Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Stora Journalistpriset gör en markering i mångkulturkriget genom att göra det svårt att dela ut priset till någon som inte har bidragit till den "antirasistiska" kampen. Bland de nominerade återfinns:
Holmén/Baas, Expressen
Nominerade 2013 i kategorin Årets Avslöjande för avslöjandet om Sverigedemokraterna, järnrören och nolltoleransen.
Motivering: “För att de tog blåljugande politiker på bar gärning och med en knipslug publicering lyfte på locket till rasism och kvinnofientlighet.”
Orrenius, DN
Nominerad 2013 i kategorin Årets Avslöjande för artikelserien Skånepolisens hemliga register.
Motivering: “För att han visat att polisregister som vi hoppades tillhörde ett mörkt förflutet fortfarande används.”
Kazmierska/Mattsson/Habul, Aftonbladet
Nominerade 2013 i kategorin Årets Förnyare för reportageresan genom Sverige #välkommen.
Motivering: “För att de tillsammans med publiken, i webb-tv, sociala medier och papperstidning förnyat diskussionen om ett av vår tids mest laddade ämnen.”
Med risk för att låta uttjatad men jag måste ändå säga det igen: Det går inte att göra satir av situationen i Sverige eftersom verkligheten i sig är så absurd. Inte ens Monty Python skulle ha en chans mot PK-etablissemanget.
Låt oss bortse från massbidragsinvandringen för en kort stund. Tydligen är då de största journalistiska avslöjandena i Sverige hänförliga till:
- En mobilfilm från 2010 som visar hur blivande riksdagsmän beter sig skämmigt.
- En uppdiktad historia om "olagligt etniskt" brottsregister där journalisten ifråga verkar ha begått ett brott själv (och där sakfrågan ännu inte avgjorts helt och hållet men hela storyn verkar redan ha kapsejsat).
- Ett avslöjande om att ett svenskt börsbolag beter sig som alla andra börsbolag när det gör affärer i mindre civiliserade delar av världen.
Om jag var journalist skulle jag bokstavligen skämmas ögonen ur mig för att min yrkeskår är så gravt inkompetent att ovanstående skulle räknas som kulmen av journalistiska bedrifter i Sverige 2013.
Om jag ska vara allvarlig en stund måste jag ändå säga att detta är bra ur någon slags "väckarklocka-perspektiv".
Jag hoppas att Orrenius vinner priset eftersom det då kommer bli än mer uppenbart vilka politiska kommissarier som är s k journalister i Sverige