Citat:
Ursprungligen postat av EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) i DN
– Vi har en mer empatisk syn på de här människorna. Jag tror att andra länder, inte minst Rumänien, är förvånade över hur vi ser på saken, säger hon till DN. Många svenskar känner en oerhörd empati och sympati med tiggarna och vill verkligen hjälpa till och det tror jag att Rumänien har förstått nu. Jag tycker det är fasansfullt och blir jätteprovocerad när folk lägger fram förslag om att förbjuda tiggeri, fortsätter hon.
"Vi"? "Många svenskar"? Vilket underlag har ministern? I vilket fall som helst kämpar olika delar av pk-eliten för romernas sak i romernas och svenskarnas namn. Wolo/DN kämpar för att underlätta för romer att begå brott, regeringen kämpar för att skuldbelägga svenskarna för romernas situation. Rättsväsendet kämpar för att kriminalisera kritik mot romer. SvD och vissa borgerliga debattörer vill normalisera tiggeriet och få svenskarna att ge mer. Och nu kämpar man för att få Rumänien att ge mer EU-bidrag (=skattepengar) till romerna så de stannar i Rumänien. Men här blir det såklart problem eftersom det ju kan tolkas som "rasism":
Citat:
Ursprungligen postat av PK-journalist i DN
För en del skulle det här kunna tolkas som ett sätt att försöka bli av med de tiggare vi ser på Sveriges gator och ett sätt att tillmötesgå de väljare som inte vill ha tiggarna kvar i Sverige. Kommentar?
– Nej, det här har inget att göra med att begränsa den fria rörligheten eller införa ett förbud om tiggeri. Det handlar om att förbättra livet för dessa människor. Pengar finns och varje land har ansvar för att ta hand om sina egna medborgare.
– Nej, det här har inget att göra med att begränsa den fria rörligheten eller införa ett förbud om tiggeri. Det handlar om att förbättra livet för dessa människor. Pengar finns och varje land har ansvar för att ta hand om sina egna medborgare.
Ja det blir fel hur man än gör. Oops förresten, "de väljare som inte vill ha tiggarna kvar i Sverige", de finns alltså? Det är väl den lilla grupp på gissningsvis 5,7% som inte ingår i "Vi":et och "många svenskar"? Intressant också med ministerns påstående att "varje land har ansvar för att ta hand om sina egna medborgare". Vissa ministrar verkar tycka att det inte riktigt gäller Sverige som istället har ansvar för alla andra länders medborgare. Eftersom jag inte vill ha in fler tiggare och eftersom jag inte heller vill via skatter bekosta tiggare i Rumänien så vill jag inte ingå i EU-ministerns eler DNs "Vi".
Senast redigerad av Pandelume 2014-04-08 kl. 11:36.
Senast redigerad av Pandelume 2014-04-08 kl. 11:36.