2013-01-25, 21:16
Medlem
Vid en skadeanmälan hos ett försäkringsbolag, skall ifyllas ett annat ev. försäkringsbolag man också tillhör. Kontrollerar försäkringsbolaget man anmäler till uppgifter hos det alternativa? Och i så fall vilka uppgifter?
Citera
2013-01-26, 19:52
Medlem
Om du har en skada som kan täckas av flera försäkringar tex om du tecknar en produktförsäkring på din mobil så tar oftast din hemfrösäkring samma skada (ersättningen är oftast mindre). Då vil försäkringsbolagen veta detta så de antingen kan regressa mot det andra försäkringsbolaget alternativt se till så du inte får ut dubbel ersättning, vilket på de flesta försäkringarna är förbjudet..Tror det bara är olycksfallsförsäkringar som du kan få ut ersättning från flera bolag för samma skada
Citera
2013-01-28, 18:29
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Har funderat lite på att skaffa nån försäkring men är så osäker på om jag behöver det, jag har en hemförsäkring, det borde väl ändå räcka?

Jag är student så att lägga ut 500 :- i månaden går inte, jag lägger runt en femtilapp på hemförsäkringen.

Tänker att vi har ju i princip gratis sjukvård i Sverige så skulle man va med om en olycka så är det ju bara mediciner som kostar och vi har ju högkostnadsskydd...

Så behöver man som student utan några större egendomar egentligen en olycksfallsförsäkring eller liknande..? Jag har inget extrajobb just nu så jag missar ingen inkomst om jag skulle bli sjuk, bara föreläsningar men jag kan nog låna någons anteckningar så jag kommer ifatt.
Citera
2013-01-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kittyboy
Om du har en skada som kan täckas av flera försäkringar tex om du tecknar en produktförsäkring på din mobil så tar oftast din hemfrösäkring samma skada (ersättningen är oftast mindre). Då vil försäkringsbolagen veta detta så de antingen kan regressa mot det andra försäkringsbolaget alternativt se till så du inte får ut dubbel ersättning, vilket på de flesta försäkringarna är förbjudet..Tror det bara är olycksfallsförsäkringar som du kan få ut ersättning från flera bolag för samma skada

Om man väljer att endast få ut ersättning från bolaget man söker hos, vad händer om man låter bli att uppge det andra försäkringsbolaget vid olycksanmälan? Kommer de att kunna se att man tillhör ett annat också, och få ut uppgifter från det andra försäkringsbolaget?
Citera
2013-01-30, 20:21
Medlem
I många fall kan de ta reda på det..De flesta hemförsäkringsbolagen samarbetar och de finns en "sida" som de kan gå in och kolla på om du har haft skador.. se mer här om GSR Skadeanmälningsregister AB http://www.svenskforsakring.se/Suppo...s/Dotterbolag/
Så om du t.ex. betalar en resa med ett ett konto/kredit-kort och får en skada på din resa och du anmäler det till både kortbolaget och hemförsäkringen, så kommer bägge att fråga dig om det och iaf hemförsäkringen kommer kunna se att du har mer än 1 försäkring som troligtvis täcker den skadan.
Tänk på att det är en olaglig handling att inte uppge detta till försäkringsbolaget om de kräver det.. Och kommer de på dig i efterhand så blir du återbetalningsskyldig, samt kan få en polisanmälan mot dig!
Citera
2013-01-30, 22:33
Medlem
Vad händer om jag struntar i att betala min hemförsäkring? Vill bli av med hemförsäkringen jag har just nu då jag tecknat en hemförsäkring hos ett annat bolag. Enl. det nya bolaget är det bara att ge fan i att betala det gamla bolaget...så någon som vet om det stämmer?
Citera
2013-02-03, 12:26
Medlem
Jag har barnförsäkring i Trygg Hansa Plus till min dotter 7,5 år( sedan jag väntade barn) De har fastställt den medicinska invaliditetsgraden till 25 %. Hur gör de denna uträckning. Jag får från försäkringskassan vårdbidrag på 3/4 varje månad sedan hon var tre år.

