2011-01-23, 18:06
Medlem
Kukz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Är det inte att börja i fel ände att konstatera att SB är skyldig och därefter ställa diverse skumma diagnoser på honom som kan förklara det otänkbara?
Mig veterligen är det egentligen ingenting som talar för att SB är GM, men att han sitter där han sitter därför att det inte finns något bättre att bura in.
Håll med om att logiken haltar något när man drar följande slutsatser :
1. SB var den sisste som såg EM i livet.
2. Mördaren måste vara den siste som såg EM i livet.
3. Alltså är SB mördaren.

Ja, detta är så vitt jag känner till det som talar för att SB är GM.
Och så naturligtvis : Ingen rök utan eld.

Statistik samt omständigheter talar väl ändå för att SB är mördaren.
Citera
2011-01-23, 18:06
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om en mans status beror av hans frus position och umgänge, så kan otrohet mycket väl ligga bakom förlust av status. Om den statushöjande frun dumpar honom, och de fina vännerna primärt var hennes, lär statusen inte finnas kvar.

Clinton och kungen är usla exempel. De har/hade ju sin status i kraft av sin egen position, inte i kraft av fruns.

Detta är vad jag tror också. Hans fina ställning var på väg att rämna något var på gång och han visste att han skulle bli avslöjad av Eva, det kan handla om hans otrohet eller andra saker som han sysslat med och som Eva kände till eller båda delarna, och då skulle han plötsligt bli en riktig looser.
Citera
2011-01-23, 18:08
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavparkett
"Social climber by proxy" Vanligt i USA bland unga damer. Lite mer komplext om det skulle vara fallet här.

Fast brukar där inte vara syftet snarare något av ett ekonomiskt steg uppåt? Tror man kan bli "per ombudsman" accepeterad i gänget om man dessutom har tillräckligt med pengar men man kommer aldrig bli riktigt omfamnad som en av grabbarna. Det vore alltså nästan patetiskt om pengar och/eller en skenbar social status visades sig spela någon roll i detta mord.
Senast redigerad av urkinha 2011-01-23 kl. 18:12.
Citera
2011-01-23, 18:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Och vilken status har hans sambo som tog honom bland "hermelinerna"? Om hon har gjort det nu.
Och vad säger om hans status? Att han spelar golf? Idag även vanliga arbetare spelar golf.

Det vet vi inte va sambon har för status men jag tror inte de är någon som har ett vanligt arbete på någon fabrik direkt !"

Men golfvännerna har han en hel del av och tittar man ser man att det rör sig om lite högre skikt än vanligt.
Vi syftade på hans x fru gynekolog och verksamhetschef .
Citera
2011-01-23, 18:14
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Läste att han var lugn och samlad under förhören och inte iskall... Fanns det såna uttalanden?
Advokaten säger att han mår bra under omständigheterna och det tyckte GW Persson var belastande. Enligt honom oskyldiga mår jättedåligt i häkten. Hur mår då en som stöp och styckat en ex och nekar till dådet? Borde inte vara väldigt nervös och skräckslagen att man hittar bevis?
Vet ej... En oskyldig kan väl finna ro i just det att han är oskyldigt och känna sig säker att man kommer inte att finna några bevis.... SB var visserligen väldigt lugn människa.
Men, men...han är kanske inte bara lugn men ocksp kallblodig.

Tänk dej själv att sitta inlåst i en cell på ca 7 kvm och vara misstänkt för styckmord på en älskarinna eller en fd sådan. Ingen tror dej och du har ingen eller mycket liten kontakt med omvärlden. Det enda du kan göra är i princip att ligga i din säng, ja förutom den timme per dag du har rätt att vistas utomhus i en liten tårtbit, omgärdad av galler. Ensam, ensam, ensam. Ingen rätt att prata i telefon eller ta emot besök, ja förutom av en häktesprästen, om du vill. De brev du skickar och tar emot gås igenom av åklagaren.
Nej, tror inte en bråkdels sekund på att man är lugn och sansad i en sådan situation. Vilken oskyldig människa som helst skulle braka, speciell vid upprepade omhäktningar. Är övertygad om att en normal människa skulle gråta och vädja om att bli trodd. Har svårt att något kan övertyga mej om motsatsen.

