2013-10-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Apropå "obehag" var det något som Maria Ferm kände inför Per Gudmundsons ledare "Sverige har inte fri invandring, Tobias Billström":

Man är så van att man inte orkar höja på ögonbrynen, men egentligen borde man häpna. En svensk riksdagspolitiker känner "obehag" inför en ledartext som betraktar en fråga ur svenskt perspektiv - för omväxlings skull. Var tror Maria Ferm att hennes uppdragsgivare bor? I Mellanöstern? Snacka om obehaglig inställning.
De som valde henne och betalar hennes skyhöga lön bor i Sverige och förväntar sig att hon ska sätta svenska intressen på plats 1-100 på prioriteringslistan. Utländska intressen kan få komma på plats 101. Möjligen.

Just de som har valt Maria Ferm trot jag skiter ett rätt stort stycke i Sverige och vad som är bra för svenskarna. De är antingen helt lurade idioter som alltid rötar på något som låter snällt, eller hard core samhällsförstörare.
Citera
2013-10-29, 18:45
Medlem
Citat:
http://www.storajournalistpriset.se

Stora Journalistpriset gör en markering i mångkulturkriget genom att göra det svårt att dela ut priset till någon som inte har bidragit till den "antirasistiska" kampen. Bland de nominerade återfinns:

Holmén/Baas, Expressen
Nominerade 2013 i kategorin Årets Avslöjande för avslöjandet om Sverigedemokraterna, järnrören och nolltoleransen.
Motivering: “För att de tog blåljugande politiker på bar gärning och med en knipslug publicering lyfte på locket till rasism och kvinnofientlighet.”

"...och priset för bästa insats för att höja Sverigedemokraternas opinionssiffror går till..."

Citat:
Orrenius, DN
Nominerad 2013 i kategorin Årets Avslöjande för artikelserien Skånepolisens hemliga register.
Motivering: “För att han visat att polisregister som vi hoppades tillhörde ett mörkt förflutet fortfarande används.”

...och priset för årets mest magnifika mediala klavertramp går till..."

Citat:
Kazmierska/Mattsson/Habul, Aftonbladet
Nominerade 2013 i kategorin Årets Förnyare för reportageresan genom Sverige #välkommen.
Motivering: “För att de tillsammans med publiken, i webb-tv, sociala medier och papperstidning förnyat diskussionen om ett av vår tids mest laddade ämnen.”

"...och priset för att på ännu ett nytt sätt visat att integration är en omöjlig utopi, går till..."

Det känns som att priset kan gå till vem som helst, med ungefär samma skojiga effekt.
Senast redigerad av Urarva 2013-10-29 kl. 19:02.
Citera
2013-10-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Till skaran mångkulturkrigare som nominerats till detta numera totalt värdelösa pris hör också en av de största lögnarna i svensk media radions Randi Mossige Nordheim.

Hon slåss om Årets berättarpris mot zigenarkramarna Josephine Hökerberg och Roger Thuresson som försökt tuta i svenska folket att öststatstiggarna inte är utsända av zigenargangsters.

http://www.storajournalistpriset.se/.../#article-5922

Ett pris helt inom familjen. Lögnare mot lögnare, känns som om det kan kvitta. Undras hur motiveringen skulle lyda om RMN fick priset? "För en generös och flyhänt hantering av alternativa sanningar så att hot mot det demokratiska samhället fortsatt kan bagatelliseras." Något sådant?
Citera
2013-10-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Stora journalistpriset - av journalister, för journalister. Med andra ord ett helt ointressant pris för de som lever i ett parallellt universum.

Jag skulle vilja se ett nytt ord för journalist, något som passar bättre in med vad de gör. Förslag?

Förvrängare? Inkvisitor?

Tjeckist, tror jag passar bra. Politisk övervakning, förföljande av oliktänkade och allt på marxistisk grund.
Citera
2013-10-29, 19:15
Medlem
Mikojans avatar
Det är naturligtvis det här grävjobbet (med Flashbackmedverkan) som ska ha det stora journalistpriset http://affes.wordpress.com/2013/10/2...-de-toleranta/

Men det skulle slå mot själva hjärtat av msm och deras vänner och det förstå helt otänkbart.

Bättre då ge lögnare och förvrängare som Mossige-Norheim och Orrenius pris. Inget får störas i den lilla ankdammen.
Citera
2013-10-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Agendasättare är bra, men det ger lite för stor betydelse åt den journalistiska gärning som utförs. Då funkar agendaarbetare bättre.

Så tänker jag också. Det handlar om små kuggar i Apparaten, bricks in the wall, jobbare på golvet i den likriktande åsiktsfabriken. Inte några som själva styr utvecklingen eller banar sin egen väg, utan löneslavar som sitter vid löpande bandet och vinklar och censurerar enligt mall.

Konforma mobbare på Twitter-skolgården, åsiktslisor som lappar feltänkare, Stasi-arkivarier med utsvängda DDR-brallor som registrerar dissidenter. Demokratins dödgrävare, folkhemmets husbockar, UPS-buden som packar in makten över medborgarnas vardag i frigolit och skickar den till Bryssel.
Citera
2013-10-29, 19:50
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Så tänker jag också. Det handlar om små kuggar i Apparaten, bricks in the wall, jobbare på golvet i den likriktande åsiktsfabriken. Inte några som själva styr utvecklingen eller banar sin egen väg, utan löneslavar som sitter vid löpande bandet och vinklar och censurerar enligt mall.

