Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Jag var faktiskt först med att skriva om Invandring och mörkläggning i tråden. Kan vara intressant att se hur jag såg på boken då för snart ett år sedan.
I citatet nedan så fetmarkerar jag mina egna missbedömningar av det svenska debattklimatet.
Det visade sig till slut att det inte gick att tiga ihjäl boken men det berodde inte på att de inte försökte. Jag hade högre tankar om den svenska demokratin för ett år sedan än vad jag har idag. Mycket högre.
Jodå, den fungerar, fast allt är en tvärtomlek där etablissemangets brist på insikt i omvänd psykologi är det som driver utvecklingen åt rätt håll.
Jag kan nästan svära på att om man gjort allting exakt tvärtom, bjudit in SD till alliansen och låtit dem vara med utan att invandringsproblemen hade påverkats särskilt mycket (skadan är ju redan skedd, vi kan stänga gränsen men står fortfarande med våra 157 utanförskapsområden), skulle partiet haft lägre väljarstöd än idag. Men man har konsekvent valt att gynna dem istället.
När Avpixlats närvaro ännu var obskyr bestämde sig Aftonbladet för att börja tjata om namnet så mycket att alla till slut visste vad det var. På så sätt blev sajten hundrafalt mer känd och populär.
När annonsen för Mörkläggning och invandring skapade ramaskri så startade en jättedebatt som fortfarande pågår. Om man upprepar mantrat "Vi ska inte prata om invandring och pengar" i en månads tid, vad är det som fastnar om inte kombinationen invandring+pengar? Plus att alla nu känner till boken och den säljer som smör.
Man tror man kan sänka SD genom att driva på för ännu mer generös invandring och skriva tokiga artiklar om fri invandring, vilket givetvis får motsatt effekt eftersom SD då istället framstår som normalitetens ankare medan alla andra ser ut som extremister.
Cordon sanitaire, järnrörsdrev, tystnad, hårdbevakning, ta debatten, vägra ta debatten... allting får motsatt effekt.
Allt detta bottnar i folkförakt, att man utgår från att läsare/väljare är dumma i huvet. Det är ett odemokratiskt synsätt som berövar folket makt. Det enda parti som inte utgår från att väljarna är idioter, är SD. Det enda parti som inte styrs av fackföreningar och näringslivslobbyister, är SD, eftersom ingen vill associera sig med dem. SD är en ren folkrörelse. Därför växer SD på övrigas bekostnad.
Denna process blottlägger självreglerande mekanismer i demokratin och visar att den faktiskt fungerar till slut, även om snapshots längs den långa vägen dit kan se ut som ett demokratiskt moras.