2012-02-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Sorry om det här redan tagits upp, men vet någon hur det ligger till med Custom Firmware för Vita vid det här laget?
I Japan och så, vet man om det kommer vara lika enkelt som med PSPn att kunna köra homebrew, emulatorer, osv osv?

Såg någon på youtube som spelade Doom 1 på sin vita. Ingen aning om hur han fick in det.

http://youtu.be/nVJxL7YLMDc
Citera
2012-02-01, 16:08
Medlem
Yollos avatar
De borde fixa in FF13-2 på vitan så man kan ha det med sig
ska börja pendla nu så jag behöver Vitan men det finns INGEN titel som tilltalar mig. Bara skräp, imo.

Ninjaguiden är pro, dock inte i min smak!
Wipeout and Ridge Racer släpps vid alla nya konsolsläpp men det är inte kul, imo.
Citera
2012-02-01, 16:26
Medlem
Som ni ser på denna review http://youtu.be/Nm9Dg06AgYQ
Så kommer alla spel som släpps till vita finnas i både fysisk form och att köpa via PSN store.
De spelen som köps via psn skall vara snäppet billigare.

Osäker på om jag hade valt att köpa över PSN eller inte då man inte kan sälja vidare spelet sedan.

Inte konstigt om de får för sig att vita spelen inte säljer i butikerna om alla tankar spelen hemma.
Senast redigerad av lonian 2012-02-01 kl. 16:30.
Citera
2012-02-02, 14:44
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Varför nämner du bara Uncharted? Som om det vore det enda spelet på Vita. SONY har sagt att man kommer marknadsföra Vita till den yngre målgruppen från och med 2014. Tills dess kommer målgruppen fortsätta vara:

Om Vita har något annat unikt som potentiellt skulle kunna locka till sig gamla tanter/farbröder får du mer än gärna lista detta
Hade inte sett det där uttalandet tidigare, men det är så korkat att klockorna stannar, man kan naturligtvis inte vänta ett par år med att försöka fånga den marknaden medan konkurrenterna drar ifrån från dag ett. Det kommer inte finnas någon passande mjukvara till Vita medan det kommer finnas båtlaster till 3DS etc. 2014.

Citat:
Det finns stora skillnader mellan Playstation Vita och Nintendo 3DS, vilket borde ses som en självklarhet. Främst i spelutbudet och spelkontrollen samt den tekniska förmågan. Vad menar du med "varför skulle de vilja ha en bärbar spelmaskin överhuvudtaget numera"? Den bärbara spelmarknaden är fortfarande stor.

Det största skillnaden är att Vita är mer lik en stationär maskin när det gäller hårdvara & spelutbud, precis som PSP vs. DS. Menar det jag skriver, varför skulle de vilja ha en bärbar spelmaskin överhuvudtaget numera? Gruppen jag syftade på (& som Sony enligt din egen länk planerar att satsa på) är samma grupp som köpte PSP, & en stor del av dessa köpte PSP pga. spelen i typ sjunde hand. Varför skulle de vilja köpa ett Vita idag när den exkl. spelen gör det mesta sämre än deras mobiltelefon som de redan släpar med sig överallt?
Citera
2012-02-02, 21:00
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Ptja med tanke på den dalande horribla försäljning av Vita i Japan tror jag faktiskt inte det är så många som är intresserade av den, inte än på länge iallafall. Sen var undersökningen intressant. Köper man en spelkonsol för spelen man vill spela eller på grund av leading edge technology?

Det är nog ingen som är så värst intresserad av Vita i dagsläget. Visst finns det en och annan person som bara måste ha den, men i allmänhet tror jag den är väldigt dead on arrival, precis som 3DS.

Mhm, konsolltillverkarna försöker bara suga pengar av oss.

