2011-11-01, 21:51
Bannlyst
Har du något tips på vad en bra reseförsäkring ska innehålla?

Hur är du själv försäkrad om olyckan skulle vara framme på semestern, eller om flyg blir inställda m.m?
Citera
2011-11-05, 10:48
Medlem
RadioGaGas avatar
Vilken självrisk är i regel bäst för kunden? Den billigaste, mitt emellan eller den dyraste?
Senast redigerad av RadioGaGa 2011-11-05 kl. 10:59.
Citera
2011-11-15, 11:31
Medlem
Benedictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDetektiv
Om jag har en bil som har gått 13k mil och är yngre än 8 år, och bilen får någonslags motorskada då motorgarantin inte gäller eftersom det enbart är på bilar under 10k mil. Fast om jag nu byter till ett annat försäkringsbolag som har motorgarantin upp till 15k mil.
Tror du att jag kan ta ut det på självrisken? Eller måste "skadan" vara efter det datumet jag "registrerats" hos dom? Kan dom se när "motorskadan" uppstod?
Tack för ert svar !

Bolaget kan gå med på att ta skadan om du känner dig manad att gå över, de kan köra med det som en morot för att få in dig Annars kan det vara så att i bolaget du är i tillkommer det en extra självrisk.

Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Vilken självrisk är i regel bäst för kunden? Den billigaste, mitt emellan eller den dyraste?

Desto dyrare självrisk desto billigare årspremie. Är det inte en jättedyr bil att försäkra så är det bäst att köra på den lägsta självrisken.
Citera
2011-11-29, 21:29
Medlem
Hej!

Fråga 1: Vilket bolag tycker ni är bäst?

Fråga 2: Vilket bolag är billigast?
Citera
2011-12-05, 11:30
Medlem
(Har gjort en egen tråd också, men hoppades på att folk kanske är mer aktiva här inne)
Hej.

Blev för ett tag sedan bestulna på diverse saker. Vi har gjort en komplett anmälan till polisen och håller nu på och fyller i skadeanmälan till vårt försäkringsbolag.

Det jag undrar är hur precist det behöver vara. Som exempel hade jag en nike väska som blev stulen.
Detta är vad man skall fylla i på skadeanmälan:

Inköpställe
Inköpsår
Inköpspris
Dagens inköpspris
Ersättnignsanspråk

Jag har ingen aning om när jag köpte den här väskan, det kanske var 7-8 år sedan. Ingen aning om priset och ännu mindre koll på dagens inköpspris. Om jag skulle uppskatta dess värde skulle jag väll säga 4-500. Vad fyller jag då i under ersättningsanspråk?

Någon kunnig som kan reda ut detta för mig ?:/

Just ersättningsanspråket har jag väldigt svårt för. Jag hade bla en laptop som blev stulen, dess nypris låg på nära 10 000. Ska jag då kolla upp vad den kostar idag och sätta det som ersättningsanspråk eller hur funkar det?
Citera
2011-12-28, 20:29
Medlem
Var så precis som möjligt. Skadereglerare kan inte gissa heller! Ange exakt när du köpte varan och styrk helst med kvitton. Om du inte vet när du köpt det så skriv det och ange cirka ålder. Du behöver inte ange ersättningsanspråk. Du får ändå ersättning med åldersavdrag enligt villkor räknat på NYanskaffningsvärdet.

En videokamera som kostade x antal kronor för fem år sedan ersätts inte särskilt mycket eftersom de är billigare att anskaffa idag. Men jackor som du t ex köpt på rea för några år sedan kan absolut vara dyrare att anskaffa idag.

