2017-09-14, 22:44
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Har följt tråden med intresse och ser fram emot att följa utvecklingen om satsningen blir verklighet!

Kommer definitivt också att testa utifall Clock lyckas öppna i Stockholm. Mest såklart för nostalgins skull. Minns när man tog tuben in till city med polarna som tonåring för att njuta på Clock! Good times!

Nu när jag är ute efter snabbmat så får jag erkänna att det ofta handlar om just snabbheten OCH priset. Därför blir det allt som oftast McD. Menyerna känns ofta inte prisvärda imo. Tar hellre 2 cheese 1 hot wings o en pommes, typ så. Blir några tior billigare än meny och mer mat!

Frasses ger jag inte mycket för. Håller jag som Sveriges klart sämsta kedja gällande detta segment. BK och MAX duger, men i längden vinner McD för min del.

Får se om Clock kommer satsa på liknande som "mainstream" fast-food eller mer mot kvalitet eller café och hur de definierar sin konkurrens...
Citera
2017-09-14, 23:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Har följt tråden med intresse och ser fram emot att följa utvecklingen om satsningen blir verklighet!

Kommer definitivt också att testa utifall Clock lyckas öppna i Stockholm. Mest såklart för nostalgins skull. Minns när man tog tuben in till city med polarna som tonåring för att njuta på Clock! Good times!

Nu när jag är ute efter snabbmat så får jag erkänna att det ofta handlar om just snabbheten OCH priset. Därför blir det allt som oftast McD. Menyerna känns ofta inte prisvärda imo. Tar hellre 2 cheese 1 hot wings o en pommes, typ så. Blir några tior billigare än meny och mer mat!

Frasses ger jag inte mycket för. Håller jag som Sveriges klart sämsta kedja gällande detta segment. BK och MAX duger, men i längden vinner McD för min del.

Får se om Clock kommer satsa på liknande som "mainstream" fast-food eller mer mot kvalitet eller café och hur de definierar sin konkurrens...

Nja, för mig ser ordningen lite annorlunda ut.
1, Frasses
2. BK
3, MAX
4, McD

Men kvaliteten kan ju variera extremt mellan olika restauranger i samma kedja. Ätit på både bra och riktigt dåliga Frasses och BK. Dock ska jag väl säga att jag upplever BK som jämnast i sin kvalité.

Det jag dock tycker är trist är att alla är rätt dyra. Menyerna är ju rätt trista, själv köper jag egentligen hellre en eller två bra burgare än en meny. Beroende på burgarens storlek dock. Nu vet jag inte om BK kör med det längre, men emellanåt har de kört en Whopper för 19 kr vilket jag tycker är ett riktigt bra pris. Ordinarie pris ligger väl på ca 55 kr annars, vilket den inte är värd.

I alla fall tror jag Clock (eller annan aktör) skulle kunna vinna på att skippa menyerna eller i alla fall erbjuda burgarna till bra styckpris, typ en burgare liknande Whopper för 30-35 kr som fast ordinarie pris. Det tror jag många gillat. Jag är inte jätteglad i pommesen, och läskeblask går fetbort, vill inte ha sötdricka till burgaren. Hellre vatten. Tyvärr har de sällan lättöl.
Citera
2017-09-15, 01:07
Medlem
Clock hade roliga racer spel minns jag. Glömmer aldrig när jag va på Stor & Liten sen clock efter det med burgare och lite rally.
Citera
2017-09-15, 08:23
Medlem
Jag är nyfiken på varför man aldrig öppnade de där tre restaurangerna i Linköping. Någon som vet vad som hände där?

Man kan läsa följande i intervju ifrån mars 2016:

Citat:
Men varför väcka liv i Clock när det finns så många hamburgerkedjor?

– Jag har alltid älskat fina hamburgare, problemet är att de ofta serveras i så otrevliga miljöer. Nya Clock ska servera hamburgare, som vi malt själva, i riktigt mysig miljö.

Det där låter ju som ett ställe som man vill gå till och pröva åtminstone en gång. Något som har potential. Så synd att det inte blev något. Kombinationen hamburgarhak och coffee house låter inte riktigt lika bra.

Men eftersom det inte blev något med Clock i Linköping, och senare franchisekedja, så får det mig att bli skeptisk till nya Clock i Härnösand.

