Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-06, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Hej Perfect-Stranger!

Tack för att du tar dig tid, helt klart en nyttig tråd på Flashback. Det tackar jag för!

Några allmänna frågor..

Vad bör man tänka på tycker du när man väljer hemförsäkring?

Definitiv lösöret...Det skall alltid vara fullvärde, det vill säga en miljon. Bolagen som har detta som standard är IF,Moderna försäkringar och Trygg-Hansa.
Självrisken ska naturligtvis vara så låg som möjligt. Helst 1000 kr men även 1200 är väl acceptabelt. 1500 är standard.
Sen skall du naturligtvis ha drulleförsäkring

Citat:
Om Insplanet och Compricer inte rekommenderas som jämförelsetjänster, hur bör man gå till väga för att jämföra te.x reseförsäkringar?

Definitivt tycker jag att du skall ringa in och kolla med "dom fyra stora" LF,TH,IF,Folksam.

Citat:
Anser du att man bör ha alla försäkringar hos samma bolag?

Beror lite på priset. Om det blir billigare eller enstaka hundralapp dyrare så skall du ha det samlat, framförallt för att du får en skadereglerare, du slipper dubbla självrisker och sen framförallt så har alla bolagen mängdrabatt.

Citat:
Kan/är det någon idé att kika på försäkringsbolag inom EU som erbjuder försäkringar eller bör man hålla sig till svenska bolag? Gäller deras försäkringar i Sverige (är också en rimlig fråga)?

Gjensidige och Codan är nog dom största utländska bolagen på den svenska marknaden och självklart så täcker dom men jag förstår dock inte varför du skulle välja ett europeiskt bolag när det finns bra försäkringsbolag i Sverige?

Tacksam för svar!
Citera
2011-03-07, 12:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Peronförsäkringar

Har den bästa barnförsäkringen på (S) får inte göra reklam här (har tidigare blivit avstängd)
Men du vet va jag menar. Har också Livförs samt olycksfall på frugan i samma bolag.

När det gäller mig själv så fick jag avslag gällande både olycksfall samt Liv eftersom jag är
sjukpensionerad och enligt statistiken löper större risk att förolyckas eller skadas trots att
jag nästan alltid är hemma, alltså löper betydligt mindre risk att skadas i trafiken samt inte
alls på någon arbetsplats.
Hur går det ihop egentligen?

En annan fråga: Jag har en olycksfallsförsäkring i annat bolag, men undrar om det är en
nödvändig försäkring för mig, eller kan det lätt bli så att försäkringsbolaget pekar på mina
tidigare fysiska besvär så jag får inget eller mindre ersättning pga tex en fysisk skada?
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-03-07 kl. 12:12.
Citera
2011-03-07, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Peronförsäkringar

En annan fråga: Jag har en olycksfallsförsäkring i annat bolag, men undrar om det är en
nödvändig försäkring för mig, eller kan det lätt bli så att försäkringsbolaget pekar på mina
tidigare fysiska besvär så jag får inget eller mindre ersättning pga tex en fysisk skada?

Vid en allvarlig olika får du alltid en ersättning baserat på den medicinska invaliditeten ifrån båda bolagen.
Säg att du på bolag ett är försäkrad till 1.000.000 och den andra till 500.000
Så blir du av med en arm och läkaren säger att du har 25% medicinsk invaliditet.

Då får du 250.000 respektive 125.000 kr
Citera
2011-03-08, 04:52
Medlem
Tack för en väldigt bra tråd !

Har en fråga om misshandel för ca. 1 år sedan. Blev misshandlad på stan, men förundesökning lades ner för nåt halvår sen.

Besökte vårdcentralen för att dokumentera lite skador. Är det försent att söka, kan jag få något ?
Citera
2011-03-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Pris på försäkring, skadereglering, mina erfarenheter, medicinsk invaliditet, självrisker, mina rekommendationer.
Inga frågor är dumma nog.
Tänkte först göra en "jobbar inom försäkringsbranschen - fråga vad du vill"
Men det kändes jävligt B

Så har ni köpt en ny bil eller har er lägenhet brunnit upp och ni har frågor är ni hemskt välkomna att fråga på. Jobbat inom försäkringsbranschen tillräckligt länge nu för att tro mig kunna hjälpa er och besvara era frågor. För tillfället är jag inom säljsektorn men har även andra erfarenheter.

Tråden kan växa sig stor tror jag och vi kanske slipper 100-tals småtopics om just försäkringar.

Hej, jag är medel inkomsttagare till att börja med. Vad borde jag ha för olika försäkringar, förutom hemförsäkring, har ingen bil? Kan tänka mig att spara en del varje månad 2000k, in i någon kapitalförsäkring kanske?

Olycksfall? Vad kostar det? Livsförsäkring?

Hit me
Citera
2011-03-09, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av closedsource
Tack för en väldigt bra tråd !