SB framställs i allt för fina ordalag. Finns inga "bäst människor". Alla har vi våra sämre sidor, som vi försöker dölja. Även Alm beskrevs med enbart positiva ord. Mord gick inte att bevisa i hans fall men hur många, handen på hjärtat, är övertygade om hans oskuld? Någon skrev att SB borde gråta och leva ut som Alm. Hm, måste ha missat hans tårar så de kan inte ha varit många och återkommande.
Citera
2011-01-23, 18:15
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En del inlägg i tråden andas en attityd av att om polisen inte lyckas få tag på precis allt bevismaterial som de har letat efter, så kommer det med all sannolikhet inte att gå att fälla SB. Så är det inte alls. Polisutredningen letar naturligtvis inte bara efter exakt så mycket bevis så att det med skohorn skulle gå att få till stånd en fällande dom. Det är ganska många mordutredningar där polisen inte lyckats få tag på tillnärmelsevis allt bevismaterial som de letat efter, och där den misstänkta likafullt blir dömd. Arbogamorden är ett typexempel.

Det som spökar här är Mats Alms fall. Med, som du påpekar flera gånger tidigare, den avgörande skillnaden här är att det går att fastställa dödsorsaken.
Citera
2011-01-23, 18:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Tänk dej själv att sitta inlåst i en cell på ca 7 kvm och vara misstänkt för styckmord på en älskarinna eller en fd sådan. Ingen tror dej och du har ingen eller mycket liten kontakt med omvärlden. Det enda du kan göra är i princip att ligga i din säng, ja förutom den timme per dag du har rätt att vistas utomhus i en liten tårtbit, omgärdad av galler. Ensam, ensam, ensam. Ingen rätt att prata i telefon eller ta emot besök, ja förutom av en häktesprästen, om du vill. De brev du skickar och tar emot gås igenom av åklagaren.
Nej, tror inte en bråkdels sekund på att man är lugn och sansad i en sådan situation. Vilken oskyldig människa som helst skulle braka, speciell vid upprepade omhäktningar. Är övertygad om att en normal människa skulle gråta och vädja om att bli trodd. Har svårt att något kan övertyga mej om motsatsen.

SB framställs i allt för fina ordalag. Finns inga "bäst människor". Alla har vi våra sämre sidor, som vi försöker dölja. Även Alm beskrevs med enbart positiva ord. Mord gick inte att bevisa i hans fall men hur många, handen på hjärtat, är övertygade om hans oskuld? Någon skrev att SB borde gråta och leva ut som Alm. Hm, måste ha missat hans tårar så de kan inte ha varit många och återkommande.

Men man kan också vända på det. Vilket skyldig skulle agera annorlunda om det var första gången denne var inlåst men vetskapen om att hans liv nu är raserat och förstört.

Jag tror att vetskapen om att man är oskydlig kan få folk lugnare än vetskapen om att man är skyldig, när man sitter häktad första gången.
Citera
2011-01-23, 18:20
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Är det inte att börja i fel ände att konstatera att SB är skyldig och därefter ställa diverse skumma diagnoser på honom som kan förklara det otänkbara?
Mig veterligen är det egentligen ingenting som talar för att SB är GM, men att han sitter där han sitter därför att det inte finns något bättre att bura in.
Håll med om att logiken haltar något när man drar följande slutsatser :
1. SB var den sisste som såg EM i livet.
2. Mördaren måste vara den siste som såg EM i livet.
3. Alltså är SB mördaren.

Ja, detta är så vitt jag känner till det som talar för att SB är GM.
Och så naturligtvis : Ingen rök utan eld.

Det som talar för att SB är skyldig är att han blev anhållen tidigt för människorov, bara någon dag efter Eva var försvunnen.Redan då måste det funnits något starkt bevis mot honom, att han haft med hennes försvinnande att skaffa.Det var betydligt senare hennes kropp hittades.

I Marina Johanssons fall- blev fästmannen anhållen direkt för människorov när Marina anmäldes försvunnen, men senare frisläpptes han eftersom man ej hittat någon kropp.Även i det fallet måste det funnits starka skäl till ett anhållande eftersom personen endast var saknad.

Jämför man med Ahlm tex. blev ju han häktad först efter att Linda hittats död.
Citera
2011-01-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om det handlar om det stora grustaget så är det cirka 200 x 600 meter stort. Med många gropar, flera arbetsbodar, transportvägar etc.