Jag upplevde personligen aldrig Clock när det fanns. Vet inte om det ens fanns i min hemstad. Men när jag var barn så åkte jag och mina föräldrar alltid till McDonalds. Men jag kan tänka mig att pröva Clock ändå, om jag någonsin får möjligheten att pröva. Mest för att jag gillar att pröva nya saker, det var bland annat därför jag valde att gå till Burger King och Max när de introducerades där jag bodde. Innan dess hade jag inte prövat dessa ställen heller. Samtidigt som många har berättat hur fantastiskt Clock var (kanske på grund av nostalgi). Så jag vill pröva.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Finns stort nostalgivärde i det, alla i en viss ålder som minns det från barndomen kommer att testa nya Clock och lägg därtill uppmärksamheten från alla tidningar (både lokala och rikstäckande). Hade kostat miljoner att få den uppmärksamheten genom att köpa klassisk reklam. Det räcker med att Aftonbladet lägger upp en clickbait med "Den klassiska hamburgerkedjan från 90-talet är tillbaka, se här vilka städer" så kommer det bli viralt och folk taggar varandra i kommentarerna o.s.v.

Risken är väl numera stor att man blir besviken igen när man hör/läser nyheterna. Tänker på förra årets 'hype' om 3 Clock-restauranger i Linköping, något som sedan gick åt skogen. Nu är planen minst en restaurang i Härnösand (men det kan bli fler restauranger där) och att det ska bli en franchisekedja. Jag vet inte om det kommer gå så långt. Mest för att jag inte vet varför det inte blev något i Linköping, och om det problemet kan dyka upp igen. Samtidigt stod det i artikeln att allt inte är riktigt klart angående Härnösand. Så jag är en aning skeptisk.
Citera
2017-09-16, 23:43
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Vi är nog många som är skeptiska!
Citera
2017-11-22, 01:45
Medlem
Det verkar mest som handel med varumärket utan att det blir något av det.
Ungefär som ett konstföremål eller antikvitet.
Citera
2017-12-02, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Utomlands är det inte särskilt ovanligt med "McCafé" som är McDonalds café-koncept. Jag vet inte om det finns i Sverige, kan inte påminna mig om att jag har sett det någonstans. Enda gången jag har haft nytta av den varianten har varit i länder där kaffet generellt inte har varit något vidare, då håller de en viss lägstanivå i alla fall. Annars ser jag inte riktigt funktionen med det, i Sverige vimlar det av cafékedjor redan, så det känns som bland det sista vi behöver mer av.
McCafe fanns en tid ihop med restaurangen på Kungsgatan. (den som ligger närmast stureplan)
Men de lade ner det eftersom det gick dåligt.
Det är inte trendigt bland cafe besökare att sitta på McDonalds så de går istället till de andra kedjorna som är dyrare för samma eller sämre kvalite.
Citera
2017-12-03, 19:33
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
McCafe fanns en tid ihop med restaurangen på Kungsgatan. (den som ligger närmast stureplan)
Men de lade ner det eftersom det gick dåligt.
Det är inte trendigt bland cafe besökare att sitta på McDonalds så de går istället till de andra kedjorna som är dyrare för samma eller sämre kvalite.

Caféer är en trång sektor i Sverige och det är väl inte den mysigaste miljön heller. Så jag är inte förvånad över att det gick dåligt. Vill man bara rycka en kaffe snabbt kan man väl lika gärna gå på 7-Eleven eller nåt.
Citera
2017-12-03, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Caféer är en trång sektor i Sverige och det är väl inte den mysigaste miljön heller. Så jag är inte förvånad över att det gick dåligt. Vill man bara rycka en kaffe snabbt kan man väl lika gärna gå på 7-Eleven eller nåt.

fast med tanke på hur många nya kafeer tillhörande någon av de stora kedjorna det verkar öppna hela tiden så är det nog inte så trång sektor. Verkar finns pengar.
Så det är nog som du säger. Det föll på den mindre trevliga miljön på McDonalds. Inget ställe man vill sitta och prata med sina vänner i ett par timmar.
Citera
2017-12-07, 20:11
Medlem
TheGreenHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU

Det var så längesen att man glömt bort hur det smakade på Clock
Citera
2018-03-02, 14:35
Bannlyst
Nagon som hort nagot mer om detta?

https://www.expressen.se/dinapengar/...till-liv-igen/

Hur skall de satta alla smaker efter sa manga ar??
Citera
2018-03-04, 18:14
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Nagon som hort nagot mer om detta?

https://www.expressen.se/dinapengar/...till-liv-igen/

Hur skall de satta alla smaker efter sa manga ar??

Ja du, jag minns inte hur Clock smakade och det gör säkert inte dom som satsat pengar i det här varumärket heller. Sen är frågan om det finns utrymme för ytterligare en snabbmatskedja, vilket jag inte tror. Då måste det bli något alldeles extra om dom ska lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in