2013-12-29, 03:16
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kollektivet existerar ju och har inga planer på att upplösas. Vi är insnärjda i ett kollektiv genom beskattning och fördelningspolitik. Det är lag på att en viss del av individens inkomster tillhör kollektivet. Hennes resonemang är därför fullständigt ointressant från första stavelsen. Det är en pusselbit tagen från ett anarkokapitalistiskt universum och den passar inte i sossesverige-pusslet. Punkt. Varför ens utveckla tanken eller slösa tangentnedslag på den? "Ingen har rätt att -" Håll käften. "Fri rörlighet är en-" Håll käften och jobba. "Endast individen har-". HÅLL. KÄFTEN.
Jag förstår att såna här människor blir journalister, för ingen annan arbetsplats tillåter att man får man breda ut sig med totalt värdelösa tankar som inte för någonting en millimeter framåt. Tänk er att man skulle ha produktionsmöte på Volvo PV angående design av bromssystem och plötsligt inflikar Lena Andersson "bilar skulle kunna flyga och vara osynliga". Jaha? Vad har det med någonting att göra? "Jamen jag tänker att man kanske skulle kunna gå in i fria invandringsbullen och så är det en teaterföreställning där inne med djur man får klappa, och en lampa som man inte ser, och sen blir det svart... eller jag vet inte".
Så jävla träffsäkert, som vanligt! Kan bara instämma!
Citera
2013-12-29, 10:25
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Lena Andersson bemöter i gårdagens DN det här argumentet. Individen har alla rättigheter, men kollektiv har inga rättigheter, är väl grundtanken. Jag tycker att det är en del som är outtalat i hennes resonemang. Förespråkar hon fri rörlighet för dem som kan garantera sitt eget uppehälle eller fri rörlighet för alla? I det senare fallet är det väl nödvändigt att det kollektiv som hon inte vill erkänna finns?

http://www.dn.se/ledare/kolumner/i-v...mmens-sverige/

Orkade bara skumma men en möjlig? tolkning är att hon vill släppa allt fritt och sen får var och en kämpa fritt för att hålla folk borta från sitt vardagsrum* (så får man kanske hoppas att Hobbes hade fel om hur det går). Noterar att jag i DN senaste tiden läst väldigt märkliga ledare. Förutom Andersson en annan kvinna (minns inte namnet) som gav OK till Expressen-AFA-samarbetet och offentliga uthängningar med motiveringen att (fritt citat) "tänk om folk satt på parkbänkar med masker på och sa rasistiska och islamofoba saker". Ja det går ju inte att folk sitter och pratar icke-PK dumheter, då måste ju nån (staten kanske?) rycka in och trakassera dem.
I båda fallen extremism på DNs ledarsida, anarkism respektive totalitarism. Och väldigt gymnasialt.

(*) Om vardagsrummet ingår i en lgh i en bostadsrättsförening äger Andersson inte vardagsrummet. Hon är bara medlem i föreningen (="obehaglig gemenskap"?). Är det en hyresrätt äger hon inte heller. Om hon har en ägarlgh(ovanligt i Sverige) eller villa möjligen (eller så är det banken som i praktiken äger om lånen är nog stora). Så de med lånefria villor har i Anderssons anarkistiska utopi "rätt" att freda sig mot de som vill bo i deras vardagsrum. Om de har "rätt" att t ex bilda gemensamma projekt som medborgargarden eller polisverksamhet för att skydda sig är en fråga för kommande DN-ledare.
Senast redigerad av Pandelume 2013-12-29 kl. 10:33.
Citera
2013-12-29, 11:12
Medlem
SvenskOppositions avatar
Tino gör en analys av Lena Anderssons äganderättshaveri:

Citat:
DNs ledarskribent Lena Andersson menar att Sveriges medborgare inte har äganderätt över Sverige och därför ingen rätt att besluta om invandring. Lena Andersson har tidigare skrivit i DN att fri invandring till Sverige är en “rättighet” och att Sverige inte har någon rätt att besluta om sitt invandringspolitik. Liknande åsikter har även utryckts av libertarianer kopplade till Migro och Timbro som Fredrik Segerfeldt.

Att svenska medborgare har äganderätt över den svenska staten och beslutanderätt över migration är inte bara en teori, det är vad Sveriges grundlag säger. Denna ordning är inget tvångsförtryck, utan hur väljare i Sverige (och andra länder) frivilligt valt att organisera sina demokratier.

