2011-01-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det finns inget som kommit fram hittills som tyder på att han skulle vara utpräglad psykopat. Däremot kan han ha psykopatiska drag och kan ha en kombinerad personlighetstörning.

Visst, när det gäller de diagnostiska metoderna så är det enbart de som har utbildning inom området som är de pålitliga referenserna! Resten är.. vrae sig man vill eller inte.. men .. lekmän!
Citera
2011-01-29, 21:37
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xdeadbabe
Wakie wakie själv. Det flödar av antaganden, rykten och moralkakor baserade på vad? En vän sa till en vän som sa till...
Blir bara larvigt och befängt att sätta någonsomhelst betydelse i det hela. Kom igen när ett påstående inte kan motbevisas, då kanske man kan beakta det hela. Som jag ser det hela kan det lika gärna vara SB som stått emot EM hela vägen, men EM inte velat släppa taget utan insuerat det ena med det andra till sina väninnor som nu gör sig lite extrainkomster via kvällsblaskorna.

Jag tror som du. Det är bara fånigt att tro att Eva "inte hade en aning" om att SB hade ett samboförhållande därtill i en liten stad som Örebro. De var dessutom kollegor och träffades varje dag.

Borde Eva isf inte ställt sig frågan vad han gjorde under semestern 2010, julen samma år etc? I tråden står det att Eva skulle på en långsemester i januari till Karibien. Vid samma tid skulle SB på semester med sambon, skulle Eva inte hört något om det? Det måste väl ha planerats med ledigheter under lång tid tillbaka.

Om Eva nu var orsaken till SB´s skilsmässa, separation redan 2005, måste hon ju veta exakt hur det är att vara "den andra kvinnan".Hon måste ju veta hur hon och SB fick smyga så att frun inte skulle få veta. Någon av dessa signaler borde hon ju känt igen om det nu fanns "den andra kvinnan" som var dold för henne.
Nej, det där ger jag inte ett vitten för..Om de nu hade en relation igen så måste hon varit väl medveten att SB levde men en annan.

Eftersom det är så populärt att framställa det som ett faktum att SB är psykopat så undrar jag på vilka grunder?
Vad som upprepas hela tiden är:
gammal otrohet
guldkedja
cadillac

lite mer substans för ett sådant påstående tack.

Många skriver också "jag känner precis igen den typen av man" eller "mitt ex var precis en sån psykopat" -----men faktum är ju att ingen av oss känner SB och tidningarna har ju varit mycket snåla med uppgifter, så varifrån kommer dessa psykopatpåståenden ifrån?
Citera
2011-01-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardeljus
Nej, det fanns en anledning till Evas viktnedgång det senaste året. Hon visste vad SB höll på med (dvs han hade en sambo, vilken han valt framför EM), men klarade inte riktigt att ta sig ur förhållandet. Men detta gäller inte den sista tiden, då hade hon insett att det förhållande hon hade hoppats på inte var realistiskt. SB var inte en pålitlig man- hon valde sålunda att starta ett liv utan honom vilket hon skulle berätta den aktuella dagen då hon försvann. Psykopater klarar inte avvisanden. Läs gärna vad PhD Salander skriver för ytterligare förståelse!
Nu vet vi inte om han är psykopat. Rimligen hade han visat några drag åt det hållet om han pressats under förhör (vilket vi iofs inte får veta). Om SB var/är pålitlig eller inte kan vi bara spekulera om. Och det är väl där nånstans som iallafall jag tycker att det går lite väl långt, när man spekulerar sig bort från verkligheten. När spekulationer blir sanning bara för att de upprepats tillräckligt många gånger.

Själv så tycker jag det vore otroligt om ifall SB är psykopat, att han inte gett några sådana avtryck ifrån sig tidigare. Jag har stött på en del psykopater (bland annat en chef) och tja, den där listan som PhD Salander spaltar upp mappar 1:1. Det är inga tvivel på att de personerna jag har i åtanke är psykopater och således bör rimligen någon som bekantat sig med SB snappat upp något. Han har trots allt levt ett till synes vanligt liv med flickvänner, familj, ölpolare e.t.c.
Citera
2011-01-29, 21:41
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Ja, det är väl inte osannolikt att hon vid tillfälle googlade sin blivande sambos namn, eller åtminstone sökte honom på hitta.se. Men det har hon alltså tydligen inte tänkt på om väninnornas historia stämmer.