Ännu är det för tidigt att dra slutsatser av Vitas försäljning i Japan. Dessutom väntar vi ännu på att Vita ska lanseras i USA, Kanada, Australien och Europa. Det har förövrigt kommit nya siffror angående försäljningen i Japan:

Citat:
Media Create hardware sales: Week 3, 2012 (Jan 16 - Jan 22)

3DS - 80,960 (100,668)
PS3 - 21,155 (30,332)
PSP - 17,181 (22,538)
PSV - 15,219 (18,361)
Wii - 10,173 (14,179)
DS - 2,022 (2,721)
360 - 1,588 (1,519)
PS2 - 903 (766)

http://www.eurogamer.net/articles/2012-01-25-playstation-vita-japan-sales-slowest-yet

Visst är det dåliga siffror för Vita men det är för tidigt att säga något. Särskilt när det inte kommit några större spelsläpp:

Citat:
The sales decline shouldn't shock you. New Vita games haven't really hit Japan since the system launched, and Monster Hunter 3G on 3DS is eating up people's portable time. Sony itself has said that it's too early to worry about the handheld.

http://vita.ign.com/articles/121/1217207p1.html

Sen kan vi ju också se att försäljningen av Wii, DS och Xbox 360 går dåligt med. Vad menar du förresten med att Vita och 3DS skulle vara Dead on Arrival? Hur långlivade blir dessa konsoler enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Om Vita har något annat unikt som potentiellt skulle kunna locka till sig gamla tanter/farbröder får du mer än gärna lista detta
Hade inte sett det där uttalandet tidigare, men det är så korkat att klockorna stannar, man kan naturligtvis inte vänta ett par år med att försöka fånga den marknaden medan konkurrenterna drar ifrån från dag ett. Det kommer inte finnas någon passande mjukvara till Vita medan det kommer finnas båtlaster till 3DS etc. 2014.

Så enkelt kommer du inte undan, Ufojesus. Svara nu på varför du nämnde just respektive inte något annat än Uncharted? ("gamla tanter/farbröder är nog inte så intresserade av Uncharted", skrev du).

Det rör sig om två år för att vara exakt:

Citat:
"You won't see that so much in 2012, and in 2013 we'll still be very much at the core of it, but shortly that a lot of the business strategy will be (based) around targeting a somewhat younger demographic."

http://www.gamerzines.com/psp/news/vita-younger-audience-2014.html

Vad Jim Ryan menar med "core" framgår i mitt förra inlägg, alltså "mid 20s, largely male". Varför är det så viktigt att rikta sig mot den yngre målgruppen redan nu? Jag tror faktiskt SONY istället vill locka spelare som kanske inte föredrar t.ex. 3DS (den främsta, åtminstone enskilda, utmanaren till Vita), med spel som ser väldigt bra ut tekniskt sett, och när priset på Vita sjunker kan SONY rikta sig till den yngre målgruppen.

För som det är idag har jag svårt att se någon som är ute efter de speltyper 3DS erbjuder, hade valt Vita (om konsolen riktat sig mot den här typen av spel) när Playstation-konsolen kostar runt dubbelt så mycket.

Citat:
Det största skillnaden är att Vita är mer lik en stationär maskin när det gäller hårdvara & spelutbud, precis som PSP vs. DS. Menar det jag skriver, varför skulle de vilja ha en bärbar spelmaskin överhuvudtaget numera? Gruppen jag syftade på (& som Sony enligt din egen länk planerar att satsa på) är samma grupp som köpte PSP, & en stor del av dessa köpte PSP pga. spelen i typ sjunde hand. Varför skulle de vilja köpa ett Vita idag när den exkl. spelen gör det mesta sämre än deras mobiltelefon som de redan släpar med sig överallt?

Hela ditt resonemang fallerar när du skriver "exkl. spelen". Vita handlar ju just om spel, därav ordet "spelkonsol". Mobiltelefoner och spelkonsoler spelar inte i samma liga.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-02-02 kl. 21:06.
Citera
2012-02-02, 21:28
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Så enkelt kommer du inte undan, Ufojesus. Svara nu på varför du nämnde just respektive inte något annat än Uncharted? ("gamla tanter/farbröder är nog inte så intresserade av Uncharted", skrev du).

Förstår inte riktigt vad du frågar. Hakar du upp dig på att jag nämnde bara just Uncharted allmänt eller i samröre med gamlingar?

Citat:
Vad Jim Ryan menar med "core" framgår i mitt förra inlägg, alltså "mid 20s, largely male". Varför är det så viktigt att rikta sig mot den yngre målgruppen redan nu? Jag tror faktiskt SONY istället vill locka spelare som kanske inte föredrar t.ex. 3DS (den främsta, åtminstone enskilda, utmanaren till Vita), med spel som ser väldigt bra ut tekniskt sett, och när priset på Vita sjunker kan SONY rikta sig till den yngre målgruppen.