Så av ett belopp på 300 000 kr. engångsutbetalning för utv.försening så får dottern ca 76 000.uträknat efter 25 %. Vet du något om detta? Måste man ta emot utbetalningen? Efter utb. så försvinner tilläggsförsäkringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Pris på försäkring, skadereglering, mina erfarenheter, medicinsk invaliditet, självrisker, mina rekommendationer.
Inga frågor är dumma nog.
Tänkte först göra en "jobbar inom försäkringsbranschen - fråga vad du vill"
Men det kändes jävligt B

Så har ni köpt en ny bil eller har er lägenhet brunnit upp och ni har frågor är ni hemskt välkomna att fråga på. Jobbat inom försäkringsbranschen tillräckligt länge nu för att tro mig kunna hjälpa er och besvara era frågor. För tillfället är jag inom säljsektorn men har även andra erfarenheter.

Tråden kan växa sig stor tror jag och vi kanske slipper 100-tals småtopics om just försäkringar.
Citera
2013-02-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaernhertigen
Vad händer om jag struntar i att betala min hemförsäkring? Vill bli av med hemförsäkringen jag har just nu då jag tecknat en hemförsäkring hos ett annat bolag. Enl. det nya bolaget är det bara att ge fan i att betala det gamla bolaget...så någon som vet om det stämmer?
Kontakta försäkringsbolaget och säg upp försäkringen??
Citera
2013-02-04, 21:16
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mission68
Jag har barnförsäkring i Trygg Hansa Plus till min dotter 7,5 år( sedan jag väntade barn) De har fastställt den medicinska invaliditetsgraden till 25 %. Hur gör de denna uträckning. Jag får från försäkringskassan vårdbidrag på 3/4 varje månad sedan hon var tre år.

Så av ett belopp på 300 000 kr. engångsutbetalning för utv.försening så får dottern ca 76 000.uträknat efter 25 %. Vet du något om detta? Måste man ta emot utbetalningen? Efter utb. så försvinner tilläggsförsäkringen.

Graden av vårdbidrag har inget med medicinsk invaliditetsgrad att göra. Bolagen använder två olika invaliditetstabeller; en för olycksfall och en för sjukdom. Du hittar dem här: http://www.svenskforsakring.se/Huvud...k-invaliditet/

Du måste naturligtvis inte ta emot ersättningen. Egentligen är det ju faktiskt dottern som tar emot pengarna, de är inte dina. Att ta emot erbjuden ersättning betyder inte att du har accepterat invaliditetsbedömningen. Du kan fortfarande överklaga bedömningen.

Vet du om försäkringen innehåller förvärvsmässig/ekonomisk invaliditet? I så fall kan det bli mer pengar längre fram om det visar sig att dottern inte kan komma ut i arbetslivet.
Citera
2013-02-06, 19:41
Medlem
siag1101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Jag jobbar i Norge, men har lägenhet i Sverige. I Sve har jag hemförsäkring med tillhörande paket ( skade, stöld, rese). Om nåt händer i Norge, är man försäkrad då? Jobbar fast där, har ingen försäkring aktivit där och är inte med i något fack. Länsförsäkringar är det.

Din hemförsäkring gäller inom hela norden så du kan vara lugn!
Citera
2013-02-06, 22:21
Medlem
Finiss avatar
Är det någon som har koll på detta med förvärvsmässig invaliditet på 50 basbelopp?

tack på förhand
Citera
2013-02-07, 19:19
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Är det någon som har koll på detta med förvärvsmässig invaliditet på 50 basbelopp?

tack på förhand

I korthet betyder det att om du förlorar hela din arbetsförmåga för resten av livet så får du 50 pbb, d v s 2 225 000 kr. Förlust av halva arbetsförmågan ger oftast 50% av 50 pbb.

Försäkringar för vuxna har ofta åldersavdrag på beloppet från en viss ålder. Barn- och Ungdomsförsäkringar brukar inte ha något åldersavdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in