Citat:
Ursprungligen postat av Britta Svensson
Jag var tvungen att åka till Kärrtorp, för att stå upp mot nazismen.
Vi var många som gjorde det. 16 000 mot 28 var en överlägsen seger.
//..//
15 000 av demonstrationsdeltagarna droppade av, kvar var 1000 frälsta med knytnävarna i luften.
Den här formuleringen är talande. 1000 vänsterextremister är allt som blev kvar när "vanligt folk" åkt hem och slagit in julklappar. Så det var inte en så överväldigande seger ändå. 1000-28 istället för 16000-28. Det för tankarna litegrann till praktfiaskot med ossalla.nu där alla skulle manifestera i åratal om så behövdes. Det bidde inte så mycket, bara en tummetott.
Det här är indikativt att den extrema våldsvänstern är synnerligen liten, och svensk nazism är ett riktigt jävla icke-problem för den är så försvinnande liten; det finns ett större stöd för en sansad politik med både EU-kritik, globaliseringskritik och invandringspolitik i de bredare folklagren som inte orkade ta sig till Kärrtorp utan hade viktigare saker för sig ett par dagar innan jul.
Det är inte utan att jag känner mig lite hoppfull, när riktiga nazister räknas i hundratal, våldsvänstern och autonoma grupper räknas i tusental och vanliga jävla Svenssons som tycker det är dax att sansa sig lite med den extrema politiken i Sverige kan räknas i miljontal.