Citat:
Ursprungligen postat av
HgF
Det är faktiskt en gåta hur någon lyckades schabbla bort Clock mitt i en exempellös uppgång för snabbmat. Jag tror att ett av felen var att de anställde en vd som var en klockren börsnisse och som inte fattade dynamiken i snabbmatsbranschen för fem öre. Detta hände då Clock kopplades loss från SARA-bolaget och blev ett fristående bolag och konkurrent till framförallt McD. I huvudsak pågick Clocks uppgång och fall under 1980 och 90-talen.
Första hamborgerstället av amerikansk modell hette Carols (eller Carrols, Carolls, Carrolls). Det låg på Kungsgatan i Sthlm, mitt emot PUB och startade 1971. I lokalen ligger nu en McD-restaurang.
Om jag inte minns fel var det samme man som nu är huvudägare i McD, som var en av huvudintressenterna i denna Carols-restaurang. Enligt snacket i branschen då, inte minst i pressen, var Carols en försöksballong för att testa om svenskarna gillade det amerikanska snabbmatskonceptet - och att det var den blivande McD-mannen som hade ett finger med i spelet. Man ville inte riskera att sabba den kommande satsningen på varumärket McDonalds, utan kastade in varumärket Carols.
Ett av knäckfrågorna - som faktiskt var blodigt allvar då 1971 - var att man kastade osålda hamburgare efter ca 10 minuter på värmebordet. Frågan var hur den mycket dominanta vänsterrörelsen i Sverige skulle ställa sig till att man kastade mat medan alla barnen i Afrika svalt. Detta, som låter löjligt, var en oerhört viktig fråga 1971. Men vänsterrörelsen lät sig väl smaka och glömde snabbt de stackars svältande barnen i Afrika inför de nya jättegoda humbugarna.
Första McD i Sverige kunde därefter öppna 1972 i andra änden av Kungsgatan, nästan vid X:et Norrlandsgatan - och där ligger restaurangen fortfarande. Carols försvann och blev en Clockrestaurang - som i sin tur försvann i hjärnan på en börsnisse.
Något som förenklade krängandet av burgare till DDR-Sverige kanske var att Bamse användes för barnmenyerna. Om Rune A. lånade ut Bamses namn till restaurangen kunde den väl inte vara sådär kapitalistiskt ond?
Jag minns mest Clock från när jag var liten, även om det står på Wikipedia att de fanns fram till 1999. Jag kan dock inte minnas att jag saknade det när det försvann, morsan brukar dock prata om att hon föredrog det framför McD när hon skulle bjuda till och gick och käkade hamburgare med mig när jag var liten.