt. Då måste vi ju spara här hemma också och inte kräva för mycket!"

Är det bara ett kallt konstaterande utan ironi eller sarkasm bakom så har jag märkt att många, även ganska radikala vänstermänniskor, bli lätt ställda över detta enkla konstaterande. Det är enormt svårt att argumentera emot och ideologiskt är de ju näst intill tvingade att hålla med.

Ja, kärnan är i slutändan det ekonomiska som avgör vad man kan göra. Det finns en pung med pengar och den måste prioriteras. Vad jag förstår så skär Reinfeldt ned på nattväktarstaten - färre poliser och färre brandsoldater. Samtidigt höjer han punktskatterna och om det inte hade varit valår hade han sannolikt skurit ned på studiebidragen. Sverige kan belånas ganska ordentligt. Antagligen kan Sverige låna väldigt mycket pengar i 30 år utan några större problem. Men till slut måste ju någon betala. Vidare så leder belåning till att kronan försvagas och sämre köpkraft. Det som jag finner mest intressant är att varken V, Mp eller S kan lova så mycket mer än mer utbildning. Utbildning kostar inte speciellt mycket plus att det gömmer undan arbetslöshet, skapar ett antal jobb och studenterna (genom bidrag och lån) konsumerar vilket skapar ytterligare jobb. Men till slut står de där - med mängder med lån och utan ett arbete. Jag tror att arbetslösheten är det som kommer sätta allt på sin spets. När folk inte kan köpa sig fria från kriminalitet och sociala problem och när barnen till arbetarklassen och medelklassen hamnar på gatan så har nog skiten träffat fläkten. Det är därför EU och USA nojjar så mycket över arbetslösheten. De vet att när folk inte har något att förlora röster de på nazister eller kommunister. Det är detta som etablissemanget och den övre medelklassen inte fattar - de skyller situationen på dumma hemsidor på internet. Jag menar - på riktigt hur många läsare har de vulgära kontra-jihadisterna på Avpixlat eller nazisterna på Realisten? Inte är det många. Jag tror inte ens alla hatsidor i Sverige tillsammans har lika många läsare som Aftonbladet.

När det kommer till den kokande grodan har du ju rätt. Vi ser små nedskärningar och försämringar. Det är som med busskort och biljetterna till tunnelbanan. Det blir bara dyrare och dyrare men ingen märkte det i början eftersom de bara höjdes med någon femkrona åt gången men nu är det snordyrt. Samma sak gäller med snus. Till slut accepterar man att betala 38 spänn på ICA för en dosa Granit White och 48 för en dosa General Portion. Ingen tänker på det först - men prishöjningarna smyger sig på och de står inte i relation till inkomsterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag är aldrig säker på framtiden, men mycket pekar på att vi får en allt mer polariserad politisk situation, där sjuklövern (som kanske inte är sju så länge till) blir allt mer överens i allt fler frågor står i ett hörn, och SD möjligen tillsammans med någon annan i framtiden, står i ett annat hörn.

