2012-01-17, 21:45
Medlem
Hej!

Fick för några år sedan en hockeyskada i axeln som ledde till en 3% invaliditet. Fick för detta pengar från mitt försäkringsbolag där jag har livsförsäkring. (trygghansa) Det slog mig nu att jag var försäkrad från folksam via hockeyn under tiden då jag fick skadan. Finns det chans till att få ut pengar även där eller är det någon form av försäkringsbedrägeri?

Mvh
Citera
2012-01-17, 22:59
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aggressioner
Hej!

Fick för några år sedan en hockeyskada i axeln som ledde till en 3% invaliditet. Fick för detta pengar från mitt försäkringsbolag där jag har livsförsäkring. (trygghansa) Det slog mig nu att jag var försäkrad från folksam via hockeyn under tiden då jag fick skadan. Finns det chans till att få ut pengar även där eller är det någon form av försäkringsbedrägeri?

Mvh

Anmälda du skadan till Folksam?
Citera
2012-01-18, 19:22
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Finns det chans till att få ut pengar även där eller är det någon form av försäkringsbedrägeri?

Mvh
'
Invaliditetsersättning kan man få från flera försäkringar, det är absolut inget bedrägeri!
Citera
2012-01-18, 23:56
Medlem
Koraxs avatar
Hej Frågor om försäkringartråden. Jag arbetar som försäkringsrådgivare/säljare och har arbetat med det i 6 månader nu.
"Perfect-Stranger" sitter och säger att han har arbetat på olika försäkringsbolag hit och dit, men jag ser inte många kvalitativa svar. Speciellt inte då det gäller att vara opartisk.
Detta irriterar mig. Det låter inte heller som att han/du har fått mycket utbildning i dina dagar.
På mitt arbete får jag fortlöpande utbildning och uppdatering.
Några saker kan jag hålla med dig om.

Barnförsäkringar = trygghansa bäst.
men i övrigt tycker jag att du kan droppa trygghansa, om det skulle vara om hur bra TH är skulle tråden heta "Trygghansas försäkringar frågor?"

[edit) bara en sak kunde jag hålla med dig om just nu

Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Yes.
Upp till 10 terapisamtal. Kallas Kris. Tror dock det bara är IF och Trygg-Hansa som har det i nuläget. Tror MDTF (gamla vesta) snart inför det med och Tre Kronor.

Fel. Usch vad jag blir irriterad på dig, jobbar själv på försäkringsbolag och du har väldigt icke uppdaterade uppgifter. Näst intill alla bolag på marknaden har KRIS tillägget idag.

10 sessioner är dock rätt.

--

Citat:
Definitiv lösöret...Det skall alltid vara fullvärde, det vill säga en miljon. Bolagen som har detta som standard är IF,Moderna försäkringar och Trygg-Hansa.
Självrisken ska naturligtvis vara så låg som möjligt. Helst 1000 kr men även 1200 är väl acceptabelt. 1500 är standard.
Sen skall du naturligtvis ha drulleförsäkring

Fel, även folksam och vardiaförsäkring har det, aktsam har även börjat med att i de flesta fall lägga på 1mille.

--'

Citat:
Definitivt tycker jag att du skall ringa in och kolla med "dom fyra stora" LF,TH,IF,Folksam.

Håll dig inte bara till de fyra stora, finns många mindre bolag med bra villkor och service också.

Citat:
Men vad det gäller livförsäkring så brukar jag faktiskt rekommendera att man tar det via banken (din bank då) dessa traditionella bolag har naturligtvis livförsäkringar men det är en sanslös procedur och dom är riktigt dyra.
En livförsäkring på "de fyra stora" kostar ca 5.000 kr om du har ett belopp på cirka en miljon kronor.
Om du är i medelåldern det vill säga.

Fel. 5000 är en summa som i många fall inte stämmer. Finns livförsäkringar i de flesta prisklasser. Villkoren är kärnan man alltid ska kolla på. Om man går genom gruppavtal eller genom ett livbolag direkt SCANDIALIV eller MOVESTIC (gammla modernaliv) kan man få bra villkor till bra priser. (Bättre ön 5000 om man är i medelåldern)

Citat:

Nej, alltså vill du ha en svinbillig försäkring så ringer du rimligtvis det bolaget där du redan har en befintlig försäkring, tar en trafikförsäkring med en förhöjd självrisk på 1000 kr (funkar inte på folksam) säger att du enbart kör 500 mil och du lär säkerligen betala under 4.000 kr per år oavsett vad det är för bil du kör.

Alltså herregud, försöker du lura folk att en trafikförsäkring med dessa parametrar skall kosta 4000? Vad är du för slags människa??? Vem som helst kan kolla upp dina fakta fel, vilka tariffer går du efter egentligen?
Citera
2012-01-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Anmälda du skadan till Folksam?

