2011-12-29, 22:52
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Menar du att SONY går i förlust per såld PS Vita? Har du någon källa på det?
Citat:
In an interview with Reuters Japan, Sony’s Kaz Hirai stated that Sony aims to make a profit on the PlayStation Vita in three years.
http://www.examiner.com/video-game-in-national/sony-to-sell-playstation-vita-for-a-loss-profitable-3yrs

Doom and gloom redan bland pressen:
Citat:
Sony in Big Trouble with PS Vita

During its first week on sale in Japan, PS Vita sold 320 K units. The sales period tracked was just two days, so hopeful fans thought that perhaps the first full week would bring good news.

But the second week brought devastation – just 72 K units sold. When Nintendo launched its latest handheld, the sales of the 3DS declined from 370 K to 210K. That drop-off led to a steep further sales erosion, which forced Nintendo to implement an unusually early and steep price cut. This cut combined with the launches of big franchises like Monster Hunter, Super Mario Land and Mario Kart turned the fortunes of the 3DS around in Japan. The 3DS has now sold more than 4 Million units in Japan and in the past week it crushed Sony’s more advanced PS Vita by 484 K vs. 72 K in unit sales.

Sony will likely be forced to cut the price of the PS Vita from 24’000 yen to well below 20’000 yen very soon. The upcoming US launch could be a true debacle for several reasons. Sony has decided to price Vita at $250, higher than the Amazon Kindle Fire. The hottest games like the latest Uncharted are priced at $50, while many other major titles are $40. The pricing seems delusional in light of the Japanese response to the PS Vita. The older PSP handheld console has been a bigger hit in Japan than it has been in the US market. The tablet and iPhone market penetration rates in America are higher than in Japan – consumers may well be more reluctant to splurge on expensive, proprietary handheld consoles. The launch of the Kindle Fire at $200 has changed the US consumer electronics pricing environment.

...
I argued last week that PS Vita could mark the end of the era of portable game consoles. There is no doubt that Nintendo’s 3DS is going to sell at least 20 Million units globally over the next couple of years.
...

Sony has approached the PS Vita launch in America with arrogance, pricing the console and games high while opting to debut the device during the slow retail month of February. Mobile app sales more than doubled during the Christmas of 2011 – solid triple digit volume growth. In the meanwhile, even in the Japanese heartland of video games, video game software unit sales are set to decline by double digits in 2011.
http://www.forbes.com/sites/terokuittinen/2011/12/29/sony-in-big-trouble-with-ps-vita/

Hurrr durrr, Vita am doomed, 3DS 20 mille "over the next couple of years".

I don't even
Citera
2011-12-30, 01:42
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
http://www.examiner.com/video-game-in-national/sony-to-sell-playstation-vita-for-a-loss-profitable-3yrs

Doom and gloom redan bland pressen:

http://www.forbes.com/sites/terokuittinen/2011/12/29/sony-in-big-trouble-with-ps-vita/

Hurrr durrr, Vita am doomed, 3DS 20 mille "over the next couple of years".

I don't even

Jag hade mer tänkt mig hur mycket SONY förlorar per konsol om vi endast tar med hårdvarukostnaderna och inte R&D-kostnaderna som Kaz Hirai förmodligen tog med när han sa "aims to make a profit on the PlayStation Vita in three years".

Det är förövrigt inte ovanligt att man subventionerar konsoler och har som strategi att tjäna in pengar på mjukvara och tillbehör.

Tero Kuittinen överanalyserar och drar förhastade slutsatser. T.ex. skriver han att SONY kommer bli tvungna att sänka priset på en Vita "from 24’000 yen to well below 20’000 yen very soon". Vad sägs om att vänta ett par månader tills de stora spelen släpps?

Sedan har jag alltid ogillat vaga kommentarer som "well below" och "very soon". Detta gör givetvis Tero Kuittinen eftersom han kan proklamera att han minsann hade rätt om SONY sänker priset på Vita till t.ex. 18 000 yen eller 19 700 yen om typ tre veckor, eller fyra, om tre månader eller fem månader.

Amazons Kindle Fire och Vita spelar inte i samma liga. I alla fall inte om vi ser till det viktigaste: spelen. Sen kan givetvis Amazons Kindle Fire dra till sig en del tänkta Vita-kunder men jag tror inte att Kindle Fire är ett direkt hot. Androidtelefonerna och iPhone är större hot mot de bärbara konsolerna.

