2011-01-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Personligen har jag väldigt svårt att tro på att EM inte kände till att SB var sambo. Att det framhålls tror jag snarare beror på att vännerna inte vill sätta henne i dålig dager alternativt att hon inte berättat hela sanningen för dem. Dejtar man någon seriöst så är man väl hemma hos varandra, umgås tillsammans med varandras kompisar, spenderar speciella dagar ihop etc. Utöver det brukar man kunna nå varandra snudd på 24-7. Och utöver det är det väl idag inte helt ovanligt att man googlar en bekantskaps namn (om man har anledning att vara misstänksam), och får fram både bilder, adresser och annat matnyttigt. Dessutom är Örebro inte större än att det är stor risk att man träffar bekantas bekanta och får skvaller den vägen. Särskilt om man jobbar på samma arbetsplats. Han må vara en mästare på att dupera, men det håller ändå inte.

Vad gäller blodet i klockan tror jag inte man ska fästa sig för mycket vid formuleringen ”full av blod”. Många har redan kommenterat det, och det känns mer som en definitionsfråga. AB har även i sin tidsaxel beskrivit att SB ”stormade in och stal en tvättid av grannen”. Det är väl inte riktigt den bild jag har fått, och även där finns det väl anledning att ifrågasätta formuleringen. Men det gäller väl att skapa eller öka på dramatiken antar jag.
Jag tänker som så, att det är oväsentligt huruvida klockan var full av blod eller innehöll pyttesmå mängder så länge man kan analysera det och få en DNA-träff.
Citera
2011-01-29, 23:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Det räcker inte med akademisk utbildning, det krävs en specifik sådan. Du skulle ju med hjälp av psykopatichecklistan, vad jag kan förstå, utröna om den nu häktade är psykopat.

Vi vill gärna se din utredning, låt den inte bli hängande i luften. Du kommer in här och är så självsäker på din förmåga att diagnostisera människor. Upp till bevis!

Ja ser inget nytt under solen direkt PhDSalander
Men visst är du så pass bevandrad i diagnosernas värld är till och med jag nyfiken på hur din dom lyder på den misstänkte gm.

Citat:
Ursprungligen postat av Bangan
Jag tänker som så, att det är oväsentligt huruvida klockan var full av blod eller innehöll pyttesmå mängder så länge man kan analysera det och få en DNA-träff.

Ja det krävs inga större mängder för att analyser detta och få en träff!
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-29 kl. 23:41.
Citera
2011-01-29, 23:39
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:
Det räcker inte med akademisk utbildning, det krävs en specifik sådan. Du skulle ju med hjälp av psykopatichecklistan, vad jag kan förstå, utröna om den nu häktade är psykopat.

Vi vill gärna se din utredning, låt den inte bli hängande i luften. Du kommer in här och är så självsäker på din förmåga att diagnostisera människor. Upp till bevis!

Jag läste att h*n beskrev det som att SB verkade ha "psykopatiska drag". Men jag kan ha missat någonting.
Citera
2011-01-29, 23:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Ingen aning, men han hade bott i samma lägenhet sedan 091201, eller åtminstone haft adressen flyttad dit.

Vi vet ju inte om han kan tänkas ha en bostad till, dit EM fick komma.Han kanske har kvar bostaden på Svartå Bangata, men ändrat i folkbokföringen.
Ja, detta känns i alla fall mer troligt än ett kärleksnäste ute på vischan.

Mördar man någon i en stuga på landet är sannolikheten låg att man måste transportstycka för att minska risken för upptäckt vid transport. (Varför letar polisen egentligen bland ensligt belägna hus?)

Är man däremot i en lägenhet i stan är det näst intill nödvändigt.
Citera
2011-01-29, 23:42
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrenoille
Jag läste att h*n beskrev det som att SB verkade ha "psykopatiska drag". Men jag kan ha missat någonting.

Och vem har inte det? Psykopatiska drag alltså.
Citera
2011-01-29, 23:51
Medlem
Citat:
Ja precis
Och det är fantastiskt vad folk här kan sätta diagnos på SB, med så lite info (fakta) dessutom.