Nej, men jag har tillgång till alla papper där det står att det var hockeyskada med datum och vad som har hänt och så vidare, är det försent nu tror du?
Citera
2012-01-19, 14:45
Medlem
Citat:
Nej, men jag har tillgång till alla papper där det står att det var hockeyskada med datum och vad som har hänt och så vidare, är det försent nu tror du?

Med papper menar jag läkarjournaler och liknande, jag åkte direkt till sjukhuset efter att skadan uppkom.
Citera
2012-01-19, 15:08
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Pris på försäkring, skadereglering, mina erfarenheter, medicinsk invaliditet, självrisker, mina rekommendationer.
Inga frågor är dumma nog.
Tänkte först göra en "jobbar inom försäkringsbranschen - fråga vad du vill"
Men det kändes jävligt B

Så har ni köpt en ny bil eller har er lägenhet brunnit upp och ni har frågor är ni hemskt välkomna att fråga på. Jobbat inom försäkringsbranschen tillräckligt länge nu för att tro mig kunna hjälpa er och besvara era frågor. För tillfället är jag inom säljsektorn men har även andra erfarenheter.

Tråden kan växa sig stor tror jag och vi kanske slipper 100-tals småtopics om just försäkringar.

Försäkrade en klocka, dom sa inget om värderingspapper,kvitton eller liknande. Hur bevisar jag vad den är värd? Försäkringen gäller oförutsedd händelse upp till 35k och stöld upp till 50.
Hur mycket får jag ut? Den är köpt begagnad för drygt 30.
Citera
2012-01-19, 23:09
Medlem
Benedictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korax
Alltså herregud, försöker du lura folk att en trafikförsäkring med dessa parametrar skall kosta 4000? Vad är du för slags människa??? Vem som helst kan kolla upp dina fakta fel, vilka tariffer går du efter egentligen?

Haha, har Perfect-Stranger skrivit fel eller ska personen i fråga försäkra en importerad Koenigsegg?

Har ett råd till alla IF-kunder som varit där ett par år. Kolla runt med olika bolag, om ni vill så kan jag gärna kolla upp det. Bara till att skicka ett PM
Citera
2012-01-24, 18:14
Medlem
Preatures avatar
Skadade mig för ca: 2-3 år sedan när jag cyklade. Skärde upp hela mitt vänstra ben på en pedal så att de blev två rejäla ärr och på ett blev de även en liten grop. Skulle det gå att få ut några pengar för detta? Hela benet ser förjävligt ut.
Citera
2012-01-28, 11:43
Medlem
Laskys avatar
Citat:
Pris på försäkring, skadereglering, mina erfarenheter, medicinsk invaliditet, självrisker, mina rekommendationer.
Inga frågor är dumma nog.
Tänkte först göra en "jobbar inom försäkringsbranschen - fråga vad du vill"
Men det kändes jävligt B

Så har ni köpt en ny bil eller har er lägenhet brunnit upp och ni har frågor är ni hemskt välkomna att fråga på. Jobbat inom försäkringsbranschen tillräckligt länge nu för att tro mig kunna hjälpa er och besvara era frågor. För tillfället är jag inom säljsektorn men har även andra erfarenheter.

Tråden kan växa sig stor tror jag och vi kanske slipper 100-tals småtopics om just försäkringar.

Ok, här har du en nöt:
Jag vill teckna en ny hemförsäkring men det är totalt omöjligt att hitta uppgifter om priser. Tänker själva följande scenario: Du går in i Pressbyrån och ska handla en mjölkchoklad. Där få du ett formulär där de kräver dina personuppgifter så kanske du får ett prisförslag. Att inte lägga ut prislista med de olika villkoren (dvs, en prislista för tidigare straffade, ålder, kön, inkomst etc) det funkar inte i försäkringsbranchen. Obegripligt, i vilken annan branch är detta accepterat.

Nu till mig:
Jag är 40 år, har lön inom spannet 25-35 000, ej tidigare straffad eller innehavare av andra dubiösa register, sambo och har hyresrätt. I Stockholmsregionen. Nu vill jag gärna veta vilken kostnad jag kan räkna med för en helt vanlig jävla hemförsäkring. Lösöre: C:a 100 000:-.
Citera
2012-01-30, 19:17
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preature
Skadade mig för ca: 2-3 år sedan när jag cyklade. Skärde upp hela mitt vänstra ben på en pedal så att de blev två rejäla ärr och på ett blev de även en liten grop. Skulle det gå att få ut några pengar för detta? Hela benet ser förjävligt ut.

Vad för slags försäkring hade du när detta inträffade? Krävdes det läkarvård? Vad är det för fel på ordet "skar"?
Citera
2012-01-30, 19:19
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasky
Att inte lägga ut prislista med de olika villkoren (dvs, en prislista för tidigare straffade, ålder, kön, inkomst etc) det funkar inte i försäkringsbranchen. Obegripligt, i vilken annan branch är detta accepterat.

Det funkar rätt bra att inte ha publika prislistor som alla kan ta del av, även konkurrenterna...

Jämför med bolånebranschen, räntan sätts individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in