Ange gärna nyanskaffningsvärdet idag för likvärdig produkt. Ju mer precis du är ju större skäl är det att få en bra skadereglering i slutändan.
Citera
2011-12-30, 18:36
Medlem
har 1 olycksfallsförs (grupp förs) samt privatvård.

mina knän börjar bli lite småkassa, knaka å sprakar så fort jag rör mig samt sticker till lite mitt på knäet ibland.

försäkringarna har jag haft i bra många år nu men aldrig utnyttjat.
hur ska jag nu bete mig för att utnyttja dessa på bästa sätt ?
är det något som jag kan utnyttja överhuvudtaget för att kunna få nån form av ersättning ??
Citera
2012-01-01, 15:45
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
har 1 olycksfallsförs (grupp förs) samt privatvård.

mina knän börjar bli lite småkassa, knaka å sprakar så fort jag rör mig samt sticker till lite mitt på knäet ibland.

försäkringarna har jag haft i bra många år nu men aldrig utnyttjat.
hur ska jag nu bete mig för att utnyttja dessa på bästa sätt ?
är det något som jag kan utnyttja överhuvudtaget för att kunna få nån form av ersättning ??

Olycksfallsförsäkringen kan du inte använda eftersom du drabbats av knäsjukdom och inte av någon olycksfallsskada.

Privatvårdsförsäkringen kan du nyttja genom att få vård/behandling av någon av de kliniker/mottagningar som ditt försäkringsbolag anlitar.
Citera
2012-01-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Olycksfallsförsäkringen kan du inte använda eftersom du drabbats av knäsjukdom och inte av någon olycksfallsskada.

Privatvårdsförsäkringen kan du nyttja genom att få vård/behandling av någon av de kliniker/mottagningar som ditt försäkringsbolag anlitar.

det går inte att fejka ett olycksfall då?
Citera
2012-01-02, 18:46
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
det går inte att fejka ett olycksfall då?

Det är möjligt. Oftast upptäcks sådant innan det blir tal om några större summor, bolagen brukar ta in journalkopior från sjukvården.
Citera
2012-01-04, 07:34
Medlem
edit
Senast redigerad av Cerial 2012-01-04 kl. 08:01.
Citera
2012-01-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Vet inte ens om det finns några exakta siffror på detta.
Nettopremieinkomsten i Skandinavien för IF låg på 12,319 miljoner första halvåret 2009 vill jag minnas.

Det som dock är relevant är att Länsförsäkringar är det bolag som vid en skada har minst nöjda kunder (cirka 70%)

Sen en annan sak som är intressant, snittfamiljen som har minst 5 försäkringar på ett bolag betalar i snitt hos dom 4 stora 22:000 kr per år. (Villa+bil ligger på cirka 10.000 och sen ytterligare 10.000 för 4 personförsäkringar).

Så här ser det ut ungefär fram tills att barnen är "flygfärdiga" då har man utan hänsyn till inflation betalat in 440.000 kr till försäkringsbolagen på 20 års tid.
Såvida inte villan blir totalförstörd och bilen har ett värde under 200.000 så lönar det sig egentligen inte att ha försäkringar.

Framförallt Olycksfallsförsäkring är egentligen en rätt så överskattad försäkring, men även att ha en helförsäkring på en bil med ett värde under 50.000, total idioti. Ska jobba nu ett par månader åt Dina försäkringar här i Norrland och där mina vänner har ni ett bolag som kommer växa rejält.

Håller på och ser över familjens försäkringar. Just olycksfallsförsäkringar verkar vara en jäkla djungel. Min tanke bakom att ha en olycksfallsförsäkring (förutom tandskador etc) är att kunna leva ett drägligare liv om man drabbas av en allvarlig olycka. Frågan är ju vilka nivåer man behöver ligga på. Via facket får man (hos förenade liv) 800 000 vid medicinsk eller ekonomisk invaliditet. Det är ju dock en fis i rymden om man som 30 - 40 åring råkar ut för en allvarlig olycka och kanske inte kan arbeta normalt i 35 - 45 år. Har sett att trygghansa i sin försäkring ersätter både olycksfall och vissa sjukdomar och att hos dem kan ersättningen bli x3, dvs 800 blir 2,4 miljoner vid höga invaliditetsgrader. När man sen läser villkoren så inser man ju att det är i ganska få fall som man kan räkna med ersättning, vid en bilolycka t.ex. så ska trafikförsäkringen ersätta.

Vad behöver man ha för nivå egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in