2013-10-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I skrift funkar det ganska bra med en annan stavning av sje-ljudet...

(S)hornalist
Opinhjon?
Citera
2013-10-29, 21:25
Medlem
Cul.De.Sacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Opinhjon?

Varför inte folkfostrare för att förstärka att journalisternas självpåtagna roll ej längre är att granska och utmana makten, utan låta konformitetspiskan vina över de oliktänkandes ryggar och göra allt i sin makt för att säkerställa att alla trampar på i samma takt. Ingen skall ur takt och ingen oliktänkande jävel över bron.

Uttrycket som sådant är inte alltför offensivt, propagandistiskt eller haveristiskt, men ändå tillräckligt nära sanningen för att korrarna och murvlarna skulle kunna börja skruva på sig. Mina 5 cent.
Citera
2013-10-29, 21:42
Medlem
KonservAktivs avatar
Många underbara uttryck presenterade, men frågan är om inte denna är den bästa.
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
... åsiktslisor som lappar feltänkare ...

"Jävla Åsiktslisor ".... skall jag använda mig av
Citera
2013-10-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, det är rent patetiskt. Om man tittar på alla som vunnit Pulitzerpriset för grävande journalistik så har de under lång tid och med stor möda uppdagat korruption och mutskandaler av episka proportioner. Måttstocken för grävande journalistik är väl Woodward & Bernstein som jobbade med Watergate i ett helt år innan de slutgiltigt lyckades knyta alltihop direkt till Nixon.

Det där är en kontroversiell historieskrivning. Jag tror rent av att det är en minoritetsåsikt bland insatta att Nixon var informerad, eller beordrade Watergate. Att han fick avgå berodde på att han (till viss, liten del) var inblandad i mörkläggningen av Watergate.

Om man vill ha den "officiella" historieskrivningen av Watergate-affären så finns följande BBC-dokumentär från 1995 tillgänglig på Youtube. Den är flera timmar lång och håller mycket hög kvalitet.

Men om man vill gå på djupet för att få en förståelse av de underliggande förklaringarna till affären så är det här föredraget av den tidigare Nixon-medarbetaren Geoff Shepard helt ovärderligt.

Watergate-affären är ett intressant kapitel i efterkrigshistorien som precis som McCarthy-eran kan ha förvrängts av segrarnas historieskrivning. Det tycks nu t.ex. uppenbart att de allra flesta av de som McCarthy pekade ut faktiskt var aktiva kommunister och i vissa fall sovjetiska spioner. Watergate-affären kan, för att anknyta till trådens ämne, ha orkestrerats av samma krafter som, i någon mån är ansvariga för massinvandringspolitiken, d.v.s. the neocons. Åtminstone är det ett av de spår som Shepard följer, även om det inte är det hetaste.

(Det här var lite off topic även om jag försökte föra in det på rätt spår men båda länkarna rekommenderas varmt till den som behöver slå ihjäl 5-6 timmar.)
Citera
2013-10-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
...
- En uppdiktad historia om "olagligt etniskt" brottsregister där journalisten ifråga verkar ha begått ett brott själv (och där sakfrågan ännu inte avgjorts helt och hållet men hela storyn verkar redan ha kapsejsat).
...

Orrenius har ju inte bara lyckats avslöja att polisen följer lagen, han har ju även lyckats avslöja att zigenare inte följer lagen. Hoppas juryn inte inser ironin i det här, med tanke på kriterierna för att bli nominerad

För övrigt vill jag slå ett slag för konsensuselitist.

Minns dock inte vem på forumet som ska få cred för uttrycket
Citera
2013-10-29, 23:18
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Stora journalistpriset - av journalister, för journalister. Med andra ord ett helt ointressant pris för de som lever i ett parallellt universum.

Jag skulle vilja se ett nytt ord för journalist, något som passar bättre in med vad de gör. Förslag?

Förvrängare? Inkvisitor?

Åsiktsdirigent
Citera
2013-10-29, 23:25
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Jag skulle vilja se ett nytt ord för journalist, något som passar bättre in med vad de gör. Förslag?

Tyckfelsnisse.
Citera
2013-10-30, 02:37
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Är inte "agendaarbetare" sakligt och relevant? På gränsen till att kunna bejakas av somliga journalister, men ändå inte riktigt.

Ord som kan vara användbara som byggstenar är "överhets-", "uppfostrings-", "pekfinger-", "likriktnings-" hellre än mer traditionella "indoktrinerings-", "propaganda-", "förtrycks-", eftersom det som du säger lätt spiller över i det polemiska. Gärna i kombination med neutrala ord som just "-arbetare", "-förmedlare" eller "-kommunikatör".

Att benämna media "ful-", "rännstens-"kan ha samma effekt av att bara fungera för de redan frälsta. "Gammelmedia" är lite bättre, eftersom det inte är direkt fientligt, men ändå förmedlar mossighet eller senilitet.

"Stockholmsmedia", "etablissemangstidning" eller "innerstadsjournalist" är också mer subtila markörer - och därmed effektivare när målgruppen är de ännu inte helfrälsta systemkritikerna.

Likriktningspredikanter?
Konformitetsförkunnare?
Opinionskomissarier?
Tillrättavisningspersonal?
Citera
2013-10-30, 02:54
Medlem
Caesar Johansens avatar
Eller så kallar vi dem bara rövhattar ,för att göra en lång historia kort.

Något nytt från fronten?
Citera
2013-10-30, 09:24
Medlem
Det här kontraproduktiva bloggen Politism stöds tydligen ekonomsikt av LO och Kommunal - har man frågat vad medlemmarna tycker?

http://www.politism.se/story/det-var...ten/#post-6316

Uppenbarligen gillar de på Politism och LO och Kommunal inte öppen debatt i alla fall, ska det vara en debatt ska den vara riggad i förväg. Jag kan inte tolka inlägget på annat sätt.

Senast redigerad av Siegfrid 2013-10-30 kl. 09:56.
Citera
2013-10-30, 09:58
Moderator
Siegfrids avatar
Politism har en egen tråd, https://www.flashback.org/t2171893
Citera
2013-10-30, 13:37
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Många fantasifulla och roliga förslag, fast de flesta kanske är lite långa och invecklade för daglig konversation?

Åsiktsarbetare, som arbetar inom åsiktssektorn, och skriver i åsiktsdelen i tidningen.
(Jämför samma ord med förledet "kultur-")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in