För som det är idag har jag svårt att se någon som är ute efter de speltyper 3DS erbjuder, hade valt Vita (om konsolen riktat sig mot den här typen av spel) när Playstation-konsolen kostar runt dubbelt så mycket.

Därför ingen kommer börja tillverka mjukvara riktad till den gruppen helt plötsligt 2014 när Sony bestämmer sig för att det är en grupp de vill rikta in sig på, speciellt inte när 3DS har riktat sig mot den gruppen hela tiden & har cementerat sig i det segmentet med en installed base på ett tiotal miljoner ur den gruppen. Precis som du skriver är priset en avgörande faktor, men det betyder inte att det fungerar att vänta i flera år medan konkurrenterna får fritt spelrum. Det betyder bara helt enkelt att Vita inte kommer bli mer populär än PSP i det segmentet, någonsin.

Citat:
Hela ditt resonemang fallerar när du skriver "exkl. spelen". Vita handlar ju just om spel, därav ordet "spelkonsol". Mobiltelefoner och spelkonsoler spelar inte i samma liga.

Mitt resonemang bygger på att den gruppen inte köpte PSP främst för spelen, vilket jag står fast vid.
Citera
2012-02-02, 22:23
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ännu är det för tidigt att dra slutsatser av Vitas försäljning i Japan. Dessutom väntar vi ännu på att Vita ska lanseras i USA, Kanada, Australien och Europa. Det har förövrigt kommit nya siffror angående försäljningen i Japan:

Visst är det dåliga siffror för Vita men det är för tidigt att säga något. Särskilt när det inte kommit några större spelsläpp:

Sen kan vi ju också se att försäljningen av Wii, DS och Xbox 360 går dåligt med. Vad menar du förresten med att Vita och 3DS skulle vara Dead on Arrival? Hur långlivade blir dessa konsoler enligt dig?

Det rör sig om två år för att vara exakt:

Är det här något sorts obskyrt skämt eller undrar du verkligen
Citera
2012-02-02, 22:33
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Förstår inte riktigt vad du frågar. Hakar du upp dig på att jag nämnde bara just Uncharted allmänt eller i samröre med gamlingar?

Det senare. Specificera vad du menar med "gamlingar"/"gamla tanter/farbröder" och varför just Uncharted var ditt exempel men också varför det var ditt enda exempel.

Citat:
Därför ingen kommer börja tillverka mjukvara riktad till den gruppen helt plötsligt 2014 när Sony bestämmer sig för att det är en grupp de vill rikta in sig på, speciellt inte när 3DS har riktat sig mot den gruppen hela tiden & har cementerat sig i det segmentet med en installed base på ett tiotal miljoner ur den gruppen. Precis som du skriver är priset en avgörande faktor, men det betyder inte att det fungerar att vänta i flera år medan konkurrenterna får fritt spelrum. Det betyder bara helt enkelt att Vita inte kommer bli mer populär än PSP i det segmentet, någonsin.

Själv utgår jag från att omställningen är grundligt planerad och att spelutvecklarna är välinformerade om den planerade omställningen. Det tycker jag man ser på Jim Ryans uttalande om 2012 och 2013 kommer: "we'll still be very much at the core of it, but shortly that a lot of the business strategy will be (based) around targeting a somewhat younger demographic". Alltså efter 2012 och 2013 kommer den nya fokuseringen börja.

Att SONY inte fokuserar på den yngre målgruppen redan från start är inte att likställa med att konkurrenterna "får fritt spelrum".

Citat:
Mitt resonemang bygger på att den gruppen inte köpte PSP främst för spelen, vilket jag står fast vid.

Jag säger inte du har fel men någon form av statistik på hur stor den här gruppen var och nu räknas utgöra av antalet (potentiella) Vita-användare välkomnas starkt.

Vad i Gamerzines-artikeln fick dig att anta att det är "unga vuxna (20-30)" som SONY kommer satsa på?

Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Är det här något sorts obskyrt skämt eller undrar du verkligen

Vad menar du, Ett litet djur?
Citera
2012-02-02, 22:43
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:

Vad menar du, Ett litet djur?
360 har ju aldrig sålt bra i Japan, Wii har sina dödskramper sedan länge och DS är ju föråldrad. Var ju bara lite märkligt att jämföra en ny konsol med några konsoler som hankar sig fram med rollator mer eller mindre...
Citera
2012-02-02, 22:49
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
360 har ju aldrig sålt bra i Japan, Wii har sina dödskramper sedan länge och DS är ju föråldrad. Var ju bara lite märkligt att jämföra en ny konsol med några konsoler som hankar sig fram med rollator mer eller mindre...

