2012-01-04, 22:24
Medlem
Funderade på om jag skulle posta här eller skapa en egen tråd i juridikdelen men jag chansar här.

Ska försöka göra en halvlång historia lite kortare.
Var i en simhall för ett par timmar sedan och såg en man som höll på att drunkna. Hoppade i vattnet och räddade honom, med kläderna på, och givetvis hann jag inte komma på att jag skulle ta ut mobilen ur fickan innan jag hoppade i så min väldigt nya iPhone 4s fick sig ett litet bad på ett par minuter. Telefonen var såklart helt död när jag kom upp. Nu undrar jag lite om vad försäkringsbolaget kan tänkas tycka om det hela.
Har Länsförsäkringar allriskförsäkring. Det står i avtalet att försäkringen inte gäller om man har varit oaktsam, kan det va så jävligt att det räknas som om att jag var oaktsam då jag de facto helt frivilligt hoppade i vattnet med telefonen i fickan?
Om om så är fallet, är det bättre att säga att jag råkade tappa den av en olyckshändelse?

Mannen som jag räddade var naturligtvis väldigt tacksam och sa att han skulle betala en ny telefon om jag inte fick ut det på försäkringen men jag vill inte kräva allt för mycket pengar av den stackars indiske utbytesstudenten.

Och ja, jag ska naturligtvis ringa till LF i morgon, ville mest dubbelkolla så att jag inte är för ärlig med vad som hände och får lida för det.
Citera
2012-01-05, 02:28
Medlem
k4d9s avatar
Hur mycket kostar det med en trafikförsäkring för nån skrotig Volvo för 5 000kr per år?
Citera
2012-01-05, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
Hur mycket kostar det med en trafikförsäkring för nån skrotig Volvo för 5 000kr per år?

ok förstår precis.
Citera
2012-01-05, 13:09
Medlem
Hur ska man hitta dom bästa och billigaste försäkringarna när man flyttar hemifrån? Finns så sjukt många att välja på! skulle vilja bli lite mer insatt i försäkringar. har ni något tips på hur man blir det?
Citera
2012-01-05, 18:52
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollganovic
Var i en simhall för ett par timmar sedan och såg en man som höll på att drunkna. Hoppade i vattnet och räddade honom, med kläderna på, och givetvis hann jag inte komma på att jag skulle ta ut mobilen ur fickan innan jag hoppade i så min väldigt nya iPhone 4s fick sig ett litet bad på ett par minuter.

Intressant fall! Jag kan inte mycket om allriskförsäkring men jag gissar att bolaget inte kommer att hävda oaktsamhet i en situation där du räddar en annan människas liv.

Det skulle ju kunna bli fina tidningsrubriker vid ett avslag: "Länsförsäkringar tyckte det var dumt att rädda en annan människa".

Hör gärna av dig när du fått ett definitivt svar från L-F.
Citera
2012-01-05, 18:52
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoog8
Hur ska man hitta dom bästa och billigaste försäkringarna när man flyttar hemifrån? Finns så sjukt många att välja på! skulle vilja bli lite mer insatt i försäkringar. har ni något tips på hur man blir det?

Konsumenternas Försäkringsbyrå kan vara ett bra ställe att börja med.
Citera
2012-01-05, 18:55
Bannlyst
Kan man försäkra en motocrosscykel som inte är Enduro eller landsvägsreggad?

Menar stöldförsäkring främst, olycksfall är ju olycksfallsförsäkring separat, och trafikförsäkra ett oreggat tävlingsfordon går ej vet redan det....men som sagt går det att stöldförsäkra motorcykeln?
Citera
2012-01-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Intressant fall! Jag kan inte mycket om allriskförsäkring men jag gissar att bolaget inte kommer att hävda oaktsamhet i en situation där du räddar en annan människas liv.

Det skulle ju kunna bli fina tidningsrubriker vid ett avslag: "Länsförsäkringar tyckte det var dumt att rädda en annan människa".

Tack för ditt svar.

Nej, man tycker ju inte att det skulle vara några problem att lösa det hela, men man vet ju aldrig.
LF stängde tydligen tidigare igår och har helt stängt idag så jag får återkomma på måndag med info om hur det har gått.
Citera
2012-01-09, 14:38
Medlem
Citat:

Uppdatering.
Det var inga problem med försäkringsbolaget alls. Det skulle kosta 2300 att få en ny telefon och minus självrisken om 1500 så kommer de betala ut mellanskillnaden på 800 kr.

Tack för din input
Citera
2012-01-09, 19:42
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollganovic
Uppdatering.
Det var inga problem med försäkringsbolaget alls. Det skulle kosta 2300 att få en ny telefon och minus självrisken om 1500 så kommer de betala ut mellanskillnaden på 800 kr.

Tack för din input

Bra att det ordnade sig! Fast självrisken tycker jag att den räddade personen borde stå för...
Citera
2012-01-10, 11:43
Medlem
Citat:
Bra att det ordnade sig! Fast självrisken tycker jag att den räddade personen borde stå för...

Jo det kan man tycka. Han erbjöd sig att göra det strax efter att det hänt så jag ska kontakta honom nu i veckan och fråga om han vill ställa upp. Så jag får hoppas på det bästa.
Citera
2012-01-16, 03:13
Medlem
Benedictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_H
Hej!

Fråga 1: Vilket bolag tycker ni är bäst?

Fråga 2: Vilket bolag är billigast?

Fråga 1: Har ingen direkt erfarenhet utav det. Folk man stöter på brukar alltid ha delade tankar om bolagen.

Fråga 2: Överlag måste jag nog svara att det är Länsförsäkringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in