Om han hade en bostad, där hon hade varit, så fanns kanske ingen anledning att snoka på nätet.

De flesta människor är faktiskt inte speciellt misstänksamma, ibland blir jag förvånad över vad godtrogna vissa är.
Men antagligen skönt att tro gott om alla.
Citera
2011-01-29, 21:47
Medlem
katamari.damacys avatar
Om man ska försöka hitta en förklaring till varför EM höll fast vid SB så länge som hon gjorde så är det nog förnekelse. Hon blev enligt väninnan som uttalade sig i NA ihop med SB redan 2004, och då var han ju gift. Han separerade 2005 (enligt uppgifter här på FB) och skilde sig 2007. Troligen lovade han redan då att det skulle bli de två (gissar jag) och att hon bara behövde hålla ut tills allt var klart. Sen höll han väl henne i den tron år efter år. Det är väldigt svårt att i hennes sits (hon har ju redan väntat så länge på honom) att tro nåt annat än det hon helst av allt vill tro: att han talar sanning. (Hans vänner kallar ju honom "nån man litar blint på" så han kunde säkert framstå så) Så hon väntar och väntar.
Och om hon såg spår på annat, så tror jag hon förnekade det för sig själv. Hittade bortförklaringar. Trodde på hans eventuella förklaring.

Jag ser det han utsatte henne för som en mycket långvarig psykisk misshandel och de flesta vet hur svårt det är att ta sig ut en misshandelsrelation. Att erkänna att man blivit lurad år efter år. Som så många säger här i tråden med: Hon var ju en stark, säker, intelligent kvinna. Det gjordeinte saken lättare för henne. Men kärleken ÄR blind, i alla fall tillräckligt länge för att man i värsta fall ska sitta fast i skiten.

Jag tippar på att hon till slut inte kunde blunda för fakta längre - det skulle aldrig bli de två. Hon fattar då beslutet att sluta på jobbet (för plågsamt att vara kvar där han är). Det kan förklarar att hon kanske både var sliten men ändå glad. Inga lätta beslut att fatta. Och hon ger honom ett sista ultimatum: lämna sambon (som hon nu inser att han har) senast nyår, annars går hon vidare i livet utan honom. Och jag tror alltså att det var detta han inte kunde acceptera helt enkelt.

Bara min egen teori, alltså.
Citera
2011-01-29, 21:48
Medlem
doktor-millers avatar
Jag tycker att det är konstigt att inte svaren gällande färddatorn på Kadelacken har kommit. Eller har de kommit men inte visat något ??? Detta borde ju ha haft hög prioritet. Om den informationen kommit till polisen och den gav något så skulle de ju inte behöva leta efter det "hemliga" stället i blindo. Kan det vara så att de åkte och parkerade SB:s bil och tog Evas bil till det hemliga stället. Enligt anhöriga skulle aldrig Eva ha lämnat nycklarna i bilen så SB kanske åkte tillbaka ensam med hennes bil till garaget efter dådet och lät nycklarna sitta i (för att skapa förvirring för polisen) sedan tog han sin egen bil hem (i så fall kommer inte hans bil att avslöja honom) ja det är ännu en fundering, vad tror ni andra ?
Citera
2011-01-29, 21:57
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag tycker att det är konstigt att inte svaren gällande färddatorn på Kadelacken har kommit. Eller har de kommit men inte visat något ??? Detta borde ju ha haft hög prioritet. Om den informationen kommit till polisen och den gav något så skulle de ju inte behöva leta efter det "hemliga" stället i blindo. Kan det vara så att de åkte och parkerade SB:s bil och tog Evas bil till det hemliga stället. Enligt anhöriga skulle aldrig Eva ha lämnat nycklarna i bilen så SB kanske åkte tillbaka ensam med hennes bil till garaget efter dådet och lät nycklarna sitta i (för att skapa förvirring för polisen) sedan tog han sin egen bil hem (i så fall kommer inte hans bil att avslöja honom) ja det är ännu en fundering, vad tror ni andra ?
[quote][/
Om nu SB är den skyldige har han isf handlat mycket rationellt, speciellt om han har använt bilarna på det vis du beskriver.
Om han hade denna kalla planerande läggning - varför skulle han dumpa kroppen på ett så pass öppet vis? Varför inte åka till en otillgänglig skog eller dylikt? Desto längre tid det tagit att hitta kroppen desto lättare hade han haft att klara sig.
Citera
2011-01-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xdeadbabe
Nu vet vi inte om han är psykopat. Rimligen hade han visat några drag åt det hållet om han pressats under förhör (vilket vi iofs inte får veta). Om SB var/är pålitlig eller inte kan vi bara spekulera om. Och det är väl där nånstans som iallafall jag tycker att det går lite väl långt, när man spekulerar sig bort från verkligheten. När spekulationer blir sanning bara för att de upprepats tillräckligt många gånger.

