2011-01-29, 17:16
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Sätter en tjuga på att han köpt en kopia av Breitling, Tag Heuer el dyl på någon Thailandsresa. Med en massa detaljer och skruvar där blod kan krypa in. Om han försökt skrubba ren klockan från blod kan han ha fått till en tunnflytande blodblandning i handfatet som letat sig in i klockan.

Om det är så sniket av honom att han försökte göra ren en sketen kopia istället för att slänga skiten och skaffa en ny. Så får han fanimig skylla sig själv om han torskar. Men jag tror att den där nyheten om blodet i klockan är rent skitsnack. Det stod ju i artikeln att polisen inte konfronterat gärningsmannen med uppgifterna. Så varför skulle journalisterna få reda på den detaljen?
Citera
2011-01-29, 17:23
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Jag köpte faktiskt AB idag. (För att läsa om travtips)
Så här stod det om klockan i pappersupplagan.

"Man har hittat en massa blod i hans armbandsur. Fyndet kan vara avgörande för hela utredningen, säger en källa inom Örebropolisen."

"När teknikerna plockade isär klockan upptäckte de en massa blod i urverket. Fyndet är oerhört viktigt för hela utredningen. Det kan vara avgörande, säger en källa inom Örebropolisen.
Blodet har nu skickats in för analys".

Det står samma sak på expressens nätupplaga. Tänkte bara förtydliga det så ingen springer iväg och betalar för skitblaskan i onödan.
Citera
2011-01-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Precis, och Expressen vann eftersom man anger AB som källa och inte behöver stå för något.

Man kan inte frånta sig ett "ansvar" bara med att hänvisa till en annan källa, i det här fallet en konkurrent. Varje utgivare ansvarar för det som publiceras i den egna tidningen.
Citera
2011-01-29, 17:27
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
All SMS trafik oavsett fabrikat på mobilen går via centrala datorer där SMS:en lagras tills det att mobilen dom ska till kan nås och svarar "okej jag har tagit emot hela meddelandet".. ett privatabonnemang ca +3 dagar, företag i flera veckor. Det är stora servrar med hårddiskar, Telias och Halebops står i Sundsvall. Raderade meddelanden kan återskapas även om datat är överskrivet många ggr.
Det låter toppen
Citera
2011-01-29, 17:33
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepitt
OM det är sant så är det oxå bekräftat att man inte har några andra bevis.
Det anser inte jag att det bekräftar. De kan mycket väl ha andra bevis.Summan av kardemumman....
Citera
2011-01-29, 17:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det finns ju två delar, den ena är själva oskyldigheten. då pratar vi om häktningstiden och uppsägningstiden från arbetsgivaren kontra omplacering osv.

Den andra delen är skadestånd till SB beroende på vad han kan visa och hävda kontra universitetet, det blir ju lite smaskigare om han är skyldig så att säga. I det här fallet kan man prata om mentala problem som arbetsskada. Då pratar vi om rätt mycket mycket stålars, eventuellt livränta full lön till pensionen.
Tanken att en mördare skulle med framgång skulle kunna hävda att hans mordbenägenhet är en arbetsskada är underhållande men verklighetsfrämmande. Det går inte att hävda ens om man har varit försvarsanställd i utlandstjänst, och naturligtvis då inte heller om man varit universitetsanställd.
Citera
2011-01-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Det anser inte jag att det bekräftar. De kan mycket väl ha andra bevis.Summan av kardemumman....
Tänkte främst på "fyndet är väldigt viktigt" och "kan vara helt avgörande". Då känns de andra bevisen avlägsna men jag kan ha fel som så många ggr förr.

Det var inte likt mig att erkänna det.
Citera
2011-01-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag skulle vilja uttrycka det så att en helt obekräftad uppgift har dykt upp i tråden om att en eljest helt onämnd pojkvän till EM skulle vara heroinmisbrukare, och att den uppgiften har besvarats med att det inte skulle gälla en pojkvän utan en anhörig, som i sin tur skulle vara fysiskt ur stånd att utföra dådet.

Sensationaliseringsglidningen från anhörig till pojkvän är helt att förvänta sig i den typen av ryktesskedjor som florerar i såna här kriminalfall

Detta stämmer väl inte riktigt, denna glidningan har väl du själv hittat på?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Karim kom hem, hittade sin sambo död eller döende, och påstod att en okänd förövare hade flytt från platsen.

Även här kommer påhittade uppgifter.

Om alla i tråden kunde försöka skilja på verkliga uppgifter och egna glidningar så blir det lättare att följa tråden och undvika missuppfattningar.
Citera
2011-01-29, 17:49
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Tänkte främst på "fyndet är väldigt viktigt" och "kan vara helt avgörande". Då känns de andra bevisen avlägsna men jag kan ha fel som så många ggr förr.

Ja det kan ju faktiskt vara så att blodbeviset är det bevis som väger tyngst.OM det är Evas blod så blir det ju lite svårt för honom att förklara. Men jag tror att de har en hel del annan teknisk bevisning som bilens GPS , SMS , övervakningsfilmer, avtryck på plastsäckar , etc etc.Och portioneras dessa fakta ut bit för bit vid förhör så har de förmodligen snart "målat in honom i ett hörn" .
Citera
2011-01-29, 17:50
Medlem
underhands avatar
Citat:

Det är väl praxis att man skickar iväg kläder, smycken ect. till analys... Krydda på det med lite blod så vips har man sålt ett par lösnummer extra...........
Citera
2011-01-29, 17:55
Medlem
Med anleding av att Polisen inte läcker något om förhören som var igår så tror jag bestämt att det finns ytterligare en peron som dom söker
Citera
2011-01-29, 17:56
Medlem
MorbIdas avatar
Krävs nog inte så mycket för att en tekniker ska tycka att "det är en massa blod".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in