Det var en kort mening som bl.a. skulle belysa att det går dåligt för många konsoler i Japan samt att tendenserna är minskad försäljning för nästan alla dessa konsoler jämfört med veckan innan.

Att måla upp skräckscenarion om Vitas försäljning är ännu för tidigt, bl.a. för att konsolen nyligen släppts (och det har inte kommit några större spelsläpp de senaste veckorna), men också för att den ännu inte lanserats i de viktiga marknaderna i USA, Kanada, Europa och Australien.
Citera
2012-02-02, 23:17
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Det var en kort mening som bl.a. skulle belysa att det går dåligt för många konsoler i Japan samt att tendenserna är minskad försäljning för nästan alla dessa konsoler jämfört med veckan innan.

Att måla upp skräckscenarion om Vitas försäljning är ännu för tidigt, bl.a. för att konsolen nyligen släppts (och det har inte kommit några större spelsläpp de senaste veckorna), men också för att den ännu inte lanserats i de viktiga marknaderna i USA, Kanada, Europa och Australien.
1. Vi kan bara prata om Japan för den har bara släppts i Japan.

2. Det är ändå inte rättvist att belysa siffror för döende konsoler! Det är inte vettigt någonstans!

3. Japan håller på att bli en fullständing handkonsol-nation. Att PSV då säljer så ytterst dåligt är inget annat än alarmerande. Nej, inga större spelsläpp har annonserats, kanske för att det inte finns några? Sen tar det några år innan de kommer. För om det fanns stora spelsläpp borde det hypas rejält. Tills vidare har 3DS Monster Hunter 3, Mario 3D, Mario Kart 7, nyss släpptes Resident Evil: Revilaiton, snart släpps Kingdom Hearts 3D, sen kommer Luigis Mansion 2, Kid Icarus kanske blir något, Monster Hunter 4 släpps till nästa jul.

Det ser inte ljust ut i Japan, det kan väl ingen försöka påskina?

Eller tror någon att plattformen bara ska ta fart och börja sälja, utan massa betydelsefulla spelsläpp?
Citera
2012-02-02, 23:27
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Det senare. Specificera vad du menar med "gamlingar"/"gamla tanter/farbröder" och varför just Uncharted var ditt exempel men också varför det var ditt enda exempel.

Gamla tanter/farbröder = 30+ i detta fall, alltså de som vuxna som kan tänkas köpa den åt sig själva utöver 20-30-åringar. Uncharted var mitt enda exempel eftersom det är det enda spelet av vikt som visats på/ska släppas till maskinen som jag känner till. Om det beror på att jag är oinsatt, Sony är dåliga på marknadsföring eller att det helt enkelt är det enda spelet av vikt är upp till var & en. Du får som sagt gärna upplysa oss om andra intressanta saker.

Citat:
Själv utgår jag från att omställningen är grundligt planerad och att spelutvecklarna är välinformerade om den planerade omställningen. Det tycker jag man ser på Jim Ryans uttalande om 2012 och 2013 kommer: "we'll still be very much at the core of it, but shortly that a lot of the business strategy will be (based) around targeting a somewhat younger demographic". Alltså efter 2012 och 2013 kommer den nya fokuseringen börja.

Fast så fungerar det inte. Tredjepartsutvecklarna kommer inte flockas till Vita bara för att priset kommit ner tillräckligt & att Sony säger sig vilja ändra fokus. Sony måste locka till sig målgruppen, sen (kanske) tredjepartsutvecklarna kommer. Att göra det efter flera år kräver ett mindre mirakel/stora spenderarbyxor.

Citat:
Att SONY inte fokuserar på den yngre målgruppen redan från start är inte att likställa med att konkurrenterna "får fritt spelrum".

Jo, i det segmentet får de naturligtvis det.

Citat:
Jag säger inte du har fel men någon form av statistik på hur stor den här gruppen var och nu räknas utgöra av antalet (potentiella) Vita-användare välkomnas starkt.

Vad i Gamerzines-artikeln fick dig att anta att det är "unga vuxna (20-30)" som SONY kommer satsa på?

"mid 20s, largely male" Eller försöker du argumentera för att Sony kommer inrikta sig på en ännu smalare grupp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in