Läste ingenom tråden och insåg att jag använder en massa "pensionärsord" på en nästan daglig basis, om man ska tro flashback. Läskeblask, snask, jänta, snyting, vafalls etc..
Citat:
Ursprungligen postat av Bowiee
Portmonä kommer du nog bara höra från en pensionär, fast låter dock finare är plånbok så kanske är dags för comeback ;D
Aldrig hört någon gamling kalla en vanlig plånbok för portmonnä, utan bara skiten tanterna förvarar sina surt fördärvade ören till bröstkarameller samt sina rabattkupponger i. Skiten som jag antog var det enda en portmonnä är: http://www.zappoz.se/htdocs/images/2...-03%20105a.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av crying.freeman
Min farmor säger "neger". Självklart syftar hon till mörkhyade och menar inget rasistiskt med det alls. Konversationen med de yngre i släkten blir alltid;
- "Då kom en neger..."
- "Så kan du inte säga! Det heter mörkhyade"
- "Ja just det... En mörkhyad kom in i affären..."
Tjaa, andra tider...
Andra tider? Vafalls!? Det låter som att det för dig är helt oacceptabelt att säga ordet "neger" till eller om en neger? Har jag fan aldrig varit med om, trodde det bara var på tv..
Morfar säger ofta "Fjäss" åt något som är petig eller ja, förklarar med ett exempel:
En hockey spelare ska vara etta på pucken men tvekar istället och petar och håller på och fjässar istället för att vara ordentlig
Har tagit efter honom en del, tycker det passar svenskar att använda ordet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!