Citat:
Lena Andersson vägrar acceptera svenska medborgares liberala rättighet att inte omfördela sina tillgångar till resten av världen genom fri invandring. Hon likställer på ett infantilt sätt motstånd mot fri invandring med hederskultur och förtryck av homosexuella. I den politiska korrekthetens namn förnekar DNs ledarsida svenska medborgares äganderätt och organisationsfrihet.

Länk
Citera
2013-12-29, 14:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Samtidigt, i motsvarande mediakrig i Danmark så läser vi på Berlingske:

Dramatiske tal bag vold og røverier begået af udlændinge

Citat:
Weekendens mest brutale sager omhandlede dels en 15-årig dreng, der begik voldtægt i Vollsmose, dels to unge mænd der stak en 25-årig ned i en stillekupe på Nørreport Station – offeret bad dem dæmpe sig – og dels Bent Sandberg, der blev udsat for et voldeligt overfald.

Fælles for gerningsmændene er ikke blot deres udlændingebaggrund, men at det især drejer sig om unge mænd med somalisk baggrund. Det er næppe tilfældigt. Nye chokerende tal viser nemlig, at bl.a. denne gruppe er næsten ti gange så kriminelle som danskere. Ti gange!
Detta är skrivet av Kasper Støvring, doktor i litteraturvetenskap & Kulturforskare ved Syddansk Universitet. Man kan ju inte anat än att förundras över skillnaden i samhällsklimat mellan två grannländer. En man som Kasper Støvring känns inte möjlig i Sverige.

Han skriver vidare om hur befolkningen börjar tappa tilltro till polisen & andra myndigheter.
Då skall man ha i åtanke att situationen i Sverige är mycket värre, men här talar man inte om det.
Citat:
Der tales nu meget mere og meget mere åbenlyst om selvtægt i forskellige diskussionsmiljøer, om muligheden for at bevæbne sig og slå igen for at beskytte sig selv. Folk er ved at miste tiltroen til politikerne og myndighederne og måske også besindelsen.
Citera
2013-12-29, 16:44
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Tino gör en analys av Lena Anderssons äganderättshaveri:
Länk
Man ska inte delta i debatten utifrån liberala dårars förklaringsmodeller. Det behöver inte vara krångligare än att säga: "Om vi inte har rätt till Sverige så har Sverige inte rätt till oss (och det s.k. samhällskontraktet vi hittills accepterat)".
Citera
2013-12-29, 16:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Man ska inte delta i debatten utifrån liberala dårars förklaringsmodeller. Det behöver inte vara krångligare än att säga: "Om vi inte har rätt till Sverige så har Sverige inte rätt till oss (och det s.k. samhällskontraktet vi hittills accepterat)".
Exakt. Att betala skatt & följa lagar bordå givetvis då bli helt frivilligt.
Citera
2013-12-29, 23:24
Medlem
Den rätt länge förtigna boken Invandring och mörkläggning fick genom annonstumultet i DN mycket uppmärksamhet. Så pass att den tog slut på förlaget, och nytryckning pågår. Recensioner av boken var tidigare ytterst få, men har nu kommit i stridare ström. Dessa visar intressant nog också på delar av frontlinjerna i mediekriget.

Den hysteriska linjen, denna gång av en rödstrumpa:
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle18083903.ab

Citat:
Ett samhälle där människor betraktas som kostnadsposter är inte ett humant samhälle. I ett sådant samhälle skulle exempelvis sjuka, funktionshindrade, barn och äldre sorteras bort som ”utgiftsposter”. Men författarna till annonsen pekade ut enbart gruppen invandrare, en utgångspunkt som inte kan beskrivas som något annat än nationalistisk, fascistisk och rasistisk. Vi får aldrig tillåta en sådan utveckling i Sverige!
Veronica Svärd

Vän av ordning måste förstås fundera över hur man i ett välfärdssamhälle, där så stor del av samhällsekonomin går åt till att försörja människor som det i vidare mening anses vara "synd om"
skulle kunna undvika att betrakta allehanda människor som kostnadsposter, eftersom det är det många (av oss) faktiskt är.

Den sakliga, moteld från författarna:
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle18096042.ab

Citat:
Vad gäller permanenta uppehållstillstånd 2013 är Syrien i en klass för sig, följt av Somalia (Migrationsverket). Vi får hit en svårintegrerbar och ofta långsiktigt bidragsberoende befolkning med många analfabeter. Detta måste få sägas med tanke på Sveriges framtid. Sverige är extremt. Vi har tagit emot flest irakier, somalier och så kallade ensamkommande flyktingbarn i västvärlden. Nu tar vi emot mest syrier, cirka 24 000 sedan inbördeskriget bröt ut. I år har Sverige beviljat femton gånger så många uppehållstillstånd till asylsökande som Finland, tio gånger mer än Danmark, fem gånger mer än Norge.