Har en fråga om misshandel för ca. 1 år sedan. Blev misshandlad på stan, men förundesökning lades ner för nåt halvår sen.

Besökte vårdcentralen för att dokumentera lite skador. Är det försent att söka, kan jag få något ?

Det kan variera lite, men jag skulle nog ändå rekommendera dig att vända dig till bolaget där du har din hemförsäkring för både överfall och rättsskydd täcks av just hemförsäkringen.
Citera
2011-03-09, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hammahamma
Hej, jag är medel inkomsttagare till att börja med. Vad borde jag ha för olika försäkringar, förutom hemförsäkring, har ingen bil? Kan tänka mig att spara en del varje månad 2000k, in i någon kapitalförsäkring kanske?

Olycksfall? Vad kostar det? Livsförsäkring?

Hit me

Vi tar det via PP.

Men vad det gäller livförsäkring så brukar jag faktiskt rekommendera att man tar det via banken (din bank då) dessa traditionella bolag har naturligtvis livförsäkringar men det är en sanslös procedur och dom är riktigt dyra.
En livförsäkring på "de fyra stora" kostar ca 5.000 kr om du har ett belopp på cirka en miljon kronor.
Om du är i medelåldern det vill säga.
Citera
2011-03-09, 10:51
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Vid en allvarlig olika får du alltid en ersättning baserat på den medicinska invaliditeten ifrån båda bolagen.
Säg att du på bolag ett är försäkrad till 1.000.000 och den andra till 500.000
Så blir du av med en arm och läkaren säger att du har 25% medicinsk invaliditet.

Då får du 250.000 respektive 125.000 kr

Tack för ditt svar!

Men om tex jag jämfört med en frisk människa råkar ut för en fallolycka eller annan olycka
så man skadar ryggen, höft, bäcken, axlar eller nacke som jag redan har problem med.
Tror du då inte att det kan uppstå problem med ersättningar för mig som redan har dessa
problem, och att skadorna med övervägande sannolikhet orsakats av grundsjukdommarna?

Iaf så riskerar jag att få mindre ersättning om något händer
samt att jag löper mindre risk att drabbas när jag varken arbetar eller kör mkt bil.

Mvh / sjukpensionären
Citera
2011-03-09, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Tack för ditt svar!

Men om tex jag jämfört med en frisk människa råkar ut för en fallolycka eller annan olycka
så man skadar ryggen, höft, bäcken, axlar eller nacke som jag redan har problem med.
Tror du då inte att det kan uppstå problem med ersättningar för mig som redan har dessa
problem, och att skadorna med övervägande sannolikhet orsakats av grundsjukdommarna?

Iaf så riskerar jag att få mindre ersättning om något händer
samt att jag löper mindre risk att drabbas när jag varken arbetar eller kör mkt bil.

Mvh / sjukpensionären

Det stämmer bra, om du redan i dagsläget har problem med din rygg och sedan skadar den så kan det uppstå en diskussion med det försäkringsbolaget du har anlitat.
Men för det mesta så har dom faktiskt överseende vid allvarligare olyckor.
Grundregeln är att alltid vända sig till en skadereglerare för dom är oftast sjysstare än vad folk kan tro.
Citera
2011-03-09, 18:24
Medlem
Blocket.ses avatar
Min förfallodag är i mitten av september på bilförsäkringen. Endast trafikförsäkring..

Bilen står avställd nu, för att jag inte använder den under denna period..

Men jag vill byta bolag, från Volvia till LF när jag ställer på bilen..

Men har haft problem med detta, då försäkringen är bunden även fast bilen är avställd, och saknar avställningsförsäkring..

MVH
Citera
2011-03-09, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Min förfallodag är i mitten av september på bilförsäkringen. Endast trafikförsäkring..

Bilen står avställd nu, för att jag inte använder den under denna period..

Men jag vill byta bolag, från Volvia till LF när jag ställer på bilen..

Men har haft problem med detta, då försäkringen är bunden även fast bilen är avställd, och saknar avställningsförsäkring..

MVH

När du har en avställd bil är du alltid berättigad att välja vilket bolag du vill såvida du inte har avställningsförsäkring.
Citera
2011-03-13, 09:57
Medlem
grovsmides avatar
Har du några smaskiga historier om bilskojare eller statistik kring fusket med bilförsäkringar?

Hur många uppbrända helförsäkrade bilar är bedrägeriförsök?
Finns det ekonomiska incitament (provision) bland skadereglerare och bilinspektörer (de är väl inte samma?) att göra ett grundligt jobb och kanske själva kunna fokusera på de fallen där historik och känsla säger att något inte stämmer?

Att teckna en trafikförsäkring innebär att bolaget noterar in i vems register? Transportstyrelsen?
Går det/har det gått att fuska så att man klarar ett trafikstopp och/eller TFF? (giltig tf syns väl lika tydligt vid en körning som om kk är giltigt?)

Finns det försäkringsbolag som nischar sig mot oss som bara vill ha en billig trafik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in