Själv så tycker jag det vore otroligt om ifall SB är psykopat, att han inte gett några sådana avtryck ifrån sig tidigare. Jag har stött på en del psykopater (bland annat en chef) och tja, den där listan som PhD Salander spaltar upp mappar 1:1. Det är inga tvivel på att de personerna jag har i åtanke är psykopater och således bör rimligen någon som bekantat sig med SB snappat upp något. Han har trots allt levt ett till synes vanligt liv med flickvänner, familj, ölpolare e.t.c.

Tyvärr är det så att det inom den akademiska världen sammanblandas vad som är en akademisk begåvning eller vad som faktiskt är ett stört beteende. Vid ett litet universitet så accepteras de mest avvikande beteenden eftersom man lider brist på vad som kan kallas akademi= disputerade personer som är fortsatt forskningsinriktade. Det är välkänt att det inom många fakulteter närs en del människor med avvikande beteenden (som redan uppmärksammats inom grundskola, gymnasium). En psykopat kan mycket väl finnas inom akademin eller inom näringsliv eller sjukvård. Det viktiga är att personen tillför verksamheten något8avseende många fält) och att denne inte tillför för stora skandaler! Tyvärr är det så...
Citera
2011-01-29, 22:18
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Tyvärr är det så att det inom den akademiska världen sammanblandas vad som är en akademisk begåvning eller vad som faktiskt är ett stört beteende. Vid ett litet universitet så accepteras de mest avvikande beteenden eftersom man lider brist på vad som kan kallas akademi= disputerade personer som är fortsatt forskningsinriktade. Det är välkänt att det inom många fakulteter närs en del människor med avvikande beteenden (som redan uppmärksammats inom grundskola, gymnasium). En psykopat kan mycket väl finnas inom akademin eller inom näringsliv eller sjukvård. Det viktiga är att personen tillför verksamheten något8avseende många fält) och att denne inte tillför för stora skandaler! Tyvärr är det så...
Nu är inte SB disputerad, långt därifrån. Men visst finns det störningar bland dem som är. Då är det nog mest frågan om sociala inepter med typ Aspergers syndrom eller liknande.

Ganska komiskt dock med nykomlingar som klipper och klistrar kriterierlistor över psykopati och annat snömos från nätet. Det har vi ju aldrig sett tidigare, eller hur? Men, men, ett gott skratt förlänger livet, säger dom ju.
Citera
2011-01-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nu är inte SB disputerad, långt därifrån. Men visst finns det störningar bland dem som är. Då är det nog mest frågan om sociala inepter med typ Aspergers syndrom eller liknande.

Ganska komiskt dock med nykomlingar som klipper och klistrar kriterierlistor över psykopati och annat snömos från nätet. Det har vi ju aldrig sett tidigare, eller hur? Men, men, ett gott skratt förlänger livet, säger dom ju.

Nykomlingar eller inte, så ger mig namnet på vissa medlemmar en association till olika delar av akademin. Tyvärr kan jag inte röja detta. Men vissa namn gör att jag förstår att länkar osv har större tyngd än andra. Akademiker känner igen varandra- så är det bara! Men just detta namn är glasklart för mig som MS.
Citera
2011-01-29, 22:30
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Nykomlingar eller inte, så ger mig namnet på vissa medlemmar en association till olika delar av akademin. Tyvärr kan jag inte röja detta. Men vissa namn gör att jag förstår att länkar osv har större tyngd än andra. Akademiker känner igen varandra- så är det bara! Men just detta namn är glasklart för mig som MS.
Man får ju hoppas vid sin Gud att vederbörande inte verkar inom psykologutbildningen.
Citera
2011-01-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Man får ju hoppas vid sin Gud att vederbörande inte verkar inom psykologutbildningen.

Nu får jag göra dig besviken, men jag tror att detta är en de främre inom psykologutbildningarna i landet. Mycket verbal och forskningsinriktad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in