Citat:
Ursprungligen postat av Mission68
Jag har barnförsäkring i Trygg Hansa Plus till min dotter 7,5 år( sedan jag väntade barn) De har fastställt den medicinska invaliditetsgraden till 25 %. Hur gör de denna uträckning. Jag får från försäkringskassan vårdbidrag på 3/4 varje månad sedan hon var tre år.
Så av ett belopp på 300 000 kr. engångsutbetalning för utv.försening så får dottern ca 76 000.uträknat efter 25 %. Vet du något om detta? Måste man ta emot utbetalningen? Efter utb. så försvinner tilläggsförsäkringen.
Graden av vårdbidrag har inget med medicinsk invaliditetsgrad att göra. Bolagen använder två olika invaliditetstabeller; en för olycksfall och en för sjukdom. Du hittar dem här:
http://www.svenskforsakring.se/Huvud...k-invaliditet/
Du måste naturligtvis inte ta emot ersättningen. Egentligen är det ju faktiskt dottern som tar emot pengarna, de är inte dina. Att ta emot erbjuden ersättning betyder inte att du har accepterat invaliditetsbedömningen. Du kan fortfarande överklaga bedömningen.
Vet du om försäkringen innehåller förvärvsmässig/ekonomisk invaliditet? I så fall kan det bli mer pengar längre fram om det visar sig att dottern inte kan komma ut i arbetslivet.