Hej Frågor om försäkringartråden. Jag arbetar som försäkringsrådgivare/säljare och har arbetat med det i 6 månader nu.
"Perfect-Stranger" sitter och säger att han har arbetat på olika försäkringsbolag hit och dit, men jag ser inte många kvalitativa svar. Speciellt inte då det gäller att vara opartisk.
Detta irriterar mig. Det låter inte heller som att han/du har fått mycket utbildning i dina dagar.
På mitt arbete får jag fortlöpande utbildning och uppdatering.
Några saker kan jag hålla med dig om.
Barnförsäkringar = trygghansa bäst.
men i övrigt tycker jag att du kan droppa trygghansa, om det skulle vara om hur bra TH är skulle tråden heta "Trygghansas försäkringar frågor?"
[edit) bara en sak kunde jag hålla med dig om just nu
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Yes.
Upp till 10 terapisamtal. Kallas Kris. Tror dock det bara är IF och Trygg-Hansa som har det i nuläget. Tror MDTF (gamla vesta) snart inför det med och Tre Kronor.
Fel. Usch vad jag blir irriterad på dig, jobbar själv på försäkringsbolag och du har väldigt icke uppdaterade uppgifter. Näst intill alla bolag på marknaden har KRIS tillägget idag.
10 sessioner är dock rätt.
--
Citat:
Definitiv lösöret...Det skall alltid vara fullvärde, det vill säga en miljon. Bolagen som har detta som standard är IF,Moderna försäkringar och Trygg-Hansa.
Självrisken ska naturligtvis vara så låg som möjligt. Helst 1000 kr men även 1200 är väl acceptabelt. 1500 är standard.
Sen skall du naturligtvis ha drulleförsäkring
Fel, även folksam och vardiaförsäkring har det, aktsam har även börjat med att i de flesta fall lägga på 1mille.
--'
Citat:
Definitivt tycker jag att du skall ringa in och kolla med "dom fyra stora" LF,TH,IF,Folksam.
Håll dig inte bara till de fyra stora, finns många mindre bolag med bra villkor och service också.
Citat:
Men vad det gäller livförsäkring så brukar jag faktiskt rekommendera att man tar det via banken (din bank då) dessa traditionella bolag har naturligtvis livförsäkringar men det är en sanslös procedur och dom är riktigt dyra.
En livförsäkring på "de fyra stora" kostar ca 5.000 kr om du har ett belopp på cirka en miljon kronor.
Om du är i medelåldern det vill säga.
Fel. 5000 är en summa som i många fall inte stämmer. Finns livförsäkringar i de flesta prisklasser. Villkoren är kärnan man alltid ska kolla på. Om man går genom gruppavtal eller genom ett livbolag direkt SCANDIALIV eller MOVESTIC (gammla modernaliv) kan man få bra villkor till bra priser. (Bättre ön 5000 om man är i medelåldern)
Citat:
Nej, alltså vill du ha en svinbillig försäkring så ringer du rimligtvis det bolaget där du redan har en befintlig försäkring, tar en trafikförsäkring med en förhöjd självrisk på 1000 kr (funkar inte på folksam) säger att du enbart kör 500 mil och du lär säkerligen betala under 4.000 kr per år oavsett vad det är för bil du kör.
Alltså herregud, försöker du lura folk att en trafikförsäkring med dessa parametrar skall kosta 4000? Vad är du för slags människa??? Vem som helst kan kolla upp dina fakta fel, vilka tariffer går du efter egentligen?