Och det att EM skulle vara ovetande om att SB var sambo, haha. Självklart visste hon det. Bor i samma stad, vänner och arbetskamrater sen länge, haft förhållande. Ni får ju Eva att framstå som både puckad och lite bakom.
Citera
2011-01-29, 23:52
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:

Just det! Mer eller mindre iaf, men det är en stor skillnad mellan att vara psykopat och att ha psykopatiska drag.
Citera
2011-01-29, 23:52
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om polisen berättar hur utredning och förhör fortskrider i ett sådant här fall kan man vara ganska säker på att polisen anser att de har rätt GM.

Om polisen är knäpp tyst kan det ha flera orsaker. En möjlig orsak är att de inte är helt säkra på att de har rätt GM - eller att det finns en eller flera medbrottslingar - och att de håller på all information för att inte ge eventuella andra GM någon fördel.

Om det är så i detta fall vet vi inte. Möjligtvis är inkallandet av gärningsmannaprofilgruppen - när en GM redan sitter anhållen - ett tecken på att man inte är säker. Men att polisen är osäker behöver inte betyda att de har fel GM.

Efter att SB blev häktad, så pratade Carlson på polisen om en ev. medbrottsling. Men sen har det ju som bekant varit ganska tyst från polisen.
Citera
2011-01-30, 00:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Han bodde på Svartå Bangata tidigare, minns inte numret, men det kanske finns en lägenhet utan officiell innevånare där. Han har väl råd att ha dubbla hyror.

http://www.ratsit.se/BC/Search.aspx sök på 12C

Om du tittar här så ser du 13 namn på den adressen och det ser ut att vara 4 våningar

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Svart%e5+bangata+12C

Vilken av lägenheterna ska han äga/hyra menar du?
Citera
2011-01-30, 00:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Efter att SB blev häktad, så pratade Carlson på polisen om en ev. medbrottsling. Men sen har det ju som bekant varit ganska tyst från polisen.
Ja, jag undrar om det inte råder en genuin osäkerhet, och viss frustration, inom polisen.

Hade det funnits entydig teknisk bevisning hade det nog varit annat ljud i skällan.
Citera
2011-01-30, 00:06
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Ja precis
Och det är fantastiskt vad folk här kan sätta diagnos på SB, med så lite info (fakta) dessutom.

Och det att EM skulle vara ovetande om att SB var sambo, haha. Självklart visste hon det. Bor i samma stad, vänner och arbetskamrater sen länge, haft förhållande. Ni får ju Eva att framstå som både puckad och lite bakom.

Nu blir jag nästan arg. Menar du att en kvinna som fastnat i en misshandelsrelation skulle vara "puckad och lite bakom" för att hon inte kan ta till sig att det är just så? Och ja, hon verkar ha insett det till slut, och kanske var det hennes försök att då dra sig ur det som kostade henne livet. Varför raljerar du?

Att diagnosticera SB är en annan sak, men faktum är att han hade flera relationer parallellt under längre tider (eller anser du att det inte är fakta?) och en sån människa har problem med empati, annars gör man inte andra människor så illa. En sån människa ser i första hand till sina egna behov. Eller håller du inte ens med om det? Var han generös som lät flera kvinnor njuta av hans sällskap...?
Citera
2011-01-30, 00:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vilken myndighet har uppgift på bostäder. Skatterverket håller reda på var man är mantalsskriven, men om man har fler bostäder, vem kollar det? Vet du det?

Andrahandslägenhet, ett annat alternativ, med förskottshyra årsvis. Innehavaren kanske är bosatt på annan ort, eller t.o.m. utomlands, och nöjd om pengarna ramlar in.
Detta känns betydligt mera troligt även av ett annat skäl:

Jag undrar om SB skulle ha tiden och pengarna till att inreda ännu en lägenhet. Det går inte att komma ifrån att det krävs en massa jobb för att få en lägenhet att se bebodd ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in