2019-12-29, 14:58
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Goddag yxskaft och hjärtligt tack är ju fullständigt normal vardagssvenska.

Extremt sällan som jag hör någon under 65 år säga det,framförallt "hjärtligt tack" och det är ju den äldre generationen vi talar om
Citera
2019-12-29, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Extremt sällan som jag hör någon under 65 år säga det,framförallt "hjärtligt tack" och det är ju den äldre generationen vi talar om

Hjärtligt tack känns lite onaturligt. Goddag yxskaft känns helt naturligt. Jag är förstås nästan 50...
Citera
2019-12-29, 16:12
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Jämlikt betyder enligt, men det är nog ovanligt att någon under 60 år använder eller förstår vad ordet betyder.

När polisen undersöker en brottsplats brukar de hänga upp en skylt med texten ”Avspärrat. Jämlikt Rättegångsbalken 27 kap.15 §”.
Citera
2019-12-29, 19:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jämlikt betyder enligt, men det är nog ovanligt att någon under 60 år använder eller förstår vad ordet betyder.

När polisen undersöker en brottsplats brukar de hänga upp en skylt med texten ”Avspärrat. Jämlikt Rättegångsbalken 27 kap.15 §”.

Det motsvarar nog snarare det mer ordrika uttrycket i enlighet med som är något mer upplysande. Sedan kan man naturligtvis hävda att enligt betyder precis samma sak, men jag tycker att det finns en viktig nyansskillnad. Jag är ju å andra sidan över 60.
Citera
2019-12-29, 19:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream

https://www.difhockey.se/artikel/00r...r-som-bidragit

Tror inte det är en folkpensionär som skrivit detta.
Citera
2019-12-29, 19:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Kasta vatten
Citera
2019-12-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kasta vatten
Är nog allmänt en rätt vanlig omskrivning, men mer sällan annat än i skrift.
Citera
2019-12-29, 20:43
Medlem
-utlänning
-blåneger
-svartskalle

Motsvarar nya generationens ord

-invandrare
-nigger
-blatte
Citera
2019-12-29, 20:46
Medlem
KansasCityFagots avatar
Jag har två uttryck som jag slänger mig med i olika sammanhang, och som jag är säker på att få använder idag:

1- "Akta dig för kitt!". Det var tydligen Albert Engströms bekantskap Glas-Kalle som började med detta uttryck. Uttrycket betyder ungefär att man ska undvika att bli inblandad i snåriga situationer, exempelvis ett äktenskap.

2. "Fan i våld". Här har Albert Engström också varit med att göra detta uttryck populärt när en sergeant i något av hans verk skällde ut en beväring som svor: Sergeanten: – Så svär då inte för fan i våld! Du tror väl för fan i våld inte, att du är befäl?

Ja, det var väl ett par ovanliga och roliga uttryck som man nästan aldrig hör eller ser nuförtiden?
Citera
2019-12-29, 21:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag har två uttryck som jag slänger mig med i olika sammanhang, och som jag är säker på att få använder idag:

1- "Akta dig för kitt!". Det var tydligen Albert Engströms bekantskap Glas-Kalle som började med detta uttryck. Uttrycket betyder ungefär att man ska undvika att bli inblandad i snåriga situationer, exempelvis ett äktenskap.

2. "Fan i våld". Här har Albert Engström också varit med att göra detta uttryck populärt när en sergeant i något av hans verk skällde ut en beväring som svor: Sergeanten: – Så svär då inte för fan i våld! Du tror väl för fan i våld inte, att du är befäl?

Ja, det var väl ett par ovanliga och roliga uttryck som man nästan aldrig hör eller ser nuförtiden?

Fan i våld används alldeles för sällan. Det fanns faktiskt med i Carl Jonas Love Almqvists Det går an från 1839.
Citera
2019-12-29, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fan i våld används alldeles för sällan. Det fanns faktiskt med i Carl Jonas Love Almqvists Det går an från 1839.

Runeberg använde det också gärna: "Fältmarskalken var för fan i våld ren stadd på resa" angående Klingspors ständiga reträtt tillbaka mot egentliga Sverige vintern 1808.
Citera
2019-12-29, 22:48
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Runeberg använde det också gärna: "Fältmarskalken var för fan i våld ren stadd på resa" angående Klingspors ständiga reträtt tillbaka mot egentliga Sverige vintern 1808.
Kul uttryck! SAOB har ett ännu senare exempel:
Fan i våld om han inte försöker driva med oss. Widding Svan. 140 (1971).
https://svenska.se/saob/?id=V_1583-0177.5V63&pz=7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in