2014-12-11, 14:37
Medlem
PeterNosters avatar
Det är fanimig lögn i helvitte att....

Dra mig på en tallpinnevagn.
Citera
2014-12-11, 17:28
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ett ord som några av mina mer ålderdomliga släktingar i Sörmland använder (eller åtminstone använde tidigare) är ordet krallig som är detsamma som kraftigt byggd, muskulös, stark. ...
I SAOB är krallig noterat som (†) sjuklig, krasslig. Referensen är Olof von Dalin, som var född i Halland på det som skulle bli cykelavstånd till min vaggas rötter. Noterat utan jämförelser i övrigt.

I modern kontext skulle jag uppfatta krallig som något mellan krasslig och kravlig ‘fumlig, långsam’. Alla de tre orden har utpräglat kort a-ljud.
Citera
2014-12-11, 18:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
I SAOB är krallig noterat som (†) sjuklig, krasslig. Referensen är Olof von Dalin, som var född i Halland på det som skulle bli cykelavstånd till min vaggas rötter. Noterat utan jämförelser i övrigt.

I modern kontext skulle jag uppfatta krallig som något mellan krasslig och kravlig ‘fumlig, långsam’. Alla de tre orden har utpräglat kort a-ljud.

Lite oväntat när det gäller SAOB. Jag hittade något som styrker min version...

http://happymtb.org/forum/read.php/1/26734

Citat:
Mystiskt. Vi Fjollträskbor använder det i betydelsen kraftig. Jag har alltid trott at det var därifrån det kom. Vad lite man vet.

Citat:
"En krallig typ" är stockholmska för '"en person med ovanligt stor muskelmassa" enligt mitt sätt att uppfatta språket.

http://www.brollopstorget.se/forum/t...ka-goteborgska

Citat:
Krampig=Krallig

http://www.aktivhund.se/hundforum/vi...p?f=27&t=10862

Citat:
Rätt ska vara rätt: Krallig betyder (på stockholmska) biffig, eller
muskulös och stor. Maffig är inte heeeelt rätt.

Diskussionen går vidare...
Citera
2014-12-11, 19:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Ett fint gammalt kraftuttryck som man numera sällan hör är: (för) fan i våld.
Citera
2014-12-11, 20:09
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Lite oväntat när det gäller SAOB. Jag hittade något som styrker min version...

Diskussionen går vidare...
Jag kommer ihåg att man använde "krallig" i betydelsen "muskulös" under min barndom i Stockholm på 80-talet. Hur det är bland yngre än 70-talister vet jag inte.
Citera
2014-12-11, 20:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag kommer ihåg att man använde "krallig" i betydelsen "muskulös" under min barndom i Stockholm på 80-talet. Hur det är bland yngre än 70-talister vet jag inte.

Var det inte företrädesvis för sådana som "byggt" och i det låg en lite nedlåtande syn.
Citera
2014-12-11, 21:14
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var det inte företrädesvis för sådana som "byggt" och i det låg en lite nedlåtande syn.

Möjligt, men det kan jag inte minnas i så fall. Jag förknippar det i alla fall med människor (bland Moltas666:s exempel fanns väl någon häst också) och att det då framför allt blir sådana som "byggt" ger sig naturligt.

Edit: Det kanske var när jag följde någon länk jag såg den där hästen.
Senast redigerad av Käg Malax 2014-12-11 kl. 21:16.
Citera
2014-12-11, 21:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Möjligt, men det kan jag inte minnas i så fall. Jag förknippar det i alla fall med människor (bland Moltas666:s exempel fanns väl någon häst också) och att det då framför allt blir sådana som "byggt" ger sig naturligt.

Nja, att bygga är väl onaturligt. Man kan faktisk vara muskulös utan att ha byggt.

Det var ju egentligen inte förrän under andra hälften av 70-talet som det började förekomma att fler än några få byggde muskler. Jag har fått för mig att det var då som "krallig" började bli riktigt poppis, just för att peka ut dessa. Men, det kan säkert skilja mellan olika geografiska områden. Ett ord kan ju även få en snävare betydelser under vissa perioder. Det kan försvinna och dyka upp igen med något förändrad betydelse.
Citera
2014-12-11, 21:32
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Någon ordning på torpet får det vara.
Citera
2014-12-11, 21:53
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

Jag är 80-talist & under min uppväxt i Stockholms-trakten har ordet "Krallig" förekommit frekvent - Med just betydelsen kraftig / välbyggd. Trodde det var ganska utbrett?
Citera
2014-12-11, 22:51
Medlem
arnold2k5s avatar
hahaha jag inser verkligen att jag e gubbig....Använder massor av ord som kinkig, krallig, pjåkig, tjåla, knycka, langa, pikant, förtälja osv.

Har iof en ovana att snappa upp ord och överanvända dem. Tycker dock de ger ett rätt härligt sätt att prata på och folk brukar påpeka att jag har ett kul/skönt sätt att tugga på.

Piglördag har fastnat på hjärnan som beskrivning för onsdag pga den här tråden. Det tackar vi gör.
Citera
2014-12-12, 11:33
Medlem
mrtowlies avatar
Jag använder gärna ord som "brallisar" (tjejer) och "smutt" (bra/praktiskt). Dessa är ord jag ärvt från far min som är en guldgruva för gamla 50-talsuttryck. "Byst med folk" kan han säga, eller att nån jävel är "ogin".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in