Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
För vilken målgrupp? Alla målgrupper där föräldrarna är med & betalar försvinner direkt, & gamla tanter/farbröder är nog inte så intresserade av Uncharted. Så då återstår i princip bara unga vuxna (20-30) som köper den till sig själv. Vad får dessa att välja Vita framför den nästan hälften så dyra 3DS, eller varför skulle de vilja ha en bärbar spelmaskin överhuvudtaget numera? Speciellt en som är mycket mer lik deras stationära maskin både när det gäller design & spelutbud än konkurrenten?
Varför nämner du bara Uncharted? Som om det vore det enda spelet på Vita. SONY har sagt att man kommer marknadsföra Vita till den yngre målgruppen från och med 2014. Tills dess kommer målgruppen fortsätta vara:
Citat:
Sony will be shifting its business strategy to target Vita at a "younger demographic" by 2014, SCEE CEO Jim Ryan has said.
"Day one (buyers are) going to be our good old core gaming demographic: mid 20s, largely male," said Ryan talking to EDGE.
"What we will look to do is go younger rather more quickly and more deliberately than we did with PSP.
http://www.gamerzines.com/psp/news/vita-younger-audience-2014.html
Det finns stora skillnader mellan Playstation Vita och Nintendo 3DS, vilket borde ses som en självklarhet. Främst i spelutbudet och spelkontrollen samt den tekniska förmågan. Vad menar du med "varför skulle de vilja ha en bärbar spelmaskin överhuvudtaget numera"? Den bärbara spelmarknaden är fortfarande stor.
Intressant undersökning nedan. Den omfattar runt 700 personer i Japan.
Citat:
A survey of 714 Japanese who either owned or were interested in portable gaming devices was conducted in the last half of December, showing that 49% of the respondents picked the PS Vita as the gaming machine they’d most like to try out. The Nintendo 3DS came in second, with 18.8% saying they’d like to try it it out more than any other gaming device. ---
When asked why they were interested in the PS Vita, popular answers were because it’s the latest leading-edge multi-function device, new functions such as the rear touch-panel and online games, it’s a follow-on to a device I love, and I’m a Sony fan. For the Nintendo 3DS, popular answers were interest in 3D and that it has games I want to play.
http://gamesindustryblog.com/2012/01/playstation-vita-sparks-interest-in-japan-survey-says/
Artikel från den 18:e januari i år:
Citat:
The sales tracking data, which came from Media Create, shows the progression of PS Vita sales over the past five weeks as listed below:
Week 1: 324,859
Week 2: 72,479
Week 3: 42,648
Week 4: 42,915
Week 5: 18,361
http://www.slashgear.com/ps-vita-sales-continue-to-plummet-18209793/
Uppenbarligen finns det många som är intresserade av Vita. Vi får se hur det går i Nordamerika, Europa, Australien och Nya Zeeland men även i Japan de närmsta månaderna.
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Jahaja, där ser man hur insatt jag är i det intressanta projekt som heter Vita.
Jag tänkte snarare på att Uncharted-priset kan ses som en riktlinje för vad "storspel" kommer kosta på Vita. Lek och lär spelen lär nog gå för 300-400 kronor.
Tittade igenom länken igen. Minneskorten var ju apadyra.

Inte jag är särskilt intresserad av Vita i nuläget. Mestadels för att jag inte köper bärbara spel för 300-400 kr per st.

Sen så spelar jag inte särskilt mycket i nuläget och spenderar nog större tid på Flashback än att spela. I och för sig har jag bara skrivit runt 1000 inlägg sedan mars 2010 men jag läser en hel del också. Dessutom följer jag många sporter.
Jag har funderat på att köpa en 3DS men jag kommer avvakta och kanske istället köpa DSi XL. Vita blir det först om ett långt tag. Till topic nu. Ja, minneskorten var väldigt dyra.

Ett minneskort på 8GB för 35 euro. Fast Nintendo och Microsoft är knappast bättre på den fronten. Låt oss ta Nintendo Circle Pad Pro 3DS som exempel. 250-280 kr. inkl. frakt kostar den.