I Danmark har SF i praktiken utgjort stödparti till den förra borgerliga regeringen. I Norge har FrP nu gjort intåg i regeringen. Vi kan inte veta hur lång tid det tar, men det är sannolikt att SD - allt större eller tillsammans med någon annan - kommer att bli ett permanent block i svensk politik. Sedan kommer man inte i regeringsställning 2018 så klart.
Det som händer är att Fp, C och KD åker ur. Moderaterna vet inte vad de skall göra. De rödgröna gör bort sig och tillslut måste de ha stöd av M om de skall vara i majoritet och då ingår M i en rödgrön regering. I Österrike sitter de konservativa och socialdemokraterna i samma regering - och för varje val minskar deras storlek. Nästa val kommer de vara tvungna att ta in liberalerna och de gröna - och så kommer även de minska. Projektet är helt döfött - precis som i Norge, Finland, Nederländerna, Belgien, Danmark måste man tillslut samarbeta med de populistiska eller nationalistiska partierna - annars är man bränd. Jag menar - både DF och Framstegspartiet har ju inte direkt varit ovilliga att lägga band på sig själva om de fått chansen till ett samarbete. Jimmie Åkesson går bara och väntar på att få sitta i en regering eller agera stödparti åt Moderaterna. Antagligen skulle han säga Ja till i stort sett allt som M ville i utbyte mot en marginellt minskad invandring. Antagligen skulle han ge upp EU och EMU direkt. Reinfeldt skulle kunna få sin egna lydiga hundvalp - jag förstår inte varför han inte tar chansen?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor
Lägg därtill den demografiska förändringen av Sverige. Den har gått oerhört fort. Jag minns att det fortfarande på 1990-talet var ganska ovanligt att se icke vita personer på gatan i Sverige, men nu är det ofta man som vit befinner sig i minoritet på busshållplatsen, torget eller resturangen. Vid en viss brytpunkt kommer antalet icke etniskt svenska personer i Sverige att vara så stort att det blir omöjligt att driva igenom en politik som begränsar invandringen till Sverige från dessa personers ursprungsländer. Exakt när vi når denna brytpunkt är svårt att säga, men jag tror inte att den ligger så särskilt långt in i framtiden, kanske max 20 år. Det kanske rentav redan är försent om 10 år.
Den som lever får se.
Jag tror faktiskt inte att det är "invandringen" som sådan som skapar problemen men de negativa ekonomiska effekterna av en okontrollerad och oönskad invandring i en pikär tid som är problemet. Om de cirka 15 procent utomeuropeiska invandrarna hade varit jämt fördelade över landet integrationen gått betydligt lättare. Problemet är bara att vi inte har råd och den ekonomiska assimilationen dröjer. Man har tagit emot för många på för kort tid - jag förstår varför detta är så kontroversiellt. Jag tycker inte det är ett dugg kontroversiellt. Jag tror som sagt det är arbetslösheten och den sociala misären hos den svenska befolkningen som kommer driva på förändringar i bland annat immigrationspolitiken.
Senast redigerad av GastonGaston 2014-03-21 kl. 20:35.
Citera
2014-03-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den effekt som jag tycker mig se, sedan ganska länge, är att en stor skepsis mot all vetenskap håller på att sprida sig i befolkningen.

Ja du kan numera gå ut gymnasiet med bra betyg utan att kunna multiplikationstabellen!
Citera
2014-03-21, 20:54
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor
Lägg därtill den demografiska förändringen av Sverige. Den har gått oerhört fort. Jag minns att det fortfarande på 1990-talet var ganska ovanligt att se icke vita personer på gatan i Sverige, men nu är det ofta man som vit befinner sig i minoritet på busshållplatsen, torget eller resturangen.

Vid en viss brytpunkt kommer antalet icke etniskt svenska personer i Sverige att vara så stort att det blir omöjligt att driva igenom en politik som begränsar invandringen till Sverige från dessa personers ursprungsländer.

Exakt när vi når denna brytpunkt är svårt att säga, men jag tror inte att den ligger så särskilt långt in i framtiden, kanske max 20 år. Det kanske rentav redan är försent om 10 år.

Den som lever får se.

Det är väl närmast att likställa med situationen i USA där demografiska förändringar i väljarkåren ser ut att permanenta ett demokratiskt maktinnehav och samtidigt blockerar nödvändiga reformer av invandringspolitiken, omdaning av bidragssystemen m.m.

