2014-03-10, 19:33
Medlem
apanola IIs avatar
Minns clock då jag käkade där ett par gånger i slutet av 70-början på 80-talet. minns deras burgare som genuint äckliga, "Big Clock" med uppblött soggit bröd. Det var inte gott och inga bra produkter. Hade burgarna hållit en bättre standard så skulle man ha klarat sig. Varumärket har bara en nostalgifaktor, för kvalite är inte något som jag förknippar det med
Citera
2014-03-10, 21:23
Medlem
Saknar fortfarande "Number One Meal"
Smakade som bäst när det var fiskbullar i skolan.
Skit vad hände med min ungdom...
Citera
2014-03-11, 02:30
Medlem
Det är faktiskt en gåta hur någon lyckades schabbla bort Clock mitt i en exempellös uppgång för snabbmat. Jag tror att ett av felen var att de anställde en vd som var en klockren börsnisse och som inte fattade dynamiken i snabbmatsbranschen för fem öre. Detta hände då Clock kopplades loss från SARA-bolaget och blev ett fristående bolag och konkurrent till framförallt McD. I huvudsak pågick Clocks uppgång och fall under 1980 och 90-talen.

Första hamborgerstället av amerikansk modell hette Carols (eller Carrols, Carolls, Carrolls). Det låg på Kungsgatan i Sthlm, mitt emot PUB och startade 1971. I lokalen ligger nu en McD-restaurang.

Om jag inte minns fel var det samme man som nu är huvudägare i McD, som var en av huvudintressenterna i denna Carols-restaurang. Enligt snacket i branschen då, inte minst i pressen, var Carols en försöksballong för att testa om svenskarna gillade det amerikanska snabbmatskonceptet - och att det var den blivande McD-mannen som hade ett finger med i spelet. Man ville inte riskera att sabba den kommande satsningen på varumärket McDonalds, utan kastade in varumärket Carols.

Ett av knäckfrågorna - som faktiskt var blodigt allvar då 1971 - var att man kastade osålda hamburgare efter ca 10 minuter på värmebordet. Frågan var hur den mycket dominanta vänsterrörelsen i Sverige skulle ställa sig till att man kastade mat medan alla barnen i Afrika svalt. Detta, som låter löjligt, var en oerhört viktig fråga 1971. Men vänsterrörelsen lät sig väl smaka och glömde snabbt de stackars svältande barnen i Afrika inför de nya jättegoda humbugarna.

Första McD i Sverige kunde därefter öppna 1972 i andra änden av Kungsgatan, nästan vid X:et Norrlandsgatan - och där ligger restaurangen fortfarande. Carols försvann och blev en Clockrestaurang - som i sin tur försvann i hjärnan på en börsnisse.
Citera
2014-03-11, 17:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det är faktiskt en gåta hur någon lyckades schabbla bort Clock mitt i en exempellös uppgång för snabbmat. Jag tror att ett av felen var att de anställde en vd som var en klockren börsnisse och som inte fattade dynamiken i snabbmatsbranschen för fem öre. Detta hände då Clock kopplades loss från SARA-bolaget och blev ett fristående bolag och konkurrent till framförallt McD. I huvudsak pågick Clocks uppgång och fall under 1980 och 90-talen.

Första hamborgerstället av amerikansk modell hette Carols (eller Carrols, Carolls, Carrolls). Det låg på Kungsgatan i Sthlm, mitt emot PUB och startade 1971. I lokalen ligger nu en McD-restaurang.

Om jag inte minns fel var det samme man som nu är huvudägare i McD, som var en av huvudintressenterna i denna Carols-restaurang. Enligt snacket i branschen då, inte minst i pressen, var Carols en försöksballong för att testa om svenskarna gillade det amerikanska snabbmatskonceptet - och att det var den blivande McD-mannen som hade ett finger med i spelet. Man ville inte riskera att sabba den kommande satsningen på varumärket McDonalds, utan kastade in varumärket Carols.

