2011-01-12, 13:33
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Det där är ju trams. Män har blivit postivt särbehandlade för att komma in på läkarlijen och veterinärlinjen.

Vill bara flika in att kvotering/positiv särbehandling på universiteten numera är förbjudet.
Vad jag vet så har kvinnor kvoterats in på vissa tekniska utbildningar också så inte bara killar som hjälpts in.
Vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Känns som inom vissa yrken behöver det vara jämt fördelat mellan könen. Läkare och lärare bland annat. Jag är lite splittrad i frågan eftersom i vissa yrken är kön totalt ointressant andra inte.
Citera
2011-01-12, 13:36
Medlem
Dubyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Vill bara flika in att kvotering/positiv särbehandling på universiteten numera är förbjudet.
Vad jag vet så har kvinnor kvoterats in på vissa tekniska utbildningar också så inte bara killar som hjälpts in.
Vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Känns som inom vissa yrken behöver det vara jämt fördelat mellan könen. Läkare och lärare bland annat. Jag är lite splittrad i frågan eftersom i vissa yrken är kön totalt ointressant andra inte.

Har du källa på att kvinnor kvoterats in på tekniska utbildningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Det är sant. I princip tillämpas positiv särbehandling för kvinnor medan kvotering är olagligt för män. Politiskt snömos för att kunna göra som man vill.

Kvotering = att bestämma att det ska vara exakt 50/50 mellan könen oavsett kompetens.
Positiv särbehandling = ta in det underrepresenterade könet vid lika kompetens.

Kvotering är olagligt för BÅDE män och kvinnor.
Positiv särbehandling är tillåtet för BÅDE män och kvinnor.
Senast redigerad av Dubya 2011-01-12 kl. 13:39.
Citera
2011-01-12, 13:44
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubya

Saknar källa nu men vet att jag har läst det men var ett bra tag sen. Positiv särbehandling har skett i båda riktningarna. Men det var först när kvinnor blev drabbade som det togs upp. Inte direkt oväntat.
Citera
2011-01-12, 13:45
Bannlyst
Citat:

Ja det var därför jag skrev "har blivit" men det är väl värt ett förtydligande.

Ja det är mycket önskvärt att bägge könen finns någorlunda jämt representerade som lärare och läkare. Angående polisyrket är jag för den något lättare fystesten för kvinnor som finns för antagning till polisskolan. Det är ett så viktigt yrke att just fysiska förutsättningar inte ska hindra att kvinnor kan bli poliser. De är ju ändå inte så mycket lättare att vilka svaglingar som helst får komma in bara för att de är kvinnor. Om jag minns rätt så är det bara i två delmoment som det är skillnad på för vad män och kvinnor och män ska kunna prestera.

Vad gäller läkare och lärare så är ju inte fysisk prestation något som ligger någon i fatet så det blir ju en annan diskussion. Att undanta dem från regeln om kvotering till högskolorna för då mer nackdelar med sig antar jag men det är väldigt önskvärt att bägge könen utbildar sig inom detta.
Citera
2011-01-12, 13:47
Bannlyst
Citat:
Saknar källa nu men vet att jag har läst det men var ett bra tag sen. Positiv särbehandling har skett i båda riktningarna. Men det var först när kvinnor blev drabbade som det togs upp. Inte direkt oväntat.

Här är en tråd om det i alla fall. Verkar vara ett år sedan det först kom på tal i alla fall. https://www.flashback.org/t1098566

Inte togs upp förrän det blev kvinnor som blev drabbade. Ja men det är väl inget som har hindrat någon att "ta upp" det tidigare heller. Om det finns flera som är engagerade för hur kvinnor drabbas så innebär det ju inte att andra får ta upp saker, debattera och agera och påvisa att man tycker det är fel. Det är väl där mer felet ligger. Dessa feminister har ju all rätt att påverka allt möjligt och blir det fel måste ju någon säga ifrån. Man kan ju inte lägga det på feministerna eftersom de har sitt sätt att se på saker och ting.
Senast redigerad av Molnika 2011-01-12 kl. 13:50.
Citera
2011-01-12, 13:48
Medlem
Dubyas avatar
Citat:

Återigen: Positiv särbehandling och kvotering är två olika saker.

De skolor som fälldes hade kvoterat* in män = inte tillåtet.

*De hade alltså tagit in män med sämre betyg framför kvinnor med bättre betyg.
Citera
2011-01-12, 13:50
Medlem
bitchtits89s avatar
Citat:
Ja det var därför jag skrev "har blivit" men det är väl värt ett förtydligande.

Ja det är mycket önskvärt att bägge könen finns någorlunda jämt representerade som lärare och läkare. Angående polisyrket är jag för den något lättare fystesten för kvinnor som finns för antagning till polisskolan. Det är ett så viktigt yrke att just fysiska förutsättningar inte ska hindra att kvinnor kan bli poliser.
Det är ett så viktigt yrke att man inte ska sänka kraven som man gör . Det äventyrar vår säkerhet.
Ett högt pris att betala bara för att få in ett kön som inte ens gör sig bra som polis.
Citera
2011-01-12, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bitchtits89
Det är ett så viktigt yrke att man inte ska sänka kraven som man gör . Det äventyrar vår säkerhet.
Ett högt pris att betala bara för att få in ett kön som inte ens gör sig bra som polis.

Man kan tycka olika om det. Jag anser att polisyrket har en sådan makt att det faktum att kvinnor inte har fysiska möjligheter att konkurerra med de bästa männen ska hindras. Men som sagt det är en annan tråd och man kan tycka olika.
Citera
2011-01-12, 13:53
Bannlyst
Citat:
Återigen: Positiv särbehandling och kvotering är två olika saker.

De skolor som fälldes hade kvoterat* in män = inte tillåtet.

*De hade alltså tagit in män med sämre betyg framför kvinnor med bättre betyg.

Ja positiv särbehandling är alltså när två likvärdiga av olika kön ställs mot varandra och den som får en studieplats är det kön som är underrepresenterat.
Citera
2011-01-12, 17:49
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Det där är ju trams. Män har blivit postivt särbehandlade för att komma in på läkarlijen och veterinärlinjen.

Båda dessa särbehandlingar har stoppats för att det drabbade kvinnor.
Citera
2011-01-12, 17:50
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Kvotering = att bestämma att det ska vara exakt 50/50 mellan könen oavsett kompetens.
Positiv särbehandling = ta in det underrepresenterade könet vid lika kompetens.

Kvotering är olagligt för BÅDE män och kvinnor.
Positiv särbehandling är tillåtet för BÅDE män och kvinnor.

Jo, jag vet avd det är. Problemet är att det användes bara när det gynnade kvinnor. Så fort det drabbade kvinnor stoppades det.
Citera
2011-01-12, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Båda dessa särbehandlingar har stoppats för att det drabbade kvinnor.

Ja och andra stoppades för att det drabbade män. För du vet väl att alla är stoppade hoppas jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in