Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Om man ska försöka hitta en förklaring till varför EM höll fast vid SB så länge som hon gjorde så är det nog förnekelse. Hon blev enligt väninnan som uttalade sig i NA ihop med SB redan 2004, och då var han ju gift. Han separerade 2005 (enligt uppgifter här på FB) och skilde sig 2007. Troligen lovade han redan då att det skulle bli de två (gissar jag) och att hon bara behövde hålla ut tills allt var klart. Sen höll han väl henne i den tron år efter år. Det är väldigt svårt att i hennes sits (hon har ju redan väntat så länge på honom) att tro nåt annat än det hon helst av allt vill tro: att han talar sanning. (Hans vänner kallar ju honom "nån man litar blint på" så han kunde säkert framstå så) Så hon väntar och väntar.
Och om hon såg spår på annat, så tror jag hon förnekade det för sig själv. Hittade bortförklaringar. Trodde på hans eventuella förklaring.
Jag ser det han utsatte henne för som en mycket långvarig psykisk misshandel och de flesta vet hur svårt det är att ta sig ut en misshandelsrelation. Att erkänna att man blivit lurad år efter år. Som så många säger här i tråden med: Hon var ju en stark, säker, intelligent kvinna. Det gjordeinte saken lättare för henne. Men kärleken ÄR blind, i alla fall tillräckligt länge för att man i värsta fall ska sitta fast i skiten.
Jag tippar på att hon till slut inte kunde blunda för fakta längre - det skulle aldrig bli de två. Hon fattar då beslutet att sluta på jobbet (för plågsamt att vara kvar där han är). Det kan förklarar att hon kanske både var sliten men ändå glad. Inga lätta beslut att fatta. Och hon ger honom ett sista ultimatum: lämna sambon (som hon nu inser att han har) senast nyår, annars går hon vidare i livet utan honom. Och jag tror alltså att det var detta han inte kunde acceptera helt enkelt.
Bara min egen teori, alltså.
En mycket bra analys. Det fetade stycket särskilt, tyvärr så måste man nog bedöma detta fall utifrån helt andra vanliga relationskriterier än normalt.
Jag började mitt inlägg här med att säga att jag anser SB vara GM, och att hans personlighet stämmer in på en man med narcissistisk personlighet med psykopatiska drag. Därmed har jag inte klassat honom som en psykopat, och de som hänvisar mig till en "nykomling som klipper o klistrar" så anser jag inte mina teorier, antaganden eller spekulationer vara mindre värda för att jag inte postat mer här. Det finns en verklighet utanför FB och den har jag varit i , både privat och yrkesmässigt, och det är härifrån jag hämtar mina slutsatser , teorier och antaganden.
Även så argumentet att endast den med akademisk utbildning har rätt att diagnosticera GM. Vadan denna åsikt? Jag anser tvärtom att det är väldigt få professionella utövare inom polis, sjukvård mm, som besitter de särskilda kunskaper det handlar om att kunna genomskåda psykopatiska beteenden.
Att ha träffat dessa personlighet i yrket och också genom egna relationer tycker jag är den bästa grunden att utgå ifrån när man gör sina antaganden. Det ÄR ofattbart att dessa typer kan manipulera sin omgivning , och särskilt svårt är det att förstå hur "offret", i detta fall TVÅ HELA FAMILJER, för lögnerna, manipulationerna, dubbelspelen , och kan acceptera det.
Det är som man brukar kalla det i sammanhanget, en form av hjärntvätt. EM visar enligt min åsikt många tecken på att ha varit under denna form av kontroll och psykisk misshandel :
Hennes upprepade försök att som det verkar ta sig loss ur relationen : söka kontakt med anhöriggruppen, byta arbete, bostad, berätta med förtvivlan att detta är "mannen i hennes liv" men som hon fått inse att hon inte kommer att kunna leva med.
Så omfattande förändringar som hennes tydliga tecken på att må dåligt, slitenheten, viktnedgången. Detta ska också poängteras är förlopp som sker under lång tid. Det är inget som kommer plötsligt, vare sig hennes konfrontation att ge ultimatum , hon eller AA, eller att det hade barkat åt skogen. Bindningar av detta slag är oförståeliga för de som inte varit med om det, eller verkligen sett det på nära håll.