Ett av knäckfrågorna - som faktiskt var blodigt allvar då 1971 - var att man kastade osålda hamburgare efter ca 10 minuter på värmebordet. Frågan var hur den mycket dominanta vänsterrörelsen i Sverige skulle ställa sig till att man kastade mat medan alla barnen i Afrika svalt. Detta, som låter löjligt, var en oerhört viktig fråga 1971. Men vänsterrörelsen lät sig väl smaka och glömde snabbt de stackars svältande barnen i Afrika inför de nya jättegoda humbugarna.

Första McD i Sverige kunde därefter öppna 1972 i andra änden av Kungsgatan, nästan vid X:et Norrlandsgatan - och där ligger restaurangen fortfarande. Carols försvann och blev en Clockrestaurang - som i sin tur försvann i hjärnan på en börsnisse.

Något som förenklade krängandet av burgare till DDR-Sverige kanske var att Bamse användes för barnmenyerna. Om Rune A. lånade ut Bamses namn till restaurangen kunde den väl inte vara sådär kapitalistiskt ond?

Jag minns mest Clock från när jag var liten, även om det står på Wikipedia att de fanns fram till 1999. Jag kan dock inte minnas att jag saknade det när det försvann, morsan brukar dock prata om att hon föredrog det framför McD när hon skulle bjuda till och gick och käkade hamburgare med mig när jag var liten.
Citera
2014-03-12, 08:11
Medlem
kostymnisses avatar
Clock är barndomsminnen men inte mer än det, jag kan inte säga att jag saknar några specifika smaker eller så därifrån vilket tyder på att det inte kan ha varit sådär jäkla speciellt. Det försvann väl i slutet av 80-talet? Jag har iaf inga minnen av det från 90-talets ungdomsår då man åt som mest på dylika inrättningar.
Citera
2014-03-16, 08:12
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det är faktiskt en gåta hur någon lyckades schabbla bort Clock

Verkligen

Marknaden i sverige skulle lätt rymma clock, många länder har massor av kedjor medans sverige har donken, burger king, max och sibylla.
Citera
2014-03-17, 08:03
Medlem
JerryCottons avatar
Kommer ihåg min rutin från 90-talet. Handlade godsaker i Hötorgshallen på lördagen och blev hungrig så att man blev tvungen att ta en burgare på Clock så att man höll hungern stången tills man kom hem!
Citera
2014-03-23, 07:50
Medlem
Doktorphils avatar
Varumärket clock finns till salu på blocket om nån vill starta egen hamburgerkedja
Citera
2014-03-28, 05:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Varumärket clock finns till salu på blocket om nån vill starta egen hamburgerkedja

Undrar om man skulle lyckas konkurrera med dagens restauranger som är etablerade. Om man köper varumärket, får man även receptet till allt som har med restaurangen att göra?

En annan fråga, hur fan lyckades man konka restaurangen?
Citera
2014-03-28, 10:52
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Undrar om man skulle lyckas konkurrera med dagens restauranger som är etablerade. Om man köper varumärket, får man även receptet till allt som har med restaurangen att göra?

En annan fråga, hur fan lyckades man konka restaurangen?

Enkelt. De misslyckades att sälja burgare.
Citera
2014-03-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yammie
På fridhemsplan så låg en Clock som före var ett Caroll's hak..

Var på Fridhemsplan låg restaurangen?
Citera
2014-04-29, 13:56
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Clock väcker en del minnen från min barndom och tidiga ungdom. Jag minns när de slog upp portarna vid torget i Enköping - tänk att min lilla stad nu skulle få en *riktig* hamburgerkedja...

Jag minns särskilt deras Number One, med den lite speciella smaken på dressingen.

Egentligen var det kanske inget märkvärdigt med Clock - och jag kunde lika lika gärna gå till McDonalds, eller kanske ännu hellre till BK om det fanns i närheten. Men det är väl mest att det väcker gamla barndomsminnen. För oss som växte upp i en värld utan internet och mobiltelefoner.

Ännu mer nostalgiskt (för mig, i alla fall) är Big Burger (som väl köptes upp av BK??), dit familjen stundom gick för att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in