Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Ptja med tanke på
den dalande horribla försäljning av Vita i Japan tror jag faktiskt inte det är så många som är intresserade av den, inte än på länge iallafall. Sen var undersökningen intressant. Köper man en spelkonsol för spelen man vill spela eller på grund av leading edge technology?
Det är nog ingen som är så värst intresserad av Vita i dagsläget. Visst finns det en och annan person som bara måste ha den, men i allmänhet tror jag den är väldigt dead on arrival, precis som 3DS.
Mhm, konsolltillverkarna försöker bara suga pengar av oss.

Ännu är det för tidigt att dra slutsatser av Vitas försäljning i Japan.

Dessutom väntar vi ännu på att Vita ska lanseras i USA, Kanada, Australien och Europa. Det har förövrigt kommit nya siffror angående försäljningen i Japan:
Citat:
Media Create hardware sales: Week 3, 2012 (Jan 16 - Jan 22)
3DS - 80,960 (100,668)
PS3 - 21,155 (30,332)
PSP - 17,181 (22,538)
PSV - 15,219 (18,361)
Wii - 10,173 (14,179)
DS - 2,022 (2,721)
360 - 1,588 (1,519)
PS2 - 903 (766)
http://www.eurogamer.net/articles/2012-01-25-playstation-vita-japan-sales-slowest-yet
Visst är det dåliga siffror för Vita men det är för tidigt att säga något. Särskilt när det inte kommit några större spelsläpp:
Citat:
The sales decline shouldn't shock you. New Vita games haven't really hit Japan since the system launched, and Monster Hunter 3G on 3DS is eating up people's portable time. Sony itself has said that it's too early to worry about the handheld.
http://vita.ign.com/articles/121/1217207p1.html
Sen kan vi ju också se att försäljningen av Wii, DS och Xbox 360 går dåligt med. Vad menar du förresten med att Vita och 3DS skulle vara Dead on Arrival? Hur långlivade blir dessa konsoler enligt dig?
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Om Vita har något annat unikt som potentiellt skulle kunna locka till sig gamla tanter/farbröder får du mer än gärna lista detta

Hade inte sett det där uttalandet tidigare, men det är så korkat att klockorna stannar, man kan naturligtvis inte vänta ett par år med att försöka fånga den marknaden medan konkurrenterna drar ifrån från dag ett. Det kommer inte finnas någon passande mjukvara till Vita medan det kommer finnas båtlaster till 3DS etc. 2014.
Så enkelt kommer du inte undan,
Ufojesus.

Svara nu på varför du nämnde just respektive inte något annat än Uncharted? ("gamla tanter/farbröder är nog inte så intresserade av Uncharted", skrev du).
Det rör sig om två år för att vara exakt:
Citat:
"You won't see that so much in 2012, and in 2013 we'll still be very much at the core of it, but shortly that a lot of the business strategy will be (based) around targeting a somewhat younger demographic."
http://www.gamerzines.com/psp/news/vita-younger-audience-2014.html
Vad Jim Ryan menar med "core" framgår i mitt förra inlägg, alltså "mid 20s, largely male". Varför är det så viktigt att rikta sig mot den yngre målgruppen redan nu? Jag tror faktiskt SONY istället vill locka spelare som kanske inte föredrar t.ex. 3DS (den främsta, åtminstone enskilda, utmanaren till Vita), med spel som ser väldigt bra ut tekniskt sett, och när priset på Vita sjunker kan SONY rikta sig till den yngre målgruppen.
För som det är idag har jag svårt att se någon som är ute efter de speltyper 3DS erbjuder, hade valt Vita (om konsolen riktat sig mot den här typen av spel) när Playstation-konsolen kostar runt dubbelt så mycket.
Citat:
Det största skillnaden är att Vita är mer lik en stationär maskin när det gäller hårdvara & spelutbud, precis som PSP vs. DS. Menar det jag skriver, varför skulle de vilja ha en bärbar spelmaskin överhuvudtaget numera? Gruppen jag syftade på (& som Sony enligt din egen länk planerar att satsa på) är samma grupp som köpte PSP, & en stor del av dessa köpte PSP pga. spelen i typ sjunde hand. Varför skulle de vilja köpa ett Vita idag när den exkl. spelen gör det mesta sämre än deras mobiltelefon som de redan släpar med sig överallt?
Hela ditt resonemang fallerar när du skriver "exkl. spelen". Vita handlar ju just om spel, därav ordet "spelkonsol". Mobiltelefoner och spelkonsoler spelar inte i samma liga.