Kindle Fires spelbibliotek är klasser sämre än Vita och då räknar jag också med spel som utannonserats. Om Kindle Fire är Johan Elmander, är Vita Zlatan Ibrahimović.

Citat:
Sony has approached the PS Vita launch in America with arrogance, pricing the console and games high while opting to debut the device during the slow retail month of February.

På vilket har SONY lanserat Vita med "högmod"? Är det något speciellt han syftar på eller är det "pricing the console and games high while opting to debut the device during the slow retail month of February" som han menar är ett bevis på att SONY lanserar Vita med högmod?

Att klaga på att SONY lanserar konsolen i februari... är... väntat. Hade SONY lanserat Vita i januari hade Kuittinen klagat och sagt att han ville ha den i mitten av december (som i Japan) och hade SONY lanserat den i mitten av december hade Kuittinen gråtit för att han inte fick den i början av december o.s.v. o.s.v. Haters gonna hate.

Vad gäller konsolpriset kan man inte göra alla nöjda. Det är för tidigt att svara på om priset är för högt. Man borde åtminstone vänta till konsolen lanserats i landet i fråga (USA men även Kanada) samt några månader efteråt.

Priset spelar roll men är inte den enda faktorn. Självklart visste SONY att Nintendo kommer göra en billigare och en tekniskt svag konsol. Lika självklart är det att SONY räknat med en prissänkning men någon radikal prissänkning som i 3DS-fall (från 250 USD till 170 USD) är inte realistiskt:

Citat:
REDMOND, Wash., July 28, 2011 – Nintendo of America today announced plans to drop the suggested retail price of its portable Nintendo 3DS™ system to $169.99 in the United States, as new games based on some of the world's most beloved video game franchises head to the system. The new price, down from the suggested launch price of $249.99 and effective Aug. 12, makes an outstanding value even better and sets up a strong holiday season for the system.

http://www.nintendo.com/whatsnew/detail/fttgI7OsQIB1tZqRMa5CtT45KLrmNkAY

Att Kuittinen klagar på spelpriserna är konstigt. Det mest relevanta hotet till Vita är 3DS. Spelen till Vita ligger på samma nivå som 3DS (och det har gått bra för 3DS).

Citat:
--- We have a fantastic line-up for launch available at a range of prices between €29.99 for exciting new IP’s that utilise the unique feature set of PS Vita and €49.99 to experience your favourite blockbuster PlayStation games in a brand new way.

Here’s how that breaks down:

Uncharted: Golden Abyss – €49.99/£44.99/$69.95 AUD/$89.95 NZD
ModNation Racers: Road Trip – €39.99/£34.99/$54.95 AUD/$69.95 NZD
Everybody’s Golf – €39.99/£34.99/$54.95 AUD/$69.95 NZD
WipEout 2048 – €39.99/£34.99/$54.95 AUD/$69.95 NZD
Unit 13 – €39.99/£34.99/$54.95 AUD/$69.95 NZD
Little Deviants – €29.99/£24.99/$39.95 AUD/$54.95 NZD
Reality Fighters – €29.99/£24.99/$39.95 AUD/$54.95 NZD

http://blog.eu.playstation.com/2011/12/22/playstation-vita-ar-cards-bundled-free-at-launch/

Citat:
SCE Worldwide Studios, along with our publishing partners, have been working extremely hard to build games that provide you all with new ways to experience gaming on the go. There will be 25 games available on day 1, and in total more than 100 games currently in development. Pricing for all software will range from $9.99-$49.99 (MSRP) and will be available for purchase at retail locations as well as downloadable on the PlayStation Network.

http://blog.us.playstation.com/2011/12/22/playstation-vita-launch-lineup-and-details/

Citat:
At the Q&A, an investor pointed out to Iwata that he’d noticed some Nintendo 3DS games priced as high as over 6,000 yen($76) in Japan. This is a trend that was visible even at the system’s launch, with 3DS game prices ranging from the usual 4,800 yen ($61) to 6,090 yen ($77). The investor asked if Nintendo were considering ways to have third-party publishers make game prices skew more toward the affordable 4,800 yen range by, for example, reducing the manufacturing fees they charge publishers.

“Concerning the price of software, I cannot (directly) comment on it because the price is decided by the software publishers,” Iwata replied, “but I think that there is a possibility that it will be even more necessary to discuss this subject with them so that the price of software will become more affordable for the users to purchase it.”

