Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men allvarligt talat.
Skulle man/vi/jag få den magkänslan om han inte satt häktad för mord?
Om vi fick se foton på universitets personalstyrka, så skulle nog fler än SB uppfylla kriterierna för ett mördarutseende, med eller utan halsband.
Däremot så tycker jag hans iskyla ger mig en klump i magen. Nu är det visserligen medias jättesäkra källor som har beskrivit SB som iskall under förhören. Det tycker inte jag verkar normalt, speciellt inte om de har haft ett förhållande.
Jag tycker ju snarare att han borde göra som Alm, gråta och bre på men då finns förstås risken stor att det blir för mycket.
Jag hoppas verkligen att de har tagit rätt GM, och om inte, att de har nån annan på lut.
Jag har ju haft det tvivelaktiga nöjet att i mitt yrke träffa flera som begått mord/dråp av olika slag.
Ingen av dom har haft ett märke "M" i pannan.
Alal reagerar olika. De flesta är faktiskt lugna.
Iskyla kan bero på avståndstagande från det hemska. Inte ovanligt alls..både bland skyldiga och oskyldiga.
Det skiljer också i värdighet mellan männsikor . Vissa beter sej som Mats Alm. Vissa håller ihop sej.
Att vara lugn kan också bero på att man har tillförsikt. Man är säker på att gå fri när alla fakta blir kända. Eller tror att man begått det perfekta brottet.
Vissa skyldiga lever djävulen i början och bedyrar sin oskuld.
I fall där man kraftigt berusad haft ihjäl sin partner i nåt löjligt bråk , kanske om en bagatell kommer en faktor till in. Sorg.
Den är lika stor vem som än slagit ihjäl henom. Och därtill kommer skuld och skam.
De mår självklart väldigt dåligt.
Man kan aldrig säja vem som är skyldig/oskyldig efter dennes sätt att bete sej i förhör och i häkte.
Det finns andra markörer.