Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Såg på nyhetsmorgon i morse och har läst om det på texttv (såg jag är inte speciellt insatt), att kvoteringen till högskolor stoppas. En detalj jag reagerade på var i presentationen av nyheten då nyhetsuppläsare sade: Kvoteringen av högskolestudenter stoppas, då kvoteringen missgynnar kvinnor. (och? Vid kvotering missgynnas alltid det ickekvoterade könet)
Enligt svt har män kvoterats in på läkarlinjen och veterinärlinjen. De sade dock inget om kvinnlig kvotering.
Själv är jag motståndare till all kvotering, men vad tycker ni? Bra eller anus att kvotering slopas?
Ja, det "ickekvoterade könet" missgynnas såklart. Högskolorna har dock inte satt upp ett specifikt kön som skall gynnas, utan bara sagt att man ska använda kvotering för att jämna ut stora obalanser. Kvoteringen kan alltså användas både för män och kvinnor. Eftersom det finns fler kvinnor med bra meriter för antagning så blir det dock (ofta) kvinnor som missgynnas.
Det undeliga är väl att man tycks förvånad när "resultatet blir ojämställt" eftersom det ju är just det som är poängen med all kvotering. När man börjar räkna kön som en "merit" har man ju institutionaliserat ojämställdheten.
Självklart är det bra att slopa kvoteringen. Min mor har arbetat i ett mansdominerat yrke och lyckats göra en okej karriär och alltid mötts med respekt, men när kvotering infördes så föll hon snabbt i respekt hos alla hon mötte (män som kvinnor), vilket ju var helt begripligt.
Eftersom det vid kvotering omedelbart skapas ett "A" och ett "B" lag (där B-laget består av alla med det kön som inkvoterats) så "vet" alla att när det skall göras något viktigt så måste man se till att någon från A-laget har ansvar, medan de från B-laget får mindre viktiga (eller rent av påhittade) uppgifter.
Vem vågar chansa på att ge riktigt ansvar till någon som sannolikt blivit kvoterad dit av politiska skäl, när det finns personer som garanterat är där pga av kompetens att tillgå? De som drabbas hårdast av kvotering är de begåvade från den inkvoterade gruppen, som skulle varit där även utan kvotering.