Apropå färgen lila som nämnts i tråden minns jag att lila kallades för ”sista chansen”.
Då syftades på en något äldre kvinna som var ”till äktenskap ledig” och som bar ett lila plagg.
Vissa färger ansågs smaklösa på den tiden.
Piglördag kallades onsdagar. Jag gissar att det var en vanlig dag för pigor att ha ledigt.
Fattig men hederlig var ett gott vitsord förr. Idag är det nog ett skällsord.
Polisbilar kallades ”Svarta Sara”. Om jag förstått saken rätt säger man idag ”Aina”.
När jag var en irriterande liten 14-åring och smällde smällare ute en kväll så hamnade jag i en dispyt med en äldre herre som efter en stund sa "du ska inte tro att du är käck!". Skrattade en god stund efter det. Har väl samma betydelse som "cool" vilket egentligen också är ett väldigt töntigt ord.
Detta har jag inget minne av. Däremot minns jag att polisens piketbuss/bil,
åtminstone i Stockholm, kallades Svarta Maja. Fordonet rymde väl ca. 10 konstaplar.
Senast redigerad av FruGondol 2014-01-16 kl. 05:01.
Detta har jag inget minne av. Däremot minns jag att polisens piketbuss/bil,
åtminstone i Stockholm, kallades Svarta Maja. Fordonet rymde väl ca. 10 konstaplar.
Svarta Maja är något jag snappat upp och det bekräftas dessutom av detta...
Du har nog blandat ihop begreppen. Svarta Sara är kanske … [den dam] … du bodde granne med ett tag...?
Svarta Sara är osten som bodde i mitt kylskåp ett tag. Den gudomligt inspirerade psalmdiktaren sjöng om Svarta Sara i grovt rasistiska termer. Det är fantastiskt vad gudarna har lärt sig mycket på 150 år.
Senast redigerad av egon2b 2014-01-16 kl. 22:30.
Svarta Sara är osten som bodde i mitt kylskåp ett tag. Den gudomligt inspirerade psalmdiktaren sjöng om Svarta Sara i grovt rasistiska termer. Det är fantastiskt vad gudarna har lärt sig mycket på 150 år.
Ibland blir det roligt när man blandar ihop gamla minnen. Nu minns jag osten men har inget minne av att den blev vit eller skär...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!