Den försiktigt balanserande, märkligt nog från DNs Richard Swartz:
http://unvis.it/www.dn.se/ledare/kol...da-eller-goda/

Citat:
I somras satt jag i min trädgård och läste ”Invandring och mörkläggning” av Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin. Deras bok handlar om invandringen till Sverige. Jag ville informera mig om något jag inte vet särskilt mycket om, samtidigt nyfiken på en bok som tydligen uppfattas som ytterst kontroversiell.

Boken var tjock. Men jag läste den till slut just därför att den var fullstoppad med intressant information. På flera ställen skrev jag med blyerts ett utropstecken i marginalen. Långt ifrån att jag höll med om allt, men tungt vägde ändå siffror som talade sitt eget språk. Vad jag främst fastnade för var de inter*nationella jämförelserna. Ty av den offentliga statistik som fylligt redovisas framgår att svensk invandringspolitik på en lång rad områden radikalt av*viker från andra europeiska länders.

Det är Sverige som sticker ut; inte våra grannländer, inte stora länder som Tyskland eller det Österrike där jag är bosatt.

Vad jag ännu inte visste var att detta verkar gälla också för den svenska debatten kring invandringen.

Och ungefär här står väl också svenska folket uppdelat; den hysteriska mörkläggningsvänstern, den analytiskt granskande "högern" och folkets flertal som försöker skaffa sig en någorlunda uppfattning inom ett politiskt område starkt påminnande ett minfält. Härvid kommer sannolikt rätt mycket att hända under 2014 inför både EU-val och riksdagsval. Hur processen och resultaten blir, återstår att se, men man kan misstänka att det blir högljutt.
Citera
2013-12-29, 23:33
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Den rätt länge förtigna boken Invandring och mörkläggning fick genom annonstumultet i DN mycket uppmärksamhet. Så pass att den tog slut på förlaget, och nytryckning pågår. Recensioner av boken var tidigare ytterst få, men har nu kommit i stridare ström. Dessa visar intressant nog också på delar av frontlinjerna i mediekriget.

Den hysteriska linjen, denna gång av en rödstrumpa:
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle18083903.ab

Vän av ordning måste förstås fundera över hur man i ett välfärdssamhälle, där så stor del av samhällsekonomin går åt till att försörja människor som det i vidare mening anses vara "synd om"
skulle kunna undvika att betrakta allehanda människor som kostnadsposter, eftersom det är det många (av oss) faktiskt är.

Den sakliga, moteld från författarna:
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle18096042.ab

Den försiktigt balanserande, märkligt nog från DNs Richard Swartz:
http://unvis.it/www.dn.se/ledare/kol...da-eller-goda/

Och ungefär här står väl också svenska folket uppdelat; den hysteriska mörkläggningsvänstern, den analytiskt granskande "högern" och folkets flertal som försöker skaffa sig en någorlunda uppfattning inom ett politiskt område starkt påminnande ett minfält. Härvid kommer sannolikt rätt mycket att hända under 2014 inför både EU-val och riksdagsval. Hur processen och resultaten blir, återstår att se, men man kan misstänka att det blir högljutt.

Angående de funktionshindrade som ses som kostnadsposter är vissa grupper på väg att raderas ut. I Danmark räknar man med att inga fler med Downs syndrom kommer att födas efter 2030 då kromosomtester blir mer allmänna. Det kallas då naturligtvis inte för en "nationalistisk, fascistisk och rasistisk" politik utan det mer politiskt korrekta "kvinnans rätt till sin egen kropp".
Citat:
Det är svårt att veta vad som är moraliskt rätt eller fel, menar Karin Källén, docent i reproduktions-epidemiologi vid socialstyrelsen samt Lunds universitet:
- Det kan uppfattas som en parallell till någon form av rashygien. Men alla föräldrar vill inte göra ett kub-test även om man erbjuds. Alla väljer heller inte att göra en abort.
http://www.expressen.se/nyheter/fler...rom-aborteras/
Citera
2013-12-30, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag var faktiskt först med att skriva om Invandring och mörkläggning i tråden. Kan vara intressant att se hur jag såg på boken då för snart ett år sedan.