Därför är det förunderligt att den svenska borgerligheten underlåter att vidta åtgärder och inte positionerar sig annorlunda i de här frågorna, de håller på och avvecklar sig själva - ett slags utdraget självmord och alienering från det maktinnehav som borde vara alla politiska partiers mål.
Citera
2014-03-21, 20:54
Medlem
SwedishDissidents avatar
Citat:
Jag menar - ungefär som Hollande och Obama. Det enda de har lyckats med är mer krig, mer elände, mer arbetslöshet och mer skenande utgifter. (...) Men till slut står de där - med mängder med lån och utan ett arbete. Jag tror att arbetslösheten är det som kommer sätta allt på sin spets. När folk inte kan köpa sig fria från kriminalitet och sociala problem och när barnen till arbetarklassen och medelklassen hamnar på gatan så har nog skiten träffat fläkten. Det är därför EU och USA nojjar så mycket över arbetslösheten. De vet att när folk inte har något att förlora röster de på nazister eller kommunister.
Absolut - du tycks göra en korrekt analys. Det första steget i opinionsmässigt och parlamentariskt hänseende är att gå från ena sidan till den andra - till exempel från högerliberalism i regeringsställning till vänsterpopulism och ibland vice versa - samtidigt som de mer perifera/extrema partierna till både vänster och höger (nationalister av mer radikal schattering) vinner mark på varsitt håll: http://swedishdissident.blogspot.se/...frankrike.html Egentligen vill merparten bara ha det skönt och bekvämt, men samtidigt får de för sig - delvis med rätta - att det inte är bra med status quo och söker förändringar.

Denna process kommer i sin tur att intensifieras när de sociala och ekonomiska problemen förvärras - som givetvis går hand i hand som konstaterats - och det uppstår mer polarisering och ett alltmer lamslaget, alternativt nyckfullt etablissemang, där i värsta fall det ropas på att Nato ska gå in och skjuta ner "nazister". Blir det riktigt intensivt kommer det då inte att handla om mediakrig utan om blott det fysiska, men om det kanske vi inte ska spekulera alltför mycket då det blir off topic.

Givetvis är inte "mångkultur" den huvudsakliga motorn eller faktorn i en fördjupad ekonomisk kris, men den kan leda till mer sociala problem, öka polariseringen mellan de extrema sidorna, och försvåra ökad social sammanhållning i en eventuell fas som skulle kunna vara mer positiv, i svallvågorna så att säga, när människor letar efter användbart material bland vrakdelarna.
Senast redigerad av SwedishDissident 2014-03-21 kl. 21:00.
Citera
2014-03-21, 21:10
Medlem
Jag noterar att en av undertecknarna till ”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen” på DN Debatt är Jan Scherman som varit programledare för TV4:s Kalla Fakta. Det är otänkbart att han inte skulle begripa att påståenden som förekommer i debattartikeln är medveten manipulation. Det är inte dumhet eller okunskap vi ser nu, utan något helt annat.

/SD-trollet
Citera
2014-03-21, 21:13
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Det är inte dumhet eller okunskap vi ser nu, utan något helt annat.
Helt vanlig judisk ondska. Det är knappast något ovanligt, snart är det en minoritet av de som förespråkar folkmord som gör det "ovetande".
Citera
2014-03-21, 21:35
Medlem
Citat:
Stefan Fölster är en intressant person. Hans mor är Åsa Kaj Myrdal och växte upp i Tyskland. Efter studier vid UCLA och doktorsgrad från Oxford flyttande han till Sverige. Det förklarar hans udda tysk-engelska dialekt. Stefan Fölster är alltså ingen ”ond” person men en person som får betalt för att sprida Svenskt Näringslivs budskap. När han skriver för Reforminstitutet skriver han för Svenskt Näringsliv. Han tillhör inte ”eliten” – snarare en person ur den övre medelklassen som får betalt för att propagera för lönedumpning och mot facken. Sedan är Fölster privat antagligen väldigt sympatisk men som sagt – att jobbar för Svenskt Näringsliv. Det Fölster skriver som professor är betydligt bättre men det görs i eget namn och inte för hans arbetsgivare.

När det kommer till Assar Lindbeck så är han 84 år g ammal. Han lever i en annan tid. Han arbetade för Tage Erlander. På hans tid så var Sverige ett mjukt protektionistiskt land med en hög levnadsstandard – där problemen handlade om att ”förbättra” redan bra förhållanden och hur man skulle få ”de sista arbetslösa” i sysselsättning. Om du inte var alkoholist eller kriminell var dina livschanser ganska goda. På Lindbecks tid så gjorde människor klassresor uppåt. Idag gör människor klassresor neråt.

