2011-01-12, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jo, jag vet avd det är. Problemet är att det användes bara när det gynnade kvinnor. Så fort det drabbade kvinnor stoppades det.

Har du något belägg för det var därför det stoppades eller är det en runkfantasi?
Citera
2011-01-12, 17:54
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Ja det var därför jag skrev "har blivit" men det är väl värt ett förtydligande.

Ja det är mycket önskvärt att bägge könen finns någorlunda jämt representerade som lärare och läkare. Angående polisyrket är jag för den något lättare fystesten för kvinnor som finns för antagning till polisskolan. Det är ett så viktigt yrke att just fysiska förutsättningar inte ska hindra att kvinnor kan bli poliser. De är ju ändå inte så mycket lättare att vilka svaglingar som helst får komma in bara för att de är kvinnor. Om jag minns rätt så är det bara i två delmoment som det är skillnad på för vad män och kvinnor och män ska kunna prestera.

Vad gäller läkare och lärare så är ju inte fysisk prestation något som ligger någon i fatet så det blir ju en annan diskussion. Att undanta dem från regeln om kvotering till högskolorna för då mer nackdelar med sig antar jag men det är väldigt önskvärt att bägge könen utbildar sig inom detta.

Människor som inte uppfyller kraven ska inte ha jobb som ställer dem. Det gäller alla, både läkare, poliser eller städare.

När det gäller polisen är det redan löst på ett bra sätt. Fyskraven tas bort och görs istället innan man söker en specifik tjänst. Kvinnor kan alltså bli poliser men kanske inte i Nationella Insatsstyrkan.

Du ser det finns andra lösningar än att låtar tjejerna glida förbi på en räkmacka.
Citera
2011-01-12, 17:57
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Har du något belägg för det var därför det stoppades eller är det en runkfantasi?

Det blev ett jävla liv när tjejerna drabbades och då stoppade man särbehandling och ville fokusera på att motivera den underrepresenterade gruppen istället. Finns en tråd om detta någonstans till och med.

Runkfantasi? Jag kanske är en tjej som faktiskt presterar. Blir det en pullfantasi med äkta jämställdhet då?
Citera
2011-01-12, 17:58
Bannlyst
Citat:
Människor som inte uppfyller kraven ska inte ha jobb som ställer dem. Det gäller alla, både läkare, poliser eller städare.
Dock så får folk i den privata anställa folk oavsett om de klarar av sitt jobb eller inte.

Citat:
När det gäller polisen är det redan löst på ett bra sätt. Fyskraven tas bort och görs istället innan man söker en specifik tjänst. Kvinnor kan alltså bli poliser men kanske inte i Nationella Insatsstyrkan.
Intressant. Har du någon länk till detta?
Citat:
Du ser det finns andra lösningar än att låtar tjejerna glida förbi på en räkmacka.
Ok. Min enda åsikt har varit detta vad gäller polisen men det kan jag ju sluta med nu om det är löst på ett annat sätt. Låter vettigt, men gärna en länk som sagt, tack!
Citera
2011-01-12, 17:59
Medlem
bitchtits89s avatar
Citat:
Dåligt påläst som vanligt. Inte konstigt med tanke på ditt kön och att du är feminist.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/01/12/konskvotering-till-lakarut/index.xml
http://www.expressen.se/nyheter/1.1841439/konskvotering-inom-hogskolan-stoppas
Citera
2011-01-12, 18:07
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubya
Kvotering = att bestämma att det ska vara exakt 50/50 mellan könen oavsett kompetens.
Positiv särbehandling = ta in det underrepresenterade könet vid lika kompetens.

Kvotering är olagligt för BÅDE män och kvinnor.
Positiv särbehandling är tillåtet för BÅDE män och kvinnor.

Två olika benämningar på i princip och funktion samma sak, positiv särbehandling innebär i 99,9% av fallen att man inte har jämställda krav, man har en nivå för män och en annan för kvinnor.
Citera
2011-01-12, 18:17
Bannlyst
Citat:
Det blev ett jävla liv när tjejerna drabbades och då stoppade man särbehandling och ville fokusera på att motivera den underrepresenterade gruppen istället. Finns en tråd om detta någonstans till och med.
Det kanske beror på att det var nån som protesterade när det drabbade tjejer? Det är väl inget fel med det. Felet är snarare att det inte finns människor som protesterar och lever om när något drabbar kvinnor.

Citat:
Runkfantasi? Jag kanske är en tjej som faktiskt presterar. Blir det en pullfantasi med äkta jämställdhet då?
Nej, då jag kallar det runka i alla fall.
Citera
2011-01-12, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Två olika benämningar på i princip och funktion samma sak, positiv särbehandling innebär i 99,9% av fallen att man inte har jämställda krav, man har en nivå för män och en annan för kvinnor.

I vilka fall är det du talar om? Var utförs positiv särbehandling?
Citera
2011-01-12, 18:20
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Kvotering och positiv särbehandling är två olika saker.
Kvotering är olagligt medan positiv särbehandling inte är det.

Exakt i praktiken ingen skillnad mellan "kvotering" och "positiv särbehandling". egentligen. Det sägs att det är två olika saker.

Men om det ÄR detta varför yttra sig "kvotering" och "postiv särbehandling" på samma sätt då i praktiken?

Positiv särbehandling:
Man tar in av det under representerade könet för att utjämna könsskillnaderna.
Kvotering:
Man tar in av det under representerade könet för att utjämna könsskillnaderna.
"Postliv särbehandling" är bara ett "snyggare sätt" att säga kvontering på. Märkligt att kvotering, nej visst förlåt "positiv särbehandling" alltid gynnar oss kvinnor, men inte männen?

Ett sätt att visa att en arbetsplast för "Postitiv särbehandling" är att det står i platsannonserna: "Vi ser gärna kvinnliga sökande", och det är på yrtkesområden där det råde överepresentation av män. Men på yrkes områden där det råde överpresentation av kvinnor så ser man aldrig i dessa platsannonser "Vi ser gärna kvinnliga sökande".
Senast redigerad av Empress 2011-01-12 kl. 18:23.
Citera
2011-01-12, 18:21
Medlem
Dubyas avatar
Citat:
Jo, jag vet avd det är. Problemet är att det användes bara när det gynnade kvinnor. Så fort det drabbade kvinnor stoppades det.

Har du exempel på att man kvoterade in kvinnor på utbildningar men stoppade kvoteringen så fort det drabbade kvinnor negativt?
Citera
2011-01-12, 18:21
Medlem
bitchtits89s avatar
Citat:
Har du exempel på att man kvoterade in kvinnor på utbildningar men stoppade kvoteringen så fort det drabbade kvinnor negativt?
https://www.flashback.org/sp28178444
Citera
2011-01-12, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bitchtits89
https://www.flashback.org/sp28178444

Du vet alltså inte själv eller varför klarar du inte av att skriva ett inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in