I citatet nedan så fetmarkerar jag mina egna missbedömningar av det svenska debattklimatet.
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin har visst skrivit en bok tillsammans som kommer ut på eget förlag nu i dagarna. Boken ska vara på 400 sidor och handla om invandringen och invandringsdebatten.

Jag vet inte om vi hade kunnat hoppas på en bättre present. Jag har svårt att tänka mig att den kan tigas ihjäl. Här hjälper det till att SD är Sveriges tredje största parti och snart börjar ta upp kampen med de två största.

Jag har alltså svårt att se hur Studio Ett ska kunna undvika att slå på stora trumman för den här boken. Det är nog länge sedan det kom ut en bok på 400 sidor om en viktig samhällsfråga där författarna ägnat 20 år av sitt liv till att debattera den.
Det visade sig till slut att det inte gick att tiga ihjäl boken men det berodde inte på att de inte försökte. Jag hade högre tankar om den svenska demokratin för ett år sedan än vad jag har idag. Mycket högre.
Citera
2013-12-30, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag var faktiskt först med att skriva om Invandring och mörkläggning i tråden. Kan vara intressant att se hur jag såg på boken då för snart ett år sedan.

I citatet nedan så fetmarkerar jag mina egna missbedömningar av det svenska debattklimatet.

Det visade sig till slut att det inte gick att tiga ihjäl boken men det berodde inte på att de inte försökte. Jag hade högre tankar om den svenska demokratin för ett år sedan än vad jag har idag. Mycket högre.
Jodå, den fungerar, fast allt är en tvärtomlek där etablissemangets brist på insikt i omvänd psykologi är det som driver utvecklingen åt rätt håll.

Jag kan nästan svära på att om man gjort allting exakt tvärtom, bjudit in SD till alliansen och låtit dem vara med utan att invandringsproblemen hade påverkats särskilt mycket (skadan är ju redan skedd, vi kan stänga gränsen men står fortfarande med våra 157 utanförskapsområden), skulle partiet haft lägre väljarstöd än idag. Men man har konsekvent valt att gynna dem istället.

När Avpixlats närvaro ännu var obskyr bestämde sig Aftonbladet för att börja tjata om namnet så mycket att alla till slut visste vad det var. På så sätt blev sajten hundrafalt mer känd och populär.

När annonsen för Mörkläggning och invandring skapade ramaskri så startade en jättedebatt som fortfarande pågår. Om man upprepar mantrat "Vi ska inte prata om invandring och pengar" i en månads tid, vad är det som fastnar om inte kombinationen invandring+pengar? Plus att alla nu känner till boken och den säljer som smör.

Man tror man kan sänka SD genom att driva på för ännu mer generös invandring och skriva tokiga artiklar om fri invandring, vilket givetvis får motsatt effekt eftersom SD då istället framstår som normalitetens ankare medan alla andra ser ut som extremister.

Cordon sanitaire, järnrörsdrev, tystnad, hårdbevakning, ta debatten, vägra ta debatten... allting får motsatt effekt.

Allt detta bottnar i folkförakt, att man utgår från att läsare/väljare är dumma i huvet. Det är ett odemokratiskt synsätt som berövar folket makt. Det enda parti som inte utgår från att väljarna är idioter, är SD. Det enda parti som inte styrs av fackföreningar och näringslivslobbyister, är SD, eftersom ingen vill associera sig med dem. SD är en ren folkrörelse. Därför växer SD på övrigas bekostnad.

Denna process blottlägger självreglerande mekanismer i demokratin och visar att den faktiskt fungerar till slut, även om snapshots längs den långa vägen dit kan se ut som ett demokratiskt moras.
Citera
2013-12-30, 08:39
Medlem
Golonkas avatar
I gårdagens Medierna i P1 togs medias ansvar (eller rättare: obefintliga vilja att granska) i frågan om debatten om invandringen upp till diskussion.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2795

Det sägs en del intressant där som kan vara värt att lyssna på.
Citera
2013-12-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
I gårdagens Medierna i P1 togs medias ansvar (eller rättare: obefintliga vilja att granska) i frågan om debatten om invandringen upp till diskussion.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2795

Det sägs en del intressant där som kan vara värt att lyssna på.

Vad är det för "stor mängd rapporter" om invandringen som ska släppas under 2014? Herr Scherman antyder att det skulle handla om invandringen förtjänster men det skulle likaväl kunna vara SCB-statistik kanske? Han pratar om det mot slutet av programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in