Låt mig vara tydlig. Invandring kan vara gynnsamt - både låg och högkvalificerad invandring men i ett läge där det enbart skapas ett fåtal lågkvalificerade servicejobb och ännu färre kvalificerade arbeten är det inte lämpligt att ha fri invandring. Det blir inte bättre av att det sista vi har av svensk produktion flyttar utomlands.

En enkel klassanalys vittnar om att medelklassen och arbetarklassen är på väg bort. Medelklassen förlorar sina kvalificerade arbeten alternativt aldrig får ett efter universitetsstudierna. Saken är den att de måste ha en tillräcklig hög lön för att kunna kompensera för inkomstbortfallet för tiden de studerat samt för att betala av deras lån. Ungdomarna får idag inte jobb efter examen och tvingas ta ”Mc-Jobs”. Orsaken är tämligen simpel – när produktionen flyttar utomlands flyttar också (indirekt eller direkt) de kvalificerade positionerna utomlands.

Trots allt, de finns inget att administrera. Politikerna bryr sig inte ett dugg om arbetslöshet bland akademiker eftersom de föreställer sig att de ”får jobb”. Detta bygger de på att arbetslösheten är lägre bland akademiker än personer utan sådan utbildning. Det är sant – men inte när vi jämför personer under 30 med akademisk utbildning och personer ur arbetarklassen med yrkesutbildning. Då är det bättre att tillhöra arbetarklassen.

Blåställsjobben har inte försvunnit men lönerna har antagligen sjunkigt och de har sämre social mobilitet. De lider också i stor utsträckning av bemanningsfirmor som sänker lönerna. De går därför likt de unga akademikerna periodvis arbetslösa även om de med blåställsjobb antagligen har det marginellt tryggare – i alla fall de yngre.

Ett annat fenomen är ”Mc-jobs” eller det som utgör den svenska underklassen. Dessa jobb har oftast löner omkring 85-100 kronor eller 13 000-16 000 i månaden. Vad som är intressant och som det sällan talas om i Sverige är ”underunemployment”. Vad det innebär är att människor arbetar halvtid. Tänk dig nu om du tjänar 100 kronor i timmen och du enbart får arbeta 25 procent. Du har en lön på efterskatt på bara några tusenlappar. Sådana löner går inte att försörja sig på och det är också tanken med ”Mc-jobs”. De är till för ge studenter och ungdomar en inkomst vid sidan av något annat eller vara en kort tillfällig språngbräda till något annat. Idag är dessa jobb permanenta för många.

Det går en vandringsmyt i Sverige att vi saknar lärare och sjukvårdspersonal. Enligt SAP är det så illa så vi måste utbilda 100 000 nya undersköterskor. Saken är bara den att om vi hade arbetsbris bland undersköterskor så hade lönerna naturligtvis stigit. Detta är det naturliga som händer om det råder brist på en viss vara eller tjänst. Detta har alltså inte hänt.

Staten vill ha så billig arbetskraft som möjligt och med hjälp av LO och fackförbunden (som ni märkte så var Arena och LO med på den här rapporten) så har staten lyckats trycka ned lönerna för undersköterskor, sjuksköterskor och lärare. För att ytterliga trycka ned undersköterskornas löner låter man mängder med invandrare utbilda sig till detta. Utbildningen är 1-2 år. Invandraren får en vettig sysselsättning och om han eller hon sedan får ett jobb så har produktionen av ytterligare undersköterskor tryggt ned lönerna – eftersom man har skapat ett överutbud på sådan arbetskraft.

