Citat:
OK, det var en replik, och visst ska man få se tillbaka på flydda tider. Men vad Mona Sahlin påstod 2002 anser jag generellt har föga bäring på denna tråd. Vi vet alla att vi har en Sverigehatande, antivit samhälls"elit" i detta land.
Jag vill inte låta mästrande men kring 2012 konstaterades i denna tråd att "Sahlinismen är död". Det betyder: den Sverigehatande attityden bland politiker är inte så uttalad längre, politikerna har fattat att man inte kan trycka ner svensken hur djupt som helst. Realiter har den svenskfientliga politiken fortsatt men internethögern har skapat ett annat debattklimat. Så please, inget mer kontemplerande över Sahlins idiotier i denna tråd.
- - -
Ännu en metapolitisk seger sedan 2010 är att Baksismen är död. Förr skulle alltid en MENA-invandrare med mediaprofil läxa upp svenskarna. Symbolgestalten var Kurdo Baksi, därav min term Baksism. Svensken skulle kallas chauvinist och rasist med kurdisk nationalist var ädelt och fint. Men Baksi och hans bröder i denna bemärkelse såsom Behrang Miri och Kawa Solfagary har inte samma position i media idag, inte ens i MSM (som ju denna tråd fokuserar på).
Så får jag be er hålla er till ämnet, som är PK- och mångkulturkritik i den mån den förekommer i MSM. Själv anser jag att denna kritik saknar strategiskt värde, det är bara taktiskt finlir. Men jag ska inte klaga utan bidra till det goda samtalet -- men detta samtal måste ha nivå så please, inga fler muttranden och gnällanden på lägets allmänna uselhet. Energi, det var vad denna tråd hade en gång i tiden (ja även för några dagar sedan) och det är dess styrka.
Jag vill inte låta mästrande men kring 2012 konstaterades i denna tråd att "Sahlinismen är död". Det betyder: den Sverigehatande attityden bland politiker är inte så uttalad längre, politikerna har fattat att man inte kan trycka ner svensken hur djupt som helst. Realiter har den svenskfientliga politiken fortsatt men internethögern har skapat ett annat debattklimat. Så please, inget mer kontemplerande över Sahlins idiotier i denna tråd.
- - -
Ännu en metapolitisk seger sedan 2010 är att Baksismen är död. Förr skulle alltid en MENA-invandrare med mediaprofil läxa upp svenskarna. Symbolgestalten var Kurdo Baksi, därav min term Baksism. Svensken skulle kallas chauvinist och rasist med kurdisk nationalist var ädelt och fint. Men Baksi och hans bröder i denna bemärkelse såsom Behrang Miri och Kawa Solfagary har inte samma position i media idag, inte ens i MSM (som ju denna tråd fokuserar på).
Så får jag be er hålla er till ämnet, som är PK- och mångkulturkritik i den mån den förekommer i MSM. Själv anser jag att denna kritik saknar strategiskt värde, det är bara taktiskt finlir. Men jag ska inte klaga utan bidra till det goda samtalet -- men detta samtal måste ha nivå så please, inga fler muttranden och gnällanden på lägets allmänna uselhet. Energi, det var vad denna tråd hade en gång i tiden (ja även för några dagar sedan) och det är dess styrka.
Både Sahlinismen och Baksismen måste dock hållas levande av internethögern, på samma sätt som nazismen och fascismen vårdas av dess motståndare.
Det handlar om att minnas, beskriva och associera till ett renodlat, hycklande, naket svenskhat - även sedan uttrycken dämpats och modifierats i en ny medial verklighet. Enskilda aktörer ska för alltid stå till svars för sina uttalanden, handlingar och attityder.
Och alla framtida aktörer som själva inte försagt sig ska få svara för vad deras meningsfränder uttalat. Alla miljöpartister ska svara för Wetterstrands uttalande om att etnisk svenskhet aldrig bör nämnas. Alla socialdemokrater för Sahlin. Alla moderater för Reinfeldt. Alla kurdnationalister för Baksi. Alla självidentifierade judar som uttalat månar om sin egen kontinuitet för Wolodarski - ja, alla självbejakande minoritetsgrupper som inte högljutt bejakar sin egen grupps bortsmältning i en degel av konturlös "svenskhet" ska avkrävas uttalad respekt för den svenska etnicitetens existens och värde. Eller klandras för att de är etnochauvinister och otacksamma rasister.
Alla ska tvingas klargöra var de står, välja mellan att uttalat fördöma sina föregångare eller dela deras ansvar. I all jävla evighet.
För den där reträtten ligger alltid väldigt nära till hands, att "jävlas med svenskarna" är farligt och oförsvarligt för den tänkande aktören. Ta Özz Nujen som mötte ett oväntat motstånd i sina rasistanklagelser i Skavlan, i form av en respektingivande Stoltenberg. Özz föll i eftersnacket i Aftonbladet snabbt tillbaka ett fatalt steg och intygade försonligt att alla folkgrupper ju har rasister inom sig, även hans egna kurder. Varje annan position hade ju varit sunkig rasism i sig.
Men poängen är: Det ska inte sluta där. Det räcker inte med att Özz erkänt att kurdisk rasism finns - vi måste sedan tala om den. Länge. Och klandrande, med avseende på hur in i helvete det kan komma sig att en hel rad av kurdiska debattörer antingen uttalat påhejande eller i tyst samförstånd sett på när deras generösa värdbefolkning utsatts för samma folkförnekande bergsturkifiering de själva använt som flyktingskäl.
Özz, Kurdo, Sakine, Soran och allt vad de heter vet ju precis vad det handlar om. Varför stod de inte upp för oss? Däri ligger ett enormt moraliskt svek.