Konforma mobbare på Twitter-skolgården, åsiktslisor som lappar feltänkare, Stasi-arkivarier med utsvängda DDR-brallor som registrerar dissidenter. Demokratins dödgrävare, folkhemmets husbockar, UPS-buden som packar in makten över medborgarnas vardag i frigolit och skickar den till Bryssel.

Bra uttryck! Illustrerar det dogmatiska antiintellektuella inlärda arbetssättet.
Citera
2013-10-29, 19:58
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag har grubblat en hel del på det. Man kanske får ha många olika ord, som man kan använda i olika situationer t.ex.

Åsiktsövervakare

Terrorjournalist
Åsiktshygienist, kanske?
Citera
2013-10-29, 20:11
Medlem
NilsCelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Väldigt fyndigt skrivet, men är inte allt detta förutsättningar för den moderna demokratien? Husbockar, arkivarier med moderiktiga byxor och åsiktslisor? De flesta SDare vill nog inget hellre än att bara byta ut byxorna på arkivarien, byta UPS mot Schenker och skicka de frigolitinslagna paketen till Eslöv istället...
Citera
2013-10-29, 20:17
Medlem
Citat:

Stora Journalistpriset gör en markering i mångkulturkriget genom att göra det svårt att dela ut priset till någon som inte har bidragit till den "antirasistiska" kampen. Bland de nominerade återfinns:

Holmén/Baas, Expressen
Nominerade 2013 i kategorin Årets Avslöjande för avslöjandet om Sverigedemokraterna, järnrören och nolltoleransen.
Motivering: “För att de tog blåljugande politiker på bar gärning och med en knipslug publicering lyfte på locket till rasism och kvinnofientlighet.”

Orrenius, DN
Nominerad 2013 i kategorin Årets Avslöjande för artikelserien Skånepolisens hemliga register.
Motivering: “För att han visat att polisregister som vi hoppades tillhörde ett mörkt förflutet fortfarande används.”

Kazmierska/Mattsson/Habul, Aftonbladet
Nominerade 2013 i kategorin Årets Förnyare för reportageresan genom Sverige #välkommen.
Motivering: “För att de tillsammans med publiken, i webb-tv, sociala medier och papperstidning förnyat diskussionen om ett av vår tids mest laddade ämnen.”

Med risk för att låta uttjatad men jag måste ändå säga det igen: Det går inte att göra satir av situationen i Sverige eftersom verkligheten i sig är så absurd. Inte ens Monty Python skulle ha en chans mot PK-etablissemanget.

Låt oss bortse från massbidragsinvandringen för en kort stund. Tydligen är då de största journalistiska avslöjandena i Sverige hänförliga till:

- En mobilfilm från 2010 som visar hur blivande riksdagsmän beter sig skämmigt.

- En uppdiktad historia om "olagligt etniskt" brottsregister där journalisten ifråga verkar ha begått ett brott själv (och där sakfrågan ännu inte avgjorts helt och hållet men hela storyn verkar redan ha kapsejsat).

- Ett avslöjande om att ett svenskt börsbolag beter sig som alla andra börsbolag när det gör affärer i mindre civiliserade delar av världen.

Om jag var journalist skulle jag bokstavligen skämmas ögonen ur mig för att min yrkeskår är så gravt inkompetent att ovanstående skulle räknas som kulmen av journalistiska bedrifter i Sverige 2013.

Om jag ska vara allvarlig en stund måste jag ändå säga att detta är bra ur någon slags "väckarklocka-perspektiv".

Jag hoppas att Orrenius vinner priset eftersom det då kommer bli än mer uppenbart vilka politiska kommissarier som är s k journalister i Sverige
Citera
2013-10-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Med risk för att låta uttjatad men jag måste ändå säga det igen: Det går inte att göra satir av situationen i Sverige eftersom verkligheten i sig är så absurd. Inte ens Monty Python skulle ha en chans mot PK-etablissemanget.
Jo, det är rent patetiskt. Om man tittar på alla som vunnit Pulitzerpriset för grävande journalistik så har de under lång tid och med stor möda uppdagat korruption och mutskandaler av episka proportioner. Måttstocken för grävande journalistik är väl Woodward & Bernstein som jobbade med Watergate i ett helt år innan de slutgiltigt lyckades knyta alltihop direkt till Nixon.

Men i Sverige räcker det tydligen att sitta på röven och vänta tills någon vill sälja färdigt material (en videofilm, en datafil). Sen släpper man materialet och kommenterar det, och vips har man tydligen förtjänat stora journalistpriset. Jag skulle tro att det ligger mer gediget journalistiskt arbete bakom valfritt reportage i Uppdrag Granskning. Värderingen här har skett efter hur mycket man hatar de avslöjade. Sverigedemokrater och poliser, det ger naturligtvis orgasm i byxan hos de här vänsterradikala stenkastarna som kallar sig journalister.
Citera
2013-10-29, 20:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Åsiktshygienist, kanske?

I skrift funkar det ganska bra med en annan stavning av sje-ljudet...

(S)hornalist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in