Vidare finns det skrämmande undanträngningseffekter. Alla grupperna trycker ned varandra mot noll. Akademikerna får inga tjänstemannajobb och tar lagerarbetarens jobb. Lagerarbetaren tar ett kvällsjobb på ICA och trycker undan invandraren som i sin tur tvingas leva på socialbidrag. Det är alltså detta som gör att invandrare inte får jobb. Statistiskt kan inte tillräckligt många av dem konkurrera - de arbetsmarknadsprojekt som införs skadar oftast mer. Utbildning är en investering men måste leda till något. Annars är det en förlust för individen. Ju fler som utbildar sig till något ju mindre blir utbildning värd. Ju fler som gör praktik ju mindre blir praktiken värd. Således, värdet på arbetskraft sjunker.

Det klagas på att vi har ”för få som skaffar barn” – men varför skaffar folk inte barn? Tja, det skaffas väldigt många barn i Sverige men det är primärt akademikerna och arbetarna (unga) som inte skaffar dem. De skaffar dem inte eftersom utbildning (de positiva effekterna av den) leder till viss förståelse över att man inte kan göra barn om man inte kan försörja dem. Däremot skaffar underklassen barn – och gör det i en snabbt och ökande takt. Detta leder till att vi får en massa barn i samhället till föräldrar som inte ens kan ge dem de grundläggande redskapen för att klara skolan. Samma problem återfinns förövrigt också i tredje världen – där samma problem råder.

Situationen i Sverige är alltså att de 10 procent rikaste blir rikare, medelklassen och arbetarklassen slåss sönder och en växande, primärt icke-svensk underklass i ghetton har växt fram. Utan statens hjälp, snälla föräldrar och det sista som finns kvar i vårt civilsamhälle så skulle vi se kåkstäder växa fram i Sverige. Den här rapporten vittnar om att ”klass mot klass” är rent skitsnack. Det handlar inte om ”klass mot klass” men om en elit och vanligt folk. Det är ju bara titta på vilka som skrev under rapporten. Det var ledande personer i byråkratin, media, finansen och akademin. Alltså, elitpersoner eller personer som representerar eliten. Det har aldrig handlat om ”klass mot klass” eller ”ras mot ras” men mot elit och folk.

Vem tror på riktigt att typ Aftonbladet bryr sig om fattiga människor i tredje världen eller för den delen undersköterskor? Det har handlat om att länsa västvärlden på dess resurser och göra ett fåtal människor snorrika med hjälp av den övre medelklassen, som upprätthåller deras privilegier.

Det kanske är dags att fler börjar fatta det som Ebba Grön förstod - Staten och kapitalet sitter i samma båt.

Du är kanske road av denna artikel på ett likartat tema, intressant nog i den fd högertidningen SvD.

Citat:
I World Value Survey svarar drygt tre fjärdedelar av svenskarna att det viktigaste när de söker jobb är att arbeta med människor de gillar eller att göra ett viktigt arbete. Det är förstås mycket hedervärda perspektiv. Bara knappt en fjärdedel uppger att de i första hand vill ha en god inkomst eller arbetstrygghet.

I Finland svarar hälften att trygghet eller god inkomst kommer först. Och i Tyskland hela tre av fyra. Sverige skiljer ut sig, på ett sätt som kan förklara att få söker de realistiska klassresorna. Men varför är då attityderna annorlunda här? Ett uppenbart svar är att Sverige länge präglats av högre skatter och mer generösa bidrag än omvärlden. De ekonomiska drivkrafterna till arbete har blivit mindre viktiga i relation till de sociala.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...te_3381442.svd
Citera
2014-03-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag noterar att en av undertecknarna till ”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen” på DN Debatt är Jan Scherman som varit programledare för TV4:s Kalla Fakta. Det är otänkbart att han inte skulle begripa att påståenden som förekommer i debattartikeln är medveten manipulation. Det är inte dumhet eller okunskap vi ser nu, utan något helt annat.

/SD-trollet

Det är ideologi. Ideologin är vänster; antingen liberal eller socialistisk. Den kännetecknas av att ideologin och dess företrädare alltid vill skada det fungerande samhället. De hatar det fungerande samhället både för att ett sådant visar att de har fel och för att det utestänger företrädarna från elitpositioner i samhället. Ideologi och strategi samtidigt, alltså. Ett starkt hat till det fungerande samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in