--- Nintendo’s own high-profile 3DS games, such as The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, Nintendogs + cats and Star Fox 64 3D were all launched at 4,800 yen in Japan. One example of a publisher releasing more expensive titles is Namco Bandai. One Piece: Unlimited Cruise SP, Ridge Racer 3D and Tales of the Abyss all went on sale for 6,090 yen in Japan.

http://www.siliconera.com/2011/08/05/nintendos-iwata-3ds-game-prices-a-necessary-subject-to-discuss/
Senast redigerad av TKD_1337 2011-12-30 kl. 02:22.
Citera
2011-12-30, 01:53
Medlem
TKD_1337s avatar
I mitt tidigare inlägg ska det stå "[t].ex. skriver han att SONY troligtvis kommer bli tvungna att sänka priset ---". Min poäng kvarstår då Tero Kuittinens vaga kommentarer (gällande när denna prissänkning kommer ske) är meningslösa och han borde vänta tills konsolen lanserats (och efter det vänta runt typ sex-sju veckor efter lansering innan han kommer med sina domedagsprofetior då en längre utvärderingsperiod är nödvändig).

Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Förhastad och förhastad, det bådar ju inte gott, det är sanningen om man utgår från siffrorna.
Men visst krävs det en längre utvärderingsperiod.

I detta fallet hoppas jag att Pachter har rätt då 3DS med sin 3D-effekt är upphovet till all ondska. Nu är inte Vita heller perfekt så imo är ingen av dom konsollerna på långa vägar något köpvärda. För mycket satsning på hightech och för lite på batteri (som är det viktigaste för en bärbar spelkonsoll).

Jo, jag vet att du inte gillar hightech (även om du du inte direkt säger det) då du t.ex. inte ser det värdefulla i HD-spel.

Jag har inte så stor koll på de nya bärbara konsolerna p.g.a. tidsbrist och har knappt ens kunna spela den senaste tiden (ej spelat mitt favoritspel L.A. Noire på snart två veckor, endast spelat 6-7h timmar BF3 på ungefär lika många veckor, har inte kunnat spela Skyrim på en 1,5 månad etc.). Jag borde nog trappa ner på min Flashback-aktivitet.

Hursomhelst, man kan säga att Vita har en klart godkänd batteritid. Batteritiden går dessutom att utöka med ett externt batteri:

Citat:
Sony also confirmed during TGS 2011 that the battery would last 3–5 hours of gameplay (no network, no sound, default brightness level), 5 hours of video, and up to 9 hours of music listening with the screen off.[29] An external battery option was announced in an interview by SCEA Worldwide Studios President Shuhei Yoshida.[30]

http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Vita#Hardware
Senast redigerad av TKD_1337 2011-12-30 kl. 02:51.
Citera
2011-12-30, 06:32
Medlem
Ett litet djurs avatar
@TDK
Vilka stora spel???

Jag räknade upp spel till 3DS ovan, vad har PSV?
Nej, Uncharted är ingen system seller.
Citera
2011-12-30, 22:23
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
@TDK
Vilka stora spel???

Jag räknade upp spel till 3DS ovan, vad har PSV?
Nej, Uncharted är ingen system seller.

TDK_1337 - inte "TDK"...

Uncharted: Golden Abyss ser på väldigt bra ut och kommer säkert vara med i topp 10 sålda Vita-spel under åtminstone de närmsta månaderna. Sen finns det ett gäng andra spel. T.ex. Ultimate Marvel vs. Capcom 3 som har runt 80% på Metacritic (gäller versionerna till Xbox 360 och PS3).

Resistance: Burning Skies, LittleBigPlanet, ModNation Racers, Ridge Racer och Wipeout 2048 är andra exempel. Det har gått bra för dessa spelserier på PS3.

http://www.pcmag.com/slideshow/story/291818/the-10-most-anticipated-ps-vita-games
http://us.playstation.com/psvita/games-and-media/

http://us.playstation.com/games-and-media/games/shinobido-2-revenge-of-zen-psvita.html
http://us.playstation.com/games-and-media/games/blazblue-continuum-shift-extend-psvita.html
http://us.playstation.com/games-and-media/games/dungeon-hunter-alliance-psvita.html
http://us.playstation.com/games-and-media/games/blazblue-continuum-shift-extend-psvita.html

Det finns gott med exempel. Det hade du sett om du bara lagt ner en minut på att surfa så hade jag sluppit rada upp exempel åt dig.