Måste ju vara ett litet helsike att ta reda på vad som körts vart.
Man brukar ju tala om att hitta en nål i en höstack. Här handlar det om att hitta ett hårstrå eller litet klädfibrer i ett jättelikt grustag.

Jag är inte avundsjuk på dem som ska leta...
Går att spåra via vågsedlarna.
Citera
2011-01-23, 18:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men man kan också vända på det. Vilket skyldig skulle agera annorlunda om det var första gången denne var inlåst men vetskapen om att hans liv nu är raserat och förstört.

Jag tror att vetskapen om att man är oskydlig kan få folk lugnare än vetskapen om att man är skyldig, när man sitter häktad första gången.

Finns dom som suttit i häktet och inte ens varit i närheten av det han är anklagad för.
Dom sticker gafflar och knivar i halsen för att få komma ur cellen.
Gap och hjärtskärande skrik är vardagsmat.
Nej jag tror man får fnatt om man är oskyldig om man är misstänkt för styckmord.

Sen är det mycket fart i början då man sitter som han gör nu.
Mycket in och ut och åka upp och ner för förhör och andra saker som sker.
Det är senare då det mesta lugnat ner sig som dom sitter i cellen i långa tidsperioder.
Sen är det väl skillnad på häkte och häkte.
Finns 2 hemska ökända Gbg och ett till.
Inte kul alls ...

Han kanske får lugnande medicin av läkaren där inne. Vad vet vi !
Tror att just sån mediciner får dom att prata extra med men det är min teori bara !
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-23 kl. 18:30.
Citera
2011-01-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det som talar för att SB är skyldig är att han blev anhållen tidigt för människorov, bara någon dag efter Eva var försvunnen.Redan då måste det funnits något starkt bevis mot honom, att han haft med hennes försvinnande att skaffa.Det var betydligt senare hennes kropp hittades.

I Marina Johanssons fall- blev fästmannen anhållen direkt för människorov när Marina anmäldes försvunnen, men senare frisläpptes han eftersom man ej hittat någon kropp.Även i det fallet måste det funnits starka skäl till ett anhållande eftersom personen endast var saknad.

Jämför man med Ahlm tex. blev ju han häktad först efter att Linda hittats död.

Det är ju detta jag säger.
SB är gripen därför att han tillhör / tillhört hennes närmsta vänkrets och var den sissta som såg henne i Örebro. Det är inte mycket att ta på egentligen.
Citera
2011-01-23, 18:27
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men allvarligt talat.
Skulle man/vi/jag få den magkänslan om han inte satt häktad för mord?
Om vi fick se foton på universitets personalstyrka, så skulle nog fler än SB uppfylla kriterierna för ett mördarutseende, med eller utan halsband.

Däremot så tycker jag hans iskyla ger mig en klump i magen. Nu är det visserligen medias jättesäkra källor som har beskrivit SB som iskall under förhören. Det tycker inte jag verkar normalt, speciellt inte om de har haft ett förhållande.

Jag tycker ju snarare att han borde göra som Alm, gråta och bre på men då finns förstås risken stor att det blir för mycket.

Jag hoppas verkligen att de har tagit rätt GM, och om inte, att de har nån annan på lut.

Jag har ju haft det tvivelaktiga nöjet att i mitt yrke träffa flera som begått mord/dråp av olika slag.
Ingen av dom har haft ett märke "M" i pannan.
Alal reagerar olika. De flesta är faktiskt lugna.
Iskyla kan bero på avståndstagande från det hemska. Inte ovanligt alls..både bland skyldiga och oskyldiga.
Det skiljer också i värdighet mellan männsikor . Vissa beter sej som Mats Alm. Vissa håller ihop sej.
Att vara lugn kan också bero på att man har tillförsikt. Man är säker på att gå fri när alla fakta blir kända. Eller tror att man begått det perfekta brottet.
Vissa skyldiga lever djävulen i början och bedyrar sin oskuld.
I fall där man kraftigt berusad haft ihjäl sin partner i nåt löjligt bråk , kanske om en bagatell kommer en faktor till in. Sorg.
Den är lika stor vem som än slagit ihjäl henom. Och därtill kommer skuld och skam.
De mår självklart väldigt dåligt.
Man kan aldrig säja vem som är skyldig/oskyldig efter dennes sätt att bete sej i förhör och i häkte.
Det finns andra markörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in