Sen om dessa spel är tillräckligt för att sälja Vita-konsoler är en annan fråga. Jag hoppas det i alla fall. Går det dåligt för Vita och en eventuell PS4 vore det förmodligen döden för Sony Computer Entertainment.
Senast redigerad av TKD_1337 2011-12-30 kl. 22:29.
Citera
2011-12-31, 00:09
Medlem
Ett litet djurs avatar
Sorry angående namnet, skrev på tfn och det var tidigt på morgonen!

Som du själv säger så är det oklart om spelen klarar att sälja konsoler, vilket var vad jag undrade.

Det blir intressant att följa hur väl det säljer och hur Sony kommer att agera!
Citera
2011-12-31, 01:46
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Jo, jag vet att du inte gillar hightech (även om du du inte direkt säger det) då du t.ex. inte ser det värdefulla i HD-spel.

Jag har inte så stor koll på de nya bärbara konsolerna p.g.a. tidsbrist och har knappt ens kunna spela den senaste tiden (ej spelat mitt favoritspel L.A. Noire på snart två veckor, endast spelat 6-7h timmar BF3 på ungefär lika många veckor, har inte kunnat spela Skyrim på en 1,5 månad etc.). Jag borde nog trappa ner på min Flashback-aktivitet.

Hursomhelst, man kan säga att Vita har en klart godkänd batteritid. Batteritiden går dessutom att utöka med ett externt batteri:
Jag gillar hightech där det är befogat. 3D-lullull-effekter är inte det. Inte heller i PS Vitas fall med den rörelsekänsliga baksidan (om dom har det kvar?). Vet inte riktigt, inte så insatt i Vita jag heller. Inga spel lockar (modnation racers hihi) och batteritiden är inte okej i mina ögon. Jag vill ha minst 15 timmars speltid, så att den funkar att ta med sig på resor. Extra batterier ger jag inte mycket för. Både Vita och 3DS har bedrövliga batteritider imo.
Citera
2011-12-31, 01:52
Medlem
Citat:
Sen om dessa spel är tillräckligt för att sälja Vita-konsoler är en annan fråga. Jag hoppas det i alla fall. Går det dåligt för Vita och en eventuell PS4 vore det förmodligen döden för Sony Computer Entertainment.

Jag såg minst 4 spel jag kommer köpa om jag gör det vid releasen.
Då 3DS kom fanns det inte en enda bra titel värd att spela.
Senast redigerad av lonian 2011-12-31 kl. 01:55.
Citera
2012-01-04, 17:48
Medlem
Ufojesuss avatar
Nu när japanska handlare börjat sänka priset på eget bevåg pga. den dåliga försäljningen, hur känner ni som planerade att köpa Vita vid släpp? Kommer ni hoppa på tåget eller avvakta?
Citera
2012-01-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Nu när japanska handlare börjat sänka priset på eget bevåg pga. den dåliga försäljningen, hur känner ni som planerade att köpa Vita vid släpp? Kommer ni hoppa på tåget eller avvakta?

Har du läst detta på NeoGAF där detta blivit "debunkat" massor av gånger redan?

Om jag förstod det hela rätt så handlade det om EN butik som tillfälligt sålde Wifi- och 3G-varianten för samma pris.
Citera
2012-01-04, 21:39
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Har du läst detta på NeoGAF där detta blivit "debunkat" massor av gånger redan?

Om jag förstod det hela rätt så handlade det om EN butik som tillfälligt sålde Wifi- och 3G-varianten för samma pris.

Nej, var någon artikel jag fick skickad till mig. Kan säkert hitta den igen om det har någon betydelse. Den handlade iaf om att retailers sänkt priset, alltså fler än en. Sen ska man inte lägga för mycket vikt vid NeoGAF, att någon/några där påstår något betyder ingenting egentligen Det var samma förnekelse från 3DS-folket innan Nintendo lyckades vända den skutan.
Citera
2012-01-04, 21:54
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Iom att batteritiden suger så hade jag tänkt avvakta tills en bättre modell kommer ut om några år, men om det du säger stämmer och konsolen säljer så dåligt att affärer själva måste sänka, ja då blir jag lite rädd att det kommer bli ännu en flopp.

Borde inte tredje veckans försäljning kommit ut nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